Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 13:50:39

Ymmärrän, etten lapsettomana pysty mitenkään täysin asettumaan vanhempien asemaan, mutta kirjoitanpa nyt kuitenkin oman ihmettelyni.

Eli, vaan pysty ymmärtämään, miten niin moni vaikuttaa kasvattavan nykyään lapsensa sellaiseen ajatusmaailmaan, että lapsi on koko maailman napa ja hänelle kaikki on sallittua, eikä mikään paha saa koskettaa. Siis kyllä, olisin toivonut itse saaneeni lapsena hieman enemmän kannustusta, mutta vähättelyn ja lyttäyksen sekä jalustalle nostamisen välissä on varmaan kultainen keskitie? Erityisen hullulta tuntuu, että moni nykyvanhempi on omaa ikäluokkaani, eli 80-luvun lopussa/90-luvun alussa syntynyt ja väitän, että suurinta osaa ikäluokasta EI kasvatettu ajattelemaan, että heillä on oikeus mihin tahansa, jonottaa tai jakaa ei tarvitse jne. Miksi siis omat lapset kasvatetaan erilaiseen ajatusmaailmaan?

Minusta on esimerkiksi omituinen ajatus, että minun tulisi joustaa muiden ihmisten lasten vuoksi. Siis jos vaikka jonotan vessaan jossain ja jonoon tulee pieniä lapsia vanhempiensa kanssa, niin tarjoan kyllä, että voitte mennä ensin, jos on kiire päästä äkkiä. Tai jos jonotan jossain ruokaa ja kuulostaa, että takanani olevilla lapsilla on nälkäkiukku tai muu harmi, niin kysyn haluavatko mennä ensin.

Mutta jos olen vaikka itse järjestänyt asiani hyvin eli vaikkapa nyt varannut johonkin julkiseen kulkuvälineeseen itselleni kivan ikkunapaikan ajatellen, että makustan mukavasti, niin olen useammankin kerran kohdannut tilanteen, jossa jonkun lapselle on tullut kiukku, kun vanhemmat eivät olekaan huomanneet varata kivaa paikkaa ja pitäisi tyytyä "huonompaan" ja vanhemmat esittävät oletuksen, että "kyllähän sinä varmaan voit vaihtaa, kun kerran lapsi haluaa siihen...". Samoin jonotustilanteissa (joissa kyse ei ole esimerkiksi siitä, että lapsi on pissaamassa housuun) on minusta kyllä töykeää käytöstä kävellä jonon ohi "kun meillä on nämä lapset".

Jos minulla olisi lapsia, niin kyllä varmasti haluaisin heille aina hyvää ja tuntuisi vaikelta, jos he itkisivät pettymystään. Mutta eikö sellaisten kohtalaisten pettymysten harjoitteleminen ja odottamiseen totuttelu olisi ihan tervettä? Harva kai kuitenkaan aina saa kaikkea haluamaansa elämässä? Ja varmasti on omiakin hermoja raastavaa vaikkapa jonottaa rääkyvän lapsen kanssa, mutta silti on minusta törkeää olettaa, että pääsee aina jonon ohi tms. Ihan eri asia kysyä, voisiko päästä.

Serkkuni esimerkiksi työskentelee päiväkodissa ja kertoo usein, kuinka siellä tällainen "kyllähän sinulla on oikeus tehdä mitä haluat ja tottakai sinun täytyy saada kaikki mitä haluat" - kasvatustapa ja tottumus pettymysten välttelyyn näkyy. Kaikki eivät tietenkään kasvata lapsiaan tähän tapaan, mutta tuntuu, että nykyään iso osa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   4.8.24 14:13:52

Aamen

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: kikka3 
Päivämäärä:   4.8.24 14:14:48

Unohtamatta sitä, että työpaikoilla lapsettomat saa paskimmat lomat ja vuorot.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   4.8.24 14:27:41

”Unohtamatta sitä, että työpaikoilla lapsettomat saa paskimmat lomat ja vuorot.”

Toisilla kyllä on huonot esimiehet. Jäi varmaan koulut käymättä niihin tehtäviin.

Minä olen törmännyt vain päinvastaisiin kokemuksiin. Viime aikoina tapahtuneita, aikuiset ihmiset etuilivat isolla porukalla lapseni ohi jonossa. Lapseni on myös aina avaamassa muille ovia, ei kiitosta kuulu. Yritä tässä sitten kasvattaa niitä lapsia silti oikeaan suuntaan, vaikka törkeää mallia sivulliset yrittävät näille opettaa. No ainakin nämä minun lapset saavat niitä pettymyksiä kohdata ja kannustan heitä kaiken aikaa jatkamaan samaan malliin, vaikka iso osa aikuisista onkin juntteja. Tsemppiä aloittaja! Jos muut on ajattelemattomia, niin ovat sitä, oli lapsia tai ei.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   4.8.24 14:28:26

Juu lasten nykykasvatuksessa olisi kyllä monella aikalailla parantamisen varaa. Menkää katsomaan vaikka kouluun kuinka jotkut näistä käyttäytyy ns. auktoriteetteja kohtaan, hohhoijaa… mutta kunaina on saanut kaiken ja kotonakin pomottaa vanhempiaan niin..

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 14:32:58

"Lähettäjä: kikka3
Päivämäärä: 4.8.24 14:14:48

Unohtamatta sitä, että työpaikoilla lapsettomat saa paskimmat lomat ja vuorot."

Tässäkin asiassa omasta mielestäni on juurikin eri asia olettaa kuin kysyä. Myönnän, että itseäni ärsyttäisi, jos joku vain olettaisi saavansa pitää lomansa joka vuosi juuri silloin kun hänen perheensä aikatauluihin sopii, mutta jos oikeasti on tilanne, että lapsen hoidon järjestämiseksi yksinhuoltajan on ihan pakko pitää loma juuri tietty viikko, koska mitään tukiverrkoja ei ole, niin ymmärrän kyllä.

Enkä tarkoita, että vanhempien pitäisi sitten todistella työpaikalla tai kantaa huonoa omaatuntoa lapsistaan ja sen vuoksi esimerkiksi tehdä muiden puolesta tuplaten töitä, mutta toivoisin toisaalta jonkinlaista "vastavuoroisuutta" joustavuuden näkökulmasta jossain muussa asiassa, jos esimerkiksi muu tiimi joustaa jatkuvasti lomatoiveissaan.

t. aloittaja

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 14:42:56

Samaa ihmetellyt kuin aloittaja. Esimerkiksi kävelytiellä minun pitää väistää pyöräilevää lasta, koska vanhempi ei viitsi ohjeistaa lasta pyöräilemään omalla puolella.

Jostain syystä jotkut vanhemmat olettavat, että mukana olevien lasten takia kaikkien muiden pitää joustaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   4.8.24 14:45:54

Piste, lapsella on kyllä ihan lain mukaan oikeus pyöräillä kävelytiellä. Kerropa mikä on oma puoli kävelytiellä kun aikuiset kävelee itse missä sattuu?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 14:51:12

Mitähän siitä tulee kun nämä jalustalle nostetut lapset menee työelämään. Tai nyt ensin edes opiskelemaan, käykö isylit ja äitylin vielä yliopistossa vaatimassa lapselle hyvät arvosanat. Mutta se työelämä, jos niitä on siellä muutama kymmenen ja kaikki olettaa olevansa maailmannapoja niin miten ne tulee toimeen keskenään saati muiden kanssa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 14:56:46

Viiva, eikös pyöräilijän pitäisi olla siellä oikeassa reunassa?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.8.24 15:01:38

Ihan eri asia sanoa lapselle, että "Hienosti meni, olitpa taitava!" kuin "Oi olet kyllä maailman ihmeellisin ja kukaan ei ole yhtä osaava kuin sinä!". Jos jälkimmäistä saa kuunnella koko kasvuvuotensa, niin johan sitä alkaa itsekin kuvitella moista...

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Elämä on 
Päivämäärä:   4.8.24 15:03:56

No kyllä kai ymmärrät itsekin ettei sun tehtäväsi ole enempää joustaa.
On se kumma että pelisäännöt eivät ole selvät joillekin.
Aikuiset määräävät ja määrittelevät pienen ihmisen pettymyksen siedon. Sitä opetetaan vähitellen aivojen kehittymisen ehdoilla.
Luulisi päiväkodissakin osaavan sen taidon aikuinen ihminen, en muuta sano.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.8.24 15:06:19

. Kevyen liikenteen väylällä ei välttämättä - se kun on yleisesti lähimpänä tietä. Voi siis olla oikea tai vasen reuna suunnasta riippuen.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   4.8.24 15:09:35

On todellakin väärin että lapsille hyväksytään epäkunnioittava käytös koska he ovat lapsia.

Vaikka asia olisi pieni, tulisi vanhemman kasvattaa eikä olettaa että aikuista ei haittaa, koska on aikuinen.

Oma kokemus: heurekassa oli seinä, johon nojaamalla sai oman figuurin näkyviin. Ystävän kanssa taiteiltiin hieno sommitelma, kun noin. 5v poika tuli rikkomaan sen, ennen kuin edes kuvaa ehdittiin ottsa. Vieressä katsoimme hämmentyinä kun vanhempi vain kutsui lapsensa pois.

Oikea tapa esimerkiksi tässä olisi ollut ottaa poika puhutteluun ja marssittaa meidän eteemme pyytämään anteeksi. Päivämne ei toki mennyt pilalle tästä, mutta ihmetyttää, että lapsille sallitaan näin epäkunnioittava käytös toisia kohtaan ilman mitään ojennusta tai seurauksia (esim. sitä anteeksipyyntöä).

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   4.8.24 15:18:11

Samaa ajattelin, kun kävin katsomassa paraatin tällä viikolla niin joku nuori perhe tuli tönimään minua ja sanoi, että kun meidän lasten täytyy nähdä tämä paraati kun he haluavat. Viestin sitten heitä, mutta mielessäni ajattelin että olisivat sitten tulleet ajoissa että olisivat saaneet eturivin paikat eikä myöhässä sitten tönien muita pois tieltä. Oli siellä monia muitakin lapsia joiden vanhemmat eivät vaatineet muita ihmisiä tekemään heille tilaa

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 15:20:51

Iso ongelma nyky kasvatuksessa on että pyritään olemaan lapselle reilu kaveri. Jokainen ymmärtää ettei siitä tule mitään. Vanhemman tehtävä on olla lapselle tuki ja turva ja auktoriteetti. Myös lapselle pettymysten tuottaminen, kohtaaminen ja käsittely on vanhemman tehtävä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 15:21:34

"Piste, lapsella on kyllä ihan lain mukaan oikeus pyöräillä kävelytiellä. Kerropa mikä on oma puoli kävelytiellä kun aikuiset kävelee itse missä sattuu"

On oikeus, en sitä tarkoitakaan. Tarkoitan tilannetta, jossa lapsi pyöräilee keskellä kävelytietä siten, että vastaantulija joutuu väistämään.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 15:27:49

Älä väistä. Jos kakara sen takia kaatuu niin voivoi, oppiipa väistämään seuraavalla kerralla.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Silppu 
Päivämäärä:   4.8.24 15:41:34

Melkoista yleistämistä aloittajalta. Suomessa yli 500 000 lasta. Voit tuottaa pettymyksen myös vanhemmille. Älä jousta, älä anna tilaa jos ei siltä tunnu.
Tsemppiä!

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   4.8.24 15:44:49

Näistä on kyllä myös tosi vaikeeta huomauttaa vanhemmille. Helposti tulkitaan että yrittää puuttua toisen kasvatukseen tai että on vihamielinen lapsia kohtaan. Itselleni on ainakin myös vaikeaa äkillisessä yllättävässä tilanteessa muotoilla mitään super kohteliasta lausetta. Esimerkiksi kerran oli aloittajan kuvaama tilanne, eli olin menossa täydehköön Onnibussiin ja olin varannut ikkunapaikan, mutta joku lapsi istui siinä. Huomautin ystävällisesti, että anteeksi, olen varannut kyseisen paikan. Kyseinen lapsi ja äitinsä eivät olleet varanneet paikkaa. Sain paheksuntaa sekä äidiltä, että muilta kanssamatkustajilta ja leimauduin lasten vihaajaksi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 15:48:13

Lapset ovat onneksi vasta kehittymässä ja toivoa vielä on. Huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat menetettyjä tapauksia jo ja niitähän riittää. Hötölässäkin näitä riittää.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 15:50:29

LähettäjäÄllö

Päivämäärä4.8.24 15:06:19

. Kevyen liikenteen väylällä ei välttämättä - se kun on yleisesti lähimpänä tietä. Voi siis olla oikea tai vasen reuna suunnasta riippuen.

Tässä tais olla kyse ihan jalkakäytävästä

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 15:52:54

"LähettäjäÄllö

Päivämäärä4.8.24 15:06:19

. Kevyen liikenteen väylällä ei välttämättä - se kun on yleisesti lähimpänä tietä. Voi siis olla oikea tai vasen reuna suunnasta riippuen."

Mitä meinaat? Miten tien läheisyys liittyy tähän mitenkään? Pyöräilijän paikka on aina oikeassa reunassa ajosuuntaan nähden.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 15:57:27

Minä matkustan paljon julkisilla ja muutenkin liikun ihmisten ilmoilla, eikä kukaan ole koskaan pyytänyt minulta lasten takia mitään kohtuutonta. Lieneekö kuitenkaan "nykyvanhempien" vika, vaan ihan vaan vakiomäärä ääliöitä joka sukupolvessa? Kyllä aina on ollut niitä, jotka lasten tai jonkun muun varjolla yrittävät pompotella muita.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 15:58:20

Itse autoilijana näkisin mieluummin pikkulapsen pyöräilemässä jalkakäytävällä pientareen puolella kuin ajoradan puoleisessa reunassa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   4.8.24 16:03:23

Ne lapset maksavat sinunkin eläkkeet ja hyvinvointipalvelut tulevaisuudessa. Lapsettomien pitäisi hävetä, lapsen tekeminen on yhteiskunnallisesti erittäin tärkeä uhraus.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   4.8.24 16:05:42

Mutta en hyväksy huonoa kasvatusta. Mutta suvaitsevuuden pitäisi olla molempiin suuntiin.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   4.8.24 16:24:54

Mulla on lapsia ja olen ihan samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Kasvuun kuuluu myös ne pettymykset ja niiden käsittely. Samoin kuin itsensä ja toisten kunnioittaminen.
Vanhempien tehtävä on tukea ja ohjata siinä kasvussa. Joskus se on kivaa ja joskus ihan perseestä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: TipTap 
Päivämäärä:   4.8.24 16:29:30

V - ihmisiä on liikaa ja maapallon kestokyky ei enää riitä uusia ihmisiä elättämään ainakaan tällä länsimaisella elintasolla. Lapsia tehneiden tulisi hävetä, omien geenien itsekeskeinen monistaminen tuhoaa maapallon ajallaan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   4.8.24 16:37:08

Asiaa!

Itse koiran kanssa kaupungilla liikkuessani säännöllisesti ihmettelen, että lasten annetaan tulla pyörimään koiran eteen selvästi sen huomiota hakien. Oma koirani on ulkonäöltään hyvin söpö, mutta myös tottelevaiseksi koulutettu, joten se ei tällaisesta välitä. Nuori se kyllä on ja saan olla itse tosi tarkkana näissä tilanteissa. Juuri tänään junaan mennessäni n. 4 v. lapsi vinkuu ja pyörii ja hyörii koiran edessä useamman minuutin, kunnes itse siirryn muualle.

Toinen mikä ihmetyttää on, ettei lasten pyydetä yhtään tekemään tilaa muille ihmisille. Kävellään ihan miten vaan keskellä tietä. Vaikka vastaan tulisi ihmisiä, niin vanhemmat eivät pyydä tulemaan vähän reunempaan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 16:39:50

"LähettäjäV

Päivämäärä4.8.24 16:03:23

Ne lapset maksavat sinunkin eläkkeet ja hyvinvointipalvelut tulevaisuudessa. "

Todennäköisemmin nämä pirjopetterit eivät tule ikinä maksamaan mitään, sillä eivät kestä oikeaa elämää tai muiden huomioimista. Lasten tekeminen ja huono kasvatus on siis vain rahareikä. Eri asia, jos osaat kasvattaa lapsista toiset huomioon ottavat kansalaiset.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 16:46:04

”ihmisiä on liikaa ja maapallon kestokyky ei enää riitä uusia ihmisiä elättämään ainakaan tällä länsimaisella elintasolla. Lapsia tehneiden tulisi hävetä, omien geenien itsekeskeinen monistaminen tuhoaa maapallon ajallaan.”

Niin on ja ihan yhtä lailla saa hävetä jokainen joka vastaanottaa lääkkeitä ja rokotuksia ja hoitoa, jotta pysyisi hengissä pidempään. Ihmisen kuuluu syntyä ja kuolla. Nyt ihminen ei kuole niinkuin pitäisi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 16:53:12

Työsopimuslakiin sisältyy työntekijöiden tasapuolisen kohtelun periaate.

Työnantajan on noudatettava työntekijöiden tasapuolista kohtelua lomien sijoittamisessa eli yhteys luottamusmieheen jos lapselliset saavat aina halutuimpaan aikaan lomat.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.24 16:54:59

Voi itkupotkuraivari... taitaa aloittaja itse olla se pikkuprinsessa, jota ei ole opetettu huomioimaan muita.

Kun se pieni lapsi ei osaa vielä pidättää tai arvioida että vessajonoa voi olla, vaan pissaa tai kakkaa sitten housuunsa.

Sinä olet aikuinen, toivottavasti pidätyskykyinen ihminen, joten voit sen aikaa odottaa.

Jo se että käytät tässä vessajonoa esimerkkinä paljastaa kyllä todellisen typeryytesi ja tietämättömyytesi sekä omaan napaan tuijottavan asenteesi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 17:11:03

"Työnantajan on noudatettava työntekijöiden tasapuolista kohtelua lomien sijoittamisessa" ja tässä vielä lakipykälä asiasta.

Työsopimuslaki

2 luku
Työnantajan velvollisuudet

2 §
Tasapuolinen kohtelu ja syrjintäkielto
Työnantajan on kohdeltava työntekijöitä tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole työntekijöiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 17:12:51

*: Luetunymmärtämisestä 10 pistettä.
Tai sitten ei.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Pöä 
Päivämäärä:   4.8.24 17:14:16

Olen lapsiperheiden kanssa silloin tällöin tekemisissä työssäni. Osa lapsista käyttäytyy hyvin ja osa normaalin lapsen tavoin. Selkeä ongelma on vanhemmat, jotka eivät yhtään piittaa mitä ne lapset tekevät. Välillä mietin, että onko ne aikuiset välinpitämättömiä, tyhmiä vai mitä. Ehkä ne aikuiset eivät itse tajua mikä toiminta on ok ja mikä ei. Toisen omaisuutta ei kunnioita. Vanhemmat eivät ole huomaavinaan, kun lapset tuhoavat ja tekevät pahojaan.

En enää halua tehdä lapsiperheiden kanssa yhteistyötä, kun neljäsosa perheistä pilaa kaiken ja tekee työstä todella rasittavan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Keppikeitto 
Päivämäärä:   4.8.24 17:18:06

"
Todennäköisemmin nämä pirjopetterit eivät tule ikinä maksamaan mitään, sillä eivät kestä oikeaa elämää tai muiden huomioimista. " onneksi meidän lapset eivät nimittele ventovieraita.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   4.8.24 17:40:36

Mulla itsellänikin lapsia ja silti eniten ärsyttää tuo, että oot itsellesi varannut paikan ja sitten joku tulee kitisemään sitä paikkaa.
Vessajonossa tarjoan kyllä lapsille mahdollisuutta mennä ensin.
Mutta jos olen varannut itselleni junasta/bussista/lentokoneesta paikan niin se on mun paikka. Jos tietää että lapset vaativat sen ikkunapaikan niin varaa sellaisen ihan itse

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 18:25:53

"Kun se pieni lapsi ei osaa vielä pidättää tai arvioida että vessajonoa voi olla, vaan pissaa tai kakkaa sitten housuunsa.

Sinä olet aikuinen, toivottavasti pidätyskykyinen ihminen, joten voit sen aikaa odottaa."

Yhtä lailla aikuinen voi kusta tai kakkia housuun. Sen lisäksi että on sairauksia, voi aikuisellakin iskeä esim. ripuli. Tai voi olla että on joutunut jo odottamaan kauan ja on todella hätä.

On siis todella itsekästä ohitella jonossa vain lasten takia. Kysyä toki voi (kuten ilmankin lapsia) mutta aina ottaa huomioon eri tilanteet ja ymmärtää ettei voi olettaa olevansa maailman napa. Jos siis saa kieltävän vastauksen niin luottaa siihen että sille on perusteet sen enempiä mulkoilematta tai tivaamatta.

Samoin esimerkiksi tietty paikka liikennevälineessä voi syystä x, olla aikuiselle jopa tärkeämpi asia kuin sille lapselle.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Keppikeitto 
Päivämäärä:   4.8.24 18:32:42

Minä olen jo lapsena antanut jonossa tilaa aikuisille jos sitä on kauniisti pyydetty. Olen myös saanut tilaa ja päässyt jonon ohi jos olen pyytänyt ja joskus pyytämättäkin. Hyvillä tavoilla pääsee pitkälle puolin ja toisin.

Kukaan ei saa minulta mitään käskemällä tai marisemalla ja muutenkin ei on ei. Ikkunapaikkaa ei ole tultu pyytämään, mutta jos en jostain syystä haluaisi siitä luopua, niin sanoisin nätisti, ettei se käy.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.8.24 18:34:33

Suurin osa ihmisistä, joilla on lapsia, osaa joskus joustaa lapsiperheiden vuoksi. En tarkoita, että lapsiperheiden pitää saada ohituskaista kaikkialle tai tahtonsa läpi joka asiassa, vaan sitä, että pienissä suht merkityksettömistä asioissa osaa asettua perheellisen asemaan ja pystyy joustamaan. Lasten kanssa liikkuminen ja matkustaminen esim. on todella paljon raskaampaa kuin aikuisten kesken. Minulle ei tulisi mieleenkään valittaa esim. lentokoneessa itkevistä lapsista tai olla päästämättä lapsiperhettä ohi jossain jonossa. Minun elämä ei ole minuutista kiinni lähes koskaan. En tunne kateutta lapsiperheitä kohtaan, lähinnä myötätuntoa. Toki toivon, että vanhemmat vahtivat lapsiaan ja ohjaavat lapsia jatkuvasti. Lapset ovat kuitenkin pieniä eikä heiltä voi vaatia samaa kuin aikuisilta. Myötähäpeää eniten aiheuttaa kiukuttelevat aikuiset ja varsinkin vieraiden lasten takia kiukuttelevat aikuiset.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   4.8.24 18:35:53

Tosi paljon on vanhempia jotka elää lastensa pettymykset potenssiin 10 verrattuna siihen mitä se lapsi siitä asiasta tajuaa. Eräskin äiti meni lasten synttäreillä ihan vessaan itkemään harmistustaan siitä kun hänen lapsensa oli synttärivieraana eikä saanut tehdä synttäreillä jotain mitä oli halunnut. Lapselle se oli no big deal, leikit jatkuivat ihan entisellään, mutta äidille oli raastava hetki. Luulen että sillä kohtaa mukana oli myös omaa henkilökohtaista uupumista yms. Mutta paljon on kyllä menty kasvatuksessa siihen suuntaan yleisesti ottaen että nuoret aikuiset aina tuonne 30 ikävuoteen saakka ovat joko fiksuja ihmisiä tai sitten kuvittelevat saavansa aina periksi kaiken, ja varsinkin eivät liikahdakaan jos eivät hyödy siitä jotenkin itse. Pyyteetön puuhasteleminen ja toisten huomioon ottaminen ja auttaminen on katoavaa kansanperinnettä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Keppikeitto 
Päivämäärä:   4.8.24 18:40:40

Ja kerran törmäsin tilanteeseen, kun äidin oli pakko päästä vessaan eikä isää löytynyt siihen hätään. Äidin piti ottaa poika mukaan naisten vessaan (jossa on kopit!) ja naiset rupesivat siinä puhumaan kovaan ääneen keskenään kun niin iso poika jonottaa naisten vessaan. Näin miten paha mieli äidille tuli, poika ei onneksi kuullut. Herranen aika, tuo poika oli kehitysvammainen, ei häntä voi jättää! Minä jututin poikaa sen aikaa että äiti pääsi vessaan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   4.8.24 19:20:27

Minusta aloittaja kuulostaa ihan empaattiselta ihmiseltä ja hänhän nimenomaan sanoi että päästää toki lapset edelleen vessaan tms ja ymmärtää, että lapsiperheen vanhempi voi tarvita lomaa juuri tiettyyn aikaan?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 20:29:11

Eikö noissa paikkavarauksissa. Voi heittää että tiesithän että paikan tälle lennolle saattoi varata eilen minkä haluaa että miksi ette ole tehneet sitä?

Ei paikasta noin vain pidä luopua vain että vanhempi esittää kun on tämä lapsi. Vanhempi voi vastata miksi ei tehnyt paikkavarausta. Jos syy on ettei ehtinyt tms niin se on voi voi hänelle ja lapselle.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.24 20:34:31

"Unohtamatta sitä, että työpaikoilla lapsettomat saa paskimmat lomat ja vuorot.”

Eipä saa vaan lapsettomat unohtaa heti saaneensa itsekin vuorollaan lomaa heinäkuussa, jos joku äiti erehtyy kerrankin olemaan lomalla heinäkuussa niin alkaa ihan tajuton itku ja poru asiasta.

T. Äiti jolla lomaan vielä 1,5 viikkoa

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Keppikeitto 
Päivämäärä:   4.8.24 20:35:46

*: No juuri noin. Meillä piti vielä olla kiertävät lomat ja vuorot, mutta kyllä ne perheelliset joustavat kun tarpeeksi haukutaan...

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 20:38:09

Olin erään kerran kahvilassa istumassa, kun naapuripöydässä istui vanhempi kahden lapsen kanssa, epäilisin n 6v. Kännykkä pauhasi kovaan ääneen, syömiset sotkettiin pitkin pöytiä ja lattioita, leikittiin pillillä ja juomalla ja lapset olivat kovaäänisiä ja riehakkaita. Ihmettelin suuresti, miksi vanhempi ei ohjaa lapsia ensinnäkin olemaan sotkematta ruualla ja juomalla ja madaltamaan ääntä ja laskemaan puhelimen äänenvoimakkuutta.

Epäilin myös jo etukäteen, mikä soppa siitä olisi syntynyt, jos olisin huomauttamut asiasta

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 21:46:57

”Eipä saa vaan lapsettomat unohtaa heti saaneensa itsekin vuorollaan lomaa heinäkuussa, jos joku äiti erehtyy kerrankin olemaan lomalla heinäkuussa niin alkaa ihan tajuton itku ja poru asiasta.”

Tämä! Näin lapsellisena sitä vaan on tullut joustettua ja tehtyä joulutkin töitä, kun sen kerran jos esittää toiveen, niin haukutaan lyttyyn miksi lapsellisen pitää joulu saada vapaaksi!

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 21:59:40

Aikoinaan laiton aina lomatoimen heinäkuulle, että jos saisi edes osan silloin, kun päiväkodista painostettiin. En saanut yhtään kertaa. Nyt kun lapset ovat koululaisia, en missään nimessä halua lomailla heinäkuussa, ja pienten lasten vanhemmat haluaisivat. Minä lomailin heinäkuun eikä vaihtaminen käynyt millään.

Miettikää.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   4.8.24 22:45:00

Allekirjoitan aloittajan ajatuksen! Itselle on erittäin vaikeaa istua pitkää matkaa junassa tai bussissa selkä leikkauksen jälkeen, ajaminen omalla autolla on mahdotonta. Tästä syystä varaan aina kaksi vierekkäistä paikkaa, saan enemmän pelivaraa liikkua ja käännellä itseä parempaan asentoon. Hyvin usein on äiti, jolla pieni lapsi matkustanut sylissä eli ilmaiseksi, pyytänyt sitä viereistä paikkaa ja useimmat ovat vähintään luoneet pahoja katseita loppumatkan ku olen istunut kahdella, etukäteen maksamallani, penkillä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 23:11:13

Aino, mitä pahaa on pyytää sitä paikkaa? Kai olet selittänyt sitten miksi tarvitset kaksi paikkaa?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   4.8.24 23:23:32

En halua selittää tuntemattomille ihmisille omia terveysongelmiani enkä vastata lasten lisäkysymyksiin. Kaikkein vähiten todistella kellekään olenko riittävän sairas käyttämään itse ostamiani kahta penkkiä jos vanhempi/ lapsen kanssa matkustava on päättänyt itse säästää rahaa ja olla varaamatta sille lapselleen paikkaa.

Ei se kysyminen ehkä olisi niin paha ellei siihen vastaus olisi poikkeuksetta vähintään vihamielinen tuijotus. En ymmärrä miksi minun pitäisi perustella miksi en halua luopua jostain ostamastani vieraan lapsen takia. Vähän samalla tavalla kun että jos ostan kaksi pullaa matka evääksi, pidän aika hassuna jos joku kysyy saako toisen. Pulla kuitenkin on huomattavasti edullisempi kuin se toinenkin penkki.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 23:32:55

Okei, eli muiden on vaan osattava lukea ajatukset tai ovat törkeitä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.8.24 23:33:14

Päivämäärä: 4.8.24 15:48:13

Lapset ovat onneksi vasta kehittymässä ja toivoa vielä on. Huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat menetettyjä tapauksia jo ja niitähän riittää. Hötölässäkin näitä riittää.

Yllä olikin heti yksi esimerkki huonosti käyttäytyvästä aikuisesta "koska minä voin, kostä tämä on minun, MINÄ MINÄ MINÄ"

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 23:35:52

Onko oikeasti niin, että äiti tulee huutaen määräämään, että "mun purjoyrjön on PÄÄSTÄVÄ NYT tähän" vai niin, että isä tai äiti tai lapsi kysyy, olisiko tämä paikka vapaana kun Lauri haluaisi istua muualla kuin sylissä?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   4.8.24 23:42:35

Useimmiten kysymys on luokkaa "voidaanko vaihtaa paikkoja kun sulla on siinä kaksi penkkiä, niin Lauri voisi istua vieressäni"
Isoin ongelma ei ole kysyminen vaan se lapsivihaajaksi leimaus, mulkoilu, äyskiminen tms kun vastaan että "ei kiitos, varasin kaksi penkkiä jotta voisin matkustaa väljästi"

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   5.8.24 00:02:07

"Okei, eli muiden on vaan osattava lukea ajatukset tai ovat törkeitä."

Miksi kenenkään pitää ajatuksia osata lukea? Jos vastaus kysyttäessä on ei, niin se on ei ja piste. Syy ei kuulu kenellekään eikä kenenkään tarvitse alkaa selittelemään ventovieraille miksi vastaus on ei. Sun on nyt vaan elettävä sen kanssa ja sillä selvä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.8.24 00:07:42

Ihminen joka ei muka voi istua normaalisti yhdellä penkillä ei kuulu julkisiin! Minäkin katsoisin pahasti jos viereeni tulisi äiti jolla kassit jaloissa ja lapsi sylissä ja joku röhnöttää samaan aikaan vieden saman tilan ku me kolme!

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Fch 
Päivämäärä:   5.8.24 00:14:33

Sitten ihmetellään kun opettajat väsyvät, kun siellä on 10 käytöstavatonta purjopetteriä per luokka saamassa elämänsä ensimmäisiä pettymyksiä koulussa. Ja ne loput luokassa yrittävät selvitä kuka mitenkin näiden purjopetterien romahduksista ja itkupotkuraivareista.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.8.24 00:20:47

"
Ihminen joka ei muka voi istua normaalisti yhdellä penkillä ei kuulu julkisiin! Minäkin katsoisin pahasti jos viereeni tulisi äiti jolla kassit jaloissa ja lapsi sylissä ja joku röhnöttää samaan aikaan vieden saman tilan ku me kolme!"

Jos se ihminen on maksanut niistä kahdesta penkistä, niin hänellä on täysi oikeus ne penkit ottaa omaan käyttöönsä. Oli se syy mikä tahansa. Jos äiti lapsen ja kassien kanssa on valinnut maksaa yhdestä penkistä, on se hänen valintansa ja sen kanssa pitää kyetä elämään ilman kiukkua sitä kohtaan, joka on valinnut viisaammin. Tämän nyt luulisi olevan itsestään selvää ihan jokaiselle.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 00:26:41

Silloin harvoin kun kuljen junalla, ostan kaksi vierekkäistä paikkaa. Matka puolen Suomen halki on sen verran pitkä, etten halua istua kenenkään vieressä. Ja omat tavarat saa kätevästi siihen viereiselle penkille. Eihän tätä edes tarvitsisi perustella, kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus varata niitä penkkejä. Suoraan sanottuna ei ole minun ongelmani jos joku ei osaa tai viitsi suunnitella matkaansa paremmin, vaan laskee sen sujuvuuden hyvän tuurin ja tuntemattomien anteliaisuuden varaan.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 00:27:06

"ei kiitos, varasin kaksi penkkiä jotta voisin matkustaa väljästi"

" valitettavasti ei, selkäkipujeni vuoksi ostin kaksi paikkaa"

Jälkimmäinen vastaus voisi tuoda enemmän ymmärrystä kanssamatkustajilta.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 00:58:04

Entäs kun minä olen äiti (tai äippä, kuten velat sanovat) ja varainen ja makselen istumapaikkoja ihan omaksi ilokseni :D

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 01:00:21

Fch: jos opettaja nimittelisi minun lapsiani noin, niin olisi aika pian entinen opettaja...

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.8.24 06:22:53

Lähettäjä...
Päivämäärä4.8.24 15:57:27

Minä matkustan paljon julkisilla ja muutenkin liikun ihmisten ilmoilla, eikä kukaan ole koskaan pyytänyt minulta lasten takia mitään kohtuutonta. Lieneekö kuitenkaan "nykyvanhempien" vika, vaan ihan vaan vakiomäärä ääliöitä joka sukupolvessa? Kyllä aina on ollut niitä, jotka lasten tai jonkun muun varjolla yrittävät pompotella muita.”

Minäkin uskon tähän. Jos vanhempi on ääliö joka kuvittelee saavansa tehdä mitä haluaa, niin usein sen jälkeläisetkin seuraavat vanhempansa esimerkkiä. Valitettavasti. Mutta onneksi on toivoa. Työssäni asiakaspalvelijana näen paljon niitäkin perheitä ja lapsia, joissa kotikasvatus on vielä kunniassaan ja se näkyy. Parisen päivää sitten oli ihanaa katsoa, miten kaksi ihan pientä tuli antamaan tilauksensa isomman sisaruksensa avustamana. <3 Kun vanhempi liittyi myöhemmin seuraan, ymmärsin miksi lapset olivat sellaisia. Vanhempi oli myöskin ihana ja kannustava.

Kuspo taasen on kuspo, olipa sillä lapsia tai ei. Kuspoksi on myös mahdollista kasvaa, vaikka vanhemmat olisivat täysin normaaleja. Minä en anna kuspojen pompotella itseäni, tapahtuipa se minkä varjolla vaan. Ja viis veisaan, jos joku minua pitää lastenvihaajana sen vuoksi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: täh! 
Päivämäärä:   5.8.24 06:43:59

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.8.24 00:27:06

"ei kiitos, varasin kaksi penkkiä jotta voisin matkustaa väljästi"

" valitettavasti ei, selkäkipujeni vuoksi ostin kaksi paikkaa"

Jälkimmäinen vastaus voisi tuoda enemmän ymmärrystä kanssamatkustajilta."

...ja mikä velvollisuus on kellään selitellä selkäkipujaan ventovieraille?

Aivan. Ei yhtään mikään. Jos joku älykääpiö kehtaa puolestaloukkaantua siitä, että joku käyttää maksamiaan paikkoja miten parhaaksi näkee, niin se on sen puolestaloukkaantujan oma ongelma. Se äityli olisi voinut varata niitä paikkoja itsekin, jos olisi yhtään kiinnostanut.

Ja joo. On kaksi lasta itselläkin, ja olen kasvattanut heidät täysjärkisiksi, toisia kunnioittaviksi kansalaisiksi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Hoho 
Päivämäärä:   5.8.24 07:23:06

"Lähettäjä: Heh
Päivämäärä: 5.8.24 01:00:21

Fch: jos opettaja nimittelisi minun lapsiani noin, niin olisi aika pian entinen opettaja..."

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa 😂 hyvin kasvatetuista ja käyttäytyvistä lapsista yleensä puhutaan eri sävyyn kuin vapaasti kasvaneista..

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 07:57:45

Ihmettelen tätä aina pitkien matkojen junissa että joku yrittää tunkea lapsensa mun ikkunapaikalle tai on jo tunkenut ennen kun astun junaan! Ostan lipun yleensä viikkoja etukäteen ja kuka tahansa voi tehdä saman! Niiden kirkuvien lapsien kanssa voi myös mennä sinne lasten vaunuun ettei muiden ihmisten tarvitse tunteja kuunnella sitä huutoa.

Toinen asia mitä en voi käsittää että lapselle annetaan flexiin joku hevosen kokoinen koira ja se päästetään kävelemään jossain 10 metrin päässä missä siihen ei ole mitään kontrollia. Pyöräilijät ja muut kävelijät saavat jaloilleen koiran ja joutuvat odottamaan että joku kerää 10 metriä sitä flexiä. Mitähän sille lapselle tapahtuu josse koira rytkäsee ja lähtee vaikka kissan perään...

Ihmettelen kyllä miksi niitä lapsia pitää tehdä kun niitä ei valvota tai opeteta. Aikuiset ei suunnittele ja ennakoi mitään. Suomalainen kulttuuri on vielä kohtalaisen kylmä ja itsekäs muihin maihin verrattuna niin ei hyvältä näytä mihin tulevat sukupolvet on menossa. En yhtään kyllä ihmettele kun joka toisella lapsella on joku nepsy ongelma kun ollaan kasvettu nenä kiinni tabletissa ilman mitään kasvatusta.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 08:34:01

Olen töissä lentokoneessa ja välillä on sellainen tilanne, että pieni lapsi on laitettu istumaan eri puolelle konetta kuin vanhempi. Kysyn aina joltain yksin matkustavalta, jos vaihtaisi istumaan niin että pienen lapsen ei tarvitse istua vieraiden kanssa. Ja 100% ei-suomalaisista matkustajista tähän suostuu. Suomalaiset on lapsivihamielistä porukkaa, toisin kuin vaikka keski-eurooppalaiset. Joskus myös portilla on vaikka vauvaperhe laitettu istumaan hätäuloskäynnille, ja siinä tapauksessa heidät on pakko siirtää pois toiselle riville ja sieltä toiselta riviltä aikuiset sinne hätäuloskäynnille. Taas jos matkustaja on ostanut itselleen 1-2 ylimääräistä paikkaa vaikka sairauden tai kipsatun koiven vuoksi, niin ei kenelläkään ole oikeutta niitä paikkoja itselleen vallata.

Ja kyllä joudun sanomaan päivittäin täysillä pauhaavista lasten tableteissa, aikuistenkin kännyköistä yms. että joko ääni kokonaan pois tai kuulokkeet lapselle päähän. Tietyissä kulttuureissa lapsia ei saa kieltää ollenkaan, ja vanhemmat on järkyttyneitä kun kiellän heidän lastaan. Jotkut vanhemmat taas on ihan avuttomia eikä saa esim. lasta istumaan turvavöissä. Kumma kyllä lapsi istuu kun vieras aikuinen laittaa sen vyön kiinni. Ja jos ei suostu istumaan vöissä, niin silloin kone rullaa takaisin portille ja matkustaja poistetaan lennolta.

Päästän vessaan myös ohitse ne housuun helposti pissaava pikkulapset ja vaikka vessapassilliset aikuiset. Omat lapset osaa kyllä jonottaa vessaan ja pienet on helppo käyttää ulkona puskapissalla, jos on tapahtumissa kovat vessajonot.

Toivoisin suomalaisilta ymmärrystä, jos lapsiperhe on ravintolassa ja aiheuttaa meteliä. Missä muualla ne lapset sitä ulkona syömistä harjoittelisi kuin ravintolassa? Omat raahasin jo pienestä pitäen mukana eri paikkoihin niin oppivat käyttäytymään.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 08:54:16

"Missä muualla ne lapset sitä ulkona syömistä harjoittelisi kuin ravintolassa? "

Ei ne riehumalla opi kuin riehumaan. Jotta kyse olisi siitä, että lapset opettelevat käyttäytymään eri tilanteissa, pitäisi heitä ojentaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.8.24 09:09:17

Hötöläinen käyttäytyy miten sattuu, haukkuu täällä minkä ehtii ja ihmettelee muiden käytöstä :D
Lapsetkin käyttäytyy paremmin.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 09:13:45

Hojo: No nyt taisikin sitten kalahtaa kunnolla ;)

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 09:53:06

No mitä jos se syömistilanne sujuisi ensin kotona ihmisiksi ennen kuin siirrytään "syömään ulos"?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   5.8.24 10:01:34

"Missä muualla ne lapset sitä ulkona syömistä harjoittelisi kuin ravintolassa? "

Tämä on aika huono perustelu yhtään millekään. Kummasti mekin sisarusten kanssa opittiin ravintolassa käyttäytymään, vaikka ei sinne koskaan lapsena päästy. Ja ensin opetellaan käyttäytymään kotona. Eikö se ole vanhemmallekin helpompi, kun ravintolaan mennään vasta, kun lapsi osaa ja ymmärtää jo jotain sen sijaan, että tapakoulutus aloitetaan vasta siellä ravintolassa?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.8.24 10:05:38

”Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa  hyvin kasvatetuista ja käyttäytyvistä lapsista yleensä puhutaan eri sävyyn kuin vapaasti kasvaneista..”

Enpä tiedä. Aika moni hötöläinen ja muukin siis pitäisi haukkua, mutta silti en tee niin, koska se on rumaa ja huonoa käytöstä. Sama pätee jos haukut huonosti käyttäytyvää lasta, olet itse sillon ihan yhtä huonotapainen.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 10:32:58

"Jälkimmäinen vastaus voisi tuoda enemmän ymmärrystä kanssamatkustajilta."

...ja mikä velvollisuus on kellään selitellä selkäkipujaan ventovieraille?"

Ei mikään, tietenkään. Mutta jos oman nautinnonhaluisuuteen viittaavan vastauksen jälkeen muiden katseet ärsyttävät, niin voi vastata toisinkin ja saada osakseen ymmärtäviä katseita. Oma valinta, millaisia reaktioita osakseen haluaa.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 10:54:47

Otsikosta voi jättää pois sanan lapsi.
Miksi minun pitäisi joustaa muiden takia? Miksi sairaat, kehitysvammaiset, vanhukset, eri tavalla vammaiset (sokeat, liikuntavammaiset) ansaitsisivat yhtään minkäänlaista erityiskohtelua tai erivapauksia? Miksi joka vuosi heinänteko- ja perunannostovapaata kinuava työkaveri muka saisi vapaata juuri silloin? Miksi joustaisin tuplavuoroon että työkaveri pääsisi kuskaamaan ähkyhevosta klinikalle?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   5.8.24 11:10:46

"Otsikosta voi jättää pois sanan lapsi.
Miksi minun pitäisi joustaa muiden takia? Miksi sairaat, kehitysvammaiset, vanhukset, eri tavalla vammaiset (sokeat, liikuntavammaiset) ansaitsisivat yhtään minkäänlaista erityiskohtelua tai erivapauksia? Miksi joka vuosi heinänteko- ja perunannostovapaata kinuava työkaveri muka saisi vapaata juuri silloin? Miksi joustaisin tuplavuoroon että työkaveri pääsisi kuskaamaan ähkyhevosta klinikalle?"

Tämä!

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.24 11:23:23

"ei kiitos, varasin kaksi penkkiä jotta voisin matkustaa väljästi"

" valitettavasti ei, selkäkipujeni vuoksi ostin kaksi paikkaa"

Jälkimmäinen vastaus voisi tuoda enemmän ymmärrystä kanssamatkustajilta."

...ja mikä velvollisuus on kellään selitellä selkäkipujaan ventovieraille?"

Tämä.

Mutta mitä ihmettä tämän kirjoittaja ajatteli?????? "ei kiitos, varasin kaksi penkkiä jotta voisin matkustaa väljästi" - mistä tuo EI KIITOS tulee? Sinulla on 2 maksamaasi paikkaa, joku - tässä tapauksessa kersa - haluaa ängetä/halutaan ängetä vapaamatkustajaksi toiselle ja sinä vastaat EI KIITOS?

EI KIITOS?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.8.24 11:24:17

Missähän kuplassa minä olen elänyt, kun ehdottomasti suurin osa kohtaamistani ja näkemistäni lapsista ovat käyttäytyneet ihan hyvin. Yleensä lapset käyttäytyvät paljon paremmin kuin eeim. ruokakaupassa tomaatteja puristelevat mummelit, tai kiroilevat ja jalkakäytävälle räkivät keski-ikäiset miehet. Mä olen käyttänyt eri ikäisiä juniorifutareita esim. pizzabuffassa koko joukkueena, ja ovat osanneet jonottaa ja käyttäytyä muutenkin nätisti.

Jos aikuinen joutuu mielestään aina joustamaan ja sopeutumaan lasten takia, niin silloin mielestäni aikuisellakin voi olla peiliin katsomista.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.8.24 11:30:29

"...ja mikä velvollisuus on kellään selitellä selkäkipujaan ventovieraille?

Aivan. Ei yhtään mikään. Jos joku älykääpiö kehtaa puolestaloukkaantua siitä, että joku käyttää maksamiaan paikkoja miten parhaaksi näkee, niin se on sen puolestaloukkaantujan oma ongelma. Se äityli olisi voinut varata niitä paikkoja itsekin, jos olisi yhtään kiinnostanut."

Eikö niitä paikkoja myydä äippyleille vai miksi ei voi ostaa paikkaa purjopetterille, niin ei tarvitse lokkeilla muiden paikoille? Ja mitä se paikkaa ostamattomalle saituriäippylille tai kenellekään muullekaan kuuluu, mistä syytä joku toinen on maksanut omaan käyttöönsä kaksi paikkaa? Jos maksaneen pitäisi selitellä omia vaivojaan, äippyli voi varmaan myös kertoa miksei ole ostanut purjopetterille omaa paikkaa, hänhän sitä ilmaista paikkaa on mankumassakin joten hän ei ole se, jolle perustellaan vaan se joka perustelee.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   5.8.24 11:34:52

Älykääpiö, äippyli, äityli, purjopetteri...? Eikö sulla ole isää tai ukkia tai ketään opettamaan käytöstapoja?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.8.24 11:38:58

Heh: kolahtiko ;)

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 11:55:23

Työpaikoilla pitää noudattaa tasapuolisuutta, ihan lainkin mukaan. Kiertävät lomat niin se toteutuu. Jos jostakin syytä sellaista järjestelyä ei ole niin jokaisen kannattaa pitää kiinni tästä tasapuolisuudesta ja vaatia sen toteutumista. On oma valinta tehdä lapsia ja myös käydä töissä, eikä se valinta poista lapsettomien tai isojen lasten vanhempien oikeuksia tasapuolisuuteen.

Tuo maksetun paikan vaatiminen omalle penskalleen kun itsekin olisi voinut ostaa paikan mutta ei saituuttaan tai muita hyödyntävän luonteensa vuoksi sitä ole tehnyt, ei todellakaan vaadi paikan maksaneelta mitään selittelyjä. Vastaa samaa kuin jos menisi penskansa kanssa mäkkäriin eikä olisi ostanut penskalle ruokaa x ja näkisi viereisessä pöydässä sellaista olevan ja menisi kysymään, voiko minun penskani tulla syömään tuota teidän ruokaanne x. Ei, ei todellakaan tarvitse perustella, miksei saa toisen maksamaa paikkaa. Tuossa tilanteessa kannattaa kysyä, miksi et ostanut paikkaa, minäkin ostin ja jopa kaksi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   5.8.24 11:56:22

Penska?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.8.24 11:57:30

”Älykääpiö, äippyli, äityli, purjopetteri...? Eikö sulla ole isää tai ukkia tai ketään opettamaan käytöstapoja?”

Kovin yleisiä sanoja täällä hötölässä. Käytöstavat hieman hukassa, eivät vaan itse edes sitä huomaa, vaan luulevat osaavansa käyttäytyä.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 12:00:33

Täällä on nyt niin paljon typerää haukkumista, että olisiko parempi sulkea netti ja kysyä äidiltä käyttäytymis opastusta? Näin huonosti käyttäytyviä lapsia tai äitejä ei näe yleensä missään.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   5.8.24 12:02:42

"Penska?"

Penska, tenava, muksu, vekara, ipana, pikkuskidi.

Ihan uusia sanoja sulle vai?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   5.8.24 12:06:29

Kielellä leikittelylle on aikansa ja paikkansa, mutta ehkä tällaisessa keskustelussa kannattaisi käyttää neutraalia ilmaisua lapsi. Ihan uusi vinkki sulle vai ;)

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   5.8.24 12:11:43

"Täällä on nyt niin paljon typerää haukkumista, että olisiko parempi sulkea netti ja kysyä äidiltä käyttäytymis opastusta? Näin huonosti käyttäytyviä lapsia tai äitejä ei näe yleensä missään."

Jaa kun ihmiset ei jakele itselleen ostamiaan paikkoja ihmisille, jotka ei jostakin oudosta syystä ole ostaneet paikkaa, he ovat huonosti käyttäytyviä? Ainoa huonosti käyttäytyvä on se, joka luulee jostakin syystä olevansa etuoikeutettu muiden ihmisten hankkimiin asioihin, vaikka olisi itsekin voinut hankkia kyseisen asian. Tuollaisia sanotaan lompakkoloisiksi. Yleensä naisilla se kohdistuu miehiin, mutta jos sellaista ei ole maksamassa kun on kyllästynyt jatkuvaan yksipuoliseen maksamiseen, niin käyhän se random matkustajakin mahdollistamaan asioita.

Tuo "ei kiitos,varasin kaksi paikkaa jne"-ehdotus oli ihan parhautta. Ei kiitos, en halua tulla hyväksikäytetyksi, mutta kiitos nyt kuitenkin mahdollisuudesta :D

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 12:16:46

”Jaa kun ihmiset ei jakele itselleen ostamiaan paikkoja ihmisille, jotka ei jostakin oudosta syystä ole ostaneet paikkaa, he ovat huonosti käyttäytyviä? Ainoa huonosti käyttäytyvä on se, joka luulee jostakin syystä olevansa etuoikeutettu muiden ihmisten hankkimiin asioihin, vaikka olisi itsekin voinut hankkia kyseisen asian.”

Ei vaan toisien haukkuminen, ihan yhtä huonoa käytöstä, kuin olettaa saavansa jotain toisen maksamaa. Se, että joku käyttäytyy huonosti, ei tarkoita, että itsekin voi sitten käyttäytyä huonosti. Silloin molemmat ovatkin ihan yhtä huonotapaisia.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.24 12:16:59

Minä olen kyllä ihan kohteliaasti kysynyt paikkaa tai paikan vaihtamista. Mitä ihmeellistä siinä on? En kai minä voi tietää, että tyhjä paikka on varattu, jos en kysy. Viimeksikin miehet olivat ihan hyvillään kun kysyin paikan vaihtoa. Saivat istua vierekkäin ja oma lapsi pääsi kaverinsa viereen.

Sitten junaan tuli henkilö, joka rumasti vaatien käski lasta väistämään hänen paikaltaan. Joo, oli kyllä hänen paikkansa, "harmi" että oli vain väärässä junassa. Se olisi selvinnyt kyllä ajoissa jos käytöstavat olisivat olleet kunnossa :D

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   5.8.24 12:17:55

"Kielellä leikittelylle on aikansa ja paikkansa, mutta ehkä tällaisessa keskustelussa kannattaisi käyttää neutraalia ilmaisua lapsi. Ihan uusi vinkki sulle vai ;)"

Jos juuri tämä keskustelu on niin virallista, että termit ovat noin tarkkoja, lienee syytä myös edellyttää kieliopillisesti virheetöntä tekstiä. Pilkutus, yhdyssanat, lauserakenteet jne.

Ja jos puhutaan ihmisistä, jotka olettavat voivansa käyttää muiden hankkimia ja maksamia hyödykkeitä ilmaiseksi, vaikka olisivat voineet kyseisen hyödykkeen itsekin hankkia käyttöönsä, todennäköisesti aina asiallinen kielenkäyttö ja virheetön tekstintuotto ei liity heihin.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   5.8.24 12:21:52

Niin: tai sitten pitää sietää, että itseäänkin nimitellään. Hyvin helpostihan tuo penskattelu ylryy näissä äpärättelyksi jne.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 12:23:01

”Minä olen kyllä ihan kohteliaasti kysynyt paikkaa tai paikan vaihtamista. Mitä ihmeellistä siinä on? En kai minä voi tietää, että tyhjä paikka on varattu, jos en kysy. Viimeksikin miehet olivat ihan hyvillään kun kysyin paikan vaihtoa. Saivat istua vierekkäin ja oma lapsi pääsi kaverinsa viereen.”

Hötöläinen taitaa saada raivarit jo normaalista kommunikoinnista.

Mitä muuten ovat nämä julkiset joihin voi ostaa istumapaikan, mutta pääsee myös ilman paikan ostamista kyytiin.
T. Maalainen

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   5.8.24 12:27:05

"Hötöläinen taitaa saada raivarit jo normaalista kommunikoinnista."

Ei siinä kysymisessä mitään, mutta se mulkoilu, tivaaminen ja vänkäys kun oletus on, että kysyminen = saa mitä haluaa, eikä se sitten menekään niin.

Osta tai valitse paikat, jotka haluat ja mistä kohdasta haluat, niin muutkin tekevät.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.8.24 12:53:40

Maalainen, niitä kutsutaan juniksi.

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   5.8.24 12:56:58

”Maalainen, niitä kutsutaan juniksi.”

Niin? Eikös kaukojunaan ole pakko jokaisen ostaa paikkalippu? Ja lähijunaan niitä ei saa edes ostettua? Niin mikä on se juna johon saa joko ostettua tai ei paikkalipun?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.24 12:58:15

Ainoa mitä tässä nyt ihmettelen on se että miten se kanssamatkustaja voi tietää että joku on MAKSANUT kaksi paikkaa jos tätä ei voi kertoa vaan mieluummin antaa kanssamatkustajan luulla itseään kuspääksi?

  Re: Miksi minun pitäisi joustaa muiden lapsien takia

Lähettäjä: Rauma 
Päivämäärä:   5.8.24 13:03:54

Kyllähän suomalaisessa yhteiskunnassa on näitä ihmisiä, joilla on vain oikeuksia. Ihan sama minkäikäinen olet tai onko lapsia/eläimiä. Koitan olla ennakkoluuloton, mutta yleensä näissä henkilöissä pätee yhteisiä tekijöitä.

Toiset ovat itsekkäitä ja toiset kasvavat itsekkäiksi. Ymmärrän, jos jatkuvasti joustat ja et saa edes kiitosta eikä omalle kohdalle ole osunut joustoa, niin lopputulos on tässä. Lisäksi kun haukkumisen kulttuuri on tällainen, niin onko yllätys, että lapset kopioivat tämän käytösmallin?

Esimerkiksi onnibussiin voi ostaa lipun onnibussin sivujen kautta, jolloin saat paikkavarauksen, mutta matkahuollon kautta tätä mahdollisuutta ei ole… myös jos ostaa lipun nousun yhteydessä ei ole varattua paikkaa. Toisaalta tämäkin on ennakoitavissa, kun on tiedossa.
Itselle on tullut vastaan aikuisia, jotka istuneet paikallani ja osa siirtyy ja pahoittelee tätä, osa taas alkaa vänkäämään, että eikun jää seuraavalla tai jtn muuta :D

Itse joustan toisissa asioissa ja toisissa en, riippuu tilanteesta. Välillä on kurjaa, että lapsi kärsii tyhmän aikuisen teoista, mutta enitenhän aikuinen siitä kärsii, ei lapsi edes muista pettymyksiään. Toivottavasti aikuinen oppii😊

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.