Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   3.8.24 22:37:48

Onko mahdollista löytää terapeutti, joka ei kirjaa kaikkea kertomaani kaikkien nähtäville kantaan?
Haluaisin käsitellä lapsuudentraumoja, mutta en halua että melkein kuka tahansa hoitoalalla oleva voi lukea yksityiskohtaisesti kaiken kannasta. Mistä löytää sellainen terapiasuhde?

Pari vuotta sitten hakeuduin työterveyden kautta työpsykologille juttelemaan. Minulla oli tuolloin avioero meneillään ja töissä todella kuormittava tilanne. Olin aivan jaksamisen äärirajoilla ja jopa sen yli. Kaksi kertaa työpsykologia tavattuani menin kantaan ihan muissa asioissa ja huomasin psykologin kirjoittaneen kaiken kertomani yksityiskohtaisesti kantaan. Olin aivan järkyttynyt. Luulin että keskustelut ovat luottamuksellisia. Nyt kaikki tutut ja tuntemattomat hoitoalalla olevat voivat lukea asiani kannasta. Siihen jäi ne käynnit.

Avioero on nyt hoidettu, mutta olen edelleen aivan loppu. Traumaattinen lapsuus kummittelee vahvasti ja se on osittain syynä epäonnistuneisiin ihmissuhteisiini. Haluaisin kovasti saada apua ongelmieni käsittelyyn, mutta en uskalla hakeutua terapiaan, sillä traumojen käsittely ei taatusti hoidu sillä, että kaikki traumani avataan puolen suomen luettavaksi kantaan. Turha sanoa, ettei ketään kiinnosta, sillä uutisista saa jatkuvasti lukea, että kyllä kiinnostaa. Luvattomista tietojen katseluista on jatkuvasti jotain juttua. Ei paljoa lohduta, että siitä jää kiinni. Siinä vaiheessa p. on jo housussa.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 22:42:01

Kantaan kirjoittaminen on pakollista. Byrokratia ja kirjoittamalla terapeutti (tmv hoitoalan ammattilainen) ns. turvaa oman selustan.

Se mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut. Kaikki pitää kirjoittaa.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 22:53:03

Olen käynyt vuosia nepsyvalmennuksessa, hän ei kirjaa ikinä mitään Kantaan, ainoastaan valmennusjakson päätyttyä tekee lääkärille palautteen jossa kertoo millaisia asioita on käsitelty mutta ei mitään yksityiskohtia.

Lääkäri halusi minun vaihtavan kuntoutuksen toimintaterapiaan ja shokki oli valtava kun tajusin toimintaterapeutin kirjoittavan lähes sanasta sanaan mitä hänelle kerron. Eihän sellaisen ihmisen kanssa voi muodostaa luottamussuhdetta! Edes lääkärit eivät yleensä kirjaa potilaan sanomisia sanasta sanaan, saati että jonkin kirjekurssin käynyt toimintaterapeutti kirjaa Kantaan kaikkien nähtäville sanomisiani. Pahinta oli se että hän oli hieman yksinkertainen tyyppi ja ymmärsi paljon asioita täysin väärin, kun pyysin korjaamaan väärin kirjatut asiat oikein, ei suostunut korjaamaan. No kannassa lukee nyt sitten kaiken näköistä täysin väärään tietoa minusta.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.8.24 22:53:44

Juu, kaikki pitää kirjoittaa, mutta kantaan kirjoittaminen ei ole pakollista.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   3.8.24 22:54:05

Ei mun psykoterapian jutut kannassa näy ollenkaan

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   3.8.24 22:57:24

Mun teraupautti kirjoitti suurpiirteisesti eikä mitään arkoja asioita.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 23:00:16

"Kantaan kirjoittaminen on pakollista. Byrokratia ja kirjoittamalla terapeutti (tmv hoitoalan ammattilainen) ns. turvaa oman selustan.

Se mitä ei ole kirjattu, ei ole tapahtunut. Kaikki pitää kirjoittaa"

Terapia on sinänsä poikkeus, ettei noin yksityiskohtaista kirjaamista tarvita. "Keskusteltu potilaan äitisuhteesta ja lapsuusajasta, kokee suhteen hankalaksi ja näkee lapsuusaikaisten tapahtumien vaikuttavan negatiivisesti nykyarkeensa." Tämä on aivan riittävä tyyli, kaikkea keskusteltua ei tarvitse avata kantaan täysin auki. Kirjaaminen on taitolaji.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Filee 
Päivämäärä:   3.8.24 23:31:16

Minunkin terapeutti on hyvin suurpiirteinen Kanta-kirjauksissaan, ei mitään traumojen yksityiskohtia vaan puheenaiheet hyvin pintapuolisesti + millaisia työskentelytapoja ollaan suunniteltu käytettävämme. Olin vähän pettynyt koska kuvittelin löytäväni sieltä jotain syväluotaavaa analyysia omista mielenterveysongelmistani. :D:D

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   3.8.24 23:39:05

Mulla ei näy vuosien terapiasta mitään merkintöjä. Onko ne jossain omassa paikassaan kannassa?

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.8.24 23:58:41

Kaikki terapeutit ei kirjaa kantaan. Se ei ole pakollista.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: 989 
Päivämäärä:   4.8.24 00:10:54

Mitä hyötyä noistakin kirjauksista on. Lukeeko niitä jälkeenpäin yhtään kukaan? Jos lukee, niin kuka ja miksi.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 09:42:13

Sä voit pyytää että tiettyjä asioita ei kirjoiteta. Mun äiti on hoitoalalla ja olen pyytänyt että häntä koskevia asioita ei kirjoiteta lainkaan - varmuuden vuoksi.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 09:50:52

"Mitä hyötyä noistakin kirjauksista on. Lukeeko niitä jälkeenpäin yhtään kukaan? Jos lukee, niin kuka ja miksi."

Esim. Terapeutille tapa palauttaa muistiin, mitä kunkin asiakkaan kanssa on käyty läpi. Pitkässä tähtäimessä jos on ns. Kunnon problematiikkaa niin voi auttaa oikean tauti diagnoosin kanssa, kun näkee vähän historiaa taakse.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: beanie 
Päivämäärä:   4.8.24 09:56:39

Piti mennä ihan tarkistamaan tämän ketjun bongattuani, minusta ei ollut kuin suurpiirteisiä kirjauksia. Onneksi, koska omalla kohdallani se olisi myös tarkoittanut saman tien luottamuksen menetystä ja koko terapian pohjan putoamista, jos olisin löytänyt kaikki sanomiseni kirjoitettuna ylös.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   4.8.24 11:56:13

Ongelma on vähän se, että terapeutin on pakko kirjoittaa tarkemmat muistiinpanot, jotta muistaa mihin jäätiin seuraavalla kerralla. Jos muistiinpanoja ei kirjaa kantaan, täytyy tietoturvasta olla erittäin tarkka ja se vaatii enemmän työtä.

Keskustelisin kuitenkin terapeutin kanssa millä tarkkuudella hän asiat kantaan kirjaa. Siitä en ole ihan varma, saisiko jo kirjattujakin muutettua suppeaksi.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   4.8.24 12:10:31

En tiedä muista, mutta itselläni jo ajatus siitä, etten tiedä mitä terapeutti tulee kantaan kirjaamaan estää luottamuksellisen suhteen syntymisen. Vaikka kantaan ei kirjattaisiin kaikkia yksityiskohtia keskustelu ei missään nimessä voi olla luottamuksellista, jos sen sisällön voi edes pääpiirteittäin lukea tuhannet suomalaiset, kuten kannasta voi.

Koen myös erittäin epäeettisenä sen, ettei terapeutti kerro heti keskustelun alkuun kirjaavansa kaiken puhutun kantaan. Asiakkaalle on iso järkytys huomata asia vasta jälkeenpäin.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 12:12:01

^on paljon eroa siinä kirjoittaako terapeutti "käytiin läpi asioita x,y ja z sekä sovittiin seuraavaan kertaan asia w. Vai kirjoittaako "XXX kertoo kokevansa plää plä plää" ja kaiken kukkuraksi on ymmärtänyt täysin väärin eli laittaa vääriä sanoja suuhun ja tälläiset väärät jää sitten Kantaan olemaan kun ei suostu edes niitä korjaamaan.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.8.24 12:13:57

Psykoterapeutilla on laillinen velvollisuus kirjata käynnit. Laki sos. ja terveysalan asiakastiedoista määrittelee tarkasti sen, että miksi pitää kirjata.

Jos psykoterapeuttisi ei pidä kirjaa käynneistä, toimii hän tällöin vastoin lakia. Mutta kaikki psykoterapeutit eivät kirjaa Kantaan, vaan kirjaukset voivat olla myös paperilla. Mutta olemassa kirjaukset ovat kaikilla potilasarkistoissa. Mikäli psykoterapeutillasi ei ole potilasarkistoa, hän joko ei noudata lakia tai ei ole laillistettu psykoterapeutti.

Kirjaaminen suojelee sekä asiakasta että psykoterapeuttia. Esimerkiksi, mikäli asiakas on joutunut rikoksen uhriksi (kuten usein on), niin on äärimmäisen tärkeää, että psykoterapeutti kirjaa tämän. Silloin asiasta jää todistusaineistoa, mikäli asia etenee joskus tuomioistuimeen asti.

Potilas voi kuitenkin piilottaa Kannasta psykoterapeutin kirjaukset, jolloin niitä ei muut terveydenhuollon ammattilaiset pääse lukemaan.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.8.24 13:10:27

Näiden kirjauksien vuoksi en puhu millään käynneillä henkilökohtaisia. En halua, että tällaisia asioita on minusta missään tiedossa.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 13:11:47

Eihän noita yksittäisiä t
Käyntejä nykyään enää pysty piilottaamaan vaan sitten pitäisi piilottaa koko hyvimvointialueen kirjaukset ..

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Tiia 
Päivämäärä:   4.8.24 13:13:31

Lähettäjä...
Päivämäärä4.8.24 12:12:01

^on paljon eroa siinä kirjoittaako terapeutti "käytiin läpi asioita x,y ja z sekä sovittiin seuraavaan kertaan asia w. Vai kirjoittaako "XXX kertoo kokevansa plää plä plää" ja kaiken kukkuraksi on ymmärtänyt täysin väärin eli laittaa vääriä sanoja suuhun ja tälläiset väärät jää sitten Kantaan olemaan kun ei suostu edes niitä korjaamaan.

Näin.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.8.24 13:14:31

Itse kävin 3v yksityisellä psykoterapiassa, ei kirjannut mitään kantaan (onneksi.)

Kävin muutamia kertoja toisella yksityisellä toisessa terapiassa ja kirjoitti todella vaivaanuttavat asiat kantaan.

Omakannasta nämä käynnit pysyyy piilottamaan. En kyllä tiedä miten ja milloin niitä muut pystyy lukemaan, ainakin esim pkv lääkemääräykset näkyy kaikille piilotuksesta huolimatta

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   4.8.24 13:20:53

Tämän takia en ikinä mene terapiaan vaan toisenlaisille auttajille, josta löytynytkin parempi apu. Itsekin teen työssäni kirjauksia ihmisistä ja olen todella tarkka siinä, etten kirjaa siten mikä vaarantaisi luottamussuhteen.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 13:43:45

No mä käyn terapeutilla joka ei kirjaa Kantaan vaan hänellä on oma asiakasrekisteri, jossa potilastiedot ja nämä tiedot eivät ole verkossa. Toki hänen kotiinsa voidaan murtautua ja nämä tiedot varastaa, mutta ehkä pienempi todennäköisyys kuin verkossa olevien tietojen vieminen.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   4.8.24 14:47:18

Mistä löytäisi tuollaisen terapeutin kuin pisteellä eli ei kantaa vaan yksityinen rekisteri? Minua ei haittaa terapeutin omat muistiinpanot vaan se että ne ovat kaikkien sote-alalla työskentelevien nähtävissä.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Tå 
Päivämäärä:   4.8.24 16:01:10

Kävin työpsykologilla uupumuksen vuoksi, Kantaan oli kirjattu yleisellä tasolla asioita eikä mitään yksityiskohtaista. Oli ihan riittävästi siihen että jokainen lukija ymmärtää mistä on kyse mutta ei mitään liian privaattia. Hyvin oli kirjattu.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.8.24 16:46:36

"Minua ei haittaa terapeutin omat muistiinpanot vaan se että ne ovat kaikkien sote-alalla työskentelevien nähtävissä"

Kyllä todellakin kaikkien nähtävissä. Kun menet vaikkapa ostamaan silmälaseja liikkeestä ja käyt optikon näöntarkastuksessa, hän näkee Kantasi ja tekee omat kirjaukset Kantaan.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 22:41:27

Ovatko muistiinpanot jossain turvassa oli paperisia tai sähköisiä, ettei muiden saatavissa?

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 22:44:05

Eihän Kanta-kirjauksia kuka vaan saa mennä lukemaan ja ilman lupaa, näin itse olen ainakin ymmärtäny

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   5.8.24 07:34:18

... : no ei todellakaan joku optikko pääse lukemaan kantakirjauksia. Noissa se kantayhteys on yleensä yksisuuntainen eli vain lähettää tekstin kantaan.
Itse en laajat oikeudet Apottiin omaavana todellakaan silti ikinä lue asiakkaan kantatekstejä (eikä kukaan muukaan lue). Ellei 1. asiakas anna erillistä lupaa 2. Asia liittyy juuri sen hetkelliseen asiaa 3. Psyk tiedot ovat erikoissuojattuja, niihin on vielä tiukempi pääsy kuin muihin tietoihin, joten mielellään en ikinä mene niihin

Eli ei kyllä tarvitse pelätä että joku näkisi kirjaukset.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: tapahtuu sitä 
Päivämäärä:   5.8.24 07:37:51

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.8.24 22:44:05

Eihän Kanta-kirjauksia kuka vaan saa mennä lukemaan ja ilman lupaa, näin itse olen ainakin ymmärtäny

Kyllähän näitä tapauksia aina on, että jengiä (työnsä puolesta kantaan pääseviä siis) jää kiinni ihan tarpeettomasta ja asiattomasta jonkun henkilön tietojen tirkistelystä.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: Avuton 
Päivämäärä:   5.8.24 10:29:23

"Kyllähän näitä tapauksia aina on, että jengiä (työnsä puolesta kantaan pääseviä siis) jää kiinni ihan tarpeettomasta ja asiattomasta jonkun henkilön tietojen tirkistelystä."

Juuri tämä! Yllättävän paljon tätä tapahtuu.

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: pop 
Päivämäärä:   5.8.24 10:38:06

"Juuri tämä! Yllättävän paljon tätä tapahtuu."

Mikä kertoo minusta oleellisen hoitohenkilökunnan henkisestä tasosta. Jos elämä on niin pientä, ettei keksi siihen muuta sisältöä kuin muiden tietojen tirkistelyn, niin kovin köyhillä eväillä on liikkeellä.

Miten joku voi olla kiinnostunut muiden ihmisten mielenterveydestä, jos se ei liity suoraan omaan työhön?

  Re: Terapiakäyntien kantamerkinnät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.24 11:01:55

"Eihän Kanta-kirjauksia kuka vaan saa mennä lukemaan ja ilman lupaa, näin itse olen ainakin ymmärtäny"

Ihana :) Valitettavasti se, että jokin asia on kiellettyä, ei tee siitä mahdotonta.

Luvattomasta tietojen katselusta jää jengiä kiinni jatkuvasti, ja kuitenkin ne kiinnijääneet ovat vain jäävuoren huippu. Tuostahan voi kärähtää vain, joskus joku epäilee tietojaan luvatta katsellun, ja vaatii saada nähdä, ketkä kaikki tietoja ovat katselleet. Moniko vaatii?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.