Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Samoja asioita 
Päivämäärä:   3.8.24 21:44:38

Keskusteltiin miesystäväni kanssa taas tänään mitä halutaan tulevaisuudelta. Halutaan harrastaa yhteistä harrastusta ja asua maalla. Kuitenkin miten siellä maaseudulla asuttaisiin, eroaa jonkin verran. Haluamme tai päädymmekö asumaan koskaan yhteiseen kotiin on vielä auki. Olen meistä se joka jättää tavaroita lojumaan, hän paljon järjestyksestä pitävä.
Kumpikaan ei viihdy terasseilla tai käytä muutenkaan paljoa alkoholia. Jonkin verran tykätään käydä jossain joskus mutta matkustelu eri maissa ei ole kummankaan intohimo.

Mitkä sinun parisuhteessa ovat eroavaisuuksia jotka nousevat toiveistanne tai elämäntyylistänne ensimmäisinä esiin?

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.8.24 21:48:58

Miksi kumppanin pitäisi sun mielestä haluta elämältä kaikkia samanlaisia asioita?

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Samoja asioita 
Päivämäärä:   3.8.24 21:52:37

Ei tarvitse haluta kaikkia samoja asioita, jotkut tosin ovat tärkeitä jotta yhteiselämä sujuu.

Vastaa toki sinäkin kysymykseeni. :)

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   3.8.24 21:59:40

En etsi kavereita, hengailuseuraa. Jos en löydä samantyylistä ihmistä, teen asiat jokatapauksessa ja olen mielummin yksin. Pari pitkää suhdetta takana, virheet olen tehnyt, joustamalla liikaa. Eli kumppanin pitää olla vähintään itseni tasoinen ja kunnianhimoinen. Ei mielenterveysongelmia. Rahaa, koulutettu ja hyvä vuoteessa. En aio asua ihmisen kanssa vain sen takia että on vastakkaista sukupuolta. Mielenrauha on niin tärkeä asia, ettei sitä voi olla korostamatta!

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.8.24 22:02:34

Varmaan se, ettei kumppani osaa sanoa mitä haluaa. Siis edes 15 yhdessä asutun vuoden jälkeen. En haluaisi painostaa tai päsmäröidä mihin suuntaan edetään, mutta kun toisella ei ole mitään näkemystä siitä, mitä hän haluaa, niin on kovin vaikea huomioida hänen toiveitaan tulevaisuuden suunnittelussa.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   3.8.24 22:15:09

Meillä on paljon eroja, mutta elämänarvot on aika samat.

Minä pidän teatterista. Olen itsekin ollut mukana parissa produktiossa. Miestä ei voisi vähempää kiinnostaa. Onneksi on ystävä, joka on aina valmis tulemaan katsomaan esityksiä. Mies pitää koripallosta. Minua ei sitten yhtään kiinnosta. Jonkun miehen pelin voi käydä katsomassa, mutta en seuraa koripalloa muuten mitenkään. Mies pitää elokuvista ja telkkarisarjoista. Oma kärsivällisyyteni ei riitä niihin. Minulle maksiaika katsoa telkkari on noin puolituntia. Lisäksi meidän sisustusmaku on ihan erilainen.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   3.8.24 22:30:09

Ei tarvitse haluta kaikkia samoja asioita, mutta jos toinen haluaa ja päättää tehdä niitä omia asioitaan, ei toisen tule siitä marmattaa.

Tärkeämpää sama asenne ja "energia" elämään ja ne arvot! Todella vaikeaa suunnitella elämää sellaisen kanssa joka ei osaa sanoa mitään. Esim minkälaiset arvot on lasten kasvatuksessa jne.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   3.8.24 22:33:37

Lisäyksenä, että jos toinen ei osaa millään lailla sanoittaa tai muuten kuvailla tulevaisuutta, niin haluaako edes olla yhdessä kenenkään kanssa. Kunhan vain on joku.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: zam 
Päivämäärä:   3.8.24 22:37:22

Suurimmat erot meillä on temperamentissa ja vahvuusalueissa. Kumppani on temperamentiltaan hitaampi, minä nopeampi; kumppani on matemaattis-teknisissä asioissa hyvin lahjakas ja verbaalisesti kömpelömpi, minä taas teknisesti melko tumpelo ja verbaalisesti lahjakkaampi. Kumppani on sosiaalinen ja ekstrovertti, minä vetäytyvämpi ja jotain ambivertin ja introvertin väliltä.

Elämänarvot, kiinnostuksen kohteet ja yleisesti elämäntapaan liittyvät asiat meillä on yhteistä.

Eroavaisuuksistamme tulee joskus eteen tilanteita, joissa pitää löytää kultainen keskitie. Esimerkiksi puoliso haluaisi isännöidä juhlia ja vierailuja useammin kuin missä minulla menee mukavuusraja, tai hän haluaa suunnitella minusta ikuisuuksilta tuntuvan ajan pienintäkin tekemistä siinä missä minä olisin vaan "roiskaissut menemään" kunhan asia tulee tehdyksi ja valmiiksi. Isoilta ongelmilta on vältytty, kun keskustelu toimii ja molempien mielipide otetaan huomioon.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   3.8.24 22:38:21

Teillähän on paljon enemmän yhteistä pohjaa parisuhteeseen kuin monilla muilla! Aina joutuu molemmat tekemään kompromisseja, muuten ei homma vaan toimi. Ja aina voi ajatella vähän perinteisen mallin ulkopuolelta, omat asunnot vierekkäin?

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.8.24 08:45:15

"jos toinen ei osaa millään lailla sanoittaa tai muuten kuvailla tulevaisuutta, niin haluaako edes olla yhdessä kenenkään kanssa. Kunhan vain on joku."

-Tätä on tullut joskus mietittyä ja kysyttyäkin useampaan kertaan vuosien varrella. Kumppanini on kuitenkin ollut aina erittäin huomaavainen ja rakastava minua kohtaan. Ei vaikuta arkisissa toimissaan välinpitämättömältä. On vaan äärimmäisen turvallisuushakuinen ja ahdistuu muutoksista niin, ettei osaa sellaisista haaveilla. Arvoista on kyllä keskusteltu ja jos olisi lapsia haluttu, niin niiden kasvatuksesta puhuminen ei olisi ollut mikään ongelma, mutta esim. se olisiko halunnut lapsia vai ei, jäänee ikuiseksi arvoitukseksi, kun ei mitään mielipidettä asiaan ollut koskaan muodostanut ennen kuin sitten oli tilanteessa jossa piti valita minut tai lisääntymishalukkaamman kumppanin etsiminen.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 08:49:19

En kestäisi jos puolisoni haluaisi kaikessa samoja asioita ja oltaisiin koko ajan kuin paita ja peppu. Yhteiset suuntalinjat, mutta molemmilla omakin elämä ja omia juttuja, joista toinen ei nalkuta.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 09:21:16

Me halutaan pääasiassa samoja asioita elämältä. Perhe, omakotitalo ja simppeli elämä. Jokunen koira ja sillä lailla. Tällä hetkellä puuttuu se omakotitalo; perhe kasvaa puolen vuoden päästä vauvalla ja koira on jo.

Arvot ja kiinnostuksen kohteet ovat meillä hyvinkin samat. Olin vuosia, liian kauan parisuhteessa ihmisen kanssa joka oli kuin vastakohta minusta. Voin sanoa että vastakohdat eivät todellakaan täydennä toisiaan.

Ero on meidän luonteenpiirteissä. Mies on rauhallinen ja järkityyppi. Minä käyn tunteella. Mies osaa tehdä ruokaa. Eilen yritin tehdä ruokaa, ei onnistunut ja meni roskiin. Mies on matemaattinen mutta ei osaa englantia juurikaan. Minä olen aivan käsi numeroiden kanssa, mutta englanti voisi olla toinen äidinkieleni.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   4.8.24 09:22:47

Meillä varmaan matkustelu on se isoin ero. Mä rakastan, mies ei niinkään. Ei ongelmaa. Mä reissaan usein yksin, mies on kotona. Miksi vääntää asioista vaikeampia kuin ne ovat?

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 09:27:48

Olemme hyvin erilaisia mutta useampi vuosikymmen yhdessä. Kumpikin elää omanlaistaan elämää ja välillä löytyy yhteistä, välillä erilaisuus harmittaa vietävästi mutta näistä oppii. En oikeastaan usko, että löytyy kaksi ihmistä niin samanlaista, ettei 'rauta rautaa hioisi'. Identtiset kaksosetkaan.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Kameli 
Päivämäärä:   4.8.24 09:30:20

"Varmaan se, ettei kumppani osaa sanoa mitä haluaa. Siis edes 15 yhdessä asutun vuoden jälkeen. En haluaisi painostaa tai päsmäröidä mihin suuntaan edetään, mutta kun toisella ei ole mitään näkemystä siitä, mitä hän haluaa, niin on kovin vaikea huomioida hänen toiveitaan tulevaisuuden suunnittelussa."

Meillä päättyi parisuhde mm. Tähän asiaan.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.8.24 09:44:57

Liikaa samankaltaisuus alkaisi ennen pitkää kyllä itseäni ärsyttää. Kaipaan sen verran omaa tilaa kuitenkin.

Meillä tärkeimmät asiat samalla viivalla. Arvomaailmat, asumiseen ja perheeseen liittyvät asiat, lasten kasvatus jne. Olemme kiinnostuneita kuitenkin erilaisista asioista, mutta myös joistain samoista :) tässä on sopiva tasapaino.

Myös poliittiset ajatukset ja arvot ovat samansuuntaiset (vasemmalla).

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.8.24 09:48:59

Raha, seksi tai ajan käyttö ei ole omgelmia.

Omat harrastukset molemmilla, tuetaan, vaikka ei olla aktiiivisesti mukana. Ja näihin menee aikaa niin paljon kuin olisi antaa.

Isot arvot samoja, se tärkeintä.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Nukka 
Päivämäärä:   4.8.24 09:50:51

”En kestäisi jos puolisoni haluaisi kaikessa samoja asioita”

Harva suhde pidemmän päälle toimii, jos esim. asumiselta halutaan ihan eri asioita, lasten tai lemmikkien hankkimisesta ollaan eri mieltä. Pienempien mieltymyserojen kanssa suhteen saa toimimaan, isoissa jutuissa tulee yleensä ennen pitkää ero.

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Liia 
Päivämäärä:   4.8.24 10:00:15

"Mitkä sinun parisuhteessa ovat eroavaisuuksia jotka nousevat toiveistanne tai elämäntyylistänne ensimmäisinä esiin?"

Mies on enemmän semmoinen impulsiivinen optimisti, minä varovainen realisti, mikä käytännössä näkyy niin, että miehellä on koko ajan uusia ideoita ja kaipaa välillä vaihtelua ja jännitystä, minä taas viihdy kotona ja mieluiten pitäisin elämän mahdollisimman tasaisena ilman isoja riskejä. Miehellä on yritys jota laajentaa koko ajan, minä käyn turvallisissa päivätöissä. Tällä hetkellä ukko on ulkomailla kaveriporukan kanssa, minä hoitelen kotia, lapsia ja hevosia, molemmat ovat tyytyväisiä. Saattaa jonkun mielestä kuulostaa kamalalta, mutta mulle paras viikonloppu on sellainen että saan olla kotona ilman kiirettä mihinkään ja ratsastella illat :D

Noista eroista huolimatta meidän perusarvot ja toiveet elämältä ovat hyvin samankaltaiset. Elämä maalla, eläimiä, perus arjessa viihdytään molemmat kotona oman perheen parissa. Mies on tehnyt musta vähän rennomman ja kannustanut sopivaan riskinottoon silloin kun se on ollut tarpeen, minä taas hillitsen miehen hulluimpia ideoita :D

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   4.8.24 10:33:42

"En kestäisi jos puolisoni haluaisi kaikessa samoja asioita”

Harva suhde pidemmän päälle toimii, jos esim. asumiselta halutaan ihan eri asioita, lasten tai lemmikkien hankkimisesta ollaan eri mieltä. Pienempien mieltymyserojen kanssa suhteen saa toimimaan, isoissa jutuissa tulee yleensä ennen pitkää ero."

Tuohan nyt on aivan itsestään selvää. Kaikki, jotka täällä ovat sanoneet tarvitsevansa erilaisuutta, ovat myös sanoneet, että kunhan perusasiat kohtaavat

  Re: Kumppani ei halua elämältä kaikkia

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   4.8.24 12:30:19

Kunhan suuret linjat on yhteneväiset, niin se riittää. Näin menty onnellisesti yhdessä 25 vuotta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.