Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   3.8.24 21:04:52

Minulle avioliitto merkitsee

1. Taloudellista turvaa. Mies kerrytti omaisuuttaan kun minä hoidin lasta kotona. Mies kerryttää myös omaisuuttaan kun maksan hänen lainanlyhennystään ja muita yhteisiä kuluja.

2. Lähiomaisuutta. Olen puolisoni lähiomainen ja minulla on näin ollen enemmän oikeuksia kuin avopuolisolla (tai anopilla).

3. Puolison kuoleman sattuessa leskeneläke. Taloudellista turvaa tämäkin.

Mitä taas avioliitto EI ole minulle, niin lupaus kärvistellä koko loppuelämä yhdessä. Enkä luvannut vihille mennessäkään tahtoa kuolemaan asti, meidän siviilivihkimisessä ei mitään sellaista naurettavuutta edes kysytty.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.8.24 21:10:50

Sama. Sopimus, miten omaisuus jaetaan eron tai kuoleman sattuessa.
Siksi moni varakas ei mielellään menekään naimisiin köyhemmän kanssa. Roikottavat näitä hölmöjä kumppaneitaan vuosikymmenet mukana tyhjillä lupauksilla. Ja samalla kerryttävät omaa omaisuuttaan köyhemmän avulla (esim. vuokran maksu).

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: 40v 
Päivämäärä:   3.8.24 21:21:25

Ei mitään. En aio ikinä mennä naimisiin.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.8.24 07:57:00

Ei mitään noista arvoista vaan rakkautta ja syvää ystävyyttä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   4.8.24 10:11:20

Rakkautta ja syvää ystävyyttä (kuten edellä yksi totesi). Siihen liittyy tottakai turvallisuuden tunne taloudellisena yhteen hiileen puhaltamisessa. Avioliitto minkä kokisi vain taloudellisena etuna tai sopimuksena kokoaa hyvin raamatullisen (en ole lainkaan uskovainen) sanonnan: jos minulla ei olisi rakkautta, olisin vain helisevä... vasta kun ymmärsin mitä tuo sanonta merkitsee, aloin ymmärtämään eri tyyppisien avioliittojen olemusta.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   4.8.24 10:34:53

"Ei mitään noista arvoista vaan rakkautta ja syvää ystävyyttä."

Näin myös meillä. Matka kohti itseämme, niin erikseen, kuin yhdessäkin, ja näin matkaa kohti todellista intiimiyttä ja rakkautta, ilman mielen kuvitelmia, ja harharakennelmia, ja ohjelmointeja.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.8.24 10:38:41

Looginen askel sitoutumisen matkalla. Mulle ja onneksi myös miehelle luontevaa oli ajatella, että ennen kuin aletaan hankkimaan yhteisiä lapsia ja asuntolainaa, tehdään tuollainen juridinen sopimus. Arvostan avioliittoa myös perinteenä (tietysti sillä oletuksella, että puolisot ovat vapaaehtoisesti valinneet toisensa).

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: #!? 
Päivämäärä:   4.8.24 10:46:49

Liittoa ja lupausta.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   4.8.24 10:48:17

Ei mitään. Avioliitto ei ole mua varten.
Kun olen katsonut ikäni porukan menoa, niin harva näyttää olevan avioliitossa onnellinen.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   4.8.24 11:06:52

Juridinen sopimus. Rakkautta on ilman avioliittoakin.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 12:22:54

Rakkautta ja vakautta.

Taloudelliset asiat eivät kuulu avioliittoon ja mielestäni ne pitäisi lähtökohtaisesti erottaa avioliittosopimuksesta. Jos puolisot haluavat antaa toisilleen jotain taloudellista hyötyä, olisi siitä tehtävä erillinen sopimus. Avioliittoon pitäisi astua vain rakkaudesta, ei euronkuvat silmissä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.8.24 12:24:31

Se on taloudellinen sopimus. Kuorrutettu hattaralla ja strösselillä, että ihmiset haksahtaisivat.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   4.8.24 12:30:32

Lähettäjä: Huh
Päivämäärä: 4.8.24 11:06:52

Juridinen sopimus. Rakkautta on ilman avioliittoakin.

-----------------------------------

Tämä. Vihkiminen ei lisää tai vähennä rakkautta piirun vertaa, mutta juridisesti edut ovat huomattavat avoliittoon verrattuna. Ja siksi sitä ei pidäkään tehdä sellaisen ihmisen kanssa, jota ei ole valmis katselemaan mahdollisesti jopa lopun ikänsä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   4.8.24 12:55:41

Juridinen sopimus yhteistalouden perustamisesta.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   4.8.24 13:20:17

Sitä että elämä suunnittellaan sillä ajatuksella, että tässä on nyt kaksi ihmistä yhdessä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.8.24 16:03:54

Rakkautta pitää olla riittävästi jotta tuollaisen juridisen sopimuksen haluaa jonkun kanssa tehdä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   4.8.24 17:22:46

"Avioliittoon pitäisi astua vain rakkaudesta, ei euronkuvat silmissä."

Itse taas astuin parisuhteeseen rakkaudesta. Avioliittoon sen takia, koska suostuin tekemään yhteisen lapsen, jäämään töistä pois ja maksamaan miehen lainanlyhennystä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.8.24 17:50:27

Liisaa ylläolevasti siteeraten: "...olisin vain helisevä vaski ja kilisevä kulkunen".

Täällä just edellä kuvatun kaltainen tilulilu. Avioliitosta ei ole kokemusta, aivoliitosta kyllä eli järkiliitosta. Älkää hyvät ihmiset ikinä solmiko järkiliittoja. Ei pelitä.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: äyväy 
Päivämäärä:   4.8.24 18:07:56

Toisen avioliitto ei merkinnyt mitään kun alettiin seukata :D

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.24 19:49:25

Vanhentunut instituutio, jäänne jota ei tarvita mihinkään. Kaiken aloittajan luetteleman voi hoitaa muullakin tavoin, vaikka huolehtimalla siitä että oma talous on kunnossa tuli mitä tuli.
Ja turha tulla höpisemään sitoutumisesta tai parisuhteen sinetöimisestä, siinä ei vihkisormus tai valarimpsut vaikuta jos lähteä haluaa. Siinäkin kohtaa ainoastaan saattaa jarruttaa talot ja tallit, kuten täältäkin saa lukea.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.8.24 21:46:26

Pelkästään syvää rakkautta, luottamusta ja loppuelämän kumppania. Tätä sen toivoisin olevan.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   4.8.24 22:30:38

Rakkautta, kumppanuutta ja sitoutumista. Olimme olleet yhdessä viisi vuotta kun tuli iso kriisi ja erosimme. Seurasi raskas puoli vuotta kun kriisiä puitiin ammattilaisen avulla yhdessä ja erikseen ja palasimme yhteen. Saman vuoden aikana erosimme, palasimme yhteen ja menimme naimisiin - se oli molemmilta sen osoitus, että haluamme sitoutua toisiiimme. Tuosta on nyt 12 vuotta ja olemme edelleen yhdessä.

Tottakai avioliitto tuo myös juridista selkeyttä. Meillä tosin on avioehto ja hyvä niin.

  Re: Mitä avioliitto merkitsee sinulle?

Lähettäjä: Usko pois 
Päivämäärä:   4.8.24 22:36:15

Kyllä se on kärvistelyä yhdessä kunnes kuolema erottaa
Elämä harvoin on muuta kuin kärsimystä ja tuskaa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.