Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Riitely

Lähettäjä: Vanhempi 
Päivämäärä:   3.8.24 10:30:53

Onko kotonasi vanhempasi riidellyt paljon? Tai mikä on paljon? Mietin suhdettamme kun lasten isän kanssa olemme melko tulisia, ja riitaa on viikottain. Riitely on sanallista tai mykkäkoulua, ei väkivaltaa. Lasten nähden vähemmän, mutta ovat kyllä kuulleet ja aistineet. Tämän riitelyn väliin mahtuu sitten paljon hyvää ja onnellista aikaa.

Mistä tiedän että tarvisimmeko apua?

Yritämme olla riitelemättä, mutta mies väittää että mäkätän. Ja mies taas puhuu minulle usein rumasti, mm h*orittelee, jolloin minä käsken lähtemään..Erolla uhkailu on useamman kerran vuodessa tapahtuvaa. Mies sotkee eikä osallistu oikein mihinkään, myös lievää alkoholi ongelmaa on. Näistä jos puhun, olen mäkättäjä.

  Re: Riitely

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 10:33:35

Riitely kuuluu elämään, eikä lasten edessä riitelyä kannata pelätä. Tärkeintä turtty olisi riidellä edes jotenkin rakentavasti, ja riitely kannattaisi lopettaa sovintoon ja anteeksipyyntöön. Noh, koska tässä ihmisiä ollaan, niin se ei aina ole helppoa.

Henkkoht uskon aika vahvasti siihen, että perheissä, jossa ei koskaan riidellä tai nosteta hankalia aiheita esille, lapsista kasvaa konflikteja vältteleviä aikuisia.

  Re: Riitely

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   3.8.24 10:33:45

… ja olet moisen helmen kanssa mennyt lisääntymään koska…?

Onko se hyvä sängyssä vai kukaties rikas?

Lapsiraukat.

  Re: Riitely

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 10:34:02

Vau hieno suhde teillä. Huoritteleva juoppo mies on nimeltään ex-mies meillä.

  Re: Riitely

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.8.24 10:34:09

Oletteko pariterapiaa harkinneet? Teillä kuulostaa vuorovaikutuksessa olevan melkoisia ongelmia puolin ja toisin. Tätä te opetatte lapsillenne.

  Re: Riitely

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 10:34:57

”Henkkoht uskon aika vahvasti siihen, että perheissä, jossa ei koskaan riidellä tai nosteta hankalia aiheita esille, lapsista kasvaa konflikteja vältteleviä aikuisia.”

Mä oon kasvanut riitelevässä perheessä. Ja oikeesti vanhemmat riiteli paljon. Olen omassa parisuhteessa konflikteja välttävä.

  Re: Riitely

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.8.24 10:36:57

Mun vanhemmat riiteli, varsinkin isä oli aivan kamala selvin päin ja humalassa vielä pahempi. Ikuiset traumat jäi. Lapset kärsii joten ota se ero.

  Re: Riitely

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   3.8.24 10:40:05

Huoritteleeko lasten kuullen? Oijoi. En kyllä kuuntelisi ja katsoisi. Surullista. Lapset näkee mallin miten naiselle voi ja kuuluu puhua, ja miten olla parisuhteessa. Minä kyllä eroaisin. Yksin pärjäät kyllä, jos talouden asiat mietityttää. Asiat selviää aina kun vaan luottaa itseensä ja rohkaistuu lähtemään.

  Re: Riitely

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.8.24 10:49:18

Riitely ajoittain pieni murhe tuossa.. Ilmeisesti olet taas näitä superäitejä ketkä ei nenäänsä pidemmälle ajattele lasten tulevaisuutta: ovat tyttöjä tai poikia niin tuollainen epätasa-arvoinen, toista sanallisesti loukkaava parisuhde ja ajoittainen juopottelu on se perhemalli mitä haluat kasvatuksella välittää eteenpäin ?

  Re: Riitely

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.8.24 10:50:52

Ukko huorittelee ja ryyppää ja sinä uhkailet erolla? Upean mallin näytätte lapsille. Nyt olisi tosi hyvä hetki laittaa lusikat jakoon.

  Re: Riitely

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.24 11:09:19

Te annatte kyllä kovin huonon mallin parisuhteesta lapsillenne. Lapsille kasvaa kova epävarmuus, että koska eroatte ja he ehkä jo toivovat eroa, että riitely loppuisi.
Lapsetkaan eivät opi, että asioita voi käsitellä niinkin, että ei riidellä eikä ainakaan " huoritella" ketään.
Hakekaa ulkopuolista apua suhteellene tai oikeasti erotkaa.

  Re: Riitely

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   3.8.24 11:19:25

"Henkkoht uskon aika vahvasti siihen, että perheissä, jossa ei koskaan riidellä tai nosteta hankalia aiheita esille, lapsista kasvaa konflikteja vältteleviä aikuisia."

Päinvastoin. Exän lapsuudenperheessä riideltiin paljon ja isä oli jopa väkivaltainen äitiä kohtaan. Aikuisena tyypin kanssa ei voinut puhua mistään vaikeammasta asiasta, kun meni aivan lukkoon ja sulkeutui täysin.

Huorittelu ei kuulu mihinkään suhteeseen ja lievä alkoholiongelma tuppaa kehittymään vakavaksi.

  Re: Riitely

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.8.24 11:32:50

Ihanaa parisuhdemallia annatte lapsillenne. Jos teillä on poikia, niin kasvatatte siellä uusia huorittelijoita, miehiä, jotka kohtelevat naisia huonosti.

Eroa, ei kuulosta millään tavalla tasapainoiselta parisuhteelta. Kaikenlaiset "ollaan temperamenttisia"-jutut on pelkkää löpinää, parisuhde voi voida oikeinkin hyvä, vaikkei siinä tapella koko ajan.

  Re: Riitely

Lähettäjä: Alla 
Päivämäärä:   3.8.24 11:41:58

Minun vanhempani riitelivät myös paljon, enkä nyt aikuisena meinaa kestää konfliktitilanteita lainkaan ja välttelen niitä. Olen joutunut erikseen opettelemaan, että asioista voi keskustella ja se ei tarkoita huutamista tai toisen loukkaamista eli sitä ei tarvitsekaan pelätä.

  Re: Riitely

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 11:45:52

Jos oma mieheni sanoisi minua kerrankin h-sanalla niin olisi ensimmäinen ja viimeinen kerta. En katselisi myös jos sotkee, ei osallistu mihinkään ja on alkoholiongelmaa.

Meillä perheessä riideltiin paljon sekä syyteltiin jne. Jokaisella meistä lapsista on miellyttämisen tarve, tiettyä kylmyyttä parisuhteissa, lisäksi itse en kestä riitelyjä ja itkuja ja haluan että perhe-elämä on kivaa ja sopuisaa. Etenkin isän käytös on vaikuttanut niin että ei koettu koskaan itseämme arvostetuiksi ja perusturvallisuuden tunne on kärsinyt.

  Re: Riitely

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.8.24 12:07:12

Mykkäkoulu ja halveksuva suhtautuminen on iso hälytysmerkki, henkistä väkivaltaa ja antaa lapsille todella huonoa mallia asioiden käsittelemisestä.

Mekin ollaan herkkiä tulistumaan, varsinkin väsyneenä, nälkäisenä ja stressaantuneena, mutta ei se kunnioitus toista kohtaan mihinkään katoa, vaikka äänensävy olisi tympeä ja volyymi korotettu. Asiat riitelee, ei ihmiset, ja ne asiat käsitellään loppuun heti siinä tilanteessa, ei jäädä vihoittelemaan.

  Re: Riitely

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.24 12:14:43

Omatkin vanhemmat riitelivät paljon. Muutenkin kommunikointi hyvin tiuskivaa ja ei toista kunnioittavaa. En näin aikuisena siedä lainkaan konflikteja, kuten moni muukin yllä maininnut. Itkettää, ahdistaa suunnattomasti ja haluan vain paeta kun joku korottaa ääntä. Meillä toki isä huusi myös meille lapsille ja mm. rikkoi tavaroita raivotessaan, ja muistan ainakin itse piilleskelleeni vessassa, jossa oven sai lukkoon.

On varmasti hyvä että lapset näkevät myös riitelyä, mutta kuten yllä mainittiin, sen tulisi olla rakentavaa ja mielestäni lopuksi/tilanteen mentyä ohi, pitäisi keskustella asiasta lapsen kanssa. Opin itse (haluamattani) varsinaiseksi "ilmapuntariksi" ja pyrin aistimaan, koska riita oli ohi ja koska vanhemmat taas leppyneitä ja sitten elämää jatkettiin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

  Re: Riitely

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   3.8.24 12:38:57

“ei väkivaltaa” sanot? mökötys ja huorittelu on henkistä väkivaltaa.

Lapsuudessani vanhemmat riiteli, mutta ei kyllä IKINÄ huoriteltu jne. toista. Isällä lähti juominen lapasesta ja yritin sanoa äidille, että eroaisi jo. Mutta joku pakko ielle kai sekin on, että yritti pitää perheen pystyssä meidän lasten takia. Onneksi erosivat vihdoin. Isäkin on nykyään raitistunut.

  Re: Riitely

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   3.8.24 20:55:00

Vihasin sitä että vanhemmat riitelivät. Eikä äiti antanut sanoa mielipidettä, eli sitä, että heidän käytöksensä on perseeestä ja voisivat joko lopettaa riitelyn tai sitten erota.

Jos ette voi olla riitelemättä, niin erotkaa. Tai antakaa edes ne lapset pois ettei heidän tarvitse elää riitelevien vanhempien kanssa.

Toivoin lapsena, että voisin vaihtaa perhettä. Viihdyin paljon kavereiden kanssa, tallilla, tai ihan vain yksin ulkona, ettei tarvitsisi olla kotona. En halunnut tuoda kavereita kotiin ja häpesin vanhempiani ja heidän riitelyään. Kyllähän kaveritkin näkivät sen, että vanhemmilla oli ollut kränää.

Toivoin usein, että isä kuolisi. Äiti oli parempituloinen ja isä tyrannisoi käytöksellään koko perhettä.

Isä onneksi lopulta menehtuikin syöpään, mutta vasta kun minullakin oli ikää lähemmäs 40 vuotta. En juurikaan ollut vanhempieni kanssa tekemisissä sen jälkeen kun lukion loputtua muutin pois kotoa. En ollut isän kanssa enää viimeisinä vuosina tekemisissä yhtään ja äitiinkin on todella viileät välit nimenomaan siksi, että hän pilasi lapsuuteni olemalla yhdessä isän kaltaisen paskaläjän kanssa, ja pakotti meidät lapsetkin olemaan siinä paskassa.

  Re: Riitely

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   5.8.24 07:15:35

Lopeta se mäkätys. Ilmoitat vaan yhden ja viimeisen kerran, että et enää sen sanomisen jälkeen katsele juomista, et kuuntele huorittelua ( itsekunnioitusta nyt, nainen!) etkä siivoa hänen sotkujaan vaan se loppuu NYT.

Ja sen jälkeen toimit päätöksesi mukaan. Ala jo saman tien suunnitella, miten sen toteutat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.