Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjaihmisille

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.24 09:49:36

Eikö kukaan enää lue mitään silmillään?
Onko suomalainen lukija nykyään tasan luurit korvilla?

Päätellen siitä, joka puolella joka ketjussa kysellään nykyään vain nimenomaan äänikirjaa. Muulla ei näytä olevan väliä millaista, kunhan ei vain tarvitsisi VIITSIÄ itse lukea.

Tuskin JOKAINEN suomalainen lukija on niitä joilla nyt yhtäkkiä ei ole näköä tai käsiä tai aikaa ja ylipäätään mahdollisuutta lukea kirjasta tai näytöltä.

Ääinikirjoina nautittavien valikoima mistä edes valita on äärettömästi pienempi.

Aikuisen lukutaito ei ole vaarassa, mutta miten lapset ja nuoret oppivat lukemaan sellaisessa viitekehyksessä ja aikuisten mallilla - nykykoulun menolla --- ?

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   3.8.24 09:54:15

"Eikö kukaan enää lue mitään silmillään?"

Minä luen silmilläni, koska en pysty keskittymään kuuntelemiseen lainkaan. En myöskään kuunnellessa pysty luomaan omaan päähäni omaa maailmaa niin kuin lukiessa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   3.8.24 09:56:13

Mulla ei ole aikoihin ollut juuri aikaa ja energiaa lukea kirjoja kuin ehkä pari vuodessa. Se on harmittanut koska teininä olin vielä kunnon lukutoukka ja oikeasti rakastan kirjoja...

Kun hoksasin äänikirjojen olemassaolon, kirjoja on mennyt 4-7 / kk. Plus ne muutamat fyysiset kappaleet päälle. Valikoima ehkä on suppeampi, mutta toisaalta olen kuunnellut paljon sellaisiakin kirjoja, joihin en olisi fyysisinä kappaleina tarttunut.

Toisin sanoen, molempi parempi eikä kummankaan pitäisi sulkea toista pois.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.8.24 10:01:13

Mulla on BookBeat ja luen sieltä e-kirjoja. Pystyn keskittymään paremmin kun näen tekstin. Kuuntelen kyllä äänikirjojakin esim. siivotessa, automatkoilla, aamulla laittautuessa. Silloin luen sellaista kevyempää jossa ei haittaa vaikka jäisi muutama lause väliinkin, esim. elämäkerrat menee tähän kastiin.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   3.8.24 10:01:15

Minä luen ja ihan silmillä. Äänikirjoille ei ole oikein aikaa, mutta silloin kun on niin kuuntelen niitäkin. Ihan fyysiseen kirjaan tartun joka ilta ennen nukkumaanmenoa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Linnikka 
Päivämäärä:   3.8.24 10:10:55

Tietokirjat kuuntelen, ja romaanit luen fyysisinä kirjoina.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   3.8.24 10:11:40

Luen painettuja kirjoja joka päivä, mutta tykkään myös kuunnella kaikkea. Eivät sulje toisiaan pois. Toki mitä väliä jos joku ei lue, ei ole lukenut ennenkään, eivätkä kaikki tule lukemaan jatkossakaan.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   3.8.24 10:12:00

Ei ne kykene enää lukemaan, kulkevat kuulokkeet korvilla typerän näköisinä ja idiooteimmat jopa ajaa autoa kuulokkeet korvilla.
Sitten selitetään ummet ja lammet vaikka totuus on se että kirjan lukeminen on liian vaikeaa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 10:34:36

Eivät sulje toisiaan pois. Ruokaa tehdessä on kivaa kuunnella jotain, mutta tietysti pitäisi kuunnella musiikkia jalalla tahtia polkien

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   3.8.24 10:36:46

Luen ainoastaan painettuja paperikirjoja. Kokeilin äänikirjoja, en pysty keskittymään niihin. Mutta kiva, jos kirjallisuuden niiden avulla löytää joku sellainen, joka ei halua lukea perinteisiä kirjoja. Luen itse sellaisen 80-90 kirjaa vuodessa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.8.24 10:42:02

Mulla ei ole oikeiden kirjojen lukeminen vähentynyt miksikään vuosien varrella. Kuuntelen äänikirjoja vain silloin kun olen kävelyllä tai esim. marjanpoiminnan tyyppisessä hommassa. Silloin en samaan aikaan mitenkään voisi lukea paperista kirjaa. Äänikirja ei siis mulla korvaa silmillä lukemista, vaan on erillinen juttu näiden lisäksi.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: joline 
Päivämäärä:   3.8.24 10:45:08

Luen perinteisiä paperikirjoja, e-kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjojen osuus näistä on pienin.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   3.8.24 10:45:32

En pysty keskittymään äänikirjoihin, joten luen ihan paperikirjoja.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.8.24 10:50:20

Luen kyllä paperikirjoja, mutta sen lisäksi esim. lenkillä ja kotitöitä tehdessä kuuntelen äänikirjoja. Lukemiseni määrä on siis tuplaantunut äänikirjojen myötä. Lisäksi tylsätkin hommat sujuu paljon mukavammin ja sutjakkaammin, enää ei ärsytä kaivaa imuria kaapista tai heilutella tiskiharjaa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 10:57:54

Paperikirjoja menee noin 50 vuodessa. Lisäksi kuuntelen äänikirjoja kotitöitä tehdessä, autossa, lenkilä jne. Tyyli äänikirjoissa on vähän eri, pitää olla helposti seurattavaa ja kevyttä.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: minttu 
Päivämäärä:   3.8.24 11:05:18

Tuijotan työkseni näyttöpäätettä ja tykkään antaa vapaalla silmien levätä, on ihan kuunnella sohvalla/sängyssä äänikirjaa silmät kiinni.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   3.8.24 11:17:34

Lukutaitoa ei ole aikuisillakaan enää. Huomannut tämän hötölässä.
Luen joskus kirjan, mutta ei minulla ole aikaa pysähtyä lukemaan, niin äänikirja hyvä vaihtoehto. Se joka minulle väittäisi etten vain viitsi lukea, niin tuskin jaksaisi perässäni kulkea päivääkään :D

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   3.8.24 11:38:07

Eivät ole äänikirjat minunkaan juttuni. Olen muutaman kerran kokeillut, enkä jaksanut kauankaan, kun meni hermot lukijan monotoniseen ääneen. Lisäksi tuntui typerältä, kun miesääni luki naisenkin vuorosanoja tai nainen luki miehen. Perinteiset kirjat antavat myös paljon enemmän tilaa mielikuvitukselle ja ainakin omalla kohdallani se rentouttaa paljon paremmin kuin huonosti luetut äänikirjat.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 11:42:25

Eivät ne ole toisistaan pois. Minulla on koira, joten päivittäin kävelen 1-3h ja tämä on erinomaista aikaa kuunnella äänikirjaa. En voisi lukea kävellessäni.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.24 11:44:57

En ole kuunnellut yhtään äänikirjaa elämäni aikana. Sen sijaan luen 3-4 kirjaa kuukaudessa. Ehkä voisin pidemmällä automatkalla ajatella kuuntelevani äänikirjaa mutta se edellyttäisi että olisin yksin liikenteessä. Aina kuitenkin pidemmillä reissuilla perhettä mukana niin eipä ole ollut tarvetta.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.8.24 11:45:58

Minä tykkään kuunnella äänikirjoja autoa ajaessa. Muuten ihan perinteinen on paras. Mutta usein joudun tyytymään sähköiseen kirjaan, koska luen enimmäkseen englanninkielisiä kirjoja ja saatavuus on parempi sähköisenä.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 11:47:23

Mäkään en osaa keskittyä äänikirjoihin, kokeiltu on.

Luen ihan painettuja kirjoja, muu ei tunnu hyvältä. Kirjoja luen monta kymmentä vuodessa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   3.8.24 11:52:01

Minulla on kirjojen kulutus ja lukeminen/kuunteleminen lisääntynyt huomattavasti äänikirjojen myötä. Kuuntelen aina autossa, koirien kanssa lenkkeillessä, siivotessa, pihatöissä jne., eli käytännössä aina kun mahdollista. Paljon myös luen e-kirjoina.

Kotiin ei enää mahdu kirjoja ja kirjastosta harvoin löydän etsimääni. Äänikirjat on olleet ihan täydellinen ratkaisu minulle. Olen vuoden aikana kuunnellut/lukenut yli 300 kirjaa. En olisi millään pystynyt samaan ihan vain kirjoja lukemalla. Ja minä usein sekakäytän, eli välillä kuuntelen ja välillä sitten luen sitä samaa kirjaa.

Vaikea uskoa, että siinä olisi mitään huonoa, että kirjallisuuden lukeminen on lisääntynyt, vaikka sitten kuuntelemalla.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 12:31:39

"kulkevat kuulokkeet korvilla typerän näköisinä ja idiooteimmat jopa ajaa autoa kuulokkeet korvilla"

Vielä typerämmän näköistä olisi kulkea kirja kädessä ja auton ratissa se vasta ääliömäistä olisikin.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.8.24 12:50:25

Luen painettuja kirjoja. Äänikirjat ei ole mun juttu, muutenkin inhoan melusaastetta, joiksi koen myös äänikirjat. Lukeminen on minulle tapa rauhottua ja vajota omaan maailmaan.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.24 13:04:32

Mä luen aina, kun se on fyysisesti mahdollista. Töissä kuuntelen äänikirjoja, kun siellä ei voi silmiä ja käsiä irrottaa

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: heps 
Päivämäärä:   3.8.24 13:34:24

Kuuntelen lenkillä ollessani, pyöräillessä ja siivotessa, välillä luen samaa kirjaa e-kirjana tabletilla, kirjan ei tarvitse minulle enää nykyään olla paperinen. Ennen äänikirja palveluita lukeminen oli hyvin vähäistä, lähinnä iltaisin muutama sivu ja kirjoja meni ehkä 4 vuodessa, nyt noin 70.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   3.8.24 14:43:00

Niinpä, ei kannata tehdä vankkoja päätelmiä yksittäisten huomioiden pohjalta. Äänikirjasuositusten kyseleminen ei kerro muuta kuin että osa kuuntelee äänikirjoja. Se ei kerro lukemisen saati lukutaidon puutteesta tai muista tavoista.

Luen ihan paperikirjojakin mutta sen lisäksi kuuntelen äänikirjoja erilaisia askareita tehdessä tai reissussa, johon en viitsi kantaa kirjoja.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 14:45:32

En ole koskaan kokeillutkaan äänikirjaa. En koe sitä.omakseni. Haluan pitää kirjaa kädessä.

Näkövammaisille nuo äänikirjat ovat varmasti hyviä.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   3.8.24 15:03:12

"Minä luen silmilläni, koska en pysty keskittymään kuuntelemiseen lainkaan. En myöskään kuunnellessa pysty luomaan omaan päähäni omaa maailmaa niin kuin lukiessa."

Hyvin todettu. Mä en kuuntele kuin musaa ja podcadteja. Kaikki kirjat on luettava, koska mä näen sen mitä luen, siis tarinana, ja elokuvana, ja tämä siis automaattisesti, ja muistan oikeastaan kaiken mitä luen, jos se kiinnostaa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 15:05:18

Äänikirjat ovat tuoneet nuoruusvuosien jälkeen kirjojen tarinat takaisin elämääni, norminopeudella en voi kuunnella yhtään kirjaa, nopetus yleensä 1.4 tai 1.5. Norminopeus on toodeella hidas.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: joline 
Päivämäärä:   3.8.24 16:30:59

En nyt äkkiseltään löytänyt asiasta mitään tutkimustietoa, mutta voisin kuvitella, että äänikirjojen kuuntelemisen mielekkyys liittyisi siihen, miten kukin oppii parhaiten. Jotkuthan oppivat parhaiten nimenomaan, kun kuulevat asiat, toiset taas näköaistin kautta, jne.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Bee 
Päivämäärä:   3.8.24 16:41:19

Minä en kuuntele kirjoja, koska minulla ei ole mitään sellaista sovellusta, mutta kuulin telen podcasteja. En nytkään olisi kyennyt lukemaan silmilläni, kun leikkasin ruohoa.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 17:01:21

Minulla on nyt työn alla kolme paperikirjaa ja yksi äänikirja. Yöpöydällä unikirja, keittiönpöydällä ja olohuoneessa oma kirjansa ja äänikirjaa kuuntelen koiran kanssa lenkillä. Sitten on vielä tosi usein tietokoneella jokin tiedejulkaisu tai historiaselvitys kesken.
En arvota tekstiä sen ulkoisen olemuksen perusteella, on mahtavaa että kaikkia näitä on monipuolisesti saatavilla.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: XIO 
Päivämäärä:   5.8.24 08:07:57

Teen molempia rinnakkain. Usein luen ja kuuntelen samaa kirjaa. Luen kotona ja kuuntelen ajaessani työmatkalla (tai tylsiä kotitöitä tehdessä), näin kirja etenee nopeasti. Lukeminen on mielestäni nautinnollisempaa ja toki nopeampaa kuin kuuntelu. Monesti lukijan mielestäni sopimaton ääni jopa pilaa hyvän kirjan.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.24 14:12:17

Vaikka ensisijaisesti pidänkin lukemisesta, joistakin kirjoista pidän ainoastaan kuunneltuina (esim. Varekset Tiihosen lukemina).

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Lukutoukka 
Päivämäärä:   5.8.24 14:31:27

Minä rakastan kirjoja ja luen n. 1-3 kirjaa viikossa, riippuen kuinka paljon on aikaa. Äänikirjoja enkä ekirjoja harrasta ollenkaan. Eivät ole minun juttuni. Minulle se kirjan kädessä pitäminen ja sivujen kääntämisestä kuuluva paperin ääni tuovat oman, ihanan lisänsä lukemiseen.

Jokainen tavallaan.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: XIO 
Päivämäärä:   5.8.24 15:27:24

Minäkin rakastan sitä miltä oikeat kirjat tuntuvat, vaikka olenkin sekakäyttäjä.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.8.24 17:13:40

Minä en ymmärrä, mikä ongelma toisilla on äänikirjoja kohtaan. Jos et itse tykkää, se on ihan okei. Mutta miksi arvostella muita?

Ainakin omassa lähipiirissä moni aikuinen ei lukenut paljoakaan aikuisiällä, vaikka lapsena olisi lukenut paljonkin. Äänikirjojen kautta moni on löytänyt kirjat uudestaan. Moni ei lukenut just siksi, että ei ole aikaa. Itsellä myös tämä ongelma. Päivisin ei ole aikaa ja iltaisin en enää jaksa katsoa pientä tekstiä.

Äänikirjojen kautta pääsin uudestaan kirjojen maailmaan. Kuuntelen äänikirjoja jatkuvasti. Ajan paljon autoa ja kuuntelen tosi usein ajaessa äänikirjoja (auton kaiuttimista, en kuulokkeista). Kuuntelen kirjoja myös mm. kotitöitä tehdessä.

Iltaisin saatan kuunnella kirjoja käsitöitä tehdessä.

Itsellä oli aluksi haasteita seurata tarinaa äänikirjana, mutta siihen oppi nopeasti. Nykyään pystyn lähes kaikkea kuuntelemaan äänikirjana: niin faktaa kuin fiktiotakin. Ainoastaan sellaiset tarinat, missä on tosi paljon nimiä, päivämääriä yms. on vaikeita.

Luen myös jonkin verran. Usein säästän ne vaikeammat tarinat/ faktakirjat paperisina luettaviksi. Äänikirjoina kuuntelen kevyempää, jota helppo seurata samalla kun puuhaa muuta.

Lapset ja nuoret joo lukee liian vähän. Mutta ei se aikuisten lukemattomuus ole siihen yksin syynä. Äänikirjat voi olla nuorelle jopa portti kirjojen maailmaan.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Lukutoukka 
Päivämäärä:   5.8.24 18:11:58

Minä ainakaan en näe mitään syytä arvostella. Pikemminkin minusta on hienoa, että nykyisin on eri vaihtoehtoja nauttia kirjoista.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Yaya 
Päivämäärä:   5.8.24 22:08:13

Yliopistolla työskennellessä tulee luettua oman alan kirjallisuutta paperilla tai diginä joka päivä. Kotona on kiva säästää rasittuneita silmiä laittamalla äänikirja luureihin. Luen toki klassikot ja suosikkikirjailijoiden teokset paperilla, mutta dekkarit ym. menee äänikirjoina.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Outoko 
Päivämäärä:   5.8.24 22:34:00

Nyt jos EI mietitä sitä, haluatko vai et (mistä syystä tahansa), vaan mietitään PYSTYTKÖ, niin pystytkö lukemaan fyysistä kirjaa kävellessäsi? Minulle se ei ole mikään ongelma, ja kävely on paljon tylsempää ilman kirjaa (ts. ehkä tulisi käveltyä enemmän jos lukisin), mutta kun en meinaa kehdata, se kuulemma näyttää tyhmältä. Ihmettelen vain, miksei siihen pystyisi? Vai oletteko te niitä ihmisiä, jotka eivät myöskään pysty säilyttämään kävelyn tahtia ja suuntaa, jos katsotte hetken kännykkää?

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Outo olen 
Päivämäärä:   6.8.24 05:42:10

Minä luen aina kuin mahdollista. Lenkillä ei ehkä tule niin usen harrastettua lukemista, mutta edim. Saunassa on kirja takuuvarmasti mukana. Ja minulle on aivan samantekebää jos joku pitää minua outona.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.24 06:02:06

Kävin viime viikolla pari kertaa pitkällä kävelylenkillä vesisateessa ja kuuntelin kuulokkeilla samalla kirjaa, tuskin olisi onnistunut fyysisen kirjan kanssa...

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   6.8.24 06:57:30

Viitsimisestä ei ole kyse. Jos olis aikaa rötväillä sohvalla illat pitkät, ahmisin silmilläni kirjoja all the time. Vaan ei ole, mulla on vapaa-aikaa kun ehdin lukea, kerran viikossa noin 1-2h illan verran ja sillon tulee yleensä katottua telkkaria kun sitäkään ei ehdi kattoa kuin sinä yhtenä iltana. Jos olisin sohvaperuna, lukisin kyllä. Kun olen aina palkkatöissä tai vapaa-ajantöissä ja liikkeellä, kuuntelen äänikirjoja.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   6.8.24 07:56:30

Lähettäjä: Outoko
Päivämäärä: 5.8.24 22:34:00

Nyt jos EI mietitä sitä, haluatko vai et (mistä syystä tahansa), vaan mietitään PYSTYTKÖ, niin pystytkö lukemaan fyysistä kirjaa kävellessäsi? Minulle se ei ole mikään ongelma, ja kävely on paljon tylsempää ilman kirjaa (ts. ehkä tulisi käveltyä enemmän jos lukisin), mutta kun en meinaa kehdata, se kuulemma näyttää tyhmältä. Ihmettelen vain, miksei siihen pystyisi? Vai oletteko te niitä ihmisiä, jotka eivät myöskään pysty säilyttämään kävelyn tahtia ja suuntaa, jos katsotte hetken kännykkää?

---------------------------------

Mitään romaania en todellakaan pystyisi lukemaan kävellessä. Vähän väliä on kuitenkin pakko vilkaista mihin on menossa ja mihin astumassa, ettei kompastu puunjuureen tai törmää vastaantulijaan, ja vilkaisun jälkeen pitäisi sitten saada katse osumaan taas oikealle riville. Ja muutenkin ihmiset viettää ihan liikaa niska kenossa, edes kävellessä voisi pitää ryhdin suorana ja antaa niskan levätä.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Outoko 
Päivämäärä:   6.8.24 08:03:37

Joo, tuo niska-asia on hyvä pointti, mutta menee enemmän siihen haluatko-osioon. Itse voisin kävellä vaikka metsäpolulla kirjaa lukien, helpostikin. Hyvinhän siinä ehtii vilkuilla ja katsetta siirtää.

  Re: Kirjaihmisille

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.8.24 08:04:05

Jos paheksuu sitä että joku ei VIITSI lukea kirjaa, niin mä voin sitten puolestani paheksua sitä että joku ei VIITSI nauttia kirjallisuuttaan kuulokkeista, samalla lenkkeillen. Ihmiset nyt vaan käyttää aikaansa eri tavoin ja se on ihan sallittua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.