Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   2.8.24 23:50:07

Mulla oli vielä hetki sitten 15k rahaa säästössä. Piha remonttiin menikin 4000€ enempi, mitä alkuun ajattelin. Kaivurikuski oli hemmetin hidas ja täten kallis. Nyt puskuri on aikalailla nollissa ja tuntuu että kaikki hajoaa tähän samaan konkurssiin, sekä auto että hevonen. :D

Onko muita samassa tilanteessa?!

Mainittakoon vielä, että en saanut yhtään lisävuoroja edelliskuukauteen ja ensikuu näyttää vielä kurjemmalta kun lisät aika minimissään. Mulla on ollut hyvä rahatilanne viimeiset 4 vuotta, mutta nyt oikeasti ahdistaa. Tori.fi pakkasin jo täyteen myytävää, mutta ei mene. Hinnat on jo viilattu alakanttiin :/ Miten tästä pääsee taas jaloilleen?!

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.24 23:57:38

Joo olen törsännyt parin vuoden aikana kymmeniä tuhansia säästöjä ja myös kaiken mitä olen tienannut. Ahdistaa, mutta toisaalta mitäpä sillä rahalla muuta pitäisi tehdä kuin käyttää sitä.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   2.8.24 23:59:14

20t lainaa pelkkään vuokranmaksuun, laskuihin ja makaronimössöön :) <3 t. opiskelija

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: jhh 
Päivämäärä:   3.8.24 00:53:35

Mulla ei oo ikinä ollut mitään säästäjä tai puskuria. Hyvä palkka on ollut jo kauan mutta kaikki menee mikä tulee. Kiva koti, lainaa vielä maksamatta mutta hyvin pystyn maksamaan, hevonen hyvällä tallilla, käyn paljon ulkona syömässä, matkustelen, ostelen vaatteita jos huvittaa. rahat riittää mutta mitään ei jää säästöön. Miks pitäis? Haluan elää hyvin nyt kun vielä terveyttä ja elämää on. Olen siis 49v. Palvelutalossa ehkä ei tarvis enää paljoa rahaa ja käärinliinoissa ei ole taskuja. Haluan elää hyvän ja mielenkiintoisen elämän ja kuolla lompakko tyhjänä.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 01:02:08

Jos on tuhansia laittaa pihaan ja vielä hevosia, ei sulla ole hätää.

Mieti sitä sitten kun syötät lapsille taas sitä makaroonia ketsupilla herkkuna, kun ei ole varaa muuhun.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Piha 
Päivämäärä:   3.8.24 01:24:37

Me maksettiin yhtiölainan loppuosa pois, joten se söi hyvän siivun säästöistä. :x Tämä tosin kannatti tehdä nyt näin, kun yhtiövastikkeet taas nousi ja taloyhtiön lainassa korko yli 5%. Oman lainan korko on matalampi ja oltaisiin saatu lainaa siihen, mutta toteutettiin tämä nyt näin. Pankin järjestelyistä olisi tullut turhia kuluja.

Olen itse lapsen kanssa kotona, joten omat tulot on minimissä. Kotona olisi ajatus olla vielä vuosi, mutta täytyy vielä nyt laskeskella ja budjetoida.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: fuk 
Päivämäärä:   3.8.24 01:59:36

No mulla oli kans 5000€ säästettynä kauan odotettua USA:n matkaa varten mutta sit erinäisistä syistä jouduin kajoamaan niihin eikä enää ole kuin 1000€ jäljellä. Ahdistaa ja vtuttaa kun joutuu keräämään tuon summan uudestaan ja reissu siirtyy TAAS ensi vuoteen :(

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   3.8.24 04:18:01

Miten ihmiset arvottaa asiat tärkeysjärjestykseen? Minulle ulkomaanmatkat on turhake, etten niihin viitsi vaivalla säästettyjä rahojani käyttää. Reissussa käyn jos halvalla pääsee, mutta tonni ehdoton maksimi.
Ihanaahan matkustelu olisi mutta tuon ajan ilo kestää kovin lyhyen aikaa. Mieluummin satsaan elämänlaadun kohentamiseen pitkäaikaisesti.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 06:25:42

Mulla meni paljon säästöjä korkean inflaation aikaan kun se tuli niin nopeasti, etten ehtinyt sopeuttaa menoja ja tuloja... Todella ahdistavaa. Kun tosiaan se uudelleen säästäminen on kauhean raskasta. Ja aina painaa takaraivossa just se että jos jäisikin työttömäksi (hoitoalalla kyllä aika epätodennäköistä) tai entä jos hevonen sairastuu (Vakuutus on, mutta eihän se kaikkea korjaa).

Säästä takaisin, vaikka vähän kerrassaan.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.8.24 07:42:42

Hassuja lukuja 15k ja jäljempänä 20t. Eli paljonko suomalsisnaisilta nyt on mennyt?
K ei ole Suomessa tuhannen lyhenne, eikä tuo t:kään hyvää suomea ole.
15t on 15000 euroa ja 20t 20 000. Ihan vinkkinä...

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.8.24 07:52:36

Sieltä ne säätöt taas karttuu vähitellen, jos kulurakenne on lähtökohtaisesti kunnossa.

"mitään ei jää säästöön. Miks pitäis? Haluan elää hyvin nyt kun vielä terveyttä ja elämää on."

-Minulle säästöt luo mielenrauhaa ja avaa ihan erilaisia mahdollisuuksia kuin pelkkään tulovirtaan nojaava elämäntapa. Voin tarvittaessa sanoa pomolle vastaan tiukastikin: potkutkaan ei olisi maailman loppu, kun on talouden puolesta aikaa etsiä seuraava työpaikka. Osittain tämän seurauksena olen vapaampi asettamaan omat työehtoni omien prioriteettieni tavoittamiseksi. Voin halutessani ottaa pitkänkin palkattoman vapaan. Voin valita kotini vapaammin ja tehdä enemmän remonttia kuin pankin lainanlaskija katsoo pankille turvalliseksi rahoittaa. Voin matkustella aina halutessani ja paljon kalliimmin kuin mihin yhden kuukauden tulot yltäisi. Voin ostaa vaatteita, huonekaluja, autoja... juuri sellaisena kuin haluan, silloin kun haluan ja tuhlaamatta aikaa siihen pohdintaan onko palkasta nyt rahaa jäljellä tai millaisia rahoitusehtoja hankintaan sisältyy kuormittamaan taloutta jatkossa. Voin tehdä arvojeni mukaisia valintoja ja teettää mekon ompelijalla sen sijaan, että tilaisin netistä halvalla uuden joka tilaisuuteen. Säästöt tuo ylellistä huolettomuutta ja mahdollistaa passiivista tulovirtaa omaisuuden karttumisen tueksi sen sijaan, että lainahankintojen korot kasvattaisi menopuolta. En minäkään säästä siksi, että käärinliinoihin voisi ommella taskuja, vaan käytännössä siksi, että en jaksa orastavalta burnoutiltani kuukausittain miettiä mitä palkalla just nyt tekisin. Teen mielummin isommilla summilla isompia asioita sitten, kun olen ehtinyt kaikessa rauhassa saada ajatuksen mikä minua eniten miellyttäisi.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   3.8.24 08:37:33

Mullakin menny parin vuoden aikana kymmeniätuhansia. Talon remonttiin ja pitkään vapaaseen töistä. No nyt vaan taas säästämistä ja sijoittamista ahkerasti.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   3.8.24 08:41:12

Ja miksikö säästän? Etten ole pulassa, jos tulee työttömyyttä tms. Ja tietysti koiran eläinlääkärikuluihin ym yllättäviin menoihin ja remontteihin, uuteen sijoitusasuntoon yms...

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Kah 
Päivämäärä:   3.8.24 08:42:16

Sama tilanne. 5v takaperin oli 20t säästössä, nyt 1200e. Ahdistaa todellakin.

Mutta! Koettakaa kääntää ajattelu niin, että ne säästöt on olleet juuri sitä varten että niiden avulla on mahdollista tehdä eri asioita mitä muuten ei olisi. Nyt vaan uudestaan säästöt kertymään =)

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.24 09:14:03

Palvelutalossa sitä vasta tarvitaankin. Vievät yli 80 % tuloista eli eläkkeestä. Esim.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.8.24 09:19:01

Joo, Suomessakin on käytössä SI-järjestelmä ja sen myötä kerrannaisyksikkö k=1000.

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   3.8.24 10:34:54

Minä katson että ap on hyvässä tilanteessa vaikka säästötilin saldossa pieni notkahdus näkyykin. Mun pienet säästöt meni jo muutama vuosi sitten pitkittyneen työttömyyden ja opiskelun takia. Töitä en ole löytänyt vieläkään, silloin tällöin tehnyt pätkää huonolla palkalla. Kaikki meni välttämättömään ja maksurästeihin sitä mukaa kuin tuli. Nyt ei ole niitä pätkiäkään tarjolla, ei ole ollut kohta vuoteen. Työttömyysturvaan suunniteltujen muutosten takia ei kannata lyhyttä pätkää enää tehdä koska pieni ansiosidonnainen pienenisi entisestään.

Ehkä uudistuksen tarkoitus on että kaikki tekisi vakituisessa työsuhteessa kokoaikaisesti töitä. Kaunis ajatus mutta jokainen tietää ettei se toteudu. Nyt vaan jää pienet pätkät ja osa-aikaset työt tekemättä. Työttömällä ei ole enää 300e-/kk lisäosaa ja ansiosidonnaista saadakseen pitää olla 12kk töissä. Ei ihan vastaa todellisuutta :(

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   3.8.24 10:57:48

Aloittaja täällä hei. Kiitos viesteistä ja siis tuli jotenkin hyvä mieli että en ole tässä tilanteessa yksin. Tiedän myös, että on tilanteita missä asiat ei ole näinkään hyvin mutta en kaivannut sellaista perspektiiviä vaan "vertaistukea" tähän omaan tilanteeseen. Sitä sain, kiitos!

Minä elin tosiaan nuoruuteni "PA" ja tuhlasin tilini aina kun sinne tuli jotain, jos en näin olisi tehnyt ex olis sen tehnyt. Sitten aloin salaa säästää äitini tilille ja sain hyvän pesämunan jotta uskalsin rahallisesti erota. Samalla näin, kun eräs sululaiseni menehtyi äkillisesti ja kuollessaan paljastui että hän oli varaton. Hautajaisiin meni ihan julmetusti rahaa... Muut sukulaiset tietenkin maksoivat. Tällöin päätin että en tahdo enää ikinä olla samassa tilanteessa ja aloin säästämään.

Säästöt on todella tuonut turvaa ja kuten tuossa ylempänä eräs sanoi, mahdollistaa isompia ostoja sitten kerralla. Nautin myös tästä, en kaipaa mitään erityistä normiarkeen mutta on ihanaa lähteä lasten kanssa shoppailemaan ja käydä hieman paremmin syömässä ja ostaa heille uudet vaatekerrat murehtimatta riittääkö saldo. :D Nyt luultiin, että piha menis summa X mutta se miltei tuplaantui..

Eipä tähän tosiaan oikotietä ole, pitää elää syksy säästeliäästi ja siirtää pari sataa tilistä sivuun. :/

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.8.24 11:22:46

Joo tuhlasin mun säästöt (5000€) autoon ja nyt ei ole kun 200€ säästössä ja siihenkin varmaan kajoan vielä :'D mutta en halua enää stressata rahasta , koitan elää sillä mentaliteetilla että aika voi loppua kesken milloin vaan

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.24 13:00:06

"Palvelutalossa sitä vasta tarvitaankin. Vievät yli 80 % tuloista eli eläkkeestä. Esim."

Ja palvelutalossa (huom. PALVELU) asumisen pitäisi olla mielestäsi ilmaista syystä että...?

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: Bää 
Päivämäärä:   3.8.24 14:20:09

Me kaikki ollaan niin erilaisia tässäkin suhteessa. Itselle myös tuo säästöt turvaa. Koen silti myös eläväni. Voisinhan toki just nyt käyttää kaikki rahani upeaan ja pitkään ulkomaanmatkaan ajatuksella, että mitä jos kuolenkin kohta. Mutta valitsen silti sen että rahaa on säästössä..

  Re: Ahdistaa, säästöt meni

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.8.24 14:29:48

Voit olla helpottunut että yllättävä suuri lisäkulu ei kuitenkaan kaatanut taloutta vaan oli vähän enemmän säästössä! Siitä pikkuhiljaa taas säästää enemmän ja ennen kuin huomaatkaan on taas varmempi olo <3

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.