Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   2.8.24 12:37:32

Kyllä, luit oikein. Ehdottaa. Tuntuu käsittämättömältä, että herran vuonna 2024 en ”saa” valita parisuhteen päättymistä.

Sen suuremmin avaamatta syitä erohalulleni, haluaisin neuvoja, miten esittäisin asian puolisolleni. Sen verran kuitenkin joudun kertomaan, että olen tuonut ensimmäisen kerran eron puheeksi n. kaksi vuotta sitten. Tämän seurauksena hän alkoi hajottamaan yhteisiä tavaroitamme ja asuntoa. Lisäksi hän haukkui minua ja sanoi, kuinka olen asettanut hänet ansaan ostamalla yhteisen omakotitalon. Hänen mielestään pakotin hänet siihen, vaikka näin ei todellakaan tapahtunut. Hän on myös heitellyt minua tavaroilla ja uhkaillut lyövänsä joko nyrkillä tai kättä pidemmällä.

Olen ehdottanut asunnon myyntiinlaittoa, mutta se ei käy hänelle. Olen tiedustellut mahdollisuuttani ostaa hänen osuutensa, mutta tuloni eivät mahdollista tätä. Sen sijaan hän pystyisi ostaa minun osuuteni ja koen, että se olisi kaikista helpoin ratkaisu, sillä hän ei aio laittaa tikkuakaan ristiin eron etenemisen kannalta. Nyt mietinkin, että miten saisin ehdotettua asiaa, ilman, että saan haukut (tai pahempaa), hän hajottaa asunnon ja että ero oikeasti tapahtuu.

Mietin kirjeen kirjoittamista, missä annan vaihtoehdoiksi:
1. Hän ostaa minun osuuteni asunnosta ja muutan pois.
2. Hän ei osta osuuttani, mutta maksaa minun osuuteni lainanlyhennyksestä vuokraa ja muutan pois.
3. Haen asiaan oikeuden päätöksen.

Jos voisin, lähtisin salaa koirien kanssa hänen työpäivänsä aikana, mutta minun ei ole mahdollista maksaa sekä lainanlyhennystä että vuokraa uudesta asunnosta, joten ainoa vaihtoehto on saada ensin laina pois. Tiedän että hän tulee suuttumaan silmittömästi, jos sanon että haluan erota. Mietinkin, jos ehdottaisin ainoastaan asumuseroa, ja kun olen päässyt uuteen asuntoon, ilmoittaisin, että haluan erota lopullisesti. En tosin usko, että hän siihenkään suostuu :( En myöskään voi koirieni kanssa majoittua tilapäisesti vanhemmilleni tai siskoilleni, enkä halua koiria jättääkään.

Miten etenisitte tilanteessani?

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.8.24 12:43:02

Tuollaiselle tyypin kanssa en puhuisi enää erosta. Häipyisin vaan joku päivä koirien kanssa ja lappu pöydälle, että tämä oli nyt tässä.
Oletko kysynyt koirien kasvattajilta voisivatko he ottaa koirat hetkeksi hoitoon, kunnes saat järjestettyä asunnon?
Laitat erohakemuksen samana päivänä kuin lähdet. Jos mies ei halua lunastaa taloa, se menee myyntiin.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.24 12:44:43

Hankala on tilanne kyllä. Ei mulla ole antaa mitään hyvää neuvoa, muuta kun se, että kun teet sen eroehdotuksen, älä ole yksin talossa miehen kanssa. Ota kaveri tai sisko tai kuka vain luotettava henkilö tueksi. Joku sellainen, joka tietää tilanteen.

Olisko mahdollista saada koiria johonkin hoitoon vähäksi aikaa, jos ei vanhemmille tai siskolle voi koirien kanssa mennä? Joku varasuunnitelma tuohonkin voisi olla hyvä, luulen, ettei sun kannata olla saman katon alla kovin kauaa, kun olet eroa ehdottanut.

Tsemppiä!

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   2.8.24 12:46:26

Ei tuossa pitäisi olla mitään ehdottamista, vaan selkeä ilmoitus, että ero tulee nyt ja tässä on vaihtoehdot. Oman turvallisuutesi vuoksi sinun pitäisi löytää itsellesi uusi majapaikka, sillä kuulostaa siltä, että ilmoituksen jälkeen ei tähän kotiin ole enää hyvä jäädä. Saisitko kysyttyä neuvoja esimerkiksi seurakunnalta (diakoni?) tai voisitko majoittua tilapäisesti jonkun ystävän luokse? Saisitko koirat johonkin hoitoon, jos itse pääsisit vanhemmillesi tai siskollesi? Tai olisiko jollakulla tutulla mökkiä, jonne voisit ensihätään asettua? Tulisiko joku paikalle turvaksesi, kun kerrot halustasi erota? Vie tärkeimmät tavarat jo ennalta pois miehen työpäivän aikana siltä varalta, että alkaa hajottaa paikkoja uudelleen.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 12:48:00

Laina lyhennysvapaalle, etsit salassa asunnon ja siirrät tärkeimpiä tavaroita jo ennalta sinne. Sopivassa käänteessä muutat pois ja ero vireille.
Miehen kohtaat vain jonkun muun läsnäollessa.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   2.8.24 12:56:58

Laitapa Googleen "lakipuhelin". Sieltä löytyy huokeaan hintaan tai jopa ilmaiseksi apua ja ihan vain soittamalla. Kysy, mitä sinun kannattaisi tehdä tilanteessasi. Itse olen soittanut 3 kertaa elämäni aikana ja aina saanut itselleni hyvät neuvot ja tukea mm. exän uhkaillessa elatusapuasioissa ja erotilanteessa talon myynnin kanssa. Kuulet, mitä toinen ei voi tehdä ja mitä sinä voit tehdä. Parhaat sijoittamani eurot koskaan! Toinen mikä kannattaa tehdä, on googletella oman alueen oikeusaputoimisto ja soittaa/varata aika sinne.

Tuossa sinun tilanteessasi varmistaisin tosiaan selustani ja oikeuteni ennenkuin alkaisin ehdottelemaan eroa. Ja sitten suunnittelisin valmiiksi muuton pois väkivallalla uhkailevan kumppanin luota niin, että on tuolloin pois paikalta. Pääasia on, että lähdet turvaan ennen tuota eroilmoitustasi. Älä jää katsomaan, mitä mies tekee sen saadessaan. Selvitä lähin ensi- ja turvakoti ja soita sinne. Selitä tilanteesi ja kysy, voitko tulla sinne hetkeksi. Tai jos on sukulaisia/kavereita vaikka pidemmälläkin, mene heidän luokseen. Vasta sitten eroilmoitus miehelle.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   2.8.24 13:01:28

Tuossa tilanteessa ei ehdotella yhtään mitään vaan häivytään.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 13:05:08

Kuinka paljon häviät rahaa, jos vain lähdet? Ainakin henkesi saat pitää. Ihmettelen, ettei poliisi tee mitään, vaikka miehesi on tehnyt laittoman uhkauksen.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Ero 
Päivämäärä:   2.8.24 13:08:28

Erosta ilmoittaminen on naisen vaarallisin hetki. Älä jää miehen kanssa kaksistaan.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   2.8.24 13:24:57

Järjestät ensimmäiseksi itsellesi ja koirille kaikessa hiljaisuudessa väliaikaisen paikan/paikat. Keräät koirat ja välttämättömät tavarat ja häivyt, kun mies on poissa. Pistät vaikka viestin, että tämä oli tässä ja eropaperit tulee perässä. Et suostu tapaamaan miestä yksin missään tapauksessa ja jos menet myöhemmin hakemaan tavaroita, niin otat pari miespuolista kaveria mukaan. Pankkiin otat yhteyttä ja pyydät lyhennysvapaata. Jos mies ei halua ostaa taloa, niin se menee myyntiin ja hän ei sitä pystyy estämään. Ja tosiaan oikeusaputoimistosta saat lakiapua.
Älä edes kuvittele, että voisit jäädä vielä samaan taloon miehen kanssa, jos kerrot haluavasi erota. Voit hyvin helposti päästä hengestäsi.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 13:53:17

Toimi kuten RR ehdotti. Sinä olet tilanteessa vaarassa ja voi olla että eroprosessi on pitkä ja pitää hoitaa oikeudessa joten lakiapu ja et hoida asiaa kasvotusten.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   2.8.24 14:25:19

Kiitos vastauksista.
Minulla ei ole oikeastaan kavereita, joten en voi myöskään sellaisten luo mennä. Vanhemmillani ja siskoillani ei ole ylimääräistä tilaa, johon mahtuisin etenkään koirien ja tavaroiden kanssa, joten pitäisi päästä suoraan uuteen asuntoon.

Tienaan kuitenkin vain 1600€/kk ja lainanlyhennykseen menee jo n. 700€, joten minulla ei ole varaa laittaa toista 700€ vuokra-asuntoon. Lainasta pitää siis päästä eroon ennenkuin voin muuttaa :(

Laina on yhteinen, joten ihannetilanne olisi, että puoliso ottaisi koko lainan kontolleen ja minä pääsisin pois. Tämä vaan vaatii sen, että uskallan ehdottaa asiaa.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.8.24 14:27:39

Ota myös kaikessa hiljaisuudessa talosta sisältä ja ulkoa kuvia, jonkinlaisen aikaleiman kanssa, että jos ja kun mies pistää taloa paskaksi, niin voit ainakin näyttää, miltä siellä pitäisi näyttää. Mutta tosiaan ensin kaikessa hiljaisuudessa viet tärkeät paperit ja muut pienet asiat, esim.tärkeät korut jne pois, ja koirat johonkin hoitoon, jos haluat nähdä ne vielä elossa.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 14:40:23

Voivatko vanhempasi tai siskosi hoitaa koiraasi sen aikaa, että sinä voit olla turvakodissa kunnes saat laina-asian selvitettyä?

https://thl.fi/palvelut-ja-asiointi/valtion-sosiaali-ja
-terveydenhuollon-erityispalvelut/turvakotipalvelut/turvakodit

Muista, että lainan ollessa yhteinen mies voi yrittää kostaa myös jättämällä oman osuutensa maksamatta, jolloin niitä aletaan lopulta karhuamaan myös sinulta. Meneekö velan maksu teiltä joltain yhteiseltä tililtä, vai kummankin oma osuus omalta tililtä? Kun asiat lopulta selvitetään, on sinun etusi jos voit näyttää tiliotteista, että olet maksanut oman osuutesi ajallaan.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   2.8.24 14:44:55

Se että mahtuu jonkun nurkkiin vaatii rehellisyyttä. Paikka kyllä löytyy, jos on valmis nöyrtymään ja kertomaan totuuden.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   2.8.24 14:46:09

Mene turvakotiin ja koirat johonkin hoitoon. Kysele esim. jossain koiraharrastajien ryhmässä, jos et tutuille saa. Voit jättää/lähettää miehellesi viestin aiheesta. Naamatusten ei kannata aiheesta jutella.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   2.8.24 14:52:15

”LähettäjäRewe
Päivämäärä2.8.24 14:44:55

Se että mahtuu jonkun nurkkiin vaatii rehellisyyttä. Paikka kyllä löytyy, jos on valmis nöyrtymään ja kertomaan totuuden.”

Tämä. Kun minun läheiseni joutui pakosalle parisuhteestaan niin toivotin tervetulleeksi kotiini epäröimättä, vaikka asuin pienessä yksiössä. Luuletko todella, etteivät läheisesi tekisi samoin, jos kerrot rehellisesti, että nyt on tosipaikka?

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   2.8.24 15:41:58

Tottahan tuokin varmasti on. Suurin syy ehkä miksen halua puhua tilanteestani vanhemmilleni, on se, että isäni on todella stressaantunut itsekin ja saanut jo useamman sydänkohtauksen ja kärsii unettomuudeta, joten en halua aiheuttaa hänelle enempää murheita minun takiani. Haluasin vain hoitaa tämä itse hiljaisuudessa ja kertoa vasta jälkeenpäin kun kaikki on hyvin.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 15:47:25

Ole nyt kuitenkin realistinen sen suhteen, millä todennäköisyydellä kaikki tulee olemaan hyvin jos et järjestä itsellesi mitään varotoimia.

Olisiko se mahdollista, että kerrot miehelle kun et ole itse paikalla ja menet sitten vasta jonkun luotettavan kaverin kanssa paikalle?

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 15:55:07

Et voi hoitaa tuota kaikessa hiljaisuudessa. Se on täysin mahdotonta tilanteessasi.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   2.8.24 16:24:29

Kuinkahan paljon isääsi stressaa se kun poliisit soittaa että hänen tyttärensä on sairaalaassa hakattuna tai jopa kuollut?

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 16:28:35

Ero harvoin onnistuu täydessä hiljaisuudessa edes yhteisymmärryksessä. Tuo taitaa olla "rahat tai henki" -tilanne.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.8.24 16:34:18

Pyydä pankilta maksuvapaata.
Jos ehdotat eroa, voit olla pahimmassa tapauksessa sen jälkeen kuollut.
Onko koirat monirotuisia, vai miksi niitä ei voisi tarjota hoitoon kasvattajalle? Mä ainakin ottaisin kasvattini hoitoon tälläisessä tilanteessa.
Se nyt on vaan uskallettava kertoa vanhemmille. Et sä muuten pääse tuosta eroamaan hengissä.
Voimia sulle.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   2.8.24 16:41:09

Osaan turvakodeista voi viedä myös koirat.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.8.24 16:43:04

Kannattaa ilman muuta puhua vaan asumiserosta vaikka itsellä olisikin suunnitelmissa lopullinen ero. Tyyppi voi ehtiä hyväksymään asian paremmin ennen virallista eroa.

  Re: Miten ehdottaa eroa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.24 16:44:13

Onko (toivottavasti teillä on) erilliset lainat? Hae maksuvapaata ja vuokra-asunto.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.