Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Kumpi 
Päivämäärä:   2.8.24 10:07:06

Jos sinun pitää valita, oli kyseessä sitten ihmissuhde, ruoka, työ tai mikä tahansa, kumman yleensä valitset: turvallisen vai potentiaalisen? Ja millä perustein? Oletko ikinä katunut valintaasi ja, jos olet, miksi?

Itse valitsen usein potentiaalisen, ihan jo siitä syystä, että arvoihini kuuluu uteliaisuus ja oppiminen. Haluan myös ajatella, että katuisin enemmän tekemättä jättämisiä kuin tehtyjä asioita, vaikka toki molempia on jo tähän ikään mennessä tullut kaduttua.

Nyt olen kuitenkin ihmissuhteessa kohdassa, jossa on tosissaan harkittava valitako tuttu ja turvallinen (vanha tuttu) vai potentiaalinen (uusi tuttu). Molemmissa on enemmän plussia kuin miinuksia ja toisaalta myös lähiympäristöllä on selkeä mielipide asiaan, joka vaikeuttaa omaa päätöksentekoani. Työt olen aina valinnut potentiaalisena enkä ole tähän mennessä ainakaan katunut.

Kumman sinä valitset ja miksi? Kiitos vastauksista!

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: voivoi 
Päivämäärä:   2.8.24 10:10:30

Minulle kumppani ei ollut tietoinen valinta. Sitä tapaa, ihastuu ja rakastuu. Jos täytyy miettiä plusmiinuslistaa kahden tyypin välillä niin tuskin kumpikaan on kovin suuri rakkaus.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 10:11:53

Ihmissuhde ja ruoka turvallisena (en ole koskaan innostunut mistään pahoista pojista tai omannut ruusunpunaisia laseja miesten suhteen, ja ruoka turvallisena koska olen allerginen). Työ potentiaalisena.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   2.8.24 10:12:26

Komppaam voivoita

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 10:14:34

En oikein osaa asettaa itseäni tälle janalle. Varmaan jotenkin sille asettuisin, mutta kun itse mietin asioita lähinnä sopivuuden ja tavoiteiden näkökulmasta. Kaikki tutut ja turvalliset asiat eivät ole sopivia, mutta eivät kaikki uudetkaan asiat ole.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   2.8.24 11:01:48

Siis turvallinen, jossa ei kuitenkaan ole potentiaalia mihinkään muuhun?

Tai potentiaalinen, joka ei kuitenkaan ole mitenkään turvallinen?

Tässä elämänvaiheessa kun on pieni lapsi ja arvostaa arjessa pysyvyyttä ja ennakoitavuutta, niin valitsen todella usein sitten mieluummin sen turvallisen.

Tosin parisuhteita ja miehiä en järjellä valitse. Nytkin erosin turvallisesta miehestä monista syistä, jotka eivät kuitenkaan liity turvallisuuteen. Kai sinkkuudessakin sitten jotain potentiaalia on, mutta on se mielestäni myös turvallista.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.8.24 11:06:25

Sekä että. En syöksy suin päin epämääräisyyksiin, mutten myöskään jätä tilanteita käyttämättä jos niitä eteen tulee.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   2.8.24 11:10:50

Riippuu täysin asiasta. Työssä olen valinnut aina potentiaalisen, hevosissa näin viidenkympin korvalla valitsen sen turvallisen (onneksi oma kasvatti sattui sellaiseksi kasvamaan :D . Puoliso taitaa olla sekä että.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 11:38:46

Tilanteen mukaan. Välillä tullut tehtyä riskipäätöksiä, jotka ovat olleet erinomaisia valintoja. Toisaalta, kun valitsee tuttua ja turvallista, ei voi hävitä paljoa, mutta ei kyllä voitakaan mitään.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.8.24 12:09:50

Ei sitä voi noin valita. Potentiaalinen pitää olla myös turvallinen.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 12:49:33

Aina potentiaalinen. Olen seikkailijaluonne.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Kumpi 
Päivämäärä:   2.8.24 15:33:25

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Ilo huomata, että meitä on moneen, osa on enemmän seikkailijaluonteita ja osa turvallisuushakuisempia, vaikka usein tietysti molempi parempi. Toki omassa tilanteessani molemmat ovat myös sekä potentiaalisia että turvallisia, mutta tutun potentiaalin tietää paremmin kuin tämän uuden tuttavuuden ja uuden tuttavuuden turvallisuudesta ei voi olla niin varma kuin tämän vanhan tutun... Vaikeita valintojahan nämä aina ovat.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.8.24 16:05:43

En tyydy kumpaankaan, vaan odottelen molemmat ominaisuudet täyttävää vaihtoehtoa. No ruuan suhteen voi toki valita vuorotellen tai sekä että, mutta jos kahden asunnon tai puolisoehdokkaan välillä pitää arpoa, en sitoudu kumpaankaan, vaan järjestelen asiani niin, että olen mahdollisimman vapaa löytämään paremman vaihtoehdon.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 16:37:19

Turvallinen, aina ja kaikessa. Työ, puoliso, hevonen, koti, ihan kaikki. Arvostan helppoutta, sujuvuutta, varmuutta ja ennakoitavuutta. Välillä mietin ovatko valintani tylsiä, mutta stressaa jo ajatuskin, että jos pitäisi vaihtaa niin joutuisi ottamaan riskiä uuden kanssa.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.8.24 17:11:53

Valitsen potentiaalin kaikessa muussa, mutta en ihmissuhteissa. Sitä tuli nuorempana kokeiltua ja opin kantapään kautta, ettei kannata rakastua potentiaaliin. Sillä saa itsensä sairaaksi.

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.24 21:31:44

Mä komppaan ekaa vastaajaa, nykyisen kun tapasin niin sukat pyöri jaloissa. Oli minulle entuudestaan tuntematon, mutta nykyisin erittäin turvallinen ja potentiaalinen samaan aikaan.

Muutoin pyrin valitsemaan kaikessa aina turvallisen. Koiran valitsin tosin potentiaalisen ja potentiaalia siinä onkin, huomattavasti sitten enemmän kuin minussa :D

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Hukkakaura 
Päivämäärä:   5.8.24 15:00:14

Toki molemmat ovat omalla tavallaan sekä potentiaalisia että turvallisia, mutta joku vaikeus on päättää. Lisää näkökulmia? Ja toki muitakin kuin parisuhteita :)

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Didi 
Päivämäärä:   7.8.24 00:32:41

Ite valitsen aina potentiaalin, mutta tuossa tilanteessa miettisin kyllä tarkasti. Tutun tietää ja yhteinen historia on arvokasta. Oltaisiinko uuden kanssa samassa tilanteessa muutaman vuoden päästä (valitset samallamahd myös uudet ongelmat) ja onko se ok vai arvostatko pitkiä suhteita?

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.8.24 08:47:57

Itse vastaavassa tilanteessa en valinnut kumpaakaan. Selvästi kumpikaan ei ollut se oikea. Oikea löytyikin sitten myöhemmin :)

  Re: Turvallinen vai potentiaalinen?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   7.8.24 10:42:42

Lähtökohtaisesti ihmiset eivät muutu. Heissä ei ole mitään sellaista potentiaalia, mitä aloittaja tarkoittaa. Wysiwyg. Täälläkin on vuosittain lukuisia ketjuja siitä kuinka joku odottaa huonon suhteensa muuttuvan. No eihän ne muutu, ei todellakaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.