Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   2.8.24 09:19:00

Tarkennan heti, että tässä ei puhuta kenestäkään oikeasta hevosesta. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn:

Jos olisi hevonen, kenellä on rauhasmahan haavaumia syystä x (niistähän ei kai aina tiedä, mistä johtuu). Mutta esim allergioiden takia tullut ja vaikkapa stressi vaikuttanut myös.

Voiko sellaiset haavaumat parantua ilman lääkitystä ajan kanssa itsestään kun olosuhteet, ruoka yms ovat kunnossa? Eli syyt mahahaavalle on korjaantunut?

Mitä kokemuksia muuten siitä, että voiko mahahaava ylipäätään parantua itsestään ilman lääkkeitä? Toki monellahan voi olla pieniä haavoja huomaamattakin.

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.24 09:31:13

Sanoisin että ei.
Meille ainakin klinikalla todettiin että rauhasmahan alue on se hankalin, ja tosiaan kontrolleissa heti ensimmäisessä epiteeliosan haavaumat olivat parantuneet. Vaati kolme lääkekuuria ennen kuin myös rauhasmaha saatiin kuntoon.

Meillä haavaumat johtui hiekasta, en tiedä millainen vaikutus syyllä sitten on.

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:34:40

Rauhasmaha on vaikea paikka parantua, vaikka kaikki ns optimia. Meillä ainakin vaati kaksi tiukkaa kortisonikuuria + muuta päälle, vaikka kaikki allergisoivat asiat korjattu aikaa sitten. Rauhasmaha on siitä veemäinen, että jollakin herkällä jopa heinäerän muutos voi taas laukaista tai laidun, jos siellä onkin joku ”väärä” kasvi kasvamassa. Erityissuositus rauhasmahan haasteisiin Hyvinkäältä Jonna Jokisalo

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 11:36:15

Ei, mun kokemuksella ei parane ilman (oikeaa) lääkitystä. Meillä poistettiin vatsahaavan aiheuttaja heti diagnoosin yhteydessä. Lisäksi aloitettiin kuukauden lääkekuuri aineella X. Kontrollissa haavaumat olivat TÄYSIN ennallaan, ei mitään vaikutusta poistuneella aiheuttajalla eikä lääkkeillä. Seuraava lääkekuuri eri lääkettää paransi kuukaudessa.

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   3.8.24 08:51:08

Rauhasmahan haavaumat voi johtua siis hiekastakin?

"Meillä haavaumat johtui hiekasta, en tiedä millainen vaikutus syyllä sitten on."

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.8.24 14:07:47

Oman kokemukseni mukaan rauhasmahan mahahaava voi aiheutua mistä tahansa kiputilasta. Hiekasta suolistossa, jänneviasta, suolistotulehduksesta, nivelvaivoista, allergiasta...Ja kerran tultuaan uusiutuu harmillisen herkästi:(

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.8.24 14:15:31

Mikä on niihin oikea lääkitys? Omepratsolihan (gastrogard, peptizole) ei niihin toimi. Sukralfaatti (antepsin) suojaa haavaa mutta ei juuri sinne limakalvoon tartu ja ylipäätään ei ole lääke, ei imeydy verenkiertoon. Misoprostoli (cytotec) ei hevosilla toimi yhtä hyvin kuin ihmisillä mutta jossain määrin lisää verenkiertoa rauhasosassa ja ohutsuolen alkuosassa.

Eli toisin sanoen siihen ei ole hyvää täsmälääkettä.

  Re: Voiko rauhasmahan haava parantua itsestään

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.8.24 14:49:04

Antepsin mahaa suojaamaan. Lisäksi Peptizole, Hippozol tai Cytotec. En tiedä, että muita olisi käytössä, mutta eläinlääkärit varmasti tietävät paremmin kuin minä maallikkona.
Yhtään en itse tiedä parantuneeksi ilman lääkitystä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.