Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kesät tuntuu raskaalta, onneks se on taas ohi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.24 09:16:52

Viime vuosina nää kesät on ollu semmosia että ne vaan "ajetaan" läpi. Ahdistaa jo valmiiksi töihin paluu kun toiset kyselee, mitä oon tehny lomalla. No ollu ensinnäkin yksin koko loman, käyny naapuri kaupungissa. Ollu vaan kotona. Ja taas oon se tylsä tyyppi. Pitäs mennä, käydä keikoilla, käydä loma reissulla. Mut miks lomakin pitäis jotenkin suorittaa läpi järjestämällä miljoona eri ohjelmaa.

Paha virhe on mennä someen, ja nähdä mitä muut tekee. Miten ihanaa heillä on, viettää aikaa läheisten kanssa. Minä istun koirien kanssa sohvalla. En tiedä edes haluanko ollakin vaan kotona vai olla se joka aina menossa. Ehkä kuitenkin se jolla on menoa kun tulee aina pieni haikeus nähdä mitä muut tekee. Mulla on varmaa jotain masennusta koska en vaan lähde vaikka voisin yksinkin lähteä.

Re: Kesät tuntuu raskaalta, onneks se on taas ohi

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.8.24 09:21:22

Pysy poissa somesta jos se ahdistaa ja vastaat töissä vaan ympäripyöreästi että kaikenlaista tuli tehtyä. Ei kesästä tarvi stressiä ottaa, nautit omalla tavallaan ja teet mitä tahdot, samalla tavalla kuin muinakin vuoden aikoina. Mitä väliä oikeasti mitä muut ajattelee, itseäsi varten han sinä elät etkä työkavereita.

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   2.8.24 10:03:38

Kuka vaatii, että "pitäisi" tehdä noita mitä luettelit?
Saat viettää kesää ihan omalla tavallasi olematta "se tylsä". Eikö töissäkin voi vastata, että hyvin meni lomat, tuli rentouduttua ja ladattua akut. On paljon eroa mihin sävyyn sanoo sen.

Lähettäjä: Ihme kesävalitus 
Päivämäärä:   2.8.24 10:15:49

Mikään ei näköjään käy.
Nyt kun et suorita niin koet paineita ulkopuolelta ja kesät tuntuvat raskailta.
Mitäs sitten jos tekisit kaikkea mitä ne siellä somessa, olisiko parempi? Pieni haikeus voisi vaihtua oikeaan lomalta palautumattomuuteen mutta saisitpa sitten olla suositumpi työkaveri.
Onpa pinnallista tuo työelämä.
Hanki itsetunto ja mieti mikä on tärkeintä äläkä syytä kesää mistään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 10:50:28

Tähänhän ei auta mikään muu kuin syvä itsetutkiskelu. Mieti miten OIKEASTI haluaisit viettää lomasi ilman että muiden mielipiteet vaikuttavat siihen ja jatkossa toimit sillä tavalla. Jos haluat vaan levätä, niin sitten lepäät tuntematta siitä mitään huonommuutta. Jos haluat elämyksiä ja kokemuksia, niin sitten hankit niitä niissä rajoissa kuin pystyt. Tai sitten näiden yhdistelmä, mietit esim. kolme asiaa, jotka haluaisit tehdä lomallasi ja sitten teet ne siinä lepäilyn ohella. Nyt on aika alkaa elää omannäköistä elämää.

Tsemppiä!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.8.24 10:50:28

Olen ollut koko kesän töissä ja en ymmärrä yhtään, mistä aloittaja puhuu. :D Joo, porukka kyselee, milloin olet lomalla/mitä meinasit tehdä mutta ihan riittää, kun kertoo pitävänsä lomat talvella ja että kesä menee töissä ja vapaalla ehtii sitten tehdä omiaan.

Ihan hyvin voit aloittaja vastata, että lomalla lepäsit, ei ollut erityistä ohjelmaa. Se on ihan ok.

Lähettäjä: Hopsu 
Päivämäärä:   2.8.24 10:55:22

I feel you, aloittaja. Samat tunnelmat ja some pahentaa kun katsoo miten muut ovat nauttineet lomastaan ja minä istuin yksin kotona. Minä en edes mitenkään nauti yksin kökkimisestä, mutta kynnys on iso yksin lähteä hakemaan jotain elämyksiä (en oikein näe että nauttisin siitä sen enempää). Vielä enemmän masentaa tuo "jokainen tekee juuri sitä mistä nauttii, ei saa välittää muista". Tulee entistä pahempi olo kun ei ole ketään kenen kanssa reissata ja vaikka koluta festareita, eikä rahaakaan matkustaa tai vuokrata mökkiä. Ihanaa kun syksy tulee, kaikki muutkin kökkivät kotisohvalla ja en ole muita huonompi kun mitään ihanaa ei koskaan tapahdu.

Ja pliis, älkää tulko kertomaan ettei se muka ole minulta pois kun muut nauttii elämästä. Kyllä siitä vaan tulee paha olo kun muilla on ihanaa ja itsellä ei.

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   2.8.24 11:02:37

Hopsu, jos sulla tule paha olo muiden takia niin silloin pitää sen verran mennä itseensä ja lopettaa somen käyttö, jotta ei tule sitä pahaa mieltä. Tai sietää se, että tulee paha mieli.

Valitettavasti elämä vaan on. Jos jää märehtimään sitä mitä sulla ei ole niin kohta huomat, että sinne se elämä meni. Hups. Kukin on vastuussa vain omasta olemisestaan ja elämisestään ja luonnollisesti sitä paha mieltä saa purkaa mutta älkää tulko itkemään jos joku yrittää tsempata.

Mustakin olis ihanaa olla nuori, hoikka ja kaunis mutta en ole. En jaksa siitä valittaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   2.8.24 11:10:18

En myöskään ymmärrä ongelmaa. On normaalia small talkia kysellä, mitäs teit kesällä, matkustelitko, kävitkö jossain. Siihen voi vastata, että latasin akkuja kotona, sai lenkkeillä rauhassa koiran kanssa ja nauttia kiireettömyydestä. On ihan omassa päässäsi, että muka ihmiset kollektiivisesti ajattelisivat, että ei noin voi lomaa viettää. Se kertoo lähinnä siitä, että itse et ole lomanviettotapaasi tyytyväinen ja sitten projisoit sen niin, että väität muiden ihmisten tuomitsevan sinun lomanviettitapasi ja ahdistut tästä.

Moni kyselee matkustelusta ja tapahtumissa käymisestä, koska kesällä siihen on yleensä parhaat kelit (ainakin jos matkailee Suomessa) ja lomalla siihen on parhaiten aikaa ja koska moni ihminen tykkää näitä tehdä. Kyllä ihmiseltä voi talvellakin kysyä, oletko käynyt hiihtämässä tai luistelemassa, eikä se tarkoita, että olisi väärin sanoa että ei näitä harrasta.

Lähettäjä: Jokitöyräänpöyröö 
Päivämäärä:   2.8.24 11:15:36

Se on vaan niillä reissaaja/seikkaalijoilla ikivanha motto ja trauma: -Kylän kohdalla komiasti ja kototie kontithan.-
Eli viim3iset rahansa käyttävät lomaan, sitte töiden alkaes pa. Miksi kadehtia sitä paniikkisuorittajan vale -elämää, he taitaa salaa kadehtia sua, että olet vapaa siitä.
Mulla sama fiilis kuitenki, ahdistanu koko kesä rahattomana. Mutta ahdistaisi enemmän velkaisena, pakkojuhlissa pönöttämässä tai kiireaikatauluissa lomareissuilla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 11:33:36

Itse poistin kaikki tutut somesta, niin ei tarvii nähdä mitä ovat tehneet. Seuraan vain omia viiteryhmiäni, joihin samaistun. En koskaan päivitä omaan profiiliini mitään, keskustelen vain niissä ryhmissä, joissa suuri osa on minulle tuntemattomia ihmisiä. Kukaan ei kysy, olenko käynyt juhlimassa tai tädin kanssa risteilyllä.

Päivämäärä:   2.8.24 11:54:48

Juu-u, kyllä ovat yksinäiset, köyhät ja vähän masentuneet ihmiset vaan väärin ajattelevia ja saamattomia. Reipastuisivat nyt vähän ja lopettaisivat turhan valittamisen, kehtaavat täällä pilata muiden hyvän mielen ja kesän. Elämä kato vaan on paskaa joillekin, pitää ymmärtää olla hiljaa ja jatkaa nieleskelyä. Nih!

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   2.8.24 12:53:37

Minäkin tunsin nuorena tuollaista ristiriitaa, että kesälomalla olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä. Vaikka en edes halunnut. Nykyään lomailen aivan ilman paineita niin kuin haluan. Eli olen kotona ja nautin kiireettömyydestä.

Lähettäjä: calm down 
Päivämäärä:   2.8.24 12:57:29

Lähettäjähmm
Päivämäärä2.8.24 11:10:18

En myöskään ymmärrä ongelmaa. On normaalia small talkia kysellä, mitäs teit kesällä, matkustelitko, kävitkö jossain. Siihen voi vastata, että latasin akkuja kotona, sai lenkkeillä rauhassa koiran kanssa ja nauttia kiireettömyydestä. On ihan omassa päässäsi, että muka ihmiset kollektiivisesti ajattelisivat, että ei noin voi lomaa viettää. Se kertoo lähinnä siitä, että itse et ole lomanviettotapaasi tyytyväinen ja sitten projisoit sen niin, että väität muiden ihmisten tuomitsevan sinun lomanviettitapasi ja ahdistut tästä.

Tämä! Älä tee elämästä itse itsellesi jotain kilpailua muita vastaan :)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.8.24 13:05:26

Kyllä minäkin ymmärrän aloittajaa. Täällä myös melkein koko loma kökitty kotona ja kaikenlisäksi melkein puolet ajasta sairaana. Piti aloitella esimerkiksi ratsastusta ja salilla käymistä uudelleen, mutta melkein joka viikko iski muutaman päivän flunssa. Tajusin myös viimein olevani helkkarin masentunut ja aloitin lääkityksen.

Muutamaa kaveria näin loman aikana, mutta silti oli tylsää ja masentavaa, kun suurimman osan päivistä olin vain yksin ja ainut ihmiskontakti kaupankassa.

Päivämäärä:   2.8.24 13:09:59

Kiitos tästä avauksesta aloittaja! Kuin omalta näppikseltä, eli ollaan samassa tilanteessa, jos se mitään lohduttaa. Lähimmät työkaverit tekee vaikka mitä lomiensa aikana ja ahdistaa jo valmiiksi töihinpaluu ja kysymyksiin vastaaminen, kun en ole tehnyt mitään. Itse poistin Instagramin jo heinäkuun alussa kun huomasin että ahdistun hurjasti muiden lomapostauksista. Niinhän sitä sanotaan, ettei pitäis välittää muiden tekemisistä ja mielipiteistä, mutta miten oppia olemaan välittämättä?

Lähettäjä: relax vaan 
Päivämäärä:   2.8.24 13:14:07

Rekatkaa ihmiset, elätte jokainen ihan sitä omaa elämäänne , nauttikaa siitä just niinkuin haluatte. Ihmisillä on tapana päivitellä somea ja small talkata lomistaan, kysellä toisilta lomakuulumisia jne, mutta huom se EI ole hyökkäys tai kilpailuasetelma teitä vastaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.24 13:18:21

Tää sama ilmiö tulee juhannuksena, vappuna.. mitä näitä nyt on pakko juhla päiviä. Jos istuu kotona yksin syö hyvin kattoo leffan, on hiton tylsä ihminen. Mut jos oikeesti tykkää ja siitä palautuu. Mut silti ei osaa nauttia kun pitäs taas suorittaa jotain juhlaa.

Päivämäärä:   2.8.24 13:22:10

En minä ole ikinä hävennyt sitä, että vietän lomat erakkona ja käyn ehkä naapuripitäjässä katsomassa maailman menoa. Mutta minä olenkin tyytyväinen tilanteeseeni ja itse sen valinnut, joten ymmärrän kyllä että jos oma tilanne on lähinnä pakon sanelemaa niin ketuttaahan se kuunnella muiden menemisiä ja tekemisiä.

Päivämäärä:   2.8.24 13:26:25

Ei ketään oikeasti kiinnosta mitä teit lomalla, kyselevät jutustelun nimissä. Joten voit lopettaa stressaamisen. Vastaat vaan että oli ihana loma, miten sulla ja ko. henkilö alkaa selittää juurtajaksain omaa kesänviettoaan. That's it.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.8.24 13:29:58

Kesä on sellaista aikaa kun olisi kiva tehdä yhdessä asioita. Jos on perhe ja paljon ystäviä ympärillä siihen on vaikea samaistua.
Itsellen parisuhteen päättymisen jälkeen juuri kesät ovat olleet kaikkein vaikeimpia, kesällä oli tapana tehdä kivoja asioita ja muutenkin suhde toimi kesällä paremmin. Voin tehdä isoa asioista yksinkin, osaa en. Mutta silti se ei ole sama mennä joka paikkaan yksin, syödä yksin, käydä tapahtumissa yksin jne.
Tälle kesälle olin suunnitellut jo etukäteen paljon kivoja juttuja eri ihmisten kanssa, mutta itsestäni riippumattomisyäta syistä lähes kaikki peruuntuivat. Ei kiva, tuntuu siltä, että elämä valuu sormien välistä ilman, että voin juurikaan vaikuttaa mihinkään. Tämä ei ole se elämä jonka halusin.

Lähettäjä: Nope 
Päivämäärä:   2.8.24 13:32:46

” Jos istuu kotona yksin syö hyvin kattoo leffan, on hiton tylsä ihminen.”

Kai ymmärrät, että tuo on ihan vain sinun oma mielikuvasi siitä mitä luulet muiden ajattelevan? :) Heijastelee jostain omista tuntemuksistasi.

Päivämäärä:   2.8.24 13:37:03

@, tämä. Kun ei ole kaveriporukkaa tai puolisoa niin vaikea sellaista on tyhjästäkään taikoa.

Lähettäjä: neuvo 
Päivämäärä:   2.8.24 13:40:18

Some on saatanasta, heti pois sieltä.

Päivämäärä:   2.8.24 15:23:30

No minä olen köyhä ja yksinäinen, mutta elämäni kyllä parani huomattavasti, kun voivottelun sijaan aloin tehdä haluamiani asioita omien mahdollisuuksien puitteissa. Esimerkiksi kun haaveilin festareiden kiertämisestä kaveriporukalla, niin sen sijaan että olisin jäänyt kotiin harmittelemaan rahan ja kavereiden puutetta kuten aiemmin, etsin toteutettavissa olevia vaihtoehtoja. Kävin kaupungin ilmaistapahtumissa ja menin niihin yksin. Ostin keikkalipun yksittäiselle keikalle, koska siihen budjetti vielä jotenkin venyi, ja menin sinne yksin. Menin vapaaehtoisena töihin oman kaupungin festareille ja itse asiassa saattaa olla, että löysin muista työntekijöistä itselleni kaverin, sen näyttää aika kuinka pysyvää tästä kaveruudesta tulee. Eli en saanut haaveideni festarikesää, mutta kuitenkin kivoja kokemuksia ja kyllä tämä kotona istumisen voittaa 100-0.

Oma neuvoni on se, että mieti miten haluaisit ideaalimaailmassa viettää kesäsi, ja etsi sitten sellaisia toteutettavissa olevia vaihtoehtoja, jotka ovat kaikkein lähinnä haavettasi. Ja voi olla, että joillekin ihmisille se ideaali on kotona omassa rauhassa lepääminen, ja se on aivan täysin okei.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.8.24 16:36:43

Minäkin kyllä komppaan tässä pistettä. Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta moniin asioihin voi, kuten vaikka omaan asennoitumiseen.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   2.8.24 18:08:41

Ongelma on kyllä nyt muualla kuin kesässä, aloittaja.
Ikävää, että koet painetta ulkopuolelta ja muiden mielipiteet ahdistavat, mutta ongelma ei ole kesässä :)

Nyt vain pohtimaan miten muutat elämääsi, että voit nauttia kesistä, syksyistä, talvista ja keväistä. Elämä ei ole vain suorittamista ja työntekoa varten.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   2.8.24 18:37:38

On hirveän helppo sanoa, että ongelma on asenteessa, kun ei ole kokenut mitä se on kun oikeasti ei ole ketään, kenen kanssa tehdä asioita. Olen aina viihtynyt yksin, mutta silti, kun yksinäisyys on olosuhteiden pakosta se on välillä raskasta.
Itselläni esimerkiksi parin vuoden sisällä hajosi perhe, työyhteisö sekä harrastusyhteisö.
Käyn yksin tapahtumissa, mutta ymmärrän kyllä, ettei jokainen sitä halua tai uskalla jostain syystä tehdä. Esimerkiksi leffan jälkeen iso osa nautintoa on keskustella elokuvasta, joka juuri nähtiin. Ei se ole sama mennä leffan jälkeen yksin lasilliselle.
Aloitin uuden harrastuksen, mutta kestää aikansa ennen kuin uusista tuttavista tulee ystäviä. Tinderistä ei ainakaan vielä ole löytynyt ketään, joka sykähdyttäisi.
Olen ollut aktiivinen ja täytän päiväni kyllä erilaisella tekemisellä, mutta joskus mietin miksi ihmeessä viitsin tehdä asioita vain itselleni.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   2.8.24 21:44:11

:18

Moni kyselee matkustelusta ja tapahtumissa käymisestä, koska kesällä siihen on yleensä parhaat kelit (ainakin jos matkailee Suomessa) ja lomalla siihen on parhaiten aikaa ja koska moni ihminen tykkää näitä tehdä. Kyllä ihmiseltä voi talvellakin kysyä, oletko käynyt hiihtämässä tai luistelemassa, eikä se tarkoita, että olisi väärin sanoa että ei näitä harrasta.

^ juuri näin.

Päivämäärä:   2.8.24 22:37:29

Kesää ovat

Kesäkuu

Heinäkuu

Elokuu

Olen pahoillani mutta olet nyt erehtynyt otsikossasi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.