Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   2.8.24 08:46:02

Pystyittekö lapsen saannin jälkeen palaamaan nopeasti satulaan ja harrastamaan aktiivisesti vanhempainvapaan aikana? Lähinnä kysymykseni on suunnattu aktiivisesti harrastaville, tavoitteellisille ja myös kilpaileville ratsastajille. Itsellä pari omaa hevosta ja hyvä tukiverkosto, ensimmäinen lapsi tulossa :)

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   2.8.24 09:14:05

Oli oma hevonen, joka oli pakko myydä raskauden puolivälissä kun oli niin reaktiivinen etten keksinyt sille järkevää paikkaa enkä voinut itse ratsastaa enää enkä maastakäsitellä.

Kilpailin kansallista, nyt lapsi 1,5v ja en ole sitten lapsuuden ratsastanut näin vähän. Lapsi ja hänen kanssaa vietetty aika menee edelle eikä toisaalta ole myöskään ollut voimavaroja lähteä illalla lapsen nukkumaanmenon jälkeen tallille.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.8.24 09:44:06

Kyllä. Ravuriani siis treenasin; myös selästä.

Töihin paluu ja kolmas lapsi teki sen, että hevosesta oli luovuttava.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   2.8.24 10:19:57

Olen ratsastanut kaksi kertaa viikossa siitä asti kun vauva oli 6 viikkoa (lopetin raskausviikolla 37 ka vauva syntyi vko 39 eli vain pari kuukautta totaali taukoa). Kaksi kertaa viikossa liikutan hevosen maastakäsin ihan kunnolla. Pääasiassa juoksuttamalla. Ihan tavoitteellisesti treenataan vaikka ei kilpailla.

Mulla sektio, en halunnut ottaa riskejä kunnhevonrn saattaa pomppia että haavalle olisi käynyt jotain, siksi odotin noin pitkään. Maasta käsin juttuja tein kyllä jo aiemmin, ohjasajoa paljon niin kun pääsi selkään, oli hevonen hyvässä kunnossa lähteä tekemään samantien.

Mulla lapsi siis isän kanssa silloin kun ratsastan. Ihan alussa sai olla aika nopea ettei poissaolo käynyt liian pitkäksi mutta vähitellen on pystynyt pidentämään kun mies ja vauva tottuivat toisiinsa kunnolla. Meillä täysimetylsellä. Muut tallikäynnit vauvan kanssa. On ollut raskasta sekä henkisesti että fyysisesti mutta on ihan hyvin onnistutttu vielä. Paras olisi jos olis joku joka voisi tulla tallille mukaan ja hoitaa vauvaa siellä

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.24 10:56:00

Ei siinä oikein kyllä aktiivisesti kilpailla tai harrastaa pysty ellei ihan oikeasti ole mahdollista että sulla on reissussa mukana aina joku hoitamassa sekä vauvaa ja hevosta ja molempia ei voi samaan aikaan hoitaa eli ehkä jopa eri hoitajat näille?

Ratsastamaan palasin kun synnytyksestä oli kulunut 3 viikkoa ja omalla hebosellani ratsastelin sellainen 3-4 krt viikossa ja valmennuksissa omalla tallilla kävin myös mutta sellaista vähön ratsastelua se oli, ei kiinnostanut enää edes aktiivisempi meno kun yöt valvoi ja päivällä halusi vaan lepäämään jos oli hetki ylimääräistä aikaa.

Nuoremman lapsen ollessa 2 v. loppui hevostelut omalla ja siirryin ratsastamaan kerran viikossa vuokraheppaa

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: tupi 
Päivämäärä:   2.8.24 10:58:06

Viekö vauva tosiaan suurimman osan vuorokaudesta? Kuinka paljon isä voi antaa äidille omaa aikaa töistä tullessaan jos on pulloruokinnalla osittain?

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 11:04:44

Ongelmana ei ollut vanhempainvapaa, vaan aika töihinpaluun jälkeen. Vanhempainvapaalla aina se hoiti lasta enemmän illalla, joka oli päivän pois. Eli ensin isä otti isompaa vastuuta illoista ja sitten kun palasin töihin, niin minä hoidin enemmän iltoja. Kun molemmat oli töissä, niin illat meni aika pitkälti arkea pyörittäessä. Kun töihin ja lapsrn viemiseen menee aikalailla 7.30-16.30 joka päivä, niin ei siinä kauheita jää lapsen kanssa aikaa viettää muutenkaan. Se aika laitetaan ruokaa, pestään pyykkiä, siivotaan ja ollaan lasten kanssa. Nyt kun lapset 4&6, niin eivät vaadi niin intensiivistä hoitamista, mutta vanhemman lapsen harrastaminen vie pari iltaa viikossa, samoin parina iltana harrastaa mies ja parina iltana sitten minä. Yhtenä päivänä ei harrasta kukaan. Kun nuorempi lapsia alkaa harrastamaan, tahti kiihtyy.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.24 11:06:11

Kyllä ja väsymys loput :D
Vauva on pieni ja nukkuu koko ajan vaan ekat 2 kk.

Meillä herää 2 vuotiaskin vielä pari kertaa yössä.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.24 11:10:43

Tupi: kyllä ja ei. Useimmiten vauvan/vauvojen kanssa saa isommat lapset, kodin, eläimet jne hoidettua, mutta tietysti se vauva on siinä huollettavana koko ajan.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   2.8.24 11:19:20

” Viekö vauva tosiaan suurimman osan vuorokaudesta? Kuinka paljon isä voi antaa äidille omaa aikaa töistä tullessaan jos on pulloruokinnalla osittain?”

No vähän niin ja näin ja riippuu paljon siitä mitä priorisoi. Me nukuttiin yöaikaan perhepedissä. Ja minä olin aina sängyssä silloin kun vauva oli eli n 12h. Tässä oli se hyvä puoli että minä sain kyllä reilusti unta enkä koskaan ollut tosi väsynyt mutta se toinen puoli on sitten se että muu käytössä oleva aika oli hyvin rajallista. Ja toki mies olisi voinut etenkin vauvan kasvaessa hoitaa iltaisinkin että olisin päässyt tallille mutta me haluttiin myös perheaikaa eikä niin että aina vaan toinen vanhempi lapsen kanssa. Ja ei se pullo asiaa kummemmin muuta, tosi pienestä asti lapsi selvisi kyllä pidempiäkin aikoja vähän vähemmällä ruualla (otti pullostatoso huonosti tai ei ollenkaan) ja sitten vaan tankkasi senkin edestä kun tissille pääsi. Mutta tosiaan se että jo isällekin on omat harrastukset niin perhe-elämästä tulee pelkkää suorittamista ja sikataulutusta jos molemmat on menossa koko ajan. Minä en myöskään halunnut stressata koko ajan siivoamista vauvan kanssa vaan siivottiin myös yhdessä iltaisin. Kun sitä parisuhdettakin pitää ylläpitää jotenkin.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.24 11:44:18

Mutta siis äitiys ja vanhempainvapaalla aika ei ole ongelma, vaan hoitajan löytyminen.

Kun palaa töihin, ei ole enää oikein aikaakaan ja hoitajat pitää myös edelleen olla.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 12:36:07

2krt/viikossa kävin vanhempainvapaalla ja myös töiden alkaessa. Odotan vain, että imetysruljanssi päättyy. Sen jälkeen on paremmin aikaa.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.8.24 13:19:57

Olin ammattiratsastaja, menin selkään kuukauden kuluttua. Lapsi oli kärryissä aina tallitöissä ja maneesissa ilman hoitajaa. Kun rupesi itkemään niin selästä pois ja hoitamaan tilanne. Sen jälkeen taas selkään. Ekat kisat tais olla noin 4 kk kuluttua, sain äidin hoitamaan lasta siksi aikaa kun kävin hoitamassa kisat.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 13:24:31

Minulle sattui vaikea vauva joka nukkui huonosti ja muutenkin vaati paljon, oli käytännössä kantoliinassa koko ajan tai itki. Hevonenhan siinä meni myyntiin vaikka vielä synnärillä ajattelin että menen viikon sisään tallille.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 13:28:10

En. En pysty vieläkään vaikka nuorin täyttää 3.
Eipä ollutkaan tukiverkoilla joustavuutta siihen, ratsastus kerran on "ihan turhaa"

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 15:57:49

Taisin palata 3vk jälkeen synnytyksestä ratsaille, olo oli kyllä melko hutera ja jo selkään nousu tuntui vieraalta. Meni siis aikansa palata normaaliin. Ekat kisat kisasin 3kk synnytyksen jälkeen.

Toista odotan nyt ja pahoin pelkään, etten ole ratsastuskunnossa noin nopeasti. Nyt rv 25 ja liitoskivut yms ihan toista kun ekasta eli palaudunkin tod näk hitaammin.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.8.24 19:09:00

Vanhempainvapaalla ja ehkä pari kertaa viikossa ratsastan vaikka hevoset kotona. Maastakäsin sitten lyhyempiä juttuja. Pitää vaan yrittää järjestää se aika. Sitten jaksaa niin paljon paremmin arkea.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   2.8.24 19:38:43

Täälläkään ongelma ei ollut vanhempainvapaa vaan töihin paluu. Työt, lapsi ja tavoitteellinen harrastaminen oli mahdoton yhdistelmä.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 20:22:12

Oli kenttäradalla tekemässä pieniä maastoesteitä kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen. Ekat estekisat oli noin kuukausi siitä. Lapsen isä ja lapsi oli mukana. Kunniakierroksella maito tuli paidasta läpi :D

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   3.8.24 02:06:35

.

  Re: Pystyittekö ratsastamaan äitiys- ja vanhempvap?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.8.24 07:40:59

Ei lapsi ole este.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.