Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Vuokko-Leena 
Päivämäärä:   2.8.24 03:07:41

Mikä merkitys väliviivalla on etunimessä? En löydä tähän mitään järkevää ohjetta, milloin nimi tulisi kirjoittaa yhteen, milloin väliviivalla ja milloin kokonaan erikseen?

Muuttaako kirjoitusasu jotenkin nimen merkitystä tai luonnetta?
Marja-Leena, Marjaleena tai Marja Leena? Kukka-Marja, Kukkamarja tai Kukka Marja? Anni-Helena, Annihelena tai Anni Helena?

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.24 03:08:54

Se on ihan niin, kuin vanhemmat ovat halunneet.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   2.8.24 06:20:32

Anni-Helena, Annihelena tai Anni Helena?

Kahdessa ensimmäisessä on aivan erilainen ääntämys verrattuna viimeiseen, jossa Helenan ensimmäinen tavu saa painotuksen.

Onko olemassa nimeä Annihelena? Salliiko nimilaki minkä tahansa nimien yhdistämisen tällä tavalla yhdeksi? Väliviivahan tulee kahden erisnimen yhdistämisestä Anni-Helenaksi. Voi olla, että jotkin yhdistelmät ovat niin vakiintuneita, että siksi viiva voidaan jättää pois, kuten Marjaleenassa. Vai tietääkö joku Marjaleenan etymologiaa? Onko tällainen nimi ollut olemassa jo ennen Marja-Leenaa?

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   2.8.24 07:31:40

Tiedän yhden perheen, jonka lapsilla (3 kpl) on sellaiset väliviivattomat nimet, joiden kantajia lienee koko Suomessa vain he. Nimipalveluhan näyttää vain "alle 5", jos kyseisen nimisiä on 1-4 kpl. Heille ei ainakaan tarvinnut mitään erikoislupia haella, kun yhdistettävät nimet olivat ihan tavallisia suomalaisia vakiintuneita nimiä, tyyliä Iikkajuhani ja Lealiina.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 07:47:48

Jos on väliviivalla, saa aina olla selittämässä kirjoitusasua. Samoin yhteen kirjoittaessa, eli ottaisin puhtaasti etunimen ja toisen nimen.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   2.8.24 08:05:07

Yhdistelmänimet ovat syvältä ja poikittain siinä vaiheessa, kun on sattunut identifioitumaan siihen nimen ensimmäiseen osaan ja myöhemmin haluaisikin käyttää vain sitä kutsumanimenään. Joka jumalan paikkaan tuputetaan pidempää nimeä ja aina saa korjata lyhyemmäksi.

"Onko Purjo-Yrjö paikalla?"
"Ihan Purjo vaan. Täällä ollaan."
"Kiitos, Purjo-Yrjö."
-.-
Kutsumanimen käyttö on Suomessa täysin mahdoton konsepti missään virallisemmassa yhteydessä. Kokemusta on. Puolestani saisi lailla kieltää kaikki yhdistelmänimet.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.24 08:10:24

Yhdistelmänimen voi purkaa nimenvaihdoksella kahdeksi nimeksi ja sitten kutsumanimen ongelma häviää.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   2.8.24 08:11:41

En ole koskaan ymmärtänyt yhdistelmänimiä. Ne on pitkiä ja hankala tietää pitääkö henkilöä kutsua sillä koko yhsiatelmänimellä, nimen osalla vai jollain lempinimellä. Onneksi nykyään yhdistelmän imet on vähenemään päin.

Monesti ainakin miesten yhdistelmänimissä heitä puhutellaan kuitenkin lempinimellä, esim. Hannu-Pekka on "HP" ja Juha-Pekka "JP". Tuo on sama kun olisi nimennyt lapsensa Hoopeeksi tai Jiipeeksi.

Lisäksi jotkut yhdistelmänimeä kantavat eivät osaa päättää mitä nimeä kantaisivat, esim. meidän luokalla oli Annikausa, jota välillä halusi itseään kutsuttavan Kaisaksi ja välillä Anniksi, mutta ei ikinä Annikaisaksi.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Muffe 
Päivämäärä:   2.8.24 08:16:33

Minullekin annettiin yhdistelmänimi väliviivalla ja sitten kuitenkin kutsuttiin sillä ekalla nimellä. Vähän reilu parikymppisenä sain tarpeekseni ja tein nimenmuutoksen eli otin viivan pois, nyt on vain yksi etunimi ja yksi toinen nimi ja kaikki kutsuvat tietenkin etunimellä.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 09:12:37

Jos tulee 3 samaa kirjainta peräkkäin, niin laittaisin väliviivan, esim. Ida-Aava, tai Ann-Nina.

Muuten kirjoittaisin yhteen.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 09:14:02

Jotkin yhdistelmät ovat vakiintuneita, kuten Marianne, Josefina. Jose-Fina toisaalta näyttäisi hauskalta kirjoitusasunakin.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.24 09:14:29

Tota olen ajatellutkin mitä Muffe kirjoitti, eli jos ei ole Anna-Liisa niin on paljon helpompi ottaa käyttöön vaikka aikuisena pelkkä Anna. Usein noilla yhdistelmä nimien omistajilla on käytössä juurikin se lyhyt ensimmäinen nimi esim. Ullamaija on vaan Ulla. Arkikäytössä se ensimmäinen nimenosa vaan niin paljon helpompi.
En antaisi omalle lapselle yhdistelmänimeä, koska sen toisen nimen voi antaa toiseksi nimeksi erikseen kirjoitettuna.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   2.8.24 09:25:41

Muuttaako kirjoitusasu jotenkin nimen merkitystä tai luonnetta?

Muuttaa

1.Marja-Leena -Häntä luultavasti kustutaan "Marjaleenaksi" mutta mahdollisesti vain toisella nimellä, usein ensimmäisellä. Tämän saa "virallisiin" papereihin vielä läpi.

2. Marjaleena -Häntä luultavasti kutsutaan koko nimellä virallisissa yhteyksisessä, ei mutinoita että kutsuttaisiin vain toisella.

3. Marja Leena -Häntä kutsutaan Marjaksi, mutta toki mahdollisesti että vain Leenaksi. Ei kutsuta kokonimellä.

Mä olen itse näistä
1. Marja-Leena, ja mua kutsutaan Leenaksi, monet paperit, pankkikortit yms Leena nimellä. Välillä tulee postia kokonimellä ja nyt just yks it-osasta oli sit laittanut kokonimellä sähköpostin, en jaksa korjata (käytän tätä postia tosi vähän). Mua on ihan lapsena kutsuttu koko nimellä, kunnes typistyi jälkimmäiseen, eli tunnistan koko nimen myös.

Äitini on näistä:

3. Marja Leena, ja häntä kutsutaan Leenaksi eli toisella nimellä. Välillä tulee postia nimellä Marja, mutta aika hyvin nimellä Leena. Häntä on aina kutsuttu Leenaksi, aivan lapsesta saakka.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Jan-Erik&Sarianna 
Päivämäärä:   2.8.24 10:35:18

Valtaosa aina yhdysmerkin kanssa kirjoitetuista nimistä on miesten nimiä. Ruotsinkielisiä miesten nimiä ei juuri koskaan kirjoiteta ilman yhdysmerkkiä. Näitä ovat esimerkiksi Jan-Peter, Bo-Erik ja Jan-Christian. Tavumäärä vaikuttaa suomenkielisissä miesten ja naisten nimissä niin, että vähintään kolmitavuinen jälkiosa näkyy pitävän nimet herkästi erillään, kuten nimissä Jani-Petteri ja Anna-Karoliina.
Lähde: Kielikello.fi

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   2.8.24 22:07:42

Mulla ja sisaruksillani on kaikilla yhdysnimet ilman väliviivaa. Ei ole mitkään yleiset yhdistelmät, toisia samannimisiä ei taida olla. Ei ole tarvinnut mitään lupaa siihen, vanhemmat päätti miten kirjoitetaan. Kaikkia meitä kutsutaan vain sillä ekalla nimellä ja sitä saa kyllä olla joka paikkaan aina korjaamassa. Aiheuttaa jonkin verran säätöä myös, joskus joku on miettinyt että voiko antaa mulle postipaketin kun henkkareissa lukee pitkä nimi ja paketissa vain se eka nimi jne.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Lukumäärä 
Päivämäärä:   4.8.24 00:44:15

Vaikuttaako nimen kirjoitusasu siihen, lasketaanko se yhdeksi vai kahdeksi nimeksi? Entisen nimilain aikaan sai olla max. 3 etunimeä.

Anna Leena Pirjo on 3 nimeä.

Onko Anna-Leena Pirjo-Riitta Maija-Liisa 3 vai 6 nimieä?

Entä Annaleena Pirjoriitta Maijaliisa?

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: atoopikko 
Päivämäärä:   4.8.24 08:50:14

Silloin, kun kolme nimeä oli maksimi antaa lapselle, kummilapseni kastettiin tyyliin Liisamaija Terttu Helena. Nimet muutin tuohon, mutta pointti selvinnee. Ensimmäiset kaksi nimeä oli siis yksi nimi.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   4.8.24 09:55:49

"Onko Anna-Leena Pirjo-Riitta Maija-Liisa 3 vai 6 nimieä?

Entä Annaleena Pirjoriitta Maijaliisa?"

Molemmissa 3 nimeä.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: Ahr 
Päivämäärä:   4.8.24 13:36:03

Mulla on kaksiosainen nimi ilman väliviivaa, tyyliin Annakaisa. Kyllä mua on aina töissä ja virallisissa yhteyksissä kutsuttu "Annakaisaksi". Kotonakin vanhemmat kutsui mua ihan koko etunimellä. Joskus teininä mun ystävän isä alkoi kutsua mua lempinimellä "Aikku" ja pikku hiljaa se alkoi vakiintua mun omaan käyttöön. Aloin uusille kavereille jne. esitellä itseni Aikuksi. Nykyään kaikki lähisukulaiset, perhe, ystävät jne. kutsuu lempinimellä ja virallisissa yhteyksissä olen etunimellä. Mulle se kaksiosainen nimi on ihan yksi kokonainen nimi, ei kaksi erillistä nimeä. En koe olevani Anna tai Kaisa. Ne on ihan eri nimiä.

Toki jos vanhemmat olisi jo lapsena kutsuneet vaikka Kaisaksi, niin olisin varmasti tottunut siihen ja yhdistelmä nimi olisi jäänyt vieraaksi.

  Re: Nimi väliviivalla vai yhteen?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.8.24 13:39:29

Ei kai niihin yhdistelmiin mitään lupia tarvitse? Voi olla Outi-Taina tai Outitaina, ihan mitkä vaan voi yhdistää.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.