Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   1.8.24 22:51:30

Olemme sisarukseni kanssa jo aikuisia hän 50 vuotta ja minä muutaman vuoden vanhempi. Siskoni on aina saanut vanhemmilta rahaa elämiseen ja aikoinaan vanhemmat maksaneet hänen joustoluottovelat yms. En ole siihen puuttunut ei se minun tehtävä on.

Siskollani on velkoja ja ulosottoa. Suurin syy näihin on, että rahat menevät konserttilippuihin, hotelleihin, bändipaitoihin yms. Eletään yli varojen, eikä näe siitä mitään väärää. Kun rahat on kulutettu kuten tämän viikon Coldplayn konsertin jälkeen kinuu rahaa äidiltäni sähkölaskuun, lapsen bussilippuun yms. Juuri osti useamman 45 €:n paidan konsertista.

En ymmärrä miksi aikuinen ihminen näe mitään hävettävää, pyytää rahaa 75 vuotiaalta äidiltämme, joka elää yksin eläkkeen turvin. Jos siskolle mainitsee alkaa taas mykkäkoulu. Äidille olen sanonut, että hänen ei tarvitse maksaa siskolle mitään. Siskoni on esimmäinen lapsi ja aina ollut se äidin suosikki. Äiti on tosi surullinen, että taas häneltä pyydettiin rahaa, etenkin kun kerron, mhin siskoni rahansa käyttää.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.8.24 22:55:27

Härski sisko. En kehtaisi ikinä tehdä noin äidilleni. Mutta minkäs tuolle mahtaa.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: juuliska 
Päivämäärä:   1.8.24 22:56:01

Pistä ihan kaikki ylös ja vaadot sitten perinnönjaossa että summa vähennetään hänen osuudestaan. Näin voi tehdä. Aitisi on antanut siskolle lahjoja ennakkoperintönä.

Mutta mitään et asialle nyt voi. Äitisi on tosi hölmö mutta minkäs teet!

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 23:01:04

Minulla on samanlainen äiti. Saa nähdä, mitä käy kun isovanhemmat kuolee. Hurvitteluun ja pikaruokaan menee rahat. Saattaa pyytää äidiltään rahaa että saa tilattua ruokaa kotiin, ja sitten isältään että pääsee kauppaan. Mikään rahamäärä ei riitä. Minultakin vei lapsena säästetyt rahat.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.8.24 23:39:33

Salli, siskoni 50 ja minä muutaman vuoden vanhempi! Siskoni on ensimmäinen lapsi ja aina ollut se äidin suosikki! Jokin ei täsmää?

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   2.8.24 00:12:22

"Salli, siskoni 50 ja minä muutaman vuoden vanhempi! Siskoni on ensimmäinen lapsi ja aina ollut se äidin suosikki! Jokin ei täsmää?"

Huomaat varmaan, että minulle käynyt typo, eli olen muutaman vuoden nuorempi.
Jos sinulla ei aiheeseen muuta kommentoitavaa ole, olisit jättänyt väliin. Ei ole olennaista aiheen kannalta.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 00:46:05

Oma siskoni sai äidiltäni nuorena monia tuhansia. Puhutaan ehkä n.15te summista. Mutta äitini oli fiksu ja laittoi joka summan ylös ja muistutti sen olevan lainaa. Nyt kuitenkin äitimme on tullut siihen tulemaan, että ei halua siskoni maksavan rahoja takaisin. Siksi haluaa antaa minulle tämän rahasumman pikkuhiljaa ja vähentelee annetut aina siskon "velasta". Mielestäni fiksua näin, koska hänellä se mahdollisuus on <3 Äitini on alusta asti ollut järkevä raha-asioissa, aina. Ja haluaa olla tasa-puolinen. Isäni lainaamat summat taas on olleet vain siskolle heitettyä rahaa ilman että mitään ylhäällä.

En toki silti ole siitä isälleni suutuksissa tai mitään, hän toimii kuten toimii. Mutta kiitollinen äidilleni hänen järjestään ja tasapuolisuudestaan olen myös. Nyt nimittäin on tilanne se, että olen itse joutunut sairaspäivärahalle, korot ovat nousseet ja kolme lasta ruokittavana. Siskoni nuoruuden töppäilyt ja äitini tasapuolisuus ja tarkkuus, niiden vuoksi saan nyt taloudellista apua meidän arkeen välillä. Näin äiti haluaa myös varmistaa, ettei sitten joskus perinnönjaossa tarvitsisi miettiä mitään velkoja.

Näin fiksu ihminen ehdottomasti tekee, kuten äitini.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.24 00:59:57

Minun vanhempani eivät kerro, mitä kenellekin antavat. Itsekin olen saanut rahaa bensaan, on tuotu ruokaa kaappiin ja autettu lapsen hoitamisessa ja paljon. Ja ostivat minulle 3000 euron auton 20 vuotta sitten. Jouluksi usein laittavat vähän kinkkurahaa. En yhtään tiedä mitä toiset saavat, lapsia hoisivat aikoinaan paljon (viikottain) ja sukulaiset huusivat minulle siitä, joten päättelen että muutakin apua on annettu.. Mutta minusta on reilua että antavat kullekin mitä itse haluavat antaa.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.24 01:02:02

Siis sisarusten lapsia hoisivat paljon, ja siitä sukulaiset raivosivat minulle, kun minun olisi pitänyt ottaa töistä palkatonta ja hoitaa ne lapset.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.8.24 01:12:33

Anna olla. Asia ei kuulunut sinulle aikisemmin eikä kuulu nytkään. Olettaen siis että äitisi on vielä suhteellisen hyvin järjissään eikö sisko esim uhkaile tsi kiristä.

Aikuinen ihminen saa lahjoittaa rahansa pois, jos niin haluaa.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.8.24 02:58:14

Veljeni oli samanlainen kuin aloittajan sisko. Monet kerrat sanoin äidille, että mahdollistaa veljen elämäntyylin antamalla rahaa, kun tällä oli aina uusi nyyhkytarina valmiina syistä, miksei rahaa ole. Rahan nyhtäminen päättyi vasta veljeni kuolemaan. Minä ja toinen veljeni emme olleet veljemme kanssa missään tekemisissä vuosikausiin, oli niin härskiä toimintaa. Itse olen pitänyt kunnia-asiana sitä, että elätän itseni enkä siipeile. Veljelleni sellainen ei ollut selkeästikään lainkaan tärkeää, pääasia, että sain laiskotella ja mahdollistaa elämänsä ulkomailla muiden rahoittamana. Suoraan sanoen hänen kuolemansa oli minulle jopa helpotus, vaikka tuntuu ikävältä sanoa näin. Aiheutti äidilleni jatkuvaa huolta ja surua, nyt saa äitikin olla rauhassa, kun ei tarvitse murehtia koko ajan.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   2.8.24 04:32:58

Vähän erikoista että täälläkin on aikuisia ihmisiä jotka ajattelevat että on ihan normaalia että vanhemmat heille vielä syytävät rahaa. Toki ymmärrän tietty jos vaikka sairastuu ja joutuu minimituille mutta muuten. Mitä ihmettä.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Jp 
Päivämäärä:   2.8.24 17:23:03

Minulla on samanlainen sisko... Vähän yli 40v ja raha asiat aina sekaisin. Ikinä ei ole rahaa mihinkään, mutta kumman korkealta elämäntyyli silti vaikuttaa... On uutta autoa ja koti kivasti laitettu. Käsirahan taloonsa joutui kylläkin lainaamaan minulta.

Pyytää äidiltämme edelleen rahaa, mikä on minusta raivostuttavaa. Olen sanon äidilleni, että lopettaa sen rahan jakamisen. Itse en tarvitse taloudellista apua vanhemmiltani ja minulle on ollut aina kunnia-asia selvitä itse. En tietenkään sano, etten ikinä olisi saanut mitään, mutta en koskaan ole mennyt käsi ojossa vanhemmilta rahaa kerjäämään...

En tiedä miksi asia raivostuttaa niin paljon. Mitään suuria perintöjä ei ole odotettavissa, mutta itse ainakin toivoisin, että vamhemmat kätttäisivät omat rahansa oman hyvinvoinnin hoitamiseen ja nauttisivat elämästään.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   2.8.24 18:58:33

Viimeistään lypsylehmän eli vanhemman kuolema katkaisee tämän muita sisarua kohtaan hyvin epäoikeudenmukaisen rahavirran. Ja sen jälkeen syntyy täysi sota kun muut sisaret näkevät tämän kerjäävän sisaren jo saaneen jonkin verran ennakkoperintöä.

Auta armias jos kuolinpesässä on kesämökki tms. Sitä soppaa hämmennetään pitkään kun persaukiset haluaa pitää ja ns. normaalit myydä.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   2.8.24 19:01:50

Meillä äiti auttaa molempia aikuisia lapsiaan. Mullekin maksaa ratsastustunnit, valmennukset, ym. Perintöverotus on Suomessa härskiä, ihan oikein tehdä sukupolvenvaihdosta omaisuudelle jo nyt.

  Re: Aikuinen ihminen pyytää rahaa vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 19:06:19

Jos palkkatulo ei riitä, ei ole vanhemman tehtävä rahoittaa aikuista lasta. Vanhemman on oltava vain jyrkkä. Itsellä ei olisi ikinä tullut edes mieleen aikuisena pyytää rahaa vanhemmilta mihinkään. Ihan palkkatuloilla rahoitan omat menoni.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.