Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tajusin että minulla on syömishäiriö

Lähettäjä: Lost 
Päivämäärä:   1.8.24 17:50:05

Tai no siis…Tietyllä tavalla olen tiedostanut ongelman olemassa olon, mutta kieltänyt asian todellisuuden silti taitavasti myös itseltäni (vaikkakin olen henkisesti ja fyysisesti rehellisesti aika loppu). Ei mulla voi olla, koska olen liian vanha sellaiseen enkä vielä edes laiha. Mutta tänään asia iski päin kasvoja märän rätin lailla, kun ystäväni avasi suunsa ja pyysi etten menisi salille ja sanoi suoraan ettei tämä mitä teen ole tervettä ja on minusta huolissaan. Säikähdin että se näkyy ulospäin (olen oikeasti luullut ettei sitä huomaisi), mutta samalla jollain tavalla koin helpotusta että joku huomaa, koska en jaksaisi enää elää näin kun nyt. Olen myös paniikissa mitä ihmettä teen nyt?
Miten tästä pääsee ulos vai pääseekö? Ottaako kukaan tosissaan tämmöisen 30v aikuisen valitusta, kun tilanne ei ole kuolemanvakava? Pelkään kuollakseni sitä, että sanotaan että olen liian isokokoinen saamaan apua, koska sitä kuulemma tapahtuu. Apua. Olen ihan hukassa ja hävettää koko tilanne.

Re: Tajusin että minulla on syömishäiriö

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   1.8.24 18:16:38

Ei syömishäiriö katso ikää. On hyvä että tiedostat asian. Jospa menisit jollekin ammattitaitoiselle ja hyvälle asiaan perehtyneelle lääkärille.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   1.8.24 18:25:54

Sanon samaa kuin Bree. Ei syömishäiriö ole mikään teini-iän ilmiö vaan se voi iskeä keneen tahansa ikään katsomatta.

Saanko kysyä miten tuo höiriö sinulla näkyy ja minkä kokoinen nyt siis olet, kun pelkäät ettei sinua oteta vakavasti ja että olet liian iso saadaksesi apua? Kuinka pitkä olet ja paljonko painat? Syömishäiriöhän on juuri sitä että oma kehonkuva vääristyy ja sitä näkee itsensä isompana kuin oikeasti onkaan.

Mätiä lääkäreitä on joka alalla, sellaisia jotka passittavat kotiin vaikka toinen olisi suunnilleen kuoleman kielissä. Sanotaan vain että ota burana ja koeta pärjäillä.

Mutta jos et saa apua yhdeltä lääkäriltä, kokeile toista. Asiaan perehtynyt, asiansa osaava ja työnsä asiallisesti hoitava lääkäri kyllä ottaa asiasi vakavasti ja tarvittaessa ohjaa sinut erikoislääkärille.

Tärkeintä kuitenkin on, että tiedostat asian, siitä on hyvä lähteä selvittelemään asiaa eteenpäin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 18:38:06

Apua on tosi vaikea saada jos sh on jollain lailla epätyypillinen eikä uhkaa suoraan henkeä.

Päivämäärä:   1.8.24 19:27:47

Se on toki totta ettei se ikää katso ja sanoisin ihan samaa itsekin muille. Mutta miksi se omalla kohdalla tuntuu niin eriltä.

Najadi; Ajattelin etten kerro paljoa, mutta anonyymipalsta niin hitot, täältä tulee. Aloitin siis alunperin ratsastuksen tueksi saliharrastuksen ja samalla ajattelin fiksata ruokavaliota. Ylipainoista lähelläkään en ole ollut, mutta ns pehmeä, joten oli mielessä se klassinen ’aina on pari kiloa kiristettävää ’. Ja aina voi syödä vähän puhtaammin, treenata vähän tiukemmin, tiputtaa vielä jotain pois ruokavaliosta ja laskea vähän tavoitepainoa. Ainoa vaan, että tunnen oloni jopa pehmeämmäksi ja isommaksi kuin ennen ja peilistä näkyy niin monta epäkohtaa jotka tiedostan turhan hyvin. Tuntuu ettei mikään mitä teen ei riitä tekemään minusta fittiä ja siroa. Eikä nämä pinnalla olevat ratsastajien painokeskustelut ainakaan vähennä paineita. Rehellisesti kun mietin, niin ei homma ihan hanskassa ole, koska en voi halua mennä ulos ystävien kanssa ja jättäydyin pois mm rakkaan kummilapseni syntymäpäiviltä, koska pelkäsin että sorrun syömään jotain … Mutta silti samalla mietin, että ei mulla ole mitään ongelmaa ja kitisen ihan turhasta.
En halua sanoa tarkkoja lukemia, mutta lukema on nelosella alkava. Ihan tämän hetkistä en edes tiedä, koska en ole pariin viikkoon uskaltanut vaa’alle, mutta en todellakaan ole niin laiha mitä oikeasti sairaat. Ja se on tavallaan pahinta, koska olen ns väliinputoaja siinä suhteessa. En varmasti kestä sitä, jos saan kuulla esim lääkärin taholta, että painan liikaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 19:49:36

Kannattaa nyt muistaa, että rakennettasi et voi muuttaa vaikka laihduttaisit kuinka. Suokista ei saa arabia tekemälläkään, se nyt on vaan fakta. Jäntevä ja lihaksikas suokki on kuitenkin paremman näköinen kuin kuivan kesän oravaa muistuttava arabi.

Päivämäärä:   1.8.24 19:55:13

viiva pois neuvoineen, tuo ei auta syömishäiriöistä koska se ei ole mikään järkiperäinen juttu vaan sairaus.

Lähettäjä: sano 
Päivämäärä:   1.8.24 19:59:14

Jos olet aikuinen nainen jonka paino alkaa nelosella, sanoisin, ettei ole pelkoa että lääkäri väittäisi sinun olevan liian painava syömishäiriöiseksi.

Päivämäärä:   1.8.24 20:54:01

Jos sinulla on syömishäiriö kuten kuulostaa todellakin olevan, sinä olet jo sairas. Se vain ei ole jatkunut vielä niin pitkään että näyttäisit kasalta käveleviä luita. Älä päästä itseäsi siihen pisteesen! Jos tarkoitit lukemalla painoasi, että se alkaa nelosella, niin et todellakaan ole liian iso, ellet satu olemaan lyhytkasvuinen.

Jos taas lukema tarkoittaa painoindeksiä, tilanne on toinen. Mutta silloinkin tulisi ottaa huomioon se, että ihminen voi kuolla nälkään ylipainoisenakin. Ylipainoinenkin tarvitsee riittävästi ravintoa jotta keho pystyisi toimimaan, eli ei kannata yrittää laihduttaa liian nopeasti.

Mutta tätä sinulla ei ole (näin oletan), kun kerran ystäväsi oli sanonut ettei lähde kanssasi salille, eli ilmeisesti olet hänen mielestään nyt jo liian laiha. Sinä vain et itse näe sitä koska syömishäiriö estää sen. Minä olen 163cm pitkä, ja viimeksi kun uteliaisuuttani katsoin, minun ihannepainoni olisi noin 60kg (olen reippaasti ylipainoinen). Jos olet lähellekään saman pituinen kuin minä tai pidempikin ja painosi alkaa nelosella, olet alipainoinen. En osaa kuvitella ainuttakaan lääkäriä joka siinä tapauksessa sanoisi että sinä painat liikaa.

"...en voi halua mennä ulos ystävien kanssa ja jättäydyin pois mm rakkaan kummilapseni syntymäpäiviltä, koska pelkäsin että sorrun syömään jotain … Mutta silti samalla mietin, että ei mulla ole mitään ongelmaa ja kitisen ihan turhasta."

Nämä kaksi lausetta riittävät kertomaan, että sinulla ON ongelma. Mene sinne lääkäriin ennen kuin se lähtee kokonaan käsistä.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   1.8.24 21:08:31

Olet sairas, tarvitset apua ja ennen kaikkea ANSAITSET apua. Puhu asiasta ystävällesi joka ihanasti toi huolensa esiin. Onko sinulla puolisoa? Jos on, niin kerro hänelle rehellisesti tilanteesta. Älä jää yksin, vaan pidä kiinni ihmisistä jotka pysyvät ”järjen äänenä” silloin kun sairautesi koittaa väittää omia harhojaan sinulle. Hiljaisuus ja salailu on parasta polttoainetta sairaudelle. Ja hei ohita ainakin kaikki nuo ratsastajien paino keskustelut, ne EI koske sinua. Syömishäiriöliitto Syliin voi ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä. On mm chattia yms. Tärkeintä että saat apua. Isosti tsemppiä <3

Päivämäärä:   1.8.24 21:33:14

Ota heti yhteys avun piiriin. Syömishäiriöön kuuluu salailu, ongelman vähättely ja sosiaalisten ruokailutilanteiden pelko. Itsellä oli bulimia, joka ensimmäisen kerran alkoi kun koin olevani liian lihava ja sain aisoihin kun muutin yhteen poikaystävän kanssa. Toisella kertaa treenasin itseni todella hyvään kuntoon 26 vuotiaana ja bulimia puhkesi taas kun pelkäsin että lihon. Toisella kertaa sain sen kuriin taas uuden rakkauden ja ulkomaille muuton myötä. Nuo kaudet olivat tosi synkkiä ja kroppa ja mieli ovat yksinkertaisesti tosi sairaat. Mielessäni mietin että tämä ei ole minä ja sain rämmittyä terveeksi ilman apua. Suhde ruokaan ja treenaamiseen tervehtyi normaaliksi. Rakastan nykyisin kehoani ja haluan pitää siitä hyvää lempeää huolta.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   1.8.24 21:54:45

Voisitko kertoa tälle ystävälle tilanteestasi? Avun hakeminen ja varsinkin saaminen voi olla joskus harmillisen hankalaa, vaikka tilanne olisikin vakava. Tällöin voisi olla apua, jos sinulla olisi luotettava ystävä, joka tsemppaisi asiassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 22:00:06

Ap kirjoittaa että ei ole ollut lähelläkään ylipainoista eli BMI ei todellakaan voi olla se nelosella alkava.

Aloittaja, mikä siis on tavoitepainosi?

Päivämäärä:   1.8.24 22:59:47

*, ai juu, totta! Ajatusvirhe... Pahoittelen.

Lähettäjä: ..--.. 
Päivämäärä:   1.8.24 23:28:33

Minulla on syömishäiriö ja painoni on kolminumeroinen. Eli syömishäiriön olemassaoloa ei voi suoraan katsoa painon mukaan.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   1.8.24 23:42:56

Mistä sitä apua saisi? Mihin tk tai työterveyslääkäri ohjaa jos sinne menee?

Päivämäärä:   2.8.24 08:24:00

Vou, olen ihan sanaton näistä viesteistä (odotin jotain täystyrmäystä ht.net tyyliin), kiitos!! Ette uskokaan miten paljon nämä teidän tuntemattomien kommentit täällä merkitsevätkään. Yö on ollut yhtä ajatusten sekamelskaa, kun jäin tätä koko asiaa miettimään ja tunteet heittelee laidasta laitaan. Jotenkin niin hullu ajatus soittaa vaikka johonkin TK, koska en edes tiedä mitä sanoisin…
. Kiitos ja halaus sinulle, ihana kuulla kuinka olet taistellut, tsemppiä jatkoonkin.
HH ja Nasu: En oikein tiedä uskallanko ystävälle avautua, en tavallaan haluaisi valittaa hänelle tällaista omaa kuitenkin aika ”turhaa huolta”, kun hänellä on elämässään oikeitakin murheen aiheita
Miesystävän kanssa olen tällä hetkellä etäsuhteessa, hän on ollut pidemmällä työkomennuksella ulkomailla ja palaa nyt elokuussa. En yhtään tiedä mitä ihmettä sanoisin tai miten hän asian ottaisi vastaan. Hän on joskus videopuhelussa maininnut, että näytän laihemmalta ja puolivitsaillut tyyliin että olenko unohtanut miten ruokaa tehdään kun hän on pois, mutta olen sivuuttanut asian.
*en edes enää tiedä (tai halua sanoa) tavoitettani, kun se alunperäinen on tässä muuttunut vähän koko ajan..

Päivämäärä:   2.8.24 08:59:38

https://www.mehilainen.fi/mielenterveys/syomishairiot/ortoreksia

Tähän kannattaa tutustua. Juuri tuo "terveellisyyden" kautta meneminen ja urheilulla itsensä kiusaaminen.

Päivämäärä:   2.8.24 09:14:01

Hienoa, jos meistä on olut jotain apua edes vähän! Tässä toinen osoite jossa näyttäisi olevan hyviä ohjeita siitä miten toimia.

https://syomishairioliitto.fi/tukea-sairastuneelle/uskalla -hakea-apua-syomishairioon-avun-hakemisen-muistilista

Anteeksi, en osaa likittää niin että klikkaamalla pääsisi suoraan. Ottakaa välilyönti pois uskalla-sanan jälkeen. Oli liian pitkä osoite, oli pakko katkaista.

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:55:32

Olin tulossa sanomaan samaa mitä moni muukin.
Ei syömishäiriö katso ikää tai kokoa.

Minäkin luulin, etten minä nyt aikuisena voi olla syömishäiriöinen. Sitäpaitsi syömishäiriöhän tarkoittaa vain laihoja…
Kunnes ymmärsin, että kyllä, minullakin aikuisna on syömishäiriö ja se näkyy niin, että lihon lihomistani ja en kykene lopettamaan ahmimista.

Syömishäiriöitäkin on erilaisia ja ne tosiaan voivat olla myös aikuisillakin. Ne on viheliäisiä.

Ihanaa, että ystäväsi puuttui peliin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.