Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 13:31:31

"Veripalvelun mukaan vain noin kolme prosenttia suomalaisista luovutusikäisistä luovuttaa verta."

Niin mistähän se voisi johtua? Juuri kukaan ei kelpaa luovuttajaksi. Kannattaisiko vähän höllentää kriteerejä?
Olisi kiva tietää montako prosenttia luovutusikäisistä täyttää SPR kriteerit?

https://yle.fi/a/74-20102622?
utm_source=social-media-
share&utm_medium=social&
utm_campaign=ylefiapp

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 13:32:10

Ei koske minua, koska tupakoin.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 13:35:18

Mikä näistä muka on liian kova vaatimus?

https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovutusedellytykset/

Osa liittyy tauteihin, osa liian nuoreen ikään, liian pieneen kokoon, osa ihmisen omaan turvallisuuteen ja terveyteen.

Ihan valideja kaikki.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 13:37:45

Varmaan ihan valideja kyllä mutta voiko sitten jatkuvasti itkeä ettei ole luovuttajia kun kukaan ei kelpaa?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.8.24 13:39:10

Voit luovuttaa verta, jos

Olet terve ja hyvinvoiva.

Ikäraja: Olet 18–70-vuotias. Ensiluovutus on mahdollista 59-vuotiaaksi asti. Jos olet täyttänyt 66 vuotta, voit jatkaa, jos edellisestä verenluovutuksestasi on enintään kaksi vuotta.

Painoraja: Painat vähintään 50 kg ja enintään 200 kg. Painon alaraja johtuu verimäärästä ja yläraja luovutuspetiemme kestosta.

Asuinpaikka: Asut pysyvästi Suomessa tai muualla Pohjoismaissa tai muissa EU- tai Efta-maissa tai Britanniassa.

Kielitaito: Pystyt täyttämään terveydentilakyselyn suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Edellisestä luovutuksestasi on kulunut riittävästi aikaa. Suosittelemme verenluovutusta yli 25-vuotiaille naisille enintään 2–3 kertaa vuodessa ja 18-25 v. naisille enintään kerran vuodessa. Miehille suosittelemme enintään 3–4 verenluovutusta vuodessa. Sallitut minimivälit kokoverenluovutuksille ovat naisille 91 ja miehille 61 vuorokautta. Voit tarkistaa Luovuttajan sovelluksesta, onko minimivälisi täyttynyt.

Hemoglobiinisi on hyvä (naiset vähintään 125 g/l ja miehet 135 g/l).
Hemoglobiini mitataan aina paikan päällä, sitä ei tarvitse selvittää etukäteen.
Vain harvat lääkkeet ovat esteitä verenluovutukselle. Olennaista on sairaus, johon lääkettä käytetään.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.8.24 13:39:36

Aiemmin oli joku vaatimus koskien seksikumppaneita, nyt sellaista ei näytä enää olevan.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:40:59

Noi kriteerit ei todellakaan ole tiukat, enemmän ihmetyttää miksi joku ei voisi luovuttaa? Tai että miten toi tupakointi nyt tähän topaan liittyy?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   1.8.24 13:41:30

"Niin mistähän se voisi johtua?"

Kyllä se enemmän johtuu siitä, että ihmiset eivät vaan käy luovuttamassa, kuin siitä, ettei valtaosa ihmisistä sopisi kriteereihin. Vai väitätkö ettei Suomessa ole perusterveitä 18-70-vuotiaita, 50-200kg painavia ihmisiä?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:45:05

"Olisi kiva tietää montako prosenttia luovutusikäisistä täyttää SPR kriteerit"

Suurin osa suomalaisista, lähde: SPR nettisivut

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 13:46:28

Suklis kyllä se perusterveyden vaatimus on esim aika kova vaatimus veripalvelulta. Esim tämä laaja naisten terveystutkimus joka valmistui jokin aika sitten antaa hyvin kuvaa siitä ettei niitä perusterveitä ihmisiä ole kovin paljon, puolet 30v naisista ei ole perusterveitä.

"Lähes puolella naisista oli jonkinlainen krooninen sairaus. Se oli aika yllättävää. Puhutaan kuitenkin vasta vähän yli 30-vuotiaista ihmisistä, kertoo Piltonen."

https://yle.fi/a/74-20074394

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   1.8.24 13:46:40

Itse ehdin luovuttaa 30 kertaa, kunnes tuli vaikeahoitoisen 2 tyypin diabeteksen takia pitkävaikutteinen insuliini käyttöön ja en enään kelpaa luovuttajaksi...Harmittaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:50:47

Suurin osa näistä suomalaisten "kroonisista sairauksista" ei ole este luovutukselle.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.8.24 13:50:53

"Suklis kyllä se perusterveyden vaatimus on esim aika kova vaatimus veripalvelulta."

Haluaisitko sinä verta, joka ei ole laadukasta?

Entä pitäisikö sinusta luovutukseen mennä ihmisten, jotka saattavat kuolla siihen?

Sydän- ja verisuonitaudit ovat Suomessa yleisiä. Nämä eivät voi luovuttaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   1.8.24 13:53:06

"Aiemmin oli joku vaatimus koskien seksikumppaneita, nyt sellaista ei näytä enää olevan."

On edelleen.

Uusi seksikumppani viimeisen 4 kuukauden aikana aiheuttaa 4 kk verenluovutusesteen ensimmäisestä seksikontaktista lähtien. Vaihtunut seksikumppani, esim. paluu ex-kumppanin kanssa yhteen, rinnastetaan uuteen seksikumppaniin.
Useampi kuin yksi seksikumppani viimeisen 4 kuukauden aikana aiheuttaa verenluovutusesteen. Luovutuseste päättyy, kun sinulla on viimeisen 4 kk aikana ollut korkeintaan yksi seksikumppani.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 13:54:56

M, Esim diabetes ei mitenkään tee verestä vähemmän laadukasta, ei vain anneta luovuttaa koska mahdollisesti luovuttajan verensokeri saattaa (ehkä mahdollisesti joskus jollakin saattaa ehkä) laskea jolloin luovuttajan pitäisi syödä ylimääräinen välipala ja tarkkailla verensokeria. Tässä esimerkiksi aika naurettava syy sulkea luovuttajista pois kaikki diabeetikot.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:55:42

Joo sepelvaltimotauti on pysyvä luovutuseste. Sen sijaan esim astma, diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole este luovutukselle. Itseasiassa toi "perusterve" lukee vaan täällä topassa ja spr;n sivulla käytetään sanaa terve ja sillä tarkoitetaan että ei ole mikään akuutti esim flunssa päällä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 13:56:58

Tein tuota testiä mikä oli yhdessä linkissä. Muuten voisin luovuttaa, mutta "matkailu EU- tai EFTA-maissa tai Britanniassa voi aiheuttaa luovutusesteen."

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 13:57:18

Diabetes on suoraan este. Sokeritauti ilmeisesti ei ole este tablettihoitoisena kuten nimerkki a kertoi mutta diabetes on suoraan este vaikka se ei vaikuta veren laatuun _yhtään mitenkään_.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 13:58:44

"Tässä esimerkiksi aika naurettava syy sulkea luovuttajista pois kaikki diabeetikot."

Diabetes ei ole luovutuseste. Insuliinin pistäminen on. Eli jos sulla on tablettihoito, voit luovuttaa ja sit taas jos piikität insuliinia, et voi luovuttaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.8.24 14:00:20

Mun hemoglobiinini on koko ikäni ollut enimmäkseen 120-130 välillä, joten se on sitten aina ollut vähän arvailua, onko yli vai ali luovutusrajan. Muutaman kerran olen käynyt ja viimeksi kun yritin jo monta vuotta sitten jo, niin oli vain 119 ja se jäi sitten siihen, enkä ole sen jälkeen viitsinyt mennä. Ei sekään ole kivaa, jos luovutuksen jälkeen pitää syödä rautatabletteja, kun arvo laskee siinä aina. On sieltä niitä mukaan lykätty. Käyköön ne, joilla on veriarvojen puolesta paremmin varaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:00:23

” Ei koske minua, koska tupakoin.”

Miten niin ei koske? Ei tupakointi ole este luovuttaa verta. Minäkin tupakoin, mutta olen käynyt luovuttamassa verta. Nyt on kyllä väli venähtänyt liian pitkäksi, ei vaan jotenkin saa aikaiseksi.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   1.8.24 14:01:08

"Haluaisitko sinä verta, joka ei ole laadukasta?"

Entä hiivatulehdus, korvatulehdus... Nämä ovat oireisina syitä luovutuskieltoon.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:01:39

"Diabetes on suoraan este" : väärää tietoa

"matkailu EU- tai EFTA-maissa tai Britanniassa voi aiheuttaa luovutusesteen" : VOI aiheuttaa luovutusesteen. Esim jos olet matkaillut briteissä silloin kun siellä todettiin hullun lehmän tautia. Lukekaa nyt rauhassa loppuun se luovutusesteet hyvänen aika...

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:04:33

Viivalle; "Yhteensä yli kuuden kuukauden ajan asuminen Iso-Britanniassa vuosina 1980–1996 aiheuttaa pysyvän luovutuskiellon Suomessa.

Rajoitus johtuu hullun lehmän taudin eli BSE:n ihmismuunnoksen (vCJD) tartuntariskistä. Tauti voi tarttua oireettomankin henkilön verestä eikä sen aiheuttavaa prionia pystytä havaitsemaan verestä."

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:04:35

No, enpä ole muutenkaan menossa kun ferritiini ihan liian alhainen, vaikka hemoglobiini hyvä. Ferritiinistä ei tuossa puhuta mitään.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:08:52

Ferritiinistä ei puhuta koska sillä ei ole tuossa merkitystä. Luovuttaminen saattaa laskea happea sitovaa varastorautaa, hemoglobiinia. Sen takia naiset saavat sieltä rautakuurin mukaan.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:11:21

Täällä pohjoisemmassa ongelmaksi on tullut kun moni kunta on sulkenut verenluovutuspisteitään ja siirtänyt ne rovaniemelle. Tällein on suljettu paljon ihmisiä pois, ei pelkästään tuon takia moni lähde montaa sataa kilometriä ajelemaan arkipäivänä (eli olisi vielä palkaton vapaa). Rovaniemen vastaanottopäivätkin ovat yksittäisiä sillon tällön.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:11:27

En voi runsaiden kuukautisten takia luovuttaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 14:14:33

Mä täytän kriteerit ja pyrin käymään luovutuksessa 3 kertaa vuodessa. Hankalaa se vain on, koska paikkakunnalla käy liikkuva luovutus kerran kuukaudessa ja silloin se on arkipäivä klo 10-16 (tms., en tarkkoja aikoja muista). Välillä pystyn käymään kesken työpäivän, mutta aina ei onnistu. Luulen että monella on tällainenkin syy, tai sitten asiaa ei vain tule ajateltua. Onneksi tässä topicissa ei ole näkynyt niitä "en käy koska SPR tienaa verellä rahaa" tai "en käy koska en aio vastaanottaakaan rokotettua verta" -öyhöttäjiä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:16:45

”Entä hiivatulehdus, korvatulehdus... Nämä ovat oireisina syitä luovutuskieltoon.”

Tottakai infektio on luovutuseste. Infektion parannuttua kumminkin luovuttamaan pääsee normaalisti.

Infektio on keholle rasite ja verenluovutus on myös keholle rasite. Luonnollisesti ei haluta tuplarasittaa kehoa. Se hiivatulehdus ei kumminkaan niin kauaa kestä, etteikö malttaisi odottaa luovutukseen pääsemistä ensi viikolla.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:18:12

"Ferritiinistä ei puhuta koska sillä ei ole tuossa merkitystä. Luovuttaminen saattaa laskea happea sitovaa varastorautaa, hemoglobiinia. Sen takia naiset saavat sieltä rautakuurin mukaan."

Okei. Hassua, kun Veripalvelun sivuilla lukee "Jos luovuttajalta on oireiden vuoksi tutkittu ferritiini ja se on todettu hänelle liian matalaksi, ei verta voi luovuttaa ennen kuin tilanne on korjaantunut."

Ja se varastorauta on nimenomaan ferritiini, ei hemoglobiini.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.8.24 14:20:49

No mulla on esim. migreeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta. En siis ole terve vaikka olenkin hyvinvoiva.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ert 
Päivämäärä:   1.8.24 14:22:01

piste: eikö teilläpäin koskaan käy liikkuvaa luovutuspistettä?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:23:01

"Ja se varastorauta on nimenomaan ferritiini, ei hemoglobiini"

Puhuin happea sitovasta varastoraudasta, en kaikesta varastoraudasta. Ja harva näistä "matalista ferritiineistä" on tuommoinen veripalvelun kuvaama tilanne jossa ferritiiniä joudutaan hoitamaan/nostamaan vaan yleensä vaan on itse päätetty että se on liian matata.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:23:32

"Diabetes on suoraan este. Sokeritauti ilmeisesti ei ole este tablettihoitoisena kuten nimerkki a kertoi mutta diabetes on suoraan este vaikka se ei vaikuta veren laatuun _yhtään mitenkään_."

Mitä ihmehorinaa tämä on? Sokeritautia ei ole olemassa.
2-tyypin diabetes se on nimeltään tablettihoitoisenakin.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:23:56

"No mulla on esim. migreeni ja kilpirauhasen vajaatoiminta. En siis ole terve vaikka olenkin hyvinvoiva"

Olet luovuttajaksi terve, kumpikaan ei ole este.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:25:37

"Ja harva näistä "matalista ferritiineistä" on tuommoinen veripalvelun kuvaama tilanne jossa ferritiiniä joudutaan hoitamaan/nostamaan vaan yleensä vaan on itse päätetty että se on liian matata."

Itse päätetty? :D Mitä väliä sillä on, onko se käyty ihan itse mittaamassa vai onko saatu lääkäriltä lähete? Jos ferritiini on vaikka 10 niin silloin se on liian matala, ja silloin sitä pitää myös hoitaa.

Mutta hienoa, että tiedät paremmin kuin Veripalvelun asiantuntijat.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:29:25

"Itse päätetty? :D Mitä väliä sillä on, onko se käyty ihan itse mittaamassa vai onko saatu lääkäriltä lähete? Jos ferritiini on vaikka 10 niin silloin se on liian matala, ja silloin sitä pitää myös hoitaa."
Tarkoitan sitä kun täälläkin moni jolla se ferritiini on viitearvoissa kertoo silmät kirkkaina että se on liian matala. Vaikka se olisi ihan hyvin viitearvojen sisällä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:30:02

Minulle väitti verenluovutuksessa työskentelevä että imettäessä voi luovuttaa verta :D Kuulemma keho tekee maidon ”ruuasta”. Ja kauheat syyllistykset, etten luovuta.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 14:32:55

Lapissa ei Rovaniemeä pohjoisempana käy liikkuva luovutuspiste. Esimerkiksi yli 100 km päästä Sodankylästä pitäisi asiakseen tulla Rovaniemelle yhtenä tiettynä päivänä kuukaudessa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:37:57

Minulla on 2 vakituista seksikumppania joten en voi luovuttaa verta. Eikä joku verenluovutus todellakaan ole riittävä syy olla ilman seksiä 4kk vähintään toisen kanssa. Enkä myöskään aio valehdella, ei luovutuskielto minulta ole pois etenkään näin O-veriryhmäläisenä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:42:45

"Tarkoitan sitä kun täälläkin moni jolla se ferritiini on viitearvoissa kertoo silmät kirkkaina että se on liian matala. Vaikka se olisi ihan hyvin viitearvojen sisällä."

Mutta kun sekään ei ole niin yksiselitteistä. Viralliset viitearvot nykyään 15–125 µg/l, mutta silti usein katsotaan, että alle 30 µg/l kertoo raudanpuutteesta. Kun katsoin omia tutkimustuloksiani vuosien varrelta, niin tuo alin raja-arvo oli 10 µg/l, nyt se on korkeampi. Oma ferritiini oli joskus 20 ja ei minua kiinnosta pätkääkään, oliko se virallisten viitearvojen sisällä vai ei. Pääasia oli se, että löytyi syy voimattomuuteen ja väsymykseen ja se korjaantui aika nopeastikin, kun alkoi syödä rautaa.

Minusta maalaisjärkeä saa käyttää. Vaikka alaraja olisi 15, mutta sinun ferritiinisi on 16, niin kyllä sinulla hyvin todennäköisesti on puutetta raudasta.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:44:39

Mitähän tuo seksikumppaneiden määrä siis kertoo? Voihan sillä yhdellä seksikumppanilla puolestaan olla vaikka 10 toista naista.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Cecily 
Päivämäärä:   1.8.24 14:48:48

Olin innolla menossa luovuttamaan, koska olen nähnyt läheltä miten luovutettu veri voi pelastaa henkiä. Mutta kohdallani homma tyssäsi painorajaan (painan 45kg) jonka olemassa oloa en edes ollut tajunnut.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.8.24 14:50:21

"Tarkoitan sitä kun täälläkin moni jolla se ferritiini on viitearvoissa kertoo silmät kirkkaina että se on liian matala. Vaikka se olisi ihan hyvin viitearvojen sisällä."

Sä olet varmaan niitä joiden mielestä 15 ferritiini on hyvä vaikka ihminen kärsisi levottomista jaloista.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 14:54:11

"Mitähän tuo seksikumppaneiden määrä siis kertoo? Voihan sillä yhdellä seksikumppanilla puolestaan olla vaikka 10 toista naista."
Minusta ei mitään. Esim. meillä on 3 hengen vakiintunut kuvio, mitä se 1 ylimääräinen vaikuttaa verrattuna pari(seksi)suhteeseen. Etenkin kun sen yhden kanssa voi harrastaa suojaamatonta seksiä ilman mitään testejä ja 4kk päästä ekasta kerrasta kelpaa luovuttajaksi.
Nyt ei sentään enää taida saada nainen luovutuskieltoa siitä, jos ei voi olla varma, ettei miespuolinen vakioseksikumppani ole koskaan harrastanut seksiä miehen kanssa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:09:34

"Minulle väitti verenluovutuksessa työskentelevä että imettäessä voi luovuttaa verta :D Kuulemma keho tekee maidon ”ruuasta”. Ja kauheat syyllistykset, etten luovuta."
No ei se vauva varsinaisesti vertakaan äidistä ime :D
Mutta imetys toki on tuon hoitajan väitteestä huolimattta luovutuseste vaikka vain herkellinen.

Useampi kuin yksi seksikumppani edellisen neljän kuukauden aikana ei oletukseni mukaan rajaa suurinta osaa aikuisväestöstä ulos luovuttajista joten sillä on turha perustella sitä että miksi suomalaiset eivät luovuta. Ja ihan validi rajausperuste koska on seksiteiste tarttuvia veritauteja.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:14:01

Verestähän siihen maitoon nimenomaan tulee ne ravintoaineet, rintarauhasten kautta.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:17:17

"Mutta kohdallani homma tyssäsi painorajaan (painan 45kg) jonka olemassa oloa en edes ollut tajunnut."

Minä luulin että ihmiset eivät malta lukea näitä luovutusehtoja tarpeeksi pitkälle mutta ilmeisesti jopa ensimmäiset lauseet luovutusehdoissa on liikaa odotettu...

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:25:00

"Verestähän siihen maitoon nimenomaan tulee ne ravintoaineet, rintarauhasten kautta."

Kyllä ne ihan ruuasta ovat alunperin lähtöisin, rasvat, sokerit, laktoosi jne. Veressä itsessään koostuu punasoluista, verihiutaleista, plasmasta sekä valkosoluista. Veri kuljettaa nuo ravintoaineet oikeisiin paikkoihin mutta luovutettu veri saa kyllä aika nopeasti syödystä ravinnosta esim uusia rasvahappoja kuljettavaksi.
Vai mainaatko että verenluovutus olisi pysyvä hoitokeino esim ratkaisu kansantautiimme korkeaan kolesteroliin?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:27:34

Ja diabeetikon ei tarvitse syödä koska verestähän sitä sokeria saa!

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Cecily 
Päivämäärä:   1.8.24 15:31:58

Lähettäjä.
Päivämäärä1.8.24 15:17:17

"Mutta kohdallani homma tyssäsi painorajaan (painan 45kg) jonka olemassa oloa en edes ollut tajunnut."

Minä luulin että ihmiset eivät malta lukea näitä luovutusehtoja tarpeeksi pitkälle mutta ilmeisesti jopa ensimmäiset lauseet luovutusehdoissa on liikaa odotettu...

Nimenomaan siis luin nuo ehdot ja juuri siksi en mennyt luovuttaman kun huomasin olevani liian kevyt. Yllätyin siis vaan tuosta painorajasta, koska en asiaan ollut ennen niin perehtynyt. Anteeksi jos ilmaisin itseni huonosti, vähän pitkä päivä alla.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 15:53:20

"Ja ihan validi rajausperuste koska on seksiteiste tarttuvia veritauteja."
Ja ne ilmeisesti eivät tartu, jos on vain yksi kumppani 4kk sisällä. Ihan sama, käytetäänkö ehkäisyä tai millainen seksielämä kumppanilla on.

Mutta kuten sanoinkin jo niin en minä siitä mitenkään kärsi, etten saa jostain syystä luovuttaa verta. Oli se syy miten relevantti tahansa veren turvallisuuden kannalta.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 16:36:59

^^^ Kyllä se veri on maidontuotannon kohdalla se määrittävin tekijä - muutenhan maitoa tulisi heikoiten aamulla, kun takana on 8-12h paasto. Kuitenkin jokainen imettänyt tietää, että aamuisin maitoa tulee kaikista eniten, koska prolaktiinin tuotanto on suurinta aamuyöllä.

Samoin kuukautisten aikaan joillain maidontuotanto laskee. Mutta ei suinkaan syömättömyyden takia, vaan koska veren kalsiumpitoisuus laskee. Tähän voi vastata ottamalla merkittävästi kalsium- ja magnesiumlisää.

Totta kai hyvä ruokailu edesauttaa maidontuotantoa ja sen koostumusta, mutta käytännössä maidontuotanto tapahtuu veren välityksellä. Sen takia sitä ei mennä sörkkimään imetyksen aikana.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   1.8.24 17:02:55

Liian kaukana verenluovutus pisteet. Tulisi itselle kustannuksia

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Virtanen 
Päivämäärä:   1.8.24 17:39:38

Mä olen luovuttanut jo ajat sitten, nimittäin minkään yrittämisen. Annan virran viedä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   1.8.24 18:37:40

Seksikumppanien aikarajoitus tulee siitä, että veriteitse leviävien sukupuolitautien vasta-aineet nousevat vasta tietyn ajan kuluttua. Esim. HIV taitaa olla havaittavissa n. 3 kk jälkeen muistaakseni.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 19:24:35

Ei ole enää Joensuussa verenluovutuspistettä, ei ole ollut vuosiin. Kun konttiauto tulee ajat menevät samantien. Eivät kaipaa Joensuulaisten veriä. :)

Nuorena yritin kahdesti kavereiden mukana, mutta oli joku uusi lävistys tai uusi kumppani molemmilla kerroilla. Ei silloin niitä kriteereitä niin vain katsottu netistä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 19:27:33

Hyvinhän sillä yhdellä seksikumppanilla voi olla muita jolta sen hivin nappaa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 20:35:50

No niin voi mutta sit mennään jo sellaiseen marginaaliriskiin joka on vasn otettava. Muutenhan verta voisi luovuttaa vaan neitsyet

Kyllä vaan on paljon ihmisillä tekosyitä ja keksittyjä verenluovutuksen esteitä miksi ei muka voisi luovuttaa, rehellisempää olisi sanoa että "ei huvita luovuttaa".

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 20:39:29

Suomessa on paljon sinkkuja, eivät he ole mikään marginaaliriski. Avoimet suhteet päälle ja lisäksi iso pino suhteita, joissa jompikumpi pettää.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Veri 
Päivämäärä:   1.8.24 20:43:20

Luovutin kerran ja nousi kuume eikä myöhemminkään enää ole kiinnostunut kokeilla uudestaan kun juuri kukaan ei tunnu kelpaavan luovuttajaksi minulla kun on Thyroxin lääkitys.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 20:45:20

Thyroxin ei ole este luovutukselle.
Provoaako täällä porukka tahallaan vai mistä te keksitte näitä syitä?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   1.8.24 20:50:55

Noilla rajoituksilla pyritään suojaamaan verta tarvitsevaa potilasta ja myös verta luovuttavaa ihmistä. Rajoituksia on ollut tekemässä lääketieteen ammattilaisia. He luultavasti tietävät paremmin kuin maallikot, ja ovat lisäksi arvioineet riskit ja hyödyn.

Itse olen luovuttanut yli 50 kertaa. Kahdesti olen saanut lähteä kotiin ilman luovuttamista. Kerran oli hb vähän alle rajan ja toisella kertaa oli astmatutkimus menossa. Minun hyvinvointi olisi saattanut veripalvelun mukaan kärsiä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.24 21:51:28

"Kyllä vaan on paljon ihmisillä tekosyitä ja keksittyjä verenluovutuksen esteitä miksi ei muka voisi luovuttaa, rehellisempää olisi sanoa että "ei huvita luovuttaa"."

Mikä sinua vaivaa? Kun eivät huoli luovuttajaksi vaikkei veressä ole mitään vikaa niin sekö on sitten tekosyy?
Pitäisikö itse pussittaa verta ja heittää se veripalvelun tiskille, tässä teille diabeetikon verta kun ei kelpaa virallisesti luovuttajaksi vaikkei veressä ole yhtään mitään vikaa, ei vaan kelpaa jostain käsittämättömästä syystä?

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 22:04:22

Ei 97% suomalaisista täysi-ikäisistä piikitä insuliinia niin vähän huono toi sun vasta-argumentti.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   1.8.24 22:07:58

Matala ferritiini on aivan uskomattoman alidiagnosoitu ongelma, vaikkei pahimpien höpöheikkien juttuja uskoisikaan. Siksi olen huolissani enemmän siitä, miten paljon suomalaiset naiset luovuttavat verta kuin siitä, miten vähän. Tosin tietenkin jos luovuttajia olisi kappalemäärällisesti nykyistä paljon enemmän, ehkä keskimäärin ihmiset eivät kävisi niin usein. Miehiä pitäisi saada houkuteltua mukaan ensisijaisesti.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: must 
Päivämäärä:   1.8.24 22:25:44

Asuin Englannissa hullun lehmän taudin aikaan 90-luvulla, niin en saa luovuttaa.
Veriryhmä on O-.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 22:30:10

Mutta joillekin naisillekin se tiheäkin luovutus silti sopii, ja varmasti moni sellainen henkilö jättää luovuttamatta, syystä tai toisesta. Minulta on mitattu ferritiini ihan pyytämättä muutaman kerran työterveyden laajan verenkuvan yhteydessä, ja se on aina ollut korkealla, viitearvojen ylemmässä päässä säännöllisestä verenluovutuksesta ja kuukautisista huolimatta, eikä mulla ole koskaan käynyt mielessäkään että sitä pitäisi mitata tai tarkkailla. Ei ole koskaan ollut väsymystä eikä muita matalan ferritiinin oireita. Vaikka matala ferritiini saattaa olla alidiagnosoitu, niin ei se mikään automaatio ole. Totta kai verenluovutus pitää jättää väliin, jos se itselle aiheuttaa oireilua tai muuten haittaa. Mulle ei siitä aiheudu yhtään mitään omassa olossa eikä nähtävästi mitatuissa veriarvoissakaan, joten siksi on harmi että verenluovutuspisteitä on ajettu alas eikä luovuttamaan läheskään aina pääse, vaikka halua ja "kykyä" olisi.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   1.8.24 22:42:20

Käykö nämä varuskunnissa hakemassa verta? Nuoret, hyväkuntoiset ihmiset olisivat oivia luovuttamaan verta. Ehkä jäisi tavaksi myös armeijan jälkeenkin.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 23:33:51

50euroa jos puolesta litrasta saisi niin kyllä käävisin mutta vain siinä tapauksessa jos luovutuspiste olissi omassa kylässä.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Loppå 
Päivämäärä:   1.8.24 23:41:19

Se neula on niin valtavan näköinen etten pysty :(

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: zx 
Päivämäärä:   2.8.24 00:16:32

Loppå: ne veripalvelun hoitsut on muuten supertaitavia työssään. Ja ei sitä neulaa tarvitse katsella, monissa kiinteissä verenluovutuspisteissä on telkkari, jota vo katsella luovotuksen (ja neulan laiton) ajan.

Rohkeasti vaan ojentamaan auttava käsivarsi :)

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.8.24 00:41:04

"50euroa jos puolesta litrasta saisi niin kyllä käävisin mutta vain siinä tapauksessa jos luovutuspiste olissi omassa kylässä."

Juu, kaikki laitapuolen kulkijat luovuttaisivat itsensä kuiviin. Tästä on kokemusta USA:ssa.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.8.24 00:49:36

Eikö sprn sivuilla ole kuka voi luovuttaa.Laitapuolen kulkijaa ei tainnut olla että olisi estetty.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.8.24 01:03:16

Narkkarit ja pultsarit saa luovuttaa? Ok...

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   2.8.24 03:09:20

Itse olin kerran mukana kun kaveri meni luovuttamaan ja piti kääntyä heti ovelta pois kun meinasin pyörtyä siihen paikkaan. Se haju ja että ihmiset vain pötköttivät siellä näkösällä neulat käsivarsissaan oli vain liikaa itselleni. Hemoglobiiniarvo estäisi oman luovutuksen muutenkin muutenkin, mutta jos se olisi kunnossa niin en tiedä saisinko itseäni niin psyykattua että pystyisin sinne menemään.

Se mitä kaverilta kuulin niin hänellä on hankala päästä luovuttamaan, koska veripalvelu on auki vain tiettyinä arkipäivinä ja ajat tahtovat mennä nopeasti.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 07:10:41

"lisäksi iso pino suhteita, joissa jompikumpi pettää."

Silloin pitäisi kaikki pariskunnat sulkea pois. Myös parisuhteissa ja avioliitoissa petetään.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   2.8.24 07:18:51

Itse en haluaisi körönärökötetyn verta.

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.8.24 19:43:57

Minusta Veripalvelun säännöt ovat ihan hyvät, ja varmasti luovutuspisteitä on niin paljon kuin vain alati pienenevillä resursseilla voidaan.

Jokainen voi joskus tarvita verta tai joku sinun läheisesi voi tarvita. Kannattaa siis yrittää luovuttaa, jos vain suinkin on mahdollista, eikä hermostua rajoituksista. Mulla itselläni on vielä melkein kahden vuoden luovutuskielto, mutta jos hyvin menee, niin loppukeväästä 2026 pääsen luovuttamaan elämäni ensimmäistä kertaa. :)

https://www.veripalvelu.fi/

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   2.8.24 19:44:22

voidaan järjestää*

  Re: SPR kaipaa uusia luovuttajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 19:55:01

"Itse en haluaisi körönärökötetyn verta"

Kai ymmärrät että se vaihtoehto on sitten vähän huonompi. Ei sitä verta turhaa anneta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.