Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 11:57:24

Paljonko poimit päivässä? Millaisella menetelmällä poimit? Kuinka monta tuntia päivässä poimit? Mihin hintaan myyt marjat? Paljonko on kulut, esimerkiksi auton käyttö?

Minä olen yrittänyt sitkeästi, enkä kerta kaikkiaan saa poimittua poimurilla kuin 10-20 litraa päivässä, mikä ei kata edes auton bensakuluja. Jos yritän poimia enemmän, olen niin jäykkä ja niin kipuinen, ettei poimimisesta tule mitään.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: ,..... 
Päivämäärä:   1.8.24 12:22:30

Joskus poimin käytännössä ammatikseni. Parhaat saaliit olivat jotain 20 kg hilloja, ja n. 50 kg mustikkaa tai puolukkaa puhdistamattomana päivässä. Ei mitenkään mahdottoman pitkää päivää tehty muuten, mutta hillareissulla saatettiin olla useampi päivä. Se oli markka-aikaa ja marjat myytiin enimmäkseen kauppoihin, harvemmin yksityisille.

Sinulla on huono poimuri eikä poimintataitokaan ole vielä ammattitasolla. Hanki leveä poimuri, eli vaikkapa sellainen puinen, jossa on aika paksut piikit ja kangaspussi. Siihen mahtuu n. litra ja hyvässä marjapaikassa sillä saa helposti ämpärillisen tunnissa. Kun mustikoita huiskii vain varpujen latvoista eikä edes yritä kerätä kaikkia risujen ja varpujen seasta, marjoja kertyy nopeammin.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.8.24 12:29:29

"Sinulla on huono poimuri eikä poimintataitokaan ole vielä ammattitasolla. Hanki leveä poimuri, eli vaikkapa sellainen puinen, jossa on aika paksut piikit ja kangaspussi."

Todennäköisemmin huonot paikat. Paikan merkitys marjasaaliiseen on jättimäinen.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 12:51:40

Eli ei siis ollut tämäkään "mistä lisätienestejä"-vinkki minkään arvoinen. Ei sillä oikeasti tienaa mitään. Eikä siis mikään ihme, ettei suomalaisia kiinnosta mennä poimimaan marjoja kuin omaan tarpeeseen korkeintaan.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 13:02:52

Selkä tai raajakrempalla tai huonokuntoisella ei oikein käy kuin kotitarvemarjastus.

Ihmisen pitäisi alkaa venytellä itseään reilusti ennen kuin lähtee metsään ja tehdä sitä myös siellä aina välillä ja pitää hyvässä asennossa tauot. Kun tuollaisiin asentoihin ja liikkeisiin ei ole tottunut ja lihaksisto ja nivelet ties missä kunnossa, totta kai siitä tulee kipeäksi.

Särkylääkkeet ja evästä ja paljon nestettä, paparirulla, mukaan. Sellaiset housut millä voi noukkia vaikka polvillaan, kontillaan, istuksia ja pitää tankkaustaukoa. Tarpeeksi astioita jossain säkissä jolla helppo vetää perässä varustukset. Kauppojen isoilla kestokasseilla voi olla myös hyvä kantaa ja myös ne marjaämpärit.

Minä pidin aina ennen mukana hurjasti minigrip- pusseja varalta ja se oli oivallinen idea.

Vaaleat vaatteet.
Sellainen ötökät torjuva harsohattu.
Sopivat jalkineet.

Luurin ladattu vara-akku mukaan sen siihen latausjohdon kanssa ja 112-appi gps päällä.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.8.24 13:06:53

"Eli ei siis ollut tämäkään "mistä lisätienestejä"-vinkki minkään arvoinen."

Sitä voi käydä ihan itse kokeilemassa, laskea kaikki kulut ja miettiä sen jälkeen, paljonko siitä tuntipalkaksi jää vai jääkö mitään.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Huli 
Päivämäärä:   1.8.24 13:23:43

Olen melkein talven mustikat poiminut ja siivonnut pakkaseen. Jos pakastemustikka on ensitalvena yhtä edullista kuin tähänkin asti (9€/kg), niin oli varmaan ensimmäinen ja viimeinen vuosi, kun itse poimin ja kerään tulevaisuudessa taas mustikat kaupan pakastealtaasta. Tulee yksinkertaisesti halvemmaksi, kun miettii kokonaisuutta. (Lasken, paljonko voisin tehdä palkkatöitä sillä ajalla, kun kerään ja putsaan marjoja. Lisäksi bensakulut ja marjojen pakastimesta viemä tilakin on miinuksena vertailussa kaupasta ostamiseen).

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 13:26:59

"Sitä voi käydä ihan itse kokeilemassa, laskea kaikki kulut ja miettiä sen jälkeen, paljonko siitä tuntipalkaksi jää vai jääkö mitään."

Ei tarvitse kun aloittaja, Huli ja muut ovat sen jo tehneet. Jos hätäiseen bensakulut saa itselleen takaisin niin eipä se paljoa kannata.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.8.24 13:29:31

"Ei tarvitse kun aloittaja, Huli ja muut ovat sen jo tehneet. Jos hätäiseen bensakulut saa itselleen takaisin niin eipä se paljoa kannata."

Täytyy kuitenkin huomauttaa, että se on mukava ja halpa harrastus.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 13:29:38

Kuinka pitkälle aloittaja oikein ajelee?

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 13:32:29

Sitten on vielä sekin mahis että ostat sen valmiin ämpärin joltain toiselta. 50e maksaa ja saa ämpärin kaupan päälle.

LähettäjäHuli

Päivämäärä1.8.24 13:23:43

Olen melkein talven mustikat poiminut ja siivonnut pakkaseen. Jos pakastemustikka on ensitalvena yhtä edullista kuin tähänkin asti (9€/kg), niin oli varmaan ensimmäinen ja viimeinen vuosi, kun itse poimin ja kerään tulevaisuudessa taas mustikat kaupan pakastealtaasta. Tulee yksinkertaisesti halvemmaksi, kun miettii kokonaisuutta. (Lasken, paljonko voisin tehdä palkkatöitä sillä ajalla, kun kerään ja putsaan marjoja. Lisäksi bensakulut ja marjojen pakastimesta viemä tilakin on miinuksena vertailussa kaupasta ostamiseen).

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   1.8.24 14:19:58

- 5-7 ämpäriä/pv
- 6-7 tuntia/pv
- En käytä autoa, pyöräilen/kävelen ja mökillä myös omista metsistä suurinosa
- 55€/ämpäri, sis. ämpärin (joka maksaa 2€/kpl) ja menee käsistä :D

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.8.24 14:26:53

Mulla meni ämpärillisessä pari tuntia kerätä. Ihmettelen vaan mihin myytte kun netti/face on täynnä myyjiä.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:28:28

Miksi kukaan kantaisi kaupasta mustikoita, kun voi hakea talvella omasta pakastimesta? Kun ne on itse kerännyt tai ostanut luotettavalta poimijalta, tietää tarkkaan, mistä ja miten on kerätty.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   1.8.24 14:35:24

"10-20 litraa päivässä, mikä ei kata edes auton bensakuluja"

Bussillako sä ajat? Vai onko vaan ala-asteenkin matikka unohdettu kokonaan? 1 ämpäri vaikka mustikkaa on 50e, millä saa jo tankillisen bensaa.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 14:38:44

"1 ämpäri vaikka mustikkaa on 50e"

Tukku maksaa kilosta eli noin kahdesta litrasta kaksi euroa.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   1.8.24 15:31:35

10 litran ämpäri mustikkaa maksaa täällä 45-50 euroa. Jos 2 ämpärillistä päivässä kerää, sillä saa 90-100 euroa ja jos ne kaikki menee polttoaineisiin, kannattaa etsiä mustikkapaikka lähempää. Toki jos myyt marjat yritykselle, niin hinta on varmasti alempi

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   1.8.24 16:15:50

Meillä ainakin menee käsistä, kun myydään puhdasta tuoretta marjaa suoraan korpimetsästä, ei minkäänlaisia saasteita tms. :) Sienetkin kerätään ja nekin melkein revitään käsistä.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: mari 
Päivämäärä:   1.8.24 19:28:14

Perusmustikkaämpärilliseen menee (tänä vuonna hyvin löytyy marjaa) noin 2h, kerään poimurilla ja puhdistan poimurista ämpäriin marjat, niin että ne voi siitä suoraan pakastaa omaan käyttöön. Tiedän osan huuhtelevan marjat, ennen omaa käyttöä.
Mustikoita olen myynyt/käyn keräämässä samana päivänä, noin 55€/ämpäri, ämpärit ostan Hankkijalta ja sen annan mukaan (osa palauttaa vaihdossa ämpärit).
Kantarelleja löytyy samalla, ne 35€/l ja mustatorvisienet 40€/l.

Puolukka joutusaa poimia, helppo puhdistaa, oon myynyt 25€/ämpäri.
Juolukka ja vadelma 50€/ämpäri, nuo myös uhdistettava heti.

Hillaa/lakkaa en juuri kerää kuin itselle, työlästä. Noin 80€/ämpäri, ei varmaan kukaan ostaisi ja puhdistettuna kerättävä, kun muuten ihan mahdotin jälkeenpäin puhdistaa.

Karpaloa poimin paljon ja se 55€/ämpäri, mieluusti jää omaan käyttöön.

Tänä vuonna tienattu 6t€. Mieluusti olen viikonlopun metsässä, mieli lepää ja kroppa liikkuu, liikakilot kariseee. Ostan uudet hyvät kumpparit, koiria menisin metsään muutenkin ulkoiluttamaan, niin bensoja en laske. Omassa navissa merkattu parhaat keräyspaikat ja niitä ei paljasteta muille.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 19:48:37

Mustikasta saa sen 50€ ämpäri. Jos saat ämpärin tai kaksi kerättyä, niin kuinka kauas ajat, jos sinulla menee 50€-100€ bensoihin?

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: sano 
Päivämäärä:   1.8.24 19:53:45

Itsellä ei ole aikaa kokopäiväisesti marjaa poimia, mutta tilauksesta tulee poimittua. Yhden ämpärillisen kerään poimurilla paikasta riippuen 30min- 1,5h ja puhdistuksessa menee 1-1,5h/ ämpäri.

Ämpäri putsattua mustikkaa 50€/kpl, ämpäri kuuluu hintaan.

Yleensä haen lähimetsästä kaksi ämpäriä kerralla, putsaan ja toimitan asiakkaalle, eli 100€ ansaitsemiseen kuluu aikaa noin 3-6h, riippuen vähän millaisesta paikasta mustikat on saatu. Polttoaineeseen kuluu tietysti vähän rahaa, kun vie marjat asiakkaalle, mutta aika vähän kun ei nyt mihinkään vieruskuntaan ole kiikuttamassa.

Jos ei olisi muuta työtä niin pirusti, voisin hyvin kuvitella tekeväni tätä kesällä kokopäiväisesti, mikäli ostajia vain riittäisi :)

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 22:25:43

On hienoo että jollain on marjoja. eh eh.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 22:26:58

Piti vielä sanoa että jos on markkinat kunnossa ja ON marjoja Niin hyvät teille..

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 08:00:31

Sano: eikö sinulla ole sellaista imuriin liitettävää puhdistinta vai tuleeko poimurillasi kovin roskaista? Käyttöimuria ei kannata marjanpuhdistuksessa pilata vaan ostaa vaikka kirpparilta sellainen, jonka voi sitten laittaa pois, kun ei enää toimi.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: 0+0 
Päivämäärä:   2.8.24 08:02:13

Täytyy hämmästellä näitä poiminta-aikoja. Minusta olen varsin rivakkaliikkeinen hyväkuntoinen ihminen, joka on usein muita nopeampi. En mitenkään kuitenkaan pääse täällä esitettyihin poiminta-aikoihin.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: pistepiste 
Päivämäärä:   2.8.24 08:31:01

"Tänä vuonna tienattu 6t€. Mieluusti olen viikonlopun metsässä, mieli lepää ja kroppa liikkuu, liikakilot kariseee. Ostan uudet hyvät kumpparit, koiria menisin metsään muutenkin ulkoiluttamaan, niin bensoja en laske."

Minä en viitsi koiria tuntikausia istuttaa metsässä puuhun sidottuna tai autossa häkissä. Tällä korkeudella marjoista lähinnä puolukkaa ja karpaloita voi kerätä kiinnipitoajan päätyttyä. Marjastan paljon metsästysseuran mailla ja kuulun siis itsekin kyseiseen seuraan, niin eipä kävisi mielen vieressäkään juoksuttaa koiria irti kiinnipitoaikana, taatusti tulisi sanomista.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.8.24 08:49:50

Ostettiin ukrainalaisilta poimijoilta 2 x 5 kg laatikollinen puhdistettuja marjoja 35€/ltk. Nouto tapahtui paikallisen marketin parkista kauppareissulla. Ei tartte selkävaivaisen pariskunnan lähteä pyllistelemään metsiin itikoiden syötäväksi. Nostan hattua niille ketkä poimii omat marjansa ja vielä myyntiinkin.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Sano 
Päivämäärä:   2.8.24 09:33:01

Löytyy sellainen imuripuhdistin, mutta tapaan raakata marjat aika tarkkaan läpi, eli kaikki vähänkin pehmeät pois, irrottelen myös kannat jos niitä on jäänyt, siksi puhdistamiseen kuluu aikaa.. Poimuri voisi kyllä olla ehkä parempi?

Keruunopeudesta: Puoli tuntia ämpäri/ saa olla tosi hyvä paikka, jos on sellainen ”perus” mustikka-apaja, menee se tunti- puolitoista. Yli puolitoista tuntia/ ämpäri ei myyntiin periaatteessa ole järkeä kerätä. Siis omasta mielestäni. Hyvät apajat on kaiken A ja O.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:39:49

Minä taas koen, että marjastus on oikeasti hyvä lisätienesti.

Minä minun isoisän kanssa kuljen marjassa, hän on 78v jolla on lonkka selkä selkä leikattu ja vähän huonokuntoinen. Hän se vasta onkin kova marjastaja ja nopeampi kuin minä, terve nuori nainen.
Kun joku tuolla väitti, että huonokuntoinen ei voi marjastaa ;)

Yhdestä ämpäristä mustikkaa saa 50e. Itse koen työläimmäksi vaiheeksi puhdistuksen. Mutta jos muutamankaan ämpärin myy, niin kyllä minä itse ainakin jään siinä voitolle.

Kerätään myös muitakin, kun pihalla kasvaa niin paljon viinimarjoja. Niistäkin sai 30e/ämpäri ja poiminen helppoa istualleen tuolilla.

Sitten vielä sienet jne.

Kyllä minä muutamassa päivässä tienasin melkein 400e. Minusta se on ihan kelvollinen lisätulo, kun kulut itsellä oli muutaman euron luokkaa.

  Re: Kysymys marjoilla rahaa tekeville

Lähettäjä: Jokitöyräänpöyröö 
Päivämäärä:   2.8.24 11:33:54

Google playsta muuten löytyy ilmainen (lisäominaisuudet maksaa) Karttaselain - Maastokartta, AccelBit Oy. Näkee tonttien rajat, ym ja tasot -namiskasta saa päälle mustikkakartan. Eli näkyy sinisellä metsätyypit joissa mustikkaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.