Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: 50+ naiset 
Päivämäärä:   31.7.24 17:11:00

Tai minkälainen on fyysinen kuntonne? Miten paljon harrsstatte liikuntaa, ja miten huolehditte itsestänne. Paino/ pituus kiinnostaa myös.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   31.7.24 17:14:03

Huono. Käyn sulkapallossa kerran viikossa tunnin. Siinä kaikki liikkumiseni :D tai no, joskus harvakseltaan käyn kävelyllä.
Poltan lisäksi tupakkaa ja ylipainoa on (165/82 kg), eli ei hyvin pyyhi.

Joka maanantai aloitan uuden, terveellisen elämän.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   31.7.24 17:15:15

Oho, huomasin vasta nyt, että oli ilmeisesti suunnatti +50-vuotiaille tämä kysely. Olen "vasta" kolmikymppinen.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 17:16:18

Hyvässä kunnossa. Askelia tulee aina yli 10000, parhaimmillaan 30000.
Syön terveellisesti ja noudatan lääkärin ohjeita ja syön verenpaine- ja kilpirauhaslääkkeet kiltisti.
Bmi 29
Ikää 67v

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: 50+ naiset 
Päivämäärä:   31.7.24 17:23:13

Pessi ei haittaa :)

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: 51v 
Päivämäärä:   31.7.24 17:27:00

Tässä 51v nainen, pyöräilen, uin ja lenkkeilen 6x vkossa. Askeleita tulee päivittäin n 15 000-20 000. Mitään lääkitystä ei ole käytössä, 170/ 68.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: villasukka 
Päivämäärä:   31.7.24 17:28:59

En niin hyvässä kuin nuorempana, mutta sanoisin ihan kohtuullisessa siihen nähden että krooninen etenevä sairaus kipuineen rajoittaa toimintakykyä jo jonkun verran. Ratsastan viitenä päivänä viikossa ja koiran kanssa samoilen pitkin metsiä sekä talvikaudella kerran viikossa käyn steppilautajumpassa. Tärkein tapa minulle pitää huolta itsestäni on lepo. Jos tuntuu että en jaksa vaikka lähteä steppitunnille, niin sitten en vaan mene ilman mitään morkkiksia asiasta. Se myös pitää kivut hallinnassa. En ota paineita liikunnasta tai kunnosta enää yhtään samalla tavalla kun tein nuorempana, jolloin suhtautumiseni siihen oli oikeastaan sairas, ortoreksiaksi sitä rehellisesti voisi sanoa. Nykyään haluan enemmän nautiskella ja yrittää ottaa iloa irti kehostani vielä kun pystyn.
Ja ne strategiset mitat jos kiinnostaa, niin 165/48

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: villasukka 
Päivämäärä:   31.7.24 17:30:44

Ja ikää tosiaan 52 v, se unohtui mainita.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Hattivatti 
Päivämäärä:   31.7.24 17:39:31

46 v. 160/80
Lopetin salilla käynnin keväällä kävin 2-3 kertaa viikossa pari vuotta ja sitä ennen harrastin kamppailua monta vuotta. Lisäksi ratsastan 2-4 kertaa viikossa. Ulkoilutan koiraa, kuljen metsissä. Työ ei ole fyysistä. Mutta vapaalla teen tallit yms. Jokapäivä.
Painoa on liikaa, mutta myös voimaa on kehossa. Nyt ajattelin syksyllä aloittaa jonkin uuden lajin tai palata jonkin vanhan lajin pariin. Polvet ja lonkat vähän haittaa jo fyysistä treeniä.
Salin lopetin kun en millään saa siihen enää mitään motivaatiota. Pitää löytää jokin muu tilalle.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   31.7.24 17:58:01

Oon 51 v. Treenaan salilla tavoitteellisesti ja isoilla paikoilla noin 6 krt viikko.
165/62 kg. Rasvaprosentti 15 tai välillä alle.
Olen elämäni kunnossa ja paremmassa kunnossa kuin kukaan tuttavanaiseni, myös nuorempia paremmassa kunnossa.
Askelia tulee aina 10 000 tai enemmän. Lisäksi pyöräilyä päivittäin. Näitä en laske liikunnaksi ollenkaan.
Välillä uin, hiihdän ja juoksen. Nämäkin on omassa mielessä enemmän ulkoilua, rentoutumista ja ajanviettoa.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 18:10:41

60, paino,verenpaine, kolesteroli ok, askelia kertyy,ei lääkkeitä, mut mitä huomannut niin jumpattava esim jalkapohjia, muuten kipeytyy,kroppa plösö vaikkei painoa ole liikaa, eli yhtään mitään ei saa enää ilmaiseksi.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 18:31:31

Sysisurkea. 175/82. Tallitöitä päivittäin kun pihassa on muutaman hevosen talli ja muuten pakolliset okt-puuhastelut lumitöineen ja lämmityksineen. Nivelet paskana ja selkä leikattu, niin ei paljon urheilu kiinnosta.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   31.7.24 18:41:57

55v ja hyvässä kunnossa. 153cm/52 kg. Salia ja uintia 2-3 x viikko. Ei sairauksia/lääkitystä.
Työ on kevyttä liikkeelläoloa koko ajan, pitää aineenvaihdunnan yllä. Olen myös siunattu suuresti sillä etten pidä makeasta en sitten yhtään. Ei putoa karkit tai suklaa sitten mitenkään. Suolaista kyllä syön sitten senkin edestä!

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.7.24 18:47:05

46v.
Fyysinen työ.
173cm/85kg
Rasvapinna alle 10 ja kolesteroli 3.
Syön lihaa ja kasviksia

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Vanilja 
Päivämäärä:   31.7.24 18:55:39

Tällä hetkellä en kummoisessa. Miehen kuoltua vuosi sitten katosi treenimotivaatio ja paino sen myötä on tippunut reippaalle alipainolle. Ja samalla toki myös fyysinen jaksaminen heikentynyt. Koiran kanssa kävellään ja höntsäillään agilityä sekä ratsastan pari kertaa viikossa, mutta siinä se tällä hetkellä. Tunnen kovaa pistoa sydämessäni aina kun puhutaan ratsastajan oheisliikunnan tarpeesta, tiedän että pitäisi tsempata. Sairauksia tai lääkkeitä ei ole, mitä nyt nivelkolotuksia vähän siellä täällä. Ikää 49 (otin oikeuden joustaa hieman aloituksen rajauksesta, kun sen erran lähellä jo tuo 50v syntymäpäivä kolkuttelee).

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Aura 
Päivämäärä:   31.7.24 19:13:48

Oon nyt kolmekymppinen ja en omaan menneeseeni verrattuna ole nyt kummoisessa kunnossa, koska takana on urheiluvammaa ja pari leikkausta. Mutta uskon, että nopeasti se kunto kasvaa, kun pääsee tästä kuntoutumaan kunnolla.

Käyn koiran kanssa kävelemässä päivittäin, mutta lenkit jää nyt kokonaisuudessaan ehkä tunnin mittaisiksi. Kun tästä toivun, niin jatkan taas treenaamista 2-3 x vko ja pilatesta ja ratsastusta kerran viikossa. Niillä on pysynyt paikat kunnossa.

Luulen, että kiloja on leikkausten aikana kertynyt lisää, joten varmaan oon koossa 165/58-65. En ole uskaltanut käydä vaa'alla. :D

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Vanha romu 
Päivämäärä:   31.7.24 19:23:03

Hyvä kunto on. Sotkin tänään kuusentaimia esiin kylläkin vaan kolmisen tuntia koska alkoi sataa. Keväällä istutin kaksi viikkoa niitä taimia noin viiden vakallisen päivävauhtia ja hellettäkin piisasi. Hukkakauroja hain noin neljänkymmenen hehtaarin alalta myös sateessa ja helteessä. Joitain peltoja yksin ja joitain kaksin miehen kanssa.Metsätöissä teen vaan puolta päivää talvisin ja rankapuun kasausta pääasiassa.
Sitten vielä marjastan ja hompsaan metsässä
muutenkin. Metsäautotiellä kävelyä ja pientä
juoksuspurttia myös silloin tällöin kun muulta
ehtii. Talvisin hiihdän tunnin lenkkejä ja öuoli tuntia jumppaa päälle. En pysy kyllä enää tuon nuoren likan vauhdissa kaikissa jumppavideoissa mutta hän onkin kolkyt vuotta nuorempi!
Enemmänkin vois liikkua ettei tulis syötyä niin paljon. Mitä enemmän liikkuu sen parempi.

Huolehdin kyllä itsestäni. Terveys ei ole mulle itsestäänselvyys ja ruoka ei ole vaan vatsantäyte.

58 ikä ja 171/75

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   31.7.24 21:30:05

Olen luullut olevani ihan ok kunnossa, mutta kuntotesti muutama viikko sitten kertoi että hyvä jos nipinnapin ikäryhmän keskitasoa. Ikää 47, pituus 164, paino 68 kg jossa omaan makuun 5 kg liikaa. Ratsastan 5-7 krt viikossa, lisäksi tallihommia ja ison okt:n ylläpitohommia ja kahden isohkon, aktiivisen koiran lenkitys. Salilla käyn n kerran viikkoon silloin kun aamulla ennen töitä ehdin, jumpassa hyvin satunnaisesti. Testi osoitti että enemmän pitäisi liikkua kovemmalla sykkeellä ja lihasvoimaakin saisi olla enemmän.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 21:32:07

Eihän tän palstan mukaan yli 60kg saisi edes ratsastaa.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   31.7.24 21:32:23

Olen lähinnä henkisessä kunnossa.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.7.24 21:36:56

En tiennyt, että täällä täytyy vertailla arpia.
Kaksi kertaa hodkinsin taudin kokenut, myyräkuumeen, selkärangan murtuman ja uudelleen kävelemään. Viimeisin on oikean käden hermovamma ja lopulta 60 pinnaa invalidi, mutta silti töissä.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   31.7.24 22:06:09

En tiennyt, että Riku on +50 vee nainen.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   31.7.24 22:11:14

Aika hyvässä kunnossa. Harrastan kestävyysjuoksua, lenkkejä 4-5 viikossa. Lisäksi kuntosalia ja välillä pyöräilyä. 157cm ja 57kg

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.7.24 23:00:29

Riippuu mihin vertaa, siitä kaukana (- 6 kg lihaata) kun kilpaa pelasin. Pojan syntymän jälkeen (13 v) treenasin vielä liki samaan mutta nyt huonompi. Hoikka ja vielä lihasta löytyy jonku verran 176/66, otin keväällä 8 cm vyötäröstä ja liki 6 kg painosta, löysät pois joita itse näin.

Salilla käyn ja penkistä nousee oman perseen lisäksi rautaa, ei sitä mitä haluaisin tokikaan. Pyöräilen 50 km lenkkejä sen suuremmin väsähtänättä (ennen 70), läskillä rällään, talvella pelaan vielä kiekkoa (nitro/höntsä), uin ja satunnaisesti lenkeilen. Ratsastan. Hyvässä kunnossa ikäisekseni (48) en kovassa vaikka huonompikuntoiset kaverit niin väittää.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: senitamma 
Päivämäärä:   31.7.24 23:25:09

Oho, oppia ikä kaikki, 30 vee on uusi seniori.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   1.8.24 08:06:49

Ihan uteliaisuudesta - onko teillä, jotka käytte salilla/juoksemassa/treenaamassa monta kertaa viikossa, myös oma hevonen tai hevosia? Itselläni on vähän ongelmaa saada aika riittämään kaikkeen kun töitäkin tehtävä, mutta jostain haluaisin niistää lisää aikaa oman kunnon kasvattamiseen.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.8.24 08:12:02

50 v, 175/75
Ratsastan 3 krt/vko, juoksen 1-2 krt/vko, enempää en ehdi.
Kohtuullinen kunto, mutta teen istumatyötä ja minulla on aika paljon asioita hoidettavana, niin aika on kortilla. Lomalla ehtii kuntoilla enemmän.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Feikkejä 
Päivämäärä:   1.8.24 08:22:24

"En tiennyt, että Riku on +50 vee nainen."

Ei tällä palstalla ole yhtään miestä kirjoittamassa. Naiset kirjoittaa niiden puolesta ja ovat olevinaan.
Nytkö sen hoksasit?

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   1.8.24 08:31:51

50 vuotta ja paino siinä 63- 65 kg välillä pituutta on 169 cm.
Pyrin käymään päivittäin lenkillä eli kävelyä, hölkkää tai näin kesäisin pyörälenkkejä.
Lihaskuntoharjoittelua voisi olla kyllä lisäksi.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 08:35:52

Täytin juuri 65v. Ylipainoa ei ole, 172/65.
Olen ikäisekseni kohtalaisessa kunnossa, nuorena olin erinomaisessa, myös kuntotestien mukaan.
Kävelen, uin, pyöräilen, ratsastan, teen tallihommia, jumppaan ja venyttelen. Valitettavasti vaan monet vammat ja vaivat hankaloittavat tehokkaampaa liikkumista.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Willa 
Päivämäärä:   1.8.24 08:42:43

Tällä hetkellä en parhaassa. Sanotaan vaikka näin, että tästä viinirypäleestä tuntui tulevan hyvän viinin sijasta rusina :D Painoa ja lihasta saisi olla enemmän. Olen ns kuivanut kasaan kun lopetin treenaamisen, tällä hetkellä mennään alle 50 kg lihasten kadottua. Liikun nykyään todella paljon vähemmän, kun kilparatsastuspäivät on takanapäin. Jonkunnlaisen burn outin koin joskus salihommiin ja vanhana kilpaurheilijasieluna ilman kisatavoitteita ratsastukseen en vaan pysty. Pitäisi löytää joku mukava muu liikunnallinen juttu josta innostua. Vanha hevosen kanssa kaatuessa saatu vamma sekä lukuisat nuoruuden kilpavoimisteluaikoina saadut tällit iän myötä on alkanut kummittella, mutta muuten olen kuitenkin terve.
Ihailen teitä aktiivisia sporttisia ihmisiä! :) Minusta tuntuu, että jotenkin kadotin sen osan itsestäni viimeisimmän hevosen lopetuksen myötä ja huomaan tulevani surulliseksi sitä ajatellessa. Pitää ajatuksella alkaa selailla mihin lajiin sitä tämmöinen 49v parhaat päivät jo nähnyt seniori vielä kelpaisi mukaan.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: 54 v 
Päivämäärä:   1.8.24 09:55:19

Ihan ok, itse ajatellen. Liikun 6–8 tuntia viikossa, lähinnä aerobista liikuntaa, kuten pyöräilyä ja kävelyä, joskus tosi harvoin hölkkää. Kävely on aika pitkälti maastossa kävelyä, metsässä rämpimistä ja vaihtelevaa, ei tasaisella asfaltilla löntystelyä vaan kuntoilumielessä tehtyjä lenkkejä.

Juuri tulin 60 km:n pyörälenkiltä.

Lihaskuntoharjoittelu on paha puutteeni, en oikein viihdy salilla.

Painoani en tiedä, mutta vaatekokoni on 34–36. Olen 160 cm pitkä.

Koen olevani hyväkuntoinen ja jaksan paljon, en väsy helposti ja toimintakykyni on omasta mielestäni hyvä. En ole tehnyt mittauksia, vaikka monesti mietin, että olisi kiva kokeilla jotain oikeaa kuntotestiä tms. Tasapainoa harjoittelen huvin vuoksi usein niin, että puen sukat ja kengät jalkaan yhdellä jalalla seisten. Kuulostaa ehkä banaalilta, mutta tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät pysty seisomaan yhdellä jalalla niinkään kauaa, mitä sukan pukeminen vaatii – saati kengän, jossa on sidottavat nauhat.

Haluan olla toimintakykyinen vielä 30 vuoden kuluttuakin, niin etten joudu toisten armoille hoivakotiin.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Täti 47 vee 
Päivämäärä:   1.8.24 10:08:30

Varmaan kunto on keskiverto tai hyvähkö ;) Missään testeissä en ole tainnut käydä sitten kouluaikojen. Olen parikymppisestä saakka liikkunut jollain tavalla, joskus aika kovaakin. Nyt en enää jaksa ottaa stressiä tavoitteista, matkoista tai rasvaprosentista. Liikunta on yhä enemmän mielenterveyden ja jaksamisen ylläpitoa, toki toivon sen myös pitävän kunnossa sekä painon kurissa.

Liikun päivittäin oman jaksamisen ja tuntemusten mukaan. Useimmiten pariin otteeseen, tuntuu sopivan omalle kropalle parhaiten. Aamulla ennen töitä noin 1/2 tuntia jumppaa, joogaa, hölkkälenkki tms. vuodenajan ja fiiliksen mukaan. Ruokiksella ja/tai töiden jälkeen sitten lenkille (kävely, pyöräily, hiihto). Tähän päälle sitten lavatansseja näin kesäaikaan viikottain (jopa muutaman kerran viikossa). Talvikaudella tanssiminen satunnaisempaa.

Viikonloppuisin "kotipäivinä" sama rytmi, tykkään liikkua heti aamusta. Silloin toki aamulla enemmän aikaa, joten saatan jumpan päälle vielä pyyhkäistä lenkin ja/tai tehdä pidemmän jumpan.

Varsinaisia lepopäiviä en pidä kuin kipeänä. Jos väsyttää tms., niin käyn ainakin kävelemässä.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: toinen rusina 
Päivämäärä:   1.8.24 10:09:37

Lähettäjä: Willa
Päivämäärä: 1.8.24 08:42:43

Tällä hetkellä en parhaassa. Sanotaan vaikka näin, että tästä viinirypäleestä tuntui tulevan hyvän viinin sijasta rusina :D

Ai että miten hyvin kuvattu - samaistun! :D Pitäisi vähän tsempata ja korjata ainakin ruokavaliota, ihan jo senkin takia että ei varsinaisesti ole naisellinen olo kun peilistä takaisin katsoo lähinnä rypyillä varustettua teinipoikaa muistuttava kukkakeppi. Siinä ei paljon huulipuna tai nätisti laitetut hiukset kaunista. Ja haluaisin tuntea oloni kauniiksi, vaikka elämä onkin jo niin sanotusti puolivälin ehtoopuolella.

  Re: Miten fyysiseesä kunnossa olette?

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   1.8.24 11:00:26

Tammikuussa täytän 50. Nuorempana en harrastanut mitään liikuntaa ja ruokavalio oli mitä oli, kunto huono ja ylipainoa erittäin paljon. Kahdeksan vuotta sitten sain ensimmäistä kertaa elämässäni kokemuksen, että liikunta voi tuntua myös kivalta. Siitä pikku hiljaa olen lisännyt liikuntaa ja opetellut syömään terveellisemmin.

Tällä hetkellä käyn salilla tekemässä kunnon treenin 3-4 kertaa viikossa ja välipäivinä pitkällä kävelylenkeillä. Valitettavasti aivovamma hidastaa menoa eikä jaksamista ole tämän enempään, mutta yhteen liikuntasuoritukseen päivässä saan itseni motivoitua kun olen sen aikatauluttanut tapahtumasn aina aamupalan jälkeen. Loppupäivän saan sitten tehdä mitä haluan tai olla tekemättä. Olen tyytyväinen tähänkin, on parempi kuin ei mitään. Veriarvot ja verenpaine erittäin hyvässä kunnossa vaikka ylipainoa on edelleen paljon. Kehonkoostumusmittauksen mukaan lihasta löytyy myös jo mukavasti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.