Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: 000 
Päivämäärä:   31.7.24 16:50:37

Jos nimesi on Kukka-Kaarina, Anna-Susanna tai vastaava, niin käytätkö kumpaakin nimeä?

Mikä on tilanne tuttavapiirissäsi?

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   31.7.24 16:55:33

Tulee mieleen tasan yksi Anna-Liisa, joka käyttää aina koko yhdistelmänimeä. Yksi työkaveri käyttää yhdistelmän jälkimmäistä nimeä ja kaikki loput, joihin olen tavalla tai toisella törmännyt vuosien varrella, käyttävät ensimmäistä nimeä. Väliviivanimellisiä on omassa lähisuvussakin useampi.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: N36 
Päivämäärä:   31.7.24 17:12:31

Jos nimesi on Kukka-Kaarina, Anna-Susanna tai vastaava, niin käytätkö kumpaakin nimeä?
- Virallisissa tilanteissa kyllä. Muutoin lempinimeä.

Mikä on tilanne tuttavapiirissäsi?
- Sisarukset tiputtaneet toisen osan (joko ensimmäisen tai jälkimmäisen) pois.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 17:12:49

Tunnen vain yhden, jonka kaksiosaista nimeä käytetään. Hän inhoaa sitä, jos mainitaan vain ensimmäinen nimi ja toinen jää pois. Vahva identiteettikysymys siis.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   31.7.24 17:23:58

Isälläni on yhdysnimi (yhdysmerkillä), mutta hän on aina käyttänyt vain jälkimmäistä nimeä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 17:32:11

Tiedän yhden joka käyttää koko nimeä. On tyyliin Annamaija, yhteen kirjoitettunakin.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   31.7.24 18:20:53

Mä tiedän monta, niin miehiä kuin naisia, joita kutsutaan kirjainyhdistelmällä, jos on kaksiosainen nimi. Esim. SR, JM, JP, TR jne. Muuten toki yleisempää, että jälkimmäinen osa nimestä on arkikäytössä pudonnut pois. Tiedän yhden tuttavan lapset, joilla on kaksiosaiset tosi pitkät nimet ja heitä kutsutaan aina koko litanialla. Tyyliin Kukka-Orvokki ja Siruliina-Susanna.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 18:32:48

En käytä. Vihaan nimen jälkimmäistä osaa etenkin kun tiedän sen taustan. En vaan ole saanut aikaiseksi tehdä nimenmuutosta, kun se on papereineen niin saakelin työlästä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   31.7.24 18:47:31

Meillä ala-asteen opettaja 80-luvulla sanoi, että tytöt joilla on nimessä väliviiva, valitsevat kutsumanimensä yhdeksi nimeksi. Kaksiosainen on lapsellista. Meidän luokalla taisi olla 3kpl sellaisia. Opettaja kiersi sitten jonkun listan kanssa tyttöjen luona ja suttasi paperista ne liiat nimet, kun tytöt ilmoittivat minkä etunimen ottavat käyttöön.

Ei taitaisi onnistua nykypäivänä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 19:47:02

Mulla on ollut kaveri tyyliä Annamaija. Monta vuotta häntä sanottiin Annaksi, kunnes ei yhtäkkiä kelvannutkaan. Hänen mielestään Anna oli sama kuin jos olisi kutsunut mua nimellä Pir (oikea nimeni Pirjo)

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.7.24 19:58:38

Minulla on kaksiosainen nimi, viiva välissä ja isoilla alkukirjaimilla. Esittelen itseni aina Tytty-Birgitta Pyttyläinen. Virallisissa yhteyksissä ja töissä käytetään tätä, perhepiirissä joko yhdistelmän ensimmäistä tai lempinimeä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.7.24 20:06:09

En käytä kuin etummaista. Inhoan nimeäni ja vielä enemmän inhoan, jos joku kutsuu minua koko nimellä.
Tekisi mieli muuttaa nimeä sen verran, että se väliviiva otetaan pois.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 20:27:10

Tiedän paljon ihmsiä, jolla on kaksiosainen nimi. Taitaa olla aika 50/50 käytetäänkö molempia vai vaan toista nimeä. Toisille on tosi tärkeetä, että käytetään molempia nimiä, kun toiset taas inhoo sitä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 20:32:43

Kyllä se on ihan 50/50, että käytetään joko koko nimeä tai vain osaa nimestä.

  Re: Käytätkö kaksiosaista nimeä?

Lähettäjä: . ;. 
Päivämäärä:   31.7.24 20:43:42

Nimeni on tyyliä Raija-Liisa. Käytän koko nimeä virallisissa yhteyksissä ja miehen sukulaisten kanssa. Muille kuljen lapsuuden lempinimellä. Yksi kaveri ei suostu sitä käyttämään joten hän kutsuu minua etunimen alkukirjaimilla.

Kukaan tuttu ei käytä kaksiosaista, siskokin on/oli virallisesti kaksiosainen mutta hän tiputti jälkimmäisen nimen pois jo lapsena. En muista muita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.