Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: entä sitten? 
Päivämäärä:   31.7.24 15:29:13

Mikä ongelma näillä "MINÄ maksan AINA kortilla/puhelimella"-ihmisillä on senasian suhteen jos joku toinen käyttää myös käteistä rahaa?

Tämän saa huomata vähän väliä keskustelupalstoilla, jos on puhetta maksamisesta liittyen käteisen käyttöön tai jos jossakin kaupassa on joku maksanut käteisellä (ehkä jopa peräti kolikoilla, siis ajatelkaa). Myös irl tiedän muutamia tuttuja, joiden on pidettävä otsikon kaltainen paasaus joka_kerta kun joku maksaa käteisellä, tuttu tai random. Ehkä älyttömin oli vähän aikaa sitten kaverin ihmettely, kun maksoin kahvilassa 20e setelillä, jonka olin saanut työkaverilta vipin takaisinmaksuna. Kaveri ihmetteli, miksen ollut tallettanut kyseistä seteliä talletusautomaatilla tililleni kun vie niin kauan aikaa maksaa käteisellä kun kassa joutuu naputtelemaan saamansa rahan ja antamaan vaihtorahat. Talletusautomaatti onkin tosi paljon nopeampi......

Maksakoon kukin millä haluaa, joten mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, millä ja koska joku toinen maksaa mitäkin niin kauan kuin ei korttimaksajan rahoja ole haluamassa? Sitten kun on jokin vika yhteyksissä eikä kortilla voi maksaa tai jossain myyjäisissä voi maksaa vain käteisellä, ollaan mankumassa käteistä mukana pitäviltä rahaa lainaksi. En kehtaisi, sen paasauksen jälkeen. Ikään kuin käteismaksaminen olisi jotenkin noloa tai jotakin, ei pysty ymmärtämään.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 15:30:05

Saa maksaa millä haluaa, mutta käteinen ei käy kaikkialla maksutapana.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.7.24 15:32:55

Minulla on aina myös käteistä lompakossa koska se kortti ei välttämättä toimikaan.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   31.7.24 15:33:49

Minäkään en ymmärrä tuota.
Itselläni on kyllä pankkikortti, mutta käytän enemmän käteistä.
Kännykkään en ole ladannut mitään maksusovellusta, enkä lataa.

Kukin tyylillään.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: entä sitten? 
Päivämäärä:   31.7.24 15:39:21

"Saa maksaa millä haluaa, mutta käteinen ei käy kaikkialla maksutapana."

Ei käy kaikkialla korttikaan.

Minä voin maksaa ongelmitta molemmilla, mutta kyse on nyt niistä, joiden mielestä käteisellä ei saisi kukaan maksaa vaan vain ainoastaan kortilla tai luurilla.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Piippolan vaari 
Päivämäärä:   31.7.24 15:43:34

Olen 45 vuotias ja olen tähän saakka selvinnyt joka paikassa pankkikortilla tai käteisellä. En ole siis ottanut mitään Mobilepay yms. sovelluksia käyttöön, kun en ole niitä tarvinnut. Pankithan suosittelee aivan jokaista säilyttämään jonkinlaista käteisvaraa, sillä tietotekniikka on alttiina esim. kyberhyökkäyksille, jolloin huonoimmassa tapauksessa moneen päivään ei saata kyetä kuin käteisellä asioimaan. Kyllä käteisellä paikkansa vielä on, juurikin tuon varmuuden takia, sekä se, että käteisellä maksaminen säilyttää edes jonkinlaisen yksityisyyden, eikä pankintäti voi syynätä jokaista ostostasi tiliotteelta.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   31.7.24 15:48:51

Käteinen on katoava luonnonvara, kun sen käsitteleminen maksaa jokaiselle yritykselle joka käteistä käyttää. Raha ei tule ilmaiseksi ruokakauppaan, eikä lähde sieltä. Pienemmistä toimijoista puhumattakaan. Käteinen raha mahdollistaa myös väärinkäytökset, nostaa ryöstöriskiä, lisää inhimillisten virheiden mahdollisuutta ja on myös se kuuluisa harmaan talouden maksuväline.

Ikinä ei ole tullut vastaan tilannetta että pankkikortti ei toimi. En ole Nordean enkä Osuuspankin asiakas ;) Kuitenkin kahdessa eri pankissa tili ja pankkikortit molempiin kaikelta varalta. Lisäksi pari maksusovellusta. Kaverit maksaa velkansa mobiilisti kun käteistä en kelpuuta, ja en lainaa rahaa tai hoida ravintolalaskua jos tilisiirto tai mobiilimaksu ei onnistu.

En ymmärrä kuka jaksaa leikkiä käteisen kanssa, mutta en kommentoi ääneen jos joku niin tekee. Lapsena oli kiva leikkiä kauppaa monopolirahoilla niin ehkä se on jäänyt muilla tekemättä :)

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   31.7.24 15:52:20

Me lähdetään maanantaina kahdeksi viikoksi Italiaan, ja hotellin sivuilla on huomio, että mm. polkupyörien ja kanoottien vuokrauksen voi maksaa vain käteisellä.
Ja ympäristön pikkukylissä saattaa olla että verkkoyhteydet eivät toimi. Eli käteistä pitää olla.

Ja tämä sama homma on Alppien ympäristössä muuallakin.

Käteistä tosin en Suomessa käytä kuin työpaikan keräyksiin ja joulumyyjäisiin. Eikä ole mitään Mobilepayta. Mutta aina on käteistä varalla pari sataa euroa.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   31.7.24 15:54:08

"vie niin kauan aikaa maksaa käteisellä"

Puhelimella maksaminen se useimmilla vasta aikaa viekin että siitä on ainakin turha puhua nopeana. Luulisi sen luurin ensinnäkin voivan kaivaa valmiiksi jonottaessa ja kassan vedellessä tavaroita, mutta ei, sitä aletaan kaivaa vasta kun on sanottu hinta, sitten ei maksu mene läpi vaikka kuinka heiluttelee luuria, tarvitaan jokin varmistus, tehdään se, huomataan että ei sillä tilillä ollutkaan rahaa, kirjaudutaan toiselle tilille, siirretään rahaa ja sitten maksetaan.

Mutta on käteisellä maksaminen vaan niin hidasta.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.7.24 15:57:48

"Ikinä ei ole tullut vastaan tilannetta että pankkikortti ei toimi. En ole Nordean enkä Osuuspankin asiakas ;)"
Myyjän hommia tehneenä voin kertoa että aina ne kortit eivät toimi eikä sillä ole mitään tekemistä pankin kanssa. Onnea jos olet selvinnyt tähän asti korttiesi kanssa.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 15:58:58

"Lapsena oli kiva leikkiä kauppaa monopolirahoilla niin ehkä se on jäänyt muilla tekemättä :)"

Joistakin ihmisistä puhelin on niin ihmeellinen kapine, että sillä pitää tehdä kaikki, ehkä heillä ei sellaista arkista kapinetta ollut sinä aikana kun puhelimen hinnalla sai hyvän käyttöauton.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   31.7.24 15:59:25

Me jäätiin Ruotsissa ilman ruokaa. Oltiin messutyyppisessä tapahtumassa 10 km kaupungin ulkopuolella, eikä ollut kruunuja mukana (oltiin perillä vain viisi tuntia niin ei tultu ajatelleeksi vaihtaa). Hodari, lettu yms myyjille kävi vain käteinen tai Swish-sovellus (johon tarvitsee ruotsalaisen pankkitilin).

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   31.7.24 16:03:20

"aikana kun puhelimen hinnalla sai hyvän käyttöauton."

Kohta joku 2-3-kymppinen tulee selittämään, että hänellä on aina ollut matkapuhelin eikä ne ole koskaan olleet niin kalliita.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 16:04:00

Olen 67v ja käytän eniten kännykkää maksaessani. Toki on käteistä rahaa patjan alla pari tonnia mutta eipä niitä ole tarvinnut käyttää enää moneen vuoteen. Kohta varmaan unohdan pankkikortin salasanan kun en sitäkään ole käyttänyt moneen kuukauteen. Mobilebay on myös kätevä jos ostaa jotain yksityisiltä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   31.7.24 16:10:37

"aikana kun puhelimen hinnalla sai hyvän käyttöauton."

Jep, -80-luvun lopulla Mobiran NMT maksoi n. 25 000mk, nykyrahaksi muutettuna n. 5 000e. Painoihan se monta kiloa kun se piti autosta mukaan otettaessa kiinnittää akkuosaan, joka oli kooltaan jotakuinkin auton akun kokoinen ja painoinen. Ja puhuminen oli kaukana halvasta eikä puhepaketteja tunnettu.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 16:15:48

"Kohta joku 2-3-kymppinen tulee selittämään, että hänellä on aina ollut matkapuhelin eikä ne ole koskaan olleet niin kalliita."

Älähän nyt. Tällä 3kymppisellä oli ensimmäinen auto 700 euron arvoinen (nykypuhelimen hintainen) ja ihan paperirahalla maksoin sen :D

Mä käytän yleensä korttia maksaessa. Jos jostain sattuu tulemaan käteistä, niin sitten myös sillä. Pikku hilut laitetaan säästöpossuun joka tyhjennetään raha-automaatissa yleensä mun tilille sitten kun se on täynnä. Mies käyttää minuun verrattuna paljon käteistä, mutta ihan yhtä lailla korttiakin. Mulla oli mobilepay mutta se lakkasi toimimasta joten laitoin pois.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   31.7.24 16:17:33

Kukin maksakoon tyylillään. Pääasia että maksaa. Aivan turhaa pätemistä maksu tavoista. Joku voi maksaa "karvavisalla" eikä sekään ole väärin!

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   31.7.24 16:20:57

"Tällä 3kymppisellä oli ensimmäinen auto 700 euron arvoinen (nykypuhelimen hintainen)"

Nykyään puhelimet onkin halpoja ja siksi niitä on kaikilla. Ajattele, että tuolloin -80-90-luvulla oli niin vähän liittymiä, että niistä oli paperinen puhelinluettelo, samanlainen kuin lankapuhelinluettelot. Paitsi lankapuhelinluettelot oli paksuja ja niitä oli joka alueella omansa, matkapuhelinluettelo kattoi kaikki liittymät ja oli vihkon paksuinen :D

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Piippolan vaari 
Päivämäärä:   31.7.24 16:30:46

"Kukin maksakoon tyylillään. Pääasia että maksaa. Aivan turhaa pätemistä maksu tavoista. Joku voi maksaa "karvavisalla" eikä sekään ole väärin!"

Kyllä, kukin tyylillään. Välillä toki tuntuu, että osa uusista maksutavoista ei ole niitä nopeimpia ja yksinkertaisimpia. Monesti ole kassajonossa todistanut minäkin sitä puhelimen kautta maksamista ja se todella tuntuu vievän huomattavasti enemmän aikaa kuin nämä perinteisemmät tavat. Johtuuko käyttäjästä vai systeemistä, sitä en tiedä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   31.7.24 16:34:37

"maksoin kahvilassa 20e setelillä, jonka olin saanut työkaverilta vipin takaisinmaksuna. Kaveri ihmetteli, miksen ollut tallettanut kyseistä seteliä talletusautomaatilla"

Ei hyvää päivää, tuossa vasta olisikin ollut järkeä. Onko kaverisi muutenkin yksinkertainen?

Jonkun mielestä on hienoa näpertää turhanaikaisten automaattien kanssa minuuttitolkulla ja vedota siihen, että se on "nopeaa" koska automaatti ja nykyaikaa. Sama kuin nämä sovellusten kanssa pelleilijät, jotka huhuilee kadullakin, että voitko maksaa mun pysäköinnin kun sovellus ei toimi eikä ole korttia. Ei varmaan ole rahaakaan.

Tyhmissä ihmisissä on usein se hyvä puoli, että he tuovat tyhmyytensä esiin ollen vielä ylpeitä siitä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: niin? 
Päivämäärä:   31.7.24 16:52:10

Eihän tuossa mitään ongelmaa. Tuollaiselle käteisen dissaajalle voi sanoa, että sinä et sitten kaikesta päätellen osta tällä kertaa mitään vaan katselet vieressä kun minä syön, koska sinun korttisi tai sovellukseksi ei toiminut eikä sinulla ollut käteistä kuten minulla.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   31.7.24 17:01:45

En ole koskaan törmännyt yhteenkään tuollaiseen ihmiseen, enkä ikinä nähnyt missään tuollaista kommenttia.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   31.7.24 17:13:34

Yksi noin kuusikyppinen mies vaati myymänsä tuotteen maksun tilille, koska ei kuulemma tee käteisellä yhtään mitään eikä sitä enää kukaan käytä. Poika olisi ehtinyt hakea tavaran samana päivänä kun sen netistä löysi, mutta piti sitten odottaa että maksu näkyi miehen tilillä. Kuitti maksusta ei hänelle käynyt. Eikä poika sitten ehtinyt tavaraa hakemaan kuin muutaman päivän päästä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Aha 
Päivämäärä:   31.7.24 17:14:19

"En ole koskaan törmännyt yhteenkään tuollaiseen ihmiseen, enkä ikinä nähnyt missään tuollaista kommenttia."

Joten sellaisia ei ole olemassa?

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 17:18:47

Monenlaisia on kaikissa ikäluokissa.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.7.24 17:18:47

Snipper.

Iham tiedoksi, että myös pankkikortilla maksu maksaa sille kaupalle.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 17:37:06

Millaista ihmistä kiinnostaa niin paljon muiden tekemiset, että asioikseen ihmettelee jotakin maksamisia? Tulee mieleen yksi tuttu, joka joskus vuosia sitten sai luottokortin ja sen jälkeen alkoi puhua siitä, kuinka ne on köyhiä, joilla ei ole luottokorttia ja kun ei ole luottokorttia, se tarkoittaa että on ulosotossa. Kuulemma kaikilla on muuten luottokortti. Oli sellainen velaksieläjä kaikessa, että sitä muista luuli mitä itse oli.

Tulee mieleen joku nuori, jolle tuollaiset "aikuisten asiat" on uusia ja siksi ihmeellisiä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   31.7.24 19:12:07

Kyllä se tavara saa jäädä kassalle jos käteinen ei käy. Nih

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 19:14:37

Minä Vaan, onnea vaan nykyaikaan, ei mene kauaakaan,kun köteisellä maksaminen on harvinaisempaa. Esim Lontoossa eivät ota juuri missään käteistä ja sama yleistyy muualla koko ajan. Hyvä niin.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 19:18:38

Mitenhän sitten nämä ei käteistä-firmat toimii kun maksukorttiliikenteeseen tulee pidempi häiriö. Tuota tulee mietittyä myös reseptien kannalta, kun kaikki on siellä tietokoneella. Mitä jos se ohjelma kaatuu? Kaikki kun kuitenkin on mahdollista, vaikka ei _vielä_ ole mitään semmosta sattunut..

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 19:20:46

. , noh, miltei kaikki Suomessa toimii sähköisesti, esim moni työpaikka, kaupat, ravintolat, it-firmat, joukkoliikenne. Ei ne kaupat yhteyksien katkeamisen takia sitten nyy mutään, ei käteisellä eikä kortilla.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Hulkko 
Päivämäärä:   1.8.24 00:58:53

Mullon aina kolkytdonaa taskus.voi ostaa sitä mist diggaa.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   1.8.24 04:47:39

Olen myyjä ihan tälläkin hetkellä, ja tiedän kyllä että korttimaksaminenkaan ei ole ilmaista, ja tiedän myös sen että teoriassa kaikki korttimaksaminen voi yhtäkkiä seota ja olla pois käytöstä. Niin ei vain ole tapahtunut. Korttimaksamisen kulut kaupalle eivät ole kaikille samat, korttimaksuista jää vain digitaalinen jälki ja korttimaksut eivöt aiheuta samanlaisia oheistoimia kuten käteinen. Tokihan "myyjänä aikanaan työskennellyt" muistaa miten paljon käteisen käsittely mennen tullen vie työaikaa? Tietysti kaikki eivät pääse rivimyyjästä eteenpäin eivätkä ehkä koskaan näekään taustatoimia ja kulurakennetta.

Meillä ei ole kauppa öisin auki niin pankkikohtaiset huoltokatkot ei vaikuta, paitsi niillä mainituilla pankeilla kun katkoja on säännöllisesti kelloon katsomatta. Laitteistot päivittyy uudelleenkäynnistyksen yhteydessä niin ei ole katkoja siltikään. Sähköt jos menee niin menee myymälä kiinni, ei käy kortti eikä käteinen.

Jotenkin hassua että käteisen kannattajat haluavat ajatella vain "entä jos kortti ei toimi", vaikka mainitsin aika monta sähköisiä maksutapoja puoltavaa seikkaa. Ehkä se on vain muutosvastarintaa ja haluttomuutta sopeutua?

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.24 06:14:00

Minulla on yksi rikas kaveri joka ostaa minulle ja sitten maksan hälle käteisellä.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 07:04:14

https://www.ksml.fi/paikalliset/7321961

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.8.24 07:20:36

Ällö: vasta viime viikolla kauppa myi käteisellä, vaikka yhteydet olivat katkenneet.

  Re: "MINÄ en käytä KOSKAAN käteistä" - jaa,

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.8.24 13:52:17

, jos sitä ei saa kirjanpitoon ylös, niin yleisesti kaupat suljetaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.