Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   31.7.24 11:35:20

Olen erittäin aikaansaamaton, enkä tee asioita ellei ole pakko. Sen takia deadlinet lähestyy uhkaavasti, enkä saa aloitettua kun edellisenä iltana. Toki se tuntuu aina työvoitolta, kun kahden kuukauden asiaan menee se yksi päivä, mutta se käy pidemmän päälle raskaaksi, kun ei saa mitään hoidettua ajoissa. Sama asia arkisten askareiden kanssa. Pyykkään vasta, kun on viimeinen pari sukkia käytössä. Siivoan vasta kunnolla, kun joku tulee käymään. Pidän kyllä perushygieniasta huolta, mutta siihen se sitten jääkin. Nuorena sain asiat hoidettua, kun niitä käskettiin tekemään. "Siivoa huone!" "Imuroi talo!" "Lue kokeeseen!" Olivat aivan parasta kuultavaa, koska silloin todella tein jotain. Nyt olen kuitenkin "aikuinen", ja tiedän, että pitäisi olla parempi.

Olisiko teillä toimivia vinkkejä tähän? Kalenteria, to do -listaa sun muita netistä löytyviä ohjeita olen jo kokeillut, mutta mistään ei ole apua. Saatan pyytää vanhempiani kylään silläkin ilveellä, että saisin siivottua. Saan siis kyllä asiat hoidettua, mutta haluaisin kehittyä sellaiseksi, että ne hoituisivat ajallaan ja automaattisesti.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   31.7.24 11:45:52

Pilko tekemiset pieniin paloihin. Esim. Siivoa keittiö -> laita astiat koneeseen, pyyhi tasot, vie roskat.

Pyri luomaan monista asioista rutiineja, eli heti syötyä lautanen siirtyy koneeseen eikä jää lojumaan. Illalla vaatteet niille kuuluviin paikkoihin jne. Ja joskus asioiden hoito vaatii vain päättäväisyyttä, että nyt mä sen teen.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   31.7.24 11:49:30

Täällä kohtalotoveri... Täysin aikaansaamaton, enkä aina edes näe sotkua vaikka tietenkin tiedän, ettei roskapussi kuulu eteiseen tai jo aikoja sitten avattu ja tyhjennetty pahvilaatikko keskelle olohuoneen lattiaa.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   31.7.24 11:51:25

Ihan normaalia - tätä tekee todella monet vaikka eivät myönnä.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   31.7.24 12:03:47

Joo, ja siis kun ei kukaan edes tietäisi musta tällaista! Hoidan asiat ajallaan, ja kun joku saapuu kylään niin asunto on tip top siisti.

Ensimmäinen vinkki on hyvä ja sitä toteutankin, eli tiskit aina heti koneeseen, roskat vien ajallaan ja pyyhin tasot aina ruuanlaiton jälkeen ja jos likaa. Se kuuluu mielestäni perushygieniaan, että tasot on puhtaana, eikä esimerkiksi biojäte pääse haisemaan. Tuollainen asioiden paloittelu ei kuitenkaan ole itseäni auttanut. Esimerkiksi jos varaan jollekin päivälle jonkun pienen asian tekemisen, niin siirrän sen aina seuraavalle päivälle, ja sitten seuraavalle, kunnes se on taas pakko tehdä ja teen sen vasta silloin. Joten valitettavasti tämä ei ole omalla kohdallani auttanut. Ja tuo "asioiden hoito vaatii vaan päättäväisyyttä", niin kyllä ne asiat hoituu, mutta haluaisin sen automaatioksi ja hoidoksi ajallaan.

Ja sentään helpottavaa tietää, että on kohtalontovereita! Tuntuu välillä, että on ihan yksin asian kanssa :')

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   31.7.24 12:05:03

Kvg prokrastinointi

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   31.7.24 12:20:35

-*-: Niin kuin jo aloituksessa sanoin, olen jo googlaillut ja tiedostanut ongelman. Netistä löytyvistä ohjeista ei ole kuitenkaan ollut apua, jonka takia tulin kyselemään täältä. :)

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 12:33:10

Eipä tossa muuta vaihtoehtoa ole kuin joko hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet tai sitten päätät muuttuvasi ja pysyt päätöksessä.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 12:38:00

Tee suunnitelma miten haluat hoitaa asiat: viikkosiivous kerran viikossa (sis. pölyt, vessat, imurointi), laskujen maksu heti kun tulee palkka, kokeeseen luku 3 pvää ennen ja kertaus edellisenä iltana.

Siisti keittiö ja asunto joka ilta. Herää aamulla aikaisin ja laita pyykit koneeseen. Vie roskat / kierrätykset muutaman päivän välein samalla kun menet esim. kauppaan. Kun katsot illalla telkkaria viikkaa ne / silitä.

Itse teen viikkosiivouksen usein arkena, näin tiedän että viikonloppuna on jo siistiä ja voin laiskotella ja tehdä kaikkea muuta kivaa.

Ja tehtävä kerrallaan. Huomaat että johonkin hommaan menee 5-15 min ja se on valmis. Somessa ja netissä roikkuu helposti saman ajan ja se on hukkaan heitettyä aikaa.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 12:41:50

Anna, onko kyse siitä, että sotkuisuus ei oikeasti haittaa sinua jos ketään ei ole tulossa käymään? Vai etkö saa asioita alkuun vaikka haluaisit? Istutko sohvalla syyttelemässä itseäsi sotkusta sen sijaan, että siivoaisit?

Minulla on kyllä helposti pyykkiteline viikon keskellä olkkaria ja koirankarvaa ja koivunsiementä nurkat täynnä jos en viitsi siivota. Kun itseäni alkaa häiritsemään niin homma hoituu kyllä. En siis ota paineita siitä, mitä "pitäisi" tehdä, vaan siivoilen ihan oman makuni mukaan.

Jos ongelmaa ei ole tekemisen aloittamisessa vaan siinä, ettei kiinnosta, niin ainoa keino on oppia kiinnostumaan.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 13:13:37

Tosiaan missä se ongelmakohta on? Katseletko ja tuumitko että pitäisi tehdä, haluaisit todella tehdä, mutta et vaan pysty tekemään? Vai etkö vaan näe, ei huvita yhtään, voisit kyllä jos haluaisit? Kannattaa seurailla ja pohtia tätä, koska ratkaisut on erilaisia.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   31.7.24 13:54:02

Auttaisiko, jos laittaisit itsellesi lapun vaikka jääkaapin oveen "pese pyykit" tai mitä olikin tarkoitus tehdä?

Tai onko vaikka kännykkäsi herätyskellossa toimintoa että siihen voisi lisätä tekstin? Siihen herätys päälle, ja teksti "tiskaa astiat" tms. Joku vekotin joka antaisi sinulle käskyt jotka sait vanhemmiltasi kun olit lapsi/aikuinen.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.7.24 14:04:35

Huomaa kyllä, että näitä ohjeita antavilla ei ole mitään käryä mistä oikeasti on kyse. Käypä aloittaja huviksesi tekemässä netistä joku ADHD-testi. Se ei anna virallista tulosta, mutta saatat yllättyä tuloksesta - ja prokrastinointi on eräs äärityypillinen piirre. Pitäispitäis, mutta kun tuleekin jutut x, y ja z...

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   31.7.24 14:06:54

Kiitos tosi paljon vastauksista! Tämä "ongelma" on ollut tosi kuormittava, minkä takia haluaisin parantaa tapani, mutta omin avuin en ole saanut oikein mitään aikaan.

Kysyttiin, että mikä on itsessään se ongelmakohta. Ongelmakohta on se, kuinka itse kuormittuu siitä, kun antaa asioiden olla, kunnes ne on pakko hoitaa. Jos johonkin tehtävään on annettu vaikka kuukausi aikaa, ja sen hoitaa yhdessä päivässä, niin onhan se toki tehokasta, mutta hirveän kuormittavaa. Näitä tekemättömiä asioita myös stressaa koko ajan, mutta niitä ei siltikään saa hoidettua, kunnes on pakko. Tuntuu siis, että omat voimavarat hupenevat siihen stressaamiseen, vaikka sen voisi hyödyntää johonkin muuhun.

Pahinta on, että minua itseäni häiritsee kyllä sotku ja haluan asunnon olevan siisti. Tämäkään ei jostain syystä saa minua toimimaan. Teen vain aina sen "pakollisen", mikä vaaditaan perushygieniaan, mutta kaikki muu jää. Tähän on vain vaikea keksiä ratkaisua, kun periaatteessa ei ole mitään ongelmaa, mutta kuitenkin on.

Mutta kiitos, aion ainakin kokeilla tuota, että saisin jotain kautta "käskyn" tehdä asia x. Käytän samaa asiaa, jos tarvitsee muistaa jotain tärkeää, mutten ole tajunnut hyödyntää vielä tässä asiayhteydessä!

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:11:22

Laita kännykkään ajastus 15minuutiksi ja aloita esim keittiön siivous, et lopeta ennenkuin kello soi.
Saatat hämmästyä kuinka paljon saat aikaiseksi vartissa.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 14:14:57

Meidän poika kertoi omilleen muutettuaan, että kiersi munakelloon joka päivä 15 minuuttia, ja siivosi aina jotakin sen ajan. Pysyi kyllä kämppä siistinä.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:26:53

"Pahinta on, että minua itseäni häiritsee kyllä sotku ja haluan asunnon olevan siisti. Tämäkään ei jostain syystä saa minua toimimaan. Teen vain aina sen "pakollisen", mikä vaaditaan perushygieniaan, mutta kaikki muu jää. Tähän on vain vaikea keksiä ratkaisua, kun periaatteessa ei ole mitään ongelmaa, mutta kuitenkin on."

No niin, eli toiminnanohjauksen ongelma. Jos löydät jonkun käskemään säännöllisesti, niin se on helppo tapa kiertää ongelma, mutta kannattaa perehtyä esim. ADHD-tyyppisille tarkoitettuihin toiminnanohjauksen tukemisen vinkkeihin.

Ja ihan ensimmäisenä kannattaa antaa itselleen anteeksi. Ylimääräinen stressaaminen ja pakottaminen ja itsesyytökset eivät ainakaan auta, tätä taktiikkaa olet kokeillut jo. Sen osalta voit siis hellittää, koska jos pinnistelemällä ja ikuisella stressillä olisi tilanne ratkennut, se olisi jo tapahtunut. Jos voit päästää stressistä ja ahdistuksesta yhtään irti ja oppia vaikka nauramaan sille samalle pahvilaatikolle keskellä lattiaa, säästät todella paljon energiaa.

Monelle tämän tyyppiselle toimii esim. "Nyt kun olen jo tässä" -ajattelu. Sen sijaan, että psyykkaisit itseäsi tekemään jotain suunniteltua tiettyyn aikaan ja sitten piekset itseäsi henkisesti kun se ei onnistu, ajattele mieluummin, että nyt kun tässä jo harjaan hampaitani, voin samalla pestä lavuaarin. Tai pyyhkäistä peilin. Minulla on siivouskamat kylppärin kaapissa juuri tällaista varten :D Kaikki asiat kannattaa myös sijoittaa lähelle käyttöpistettä. Tulee siivottua ketitiötä, kun kaikki rätit ja aineet on keittiön lavuaarin alla eikä eteisen siivouskaapissa jne. Ei haittaa, vaikka siivouskamppeita on kolmet eri paikoissa kämppää, jos niitä tulee sillä tavalla käytettyä!

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:38:52

KC Davies saattaa voida auttaa sinua. Hänellä on kirja, How to keep house while drowning, mutta tässä hänen TED-talkinsa ensin:

https://www.youtube.com/watch?v=M1O_MjMRkPg

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:42:42

Aloittaja on tyypillinen prokastinoija. Varsin tyypillistä, kärsin itsekin ajoittain. Tutustu ilmiöön ja tässä saitkin ihan hyviä vinkkejä jo.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   31.7.24 14:55:34

Oi, kohtalotoveri!
Saman asian kanssa painiskelen ja taas on ollut koko kesä aikaa tehdä 4 koulutehtävää. Palautus maanantaina. Yhtä olen vähän aloittanut :') mutta pakko on paras motivaattori... ja sitten kehuskelem, miten taas tuli tehtyä 5 op päivässä.. ja ahdistuttua siitä kuukausi, etten saa mitään aikaan.

Mua auttaa sekä töissä että opinnoissa se, että teen jonkun kanssa yhdessä. Koulussa opintopiiri ja töissä kollegan kanssa yhteissuunnittelupalaverit. Kun on sovittu aika, en kehtaa luistaa siitä.

Kotona siivoan, kun on pakko tai sattuu inspis iskemään. Mullakaan ei toimi tuo, että laittaisin 15 min aikaa jolloin siivoan. Pyh, siivoan sitten joku päivä raivolla 5 tuntia.

Eli vinkkejä otetaan vastaan täälläkin ;)

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 15:04:45

Pessillä on myös toiminnanohjauksen ongelmia, ei laiskuutta.

Olen oikeastaan melko vakuuttunut että laiskuutta ei ole olemassakaan. Ei ihmiset huvikseen ole tekemättä asioita joiden tekemättä jättäminen stressaa heitä.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 15:06:41

Laiskuus on sitä, kun valitsee olla tekemättä jotain sen takia, että tekemättä jättäminen on mukavampaa. Laiska ei stressaa itseään hengiltä sen takia, että homma on tekemättä.

Minä laiskottelen välillä, koska se on mukavaa. Ei haittaa vaikka kertyy tiskiä ja pyykkiä. Sitten hoidan ne pois kun haluan.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: halo 
Päivämäärä:   31.7.24 15:07:44

Todella selkeä ADHD.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   31.7.24 15:38:40

Kiitos tästä topicista, mulla on ihan sama ongelma! Toisinaan jokin homma jää liiankin viime tinkaan, ja olen sen vuoksi myös menettänyt rahaa...

En ole oikein koskaan ajatellut, että mulla olisi ADHD, mutta autismia olen epäillyt jo ainakin viisi vuotta. Ilmeisesti autisteilla on usein myös ADHD.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   31.7.24 16:55:48

Minulla on aloittajan (ja ilmeisesti monen muun kirjoittajankin) kanssa aivan sama ongelma. Pitäisi tehdä asia X, jota en millään saa tehtyä, stressaan asian tekemättömyyttä ja sitten vasta kun on aaaaaivan pakko, teen sen hirveän ahdistuksen ja stressin saattelemana. Opintoni ovat jääneet kesken tämän takia.

Useaa täälläkin annettua vinkkiä olen kokeillut, mutta tuli muutamia uusia. En myöskään ole koskaan ajatellut (eikä opiskeluaikojeni ohjaajakaan), että tämä voisi olla AHDH tai jokin muu häiriö. Olen rauhallinen ja keskityn kyllä, kun vaan ensin saan aloitettua. Pitää miettiä asiaa.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   31.7.24 16:57:30

"Pitäisi tehdä asia X, jota en millään saa tehtyä, stressaan asian tekemättömyyttä ja sitten vasta kun on aaaaaivan pakko, teen sen hirveän ahdistuksen ja stressin saattelemana. "

Tämä oli täydellinen kuvaus ongelmasta.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.24 17:16:11

ADHD:ssakin ilmeneviä ongelmia, kuten esimerkiksi toiminnanohjauksen vaikeuksia, voi esiintyä myös yksinään.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   31.7.24 17:23:51

Pessillä ei ainakaan ADHD:ta ole. Ihan vain taipumusta prokrastinointiin ja perfektionismiin: en aloita, jos en voi saada myös valmiiksi täydellistä tuotosta siltä istumalta.

Toiminnanohjauksessa on haastetta tämän takia, mutta tarvittaessa (ja halutessani) saan kyllä tehtyä mitä vain. Opinnot tai työt eivät jää kesken (olen tuplamaisteri ja pari amk-tasoista lisäpätevyyttä päälle, ja olen ollut samassa työpaikassa vuosia ja vuosia). Ei siis tyypillistä ADHD-tyylistä keskenjättämistå ja poukkoilua esiinny mulla. Opinnoissa olen aina menestynyt kiitettävästi eikä minulla ole mitään keskittymisen tai toiminnanohjauksen haastetta sitten, kun alan tehdä. Aloittaminen on vaikeaa (mikä olisi kyllä tyypillistä adhdssakin), mutta johtuu mielestäni ihan täysin tästä vitkuttelusta ja epämieluisten asioiden välttelystä. Onhan se nyt mukavampaa käydä jätskillä, nähdä kavereita tai jopa siivota kuin alkaa kahlaamaan läpi tenttikirjaa.
Lisäksi keskityn kyllä asioihin, joita suoritan sijaistoimintoina. Olen mm. lukenut noin 20 romaania tässä kesän aikana opiskelun sijaan :D

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   31.7.24 20:47:33

Olen tosi kiitollinen näistä kaikista vastauksista, ja ihana löytää lisää kohtalontovereita! Lähipiiristäni kaikki, joille olen yrittänyt tästä asiasta puhua, eivät ole oikein ymmärtäneet mistä on kyse. Googlaamalla löytyy kyllä paljon aiheeseen liittyen, mutta olen kuluttanut jo monia, monia tunteja ratkaisujen ja vinkkien selvittämiseen - nykyään tuntuu, että sekin vie aikaa pois kaikelta.

ADHD:ta tai muutakaan keskittymishäiriötä en omaa, vaikka minulla kyllä tällaisia testattiinkin yhdessä vaiheessa. Pystyn kyllä yleensä keskittymään melko pitkiäkin aikoja, mutta tosiaan vain "pakon" edestä.

Tässä kuitenkin tuli taas uusia ideoita, mitä voi lähteä kokeilemaan, kiitos niistä! Toimivuudesta en ole vielä varma, mutta olen ainakin innokas kokeilemaan, jos tätä tapaa saisi muutettua edes hivenen parempaan suuntaan.

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Mörö 
Päivämäärä:   31.7.24 23:40:29

Voisiko joku ystävä tai perheenjäsen toimia valvojana, ilmoitat hänelle että siivoat kämppäsi torstaihin klo 19 mennessä ja raportoit valvojallesi kun homma on hoidettu. :D

  Re: Auttakaa laiskaa!

Lähettäjä: Toppenlirare 
Päivämäärä:   1.8.24 00:30:41

Kukin auttaa ensisijassa itseään. Työ on PARASTA sosiaaliturvaa. Mee vaikka hyllyttään kamaa Prismaan tai Sittariin. Kunnon työtä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.