Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Mitvit 
Päivämäärä:   31.7.24 09:26:31

Meillä on perukirjoitus hoidettu aikapäiviä sitten, ja muut osakkaat (kaksi sisarustani) ovat antaneet kaikki valtuudet kuolinpesän asioiden hoitoon minulle. Saan myös asioiden hoitamisesta ja hautajaisten järjestämisesta "palkaksi" vainajan pankkitilien varat. Ja nyt puhutaan siis vain sadoista euroista.

Voinko vain omatoimisesti siirtää rahat omalle tililleni ja sulkea ne? Pankeilla on siis valtakirjat toimitettuna, ja tilit on siirretty pankin puolesta niin että näkyvät minun verkkopankissani.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 09:42:33

Tuonkin asian voisit varmistaa pankissa mutta eihän pankki ole ihmistä varten nykyisin vaan erittäin vaikeasti saavutettavissa.
Sanoisin että kun sulla on kaikki valtuudet hoitaa asiat niin jos hautajaiskuluja et halua kirjata perunkirjaan ( kuitti vainajan varoista maksettuna) eikä muitakaan maksuja enää tililtä mene niin eiköhän se käy.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.7.24 09:49:29

Voit tehdä jos niin on sovittu. Käy kysymässä pankissa miten onnistuu. Pyytävät lisää valtakirjoja yms jos katsovat tarpeelliseksi. Perunkirja ainakin mukaan pankkiin.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Mitvit 
Päivämäärä:   31.7.24 09:57:09

Olen siis jo asioinut pankissa ja heillä on kaikki tarvittavat paperit siellä, ja niitä vastaan siis siirsivät tilit minulle. Aloin vain epäilemään, että voinko näin oikeasti toimia. Tuntuu rikolliselta viedä isävainaan rahat.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   31.7.24 10:51:33

Riippuu siitä onko perintö jaettu. Onko kuolinpesällä omaisuutta esim asunto tai tontti taloineen? Jäikö leski sinne asumaan? Siinä tapauksessa voi lopettaa tilin.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.24 10:58:57

Aloittaja, pesä on jaettava ennen kuin tilit voi lopettaa. Jako tehdään testamentin tai perintökaaren mukaan.

Sitten voit lopettaa tilit.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.7.24 11:41:03

Faktatietoa: voit lopettaa, ainakin Nordeassa onnistui yhdellä puhelulla.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 12:26:49

Voit lopettaa, kunhan tilille ei ole tulossa enää mitään maksuja, esim. veronpalautusta.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 12:44:27

Onhan sulla sisaruksilta kirjallinen lupa lopettaa tilit ja pitää rahat? Oman selustan turvaamiseksi pyydä lupa myös kirjallisesti ja niin, että siinä näkyy mistä tileistä on kyse ja minkälaisesta summasta. Ei tarvi sitten jälkeenpäin kinastella, jos jollakulla alkaa muisti pätkimään...

Mutta teknisesti, kun lupa on, niin saat rahat pitää.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: jyskä 
Päivämäärä:   31.7.24 12:48:31

Mitvit, et voi siirtää rahoja omalle tilille. Eikö omaisuutta ole jaettu, kun perunkirjoitus on suoritettu? Jos omaisuuden jaossa rahat on määrätty sinulle, niin silloin voit siirtää.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   31.7.24 13:26:31

Perinnönjako ja pesän jakokirja on molemmat tehtävä. Pankkiin riittää valtakirja lopettaa pesän tilit mutta ei ilman jakokirjaa siirtää varoja.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.7.24 13:59:18

... , perintö jaetaan perukirjan ja jakokirjan perusteella. Perilliset voivat hyvin sopia keskenään, että yksi ottaa talon, toinen autoja ja kolmas pankissa olevat varat.

jyskä, kuolinpesä voi jäädä jakamattomaksi ikuisiksi ajoiksi. Olen itse osakas kuolinpesässä, jossa perunkirjoitus on tehty 85 vuotta sitten eikä ole edes suunniteltu vielä jakoa. Ehkä minun ja serkkujeni lapset sitten joskus tekevät edes osittaisen jaon.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   31.7.24 17:08:27

Suomessa kenenkään ei tarvitse jäädä jakamattoman kuolinpesään jos se omaisuus on kiinteistö. Kuka tahansa kuolinpesän osakkaista voi pyytää pesän lopettamista, eli teettää jakokirjan. Nuo 85-vuotta jakamatta olevat on ongelmallisia kun perintökaari on otettava huomioon vaikka olisi testamentti. Yleisohje, kun on pidetty pesää jakamatta 2 vuotta kannattaa jakoa vaatia.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 17:10:17

Jos muut osakkaat on valtuuttaneet sinulle käyttöoikeuksien lisäksi myös tilien lopetukset, niin toki voit ne tehdä. Mitään jakokirjoja ei silloin tarvitse tehdä.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.7.24 18:41:50

Tiitu, jos emme ole nähneet tässä jakamattomassa kuolinpesässä mitään ongelmaa 85 vuoteen, olemmeko harvinaisen sopuisa perikunta? Nyt ainoat osakkaat olemme minä ja enoni, ja luultavasti ainakin osittainen jako tehdään sitten, kun enon perilliset tulevat osakkaiksi.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   31.7.24 20:47:25

Aloittaja, tehkää se jakokirja kun mitään jaettavaa ei ole, niin nopeasti hoituu. Pilkku (+eno) sopu on hyvä asia, voisittehan tehdä kiinteistöyhtymä, mutta kp teillä. Onhan sinulla testamentti, että jos jäät auton alle tai entä jos enollesi jotain tapahtuu?

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 20:47:49

s pankissa ainakin oli perkeleen vaikeeta. puoli vuotta käytiin monta kertaa, joka kerralla eri tietoa. välillä sanottiin että ei voi lopettaa tai siirtää käyttöoikeutta, välillä sanottiin että voi. lopulta saatiin tili suljettua ja kivasti meni rahaa laskutuspalvelun käyttöön kun olisi heti voinut sulkea tilin ja saada rahat omalle tilille mistä maksaa laskut.

  Re: Kuolinpesän pankkitilit

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   1.8.24 09:39:03

Kun on menossa pankkiin, ottaa mukaan perunkirjan, jakokirjan ja muiden osakkaiden allekirjoittaman valtakirjan, jossa ruksattu kohta saa lopettaa tilit ja siirtää varat, niin homma hoituu. Omalla kohdallani yritin päästä eroon turhasta tallelokerosta ja meinasi usko mennä. S-Pankki kyllä ilmoitti että tilin lopetus ei onnistu 20 min ennen sulkemista, menin seuraavana päivänä ja siihen meni 7 min. Että juu, hankalaa ja raskasta on, vielä suru ja kaikki järjestelyt siihen niin huokaus, voisi olla pankeilla selkeä ohjeistus että näin haluamme että toimit.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.