Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 22:46:09

Mikä siinä on, ettei saa olla ylpeä omasta työstään ja siitä, että siinä on hyvä?

Ei ole montaakaan viikkoa, kun joku vähätteli, että "olet vain tarjoilija". Kyllä, olen tarjoilija ja työssäni todella hyvä, viikoittain saan kiitosta ja olen pidetty niin asiakkaiden kuin työkaverien toimesta. Maailmassa on tarjoilija ja "tarjoilijoita", joita työ ei kiinnosta lainkaan. Minua kiiinnostaa.

Sanotteko Auri Kanasellekin, että hän on "vain siivooja", kun tekee juttua, missä on oikeasti todella hyvä ja tykkää siitä? Miksi se, että on ylpeä tekemisestään ja tykkää siitä on joidenkin mielestä paha asia? Aivan samantekevää, mikä työn kuva on. Vai onko niin, että kaikkien pitää vaan katkeroituneena raataa työssä, josta ei pidä tai jossa ei halua kehittyä?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: selitän 
Päivämäärä:   30.7.24 22:48:14

Koska luterilaisuus. Suomessa ei saa olla ylpeä yhtään mistään, se on syntiä. Lisäksi ylpeä ihminen kuvittelee helposti muka olevansa jotakin, ehkä jopa jotenkin parempi kuin muut, ja sehän ei käy laatuun.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 22:50:37

Minä taas suomalaisena kehun ja olen iloinen toisten puolesta. Kahtia jakautunut kansa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   30.7.24 22:57:56

Selitän on valitttavasti oikeassa. Ja tämä sama jatkuu siihenkin, että ketään ei pidä kehua, koska ne ylpistyvät.

Typerä tapa! Minä taistelen sitä vastaan kaikin voimin. Kehun jokaista, joka sen mielestäni ansaitsee, ja samoin olen itse ihan oikeutetusti ylpeä omasta työstäni, ja siitä, että aina yritän parhaani. Ja onhan sillä vaikutuksensa. Minusta pitävät asiakkkaat, työnantajat ja kaikki.

Ja joo, niitäkin riittää, jotka haluavat polkea minut maahan. Mutta niille nauran päin naamaa, ja viis veisaan siitä, kun joku kysyy miten sulla on pokkaa olla tuollainen kun et ole mitään. Niihin vastaan, että olen oma itseni ja juuri sellainen kuin haluan. Ja jossi kelpaa, menee muualle etwimään mieleisiään ihmisiä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 22:59:45

Eli Duunari on parempi kuin muut suomalaiset? Höpö höpö.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 23:01:05

Kyllä saa. Se on ihan jostain muusta kiinni, että ihmiset eivät täällä sinulle kovin kauniisti puhu, Ällö.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 23:07:16

Tottakai saa olla ylpeä työstään ja osaamisestaan. Niin minäkin olen. Tosin jos kirjoitan siitä vaikka täällä anonyyminä, että olen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut, siinä kuuluisassa vaativassa asiantuntijatyössä ja siitä vielä maksetaankin kohtuullisesti, on suunnilleen seuraava kommentti: luuletko olevasi jotain, duunari tienaa paremmin eikä ole tarvinnut kuluttaa monta vuotta koulun penkillä jne. En luule olevani mitään, vaan tiedän olevani osaava ja hyvä työssäni.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   30.7.24 23:11:27

Saa olla ja minäkin olen. Vaikka olenkin duunari, joita täälläkin säännöllisesti mollataan.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 23:51:18

Kaveri on arkkitehti ja helkkarin hyvä siinä, mitä tekee. Suunnittelee kouluja. Varmaan monista tylsää ja monotonista, mutta tietää aiheesta kaiken. Miksei saisi olla ylpeä siitä, vai onko vain hienoja yksityisasuntoja ja muita hienoja julkisia rakennuksia suunnittelevat hyviä työssään? Ketään ei kiinnosta jonkun random koulun arkkitehtuuri.

Minä taas haluan luoda ihmisille elämyksiä ja olla heille läsnä ilossa tai surussa - mikä siinä on huonompaa? Hyvälle tekijälle maksetaan hyvä palkka, huonolle ei. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on keskimäärin enemmän vapaapäiviä kuin työpäiviä. Huippuja en tienaa, mutta sopivasti oman elämäntyylin ylläpitoon.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   30.7.24 23:54:15

Työstään saa olla ylpeä, mutta ihan on asia erikseen käydä vähän väliä pätemässä siitä nettifoorumilla. Se menee jo säälittävän puolelle.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 23:57:40

Mitä Noh tarkoittaa nettifoorumilla vähän väliä pätemisellä? Jos keskustelun aihe esim. täällä on palkka, koulutus tai työ, niin onko keskusteluun osallistuminen pätemistä? Kuka saa kertoa työstään ilman, että se on säälittävää?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 00:24:09

Saahan omasta työstään ylpeä olla, mutta miksi sitä on tarve korostaa?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   31.7.24 00:29:48

Onko tämä aiheesta keskustelu asian erityistä korostamista? Mielestäni nuo viimeiset kommentit alleviivaavat aloittajan pointtia, eli ei se nyt vain ole oikein sopivaa olla ylpeä työstään ja osaamisestaan, parempi ettei vain korosta asiaa, säälittävää tuoda asiaa esille jne.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 00:54:23

Hmm, juuri näin. Jos joku kysyy, pidätkö työstäsi ja kerrot pitäväsi ja olevasi siinä taitava, niin olet ylimielinen @!#$. :D Myönnän auliisti olevani surkea monissa asioissa, mutta työssäni en ole.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: niimpä 
Päivämäärä:   31.7.24 00:57:50

Juuri luin jutun, jossa kerrottiin Simone Bilesista. Hän sanoi, että jos hän sanoo olevansa maailman paras voimistelija, häntä pidetään ylimielisenä. Tällöin hän vain lyö faktat pöytään. Koska hän nyt vain on :D

Eli ihmiset on vain naurettavia.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   31.7.24 01:56:56

"Koska luterilaisuus. Suomessa ei saa olla ylpeä yhtään mistään, se on syntiä."

Tuossa on perää. Joka itsensä ylentää (vaikka olemalla ihan vaan ylpeä omasta ammattitaidostaan) se alennettakoon. Onneksi tuo näyttäisi olevan edes pienessä muutoksessa, löytyy porukkaa enemmän kuin yksi, jotka lähtee vaikka startupilla rinta kaarella tekemään omaa juttua. Ja jos sattuu menemään nurin niin uutta matoa koukkuun (eikä siinä se nähtiin, mitä tuokin luuli olevansa, siitäpähän sai)

Itselle on järjettömän vaikea vastaanottaa kehuja - juujuu, tiedän että meni todella hyvin (kun sen tietää itse, jos joku meni putkeen tai pershiilleen) , eipä siitä muuta. Aikoinaan olin tietyllä kapealla oman alan osa-alueella osaamisessa globaalisti varmasti top 20 jos ei top 10. Kiinalaisia kiinnosti ja vajaat 10 vuotta myöhemmin muutkin alkoi yleisesti päätyä samoihin juttuihin ;D

Vaan täälläpä hötölässä muistelen menneitä enkä ole mitissä proffana ;D Se "tyytymisen kulttuuri" on aika syvällä vaikka Nokia sitä vähän ravistelikin. Mutta "pieleenhän" sekin meni, ei olisi edes kannattanut yrittää saati nostaa osaamista esiin, hyi hyi.

Aina hienoa seurata minkä tahansa alan osaajia, se osaamisen arvostus asiasta riippumatta lienee perua kotikasvatuksesta. Ja kun kaikesta eteen tulevasta haluaa oppia/osata mahdollisimman paljon, nousee arvostus niitä oikeasti niissä hommissa osaavia kohtaan.

Varmaan dementiaan asti muistaa vuosien takaa tapauksen, kun olin naapuria auttelemassa mottimetällä. Reilun kasikymppisen entisen metsurin moottorisahan käyttö oli ihan jäätävää, ei yhtään turhaa liikettä. Näytti vielä "pojille", miten metrinen koivu halkaistaan kirveellä. "Ei noin, pitää vain tietää mihin lyö" - ja 15-20cm metrinen nätisti kahteen osaan yhdellä lyönnillä. Oli vissiin jokusen kerran hommaa tehnyt. Eip olisi uskonut, jos ei olisi ollut paikalla, hydraulihalkojan vivun käyttö sentään onnistui eikä lyönyt yrittäessään kirveellä omaan jalkaan ;D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Duunari 
Päivämäärä:   31.7.24 03:48:57

"Eli Duunari on parempi kuin muut suomalaiset? Höpö höpö."

En parempi. Olen saman arvoinen. Ja sinulla on toki oikeus omaan mielipiteeseesi, mutta itse tiedän kuka ja mikä olen. Olen opiskellut sen verran kuin tähän työhöni vaaditaan. Ansioni ovat pienehköt, mutta elätän itseni ja kun vähän mietin miten rahani käytän, joskus jää rahaa jopa pieneen luksukseen. Mitään pintaliitoelämää en edes halua, mutta ken niitä tavoittelee ja saavuttaakin, ei ole minulta mitään pois.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: cashew 
Päivämäärä:   31.7.24 03:54:55

Ällö, tietenkin saat olla ylpeä! :) Älä välitä sellaisista jotka vähättelevät, idiootteja ja tyhmyyksiä laukovia kun mahtuu aina maailmaan. Mutta niin kuule myös niitä, jotka arvostavat sinua ja duuniasi tosi paljon - keskity ennemmin niihin sinua arvostaviin ihmisiin. Älä koskaan anna mädän omenan tartuttaa omaa mätäänsä myös sinuun.
Vaikkka en sinua tunne, niin minusta on ihana ollut joskus lukea keskusteluja, joissa kerrot esimerkiksi ruoka- tai ravintolasuosituksia, viesteissäsi huokuu se miten intohimolla ja antaumuksella suhtaudut työhösi ja kuinka paljon osaamista sinulla on. Sellaisella asenteella työtään tekevän tarjoilijan haluaisin ravintolassa ainakin itseäni palvelevan.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: iguuy 
Päivämäärä:   31.7.24 06:27:36

"Saahan omasta työstään ylpeä olla, mutta miksi sitä on tarve korostaa?"

^
Hyvä pointti, tuo oman hyvyyden korostaminen (ja myös ylpeilyn oikeuttamisen korostaminen) ällöttää. Itsekeskeisyyttä tuollainen korostamisen tarve. Pyritkö siis olemaan hyvä tarjoilija vai hyvä itsensäkorostaja?

Jos olet hyvä työssäsi, niin ole, mutta ei kai siitä tarvii joka mutkassa tehdä numeroa, ellet pyri olemaan sometähti?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 07:04:11

Takasin se uskononnopetus sinne kouluihin.
Itse asiassa luterilaisuus korostaa korkeaa työmoraalia.

Täällä vain on niin paljon kateellisia ja katkeria ja ilkeitä ihmisiä, jotka välttämättä eivät itse viihdy työssään, kokevat kykenemättömyyttä jne. ja se puretaan vihamielisyydellä muita ihmisiä kohtaan. Ja se on syntiä.

Jos joku kysyttäessä ilmaisee olevansa hyvä työssään ja nauttivansa siitä, ja kokevansa sen tärkeäksi osaksi elämää ja omaa persoonaansa, kysymys ei ole ylpeilystä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 07:09:26

Ällöllä on keskusteluissa tapana korostaa itseään ja työpaikkaansa samalla kun alentaa muita ja muita ravintoloita. Eiköhän tässä ole se oikea syy, mikä ihmisillä hiertää. Ylpeä työstään voi olla myös asiallisesti.

Itsekin tykkään duunarityöstäni ja työpaikastani. En kuitenkaan ylistä itseäni alan puolijumalaksi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.7.24 07:13:27

Pitää olla asiantuntijatehtävissä, niin vasta sitten on lupa olla ylpeä.
Tämän olen tällä palstalla pistänyt merkille.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   31.7.24 08:31:48

Arvostan ihan kaikkia ammattilaisia, minusta on hienoa että ihminen on hyvä työssään ja ylpeä siitä! Olen itse hyvinkin pitkälle yliopistossa opiskellut ja joskus harrastusporukassa huomaan sen olevan joillekin ongelma. Yleensä ongelma onneksi poistuu tutustumisen myötä.

En tee jakoa ihmisten välille koulutuksen perusteella, toki huomaan ajattelevani hiukan eri tavalla täysin kouluja käymättömistä ihmisistä, jotka vain makaavat kotona yhteiskunnan armoilla. Ihmisinä olemme tietty kaikki samanarvoisia.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   31.7.24 08:42:54

"
Kai edes opiskelet työn ohella, jotta joskus pääset pois kyseisestä paskaduunista?"

Sä olet ulosantisi perusteella varmaan loistava määrittelemään, mikä duuni on paskaduunia ja mikä ei.

Keskuudessamme kulkee käsittämätön määrä koulutettuja idiootteja, jotka ei ymmärtä erilaisista viitekehyksistä mitään, paitsi omastaan, joka on oikea, tästä käsin sitten uhriudutaan, ja syytetään, mikä milloinkin on itselle sopivinta.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 09:58:20

Tämäkin taitaa olla perua vanhasta suomalaisesta uskomuksesta "onnen vakiosta".

Uskottiin (ja ilmeisesti edelleenkin uskotaan tiedostamatta asiaa), että onnea on maailmassa tietyn verran. Jos toinen ilmaisee viihtyvänsä töissä ja tykkäävänsä työstään on hänen onnensa pois jonkun muun, eli kokijan omasta onnesta.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   31.7.24 10:09:47

Käytännössähän homma menee niin, että mitä enemmän ihminen ymmärtää, sitä vähemmän hän kokee osaavansa. Siksi omasta osaamisestaan pitävät eniten meteliä ihmiset, jotka eivät ymmärrä asemaansa kokonaisuudessa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 10:11:09

Riku, minun kokemukseni taas on ihan päinvastainen. Asiantuntijatyö ja korkea koulutus on mollaamisen aihe tällä palstalla, duunari-yrittäjän työ on ainoa, josta saa olla ylpeä. En ymmärrä tuollaista vastakkainasettelua.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   31.7.24 10:15:58

Olen pitkään kaivannut Suomeen ammattiylpeyttä. Siis sellaista asennetta, että riippumatta siitä onko työ korkeasti vai matalasti palkattua tai minkälainen koulutus siihen vaaditaan, halutaan tehdä työ laadukkaasti ja ollaan ylpeitä omasta ammattitaidosta.

Tietysti aina ei työnantaja tarjoa mahdollisuutta tehdä työtä niin laadukkaasti, että työn jäljestä voisi tuntea ylpeyttä. Kuitenkin välillä vaikuttaa siltä, että työntekijä itse ajattelee oman ihan tarpeellisen työnsä olevan paskaduunia, joten ihan sama miten välinpitämättömästi siitä suoriutuu.

Mutta vaikeaahan sitä on ammattiylpeyttä harjoittaa, jos muut kokevat sen pätemisenä tai brassailuna...

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.7.24 10:18:11

"Saahan omasta työstään ylpeä olla, mutta miksi sitä on tarve korostaa?"

Tässä kiteytyy koko ongelma. Mitään positiivista ei saisi sanoa itsestään eikä tekemisistään. Samoin jos on erilainen kuin muut, esimerkiksi homo tai vegaani, sitä ei saa missään nimessä sanoa, koska se on monen mielestä heti itsensä korostamista ja tuputtamista ja ihminen kuvittelee olevansa parempi kuin muut.

Minä olen kyllä sitä mieltä, että ihminen joka sanoo asian X olevan ok, kunhan sitä ei korosteta (eli kunhan sitä ei mainita ikinä vahingossakaan kenellekään), ei ole oikeasti ok asian kanssa. Jos sanot että homot ovat ok mutta et ymmärrä miksi pitää olla pride-juhlat ja muuta sellaista, mikseivät homot voi vain pysyä kotona, miksi pitää tuputtaa omaa erikoisuutta muille, väitän että oikeasti sinun mielestäsi homot eivät ole ok. Sinähän et kestä nähdä homoja missään, haluat pitää heidät poissa mielestäsi normaalien ihmisten silmistä. Eli pidät heitä ilmeisesti kuitenkin kaikkea muuta kuin normaaleina ihmisinä?

Se, että mainitsee jonkun asian, ei ole mitään hullun lailla korostamista ja tuputtamista. Koittakaa ymmärtää tämä.

No, tämä meni jo ohi aiheen. Mutta Ällö, kyllä saa olla ylpeä työstään ja osaamisestaan ja kyllä, sen saa myöskin sanoa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   31.7.24 10:21:48

"
Riku, minun kokemukseni taas on ihan päinvastainen. Asiantuntijatyö ja korkea koulutus on mollaamisen aihe tällä palstalla, duunari-yrittäjän työ on ainoa, josta saa olla ylpeä. En ymmärrä tuollaista vastakkainasettelua."

En minäkään ymmärrä, mutta ei korkeampi koulutus parempaa ihmistä tee. Lisäksi täällä puhutaan paljon korkeasti koulutetuista, ja monta kertaa kyse on AMK-koulutuksesta, joka nyt ei kovin korkealentoista ole, ja samoin kuvitelma, että ylempi AMK vastaisi maisteria, kun ei vasn tasoltasn vastaa. Tosin on opetuksen laatu
ja vaatimukset pudonneet yliopistoissakin valtavasti 20 vuodessa. Mutta tasosta voi sanoa, että aikanaan esimerkiksi Teknillisen korkeakoulun ensimmäisen vuoden sepustukset olivat vaatimuksiltaan, ja tasoiltaan korkeammalla kuin suurin osa nykyisistä AMK lopputöistä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.7.24 10:23:22

Jos sanot että homot ovat ok mutta et ymmärrä miksi pitää olla pride-juhlat ja muuta sellaista, mikseivät homot voi vain pysyä kotona, miksi pitää tuputtaa omaa erikoisuutta muille, väitän että oikeasti sinun mielestäsi homot eivät ole ok

- on ne homot ok mutta pride ei ole ok koska se lisää ennakkoluuloja.
Jos homot haluaisivat antaa itsestään kuvan että homous on ok ja he ovat ihan normaaleja ihmisiä niin silloin he eivät kulkisi pridessä missään fetissikamppeissa.
Muuten olen itse bi nainen.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   31.7.24 10:30:11

"Tässä kiteytyy koko ongelma. Mitään positiivista ei saisi sanoa itsestään eikä tekemisistään."

Ainahan itsestään kannattaa ajatella myönteisesti, mutta tosiasiassa melkein kaikki ovat tasaista keskitasoa, joten aika turha omasta osaamisestaan on ulkopuolelle huudella.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.7.24 10:32:09

Sellainen tuli vielä mieleen entisestä työpaikasta, että eräs ruotsia erittäin sujuvasti puhuva ja kyseisellä kielellä vaikeitakin teknisiä asioita kommunikoiva nainen sanoi, ettei hän nyt kovin hyvää ruotsia puhu. Meidät on vaan niin opetettu siihen, että itseään ei saa kehua :(

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 12:12:06

Cashew, kiitos kauniista sanoista!

Ja mitä tulee siihen, että määrittelen paikkoja ravintoloiksi ja "ravintoloiksi". Valitettavasti Suomessa on paljon paikkoja, joissa ruoka tulee käytännössä purkista lautaselle ja sillä ei ole mitään tekemistä ravintolan kanssa. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla tämä korostuu, kun kilpailua on vähemmän. On oikeasti valitettava tosiasia, ettei ravintola-alan uraa voi luoda Suomessa muualla kuin Turussa, Tampereella tai Pk-seudulla, muissa paikoissa ei ole riittävästi laadukkaita ruokaravintoloita (vaikka yksittäisiä helmiä onkin).

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   31.7.24 12:20:11

Lainaus: Ravintola on julkinen paikka, jossa tarjotaan maksusta valmisruokaa, juomaa tai useimmiten molempia.

Millä tavoin purkista lautaselle ruuan laittava paikka ei täytä ravintolan kriteeriä? Paikka, jossa rahaa vastaan saat valmiin ruuan naaman eteen = ravintola.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 12:21:22

Etakkorapu, purkin voi avata kotona itsekin. Jos ravintolaan menee, hakee yleensä jotain, mitä ei itse osaa tehdä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 12:37:11

Ihan ällö kun kirjoitat Googleen että ravintola määritelmä, nii tulee tuo erakkorapun lainaus. Ravintola ei yhtään mitään muuta tarkoita.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 13:35:29

. , niin? Miten tämä vaikuttaa mihinkään? On hyviä ja huonoja ravintoloita. Purkista lautaselle- paikat eivät ole niitä hyviä. En nyt ymmärrä tätä vääntämistä?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 13:46:38

Sinulla kun on niitä ravintoloita ja "ravintoloita" vaikka todellisuudessa ne kaikki ovat ravintoloita ilman heittomerkkejä.

Ja tämä toisten työpaikkojen ja yritysten eriarvoittaminen ja omalla egollasi korostelu on se, mikä ihmisiä sinussa hiertää. Jos et ymmärrä selkeää suomen kieltä tälläkään kertaa, niin voi voi ja lämmin leipä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 13:48:26

. , eiköhän se ongelma ole ennemmin lukijan korvien välissä. Olen minä aikoinaan aloittanut Hesburgerista, enkä sitä koskaan hyvänä ravintolana pitänyt. Tuskin kukaan muukaan, vaikka ravintolaksi sitäkin voi kutsua. Ravintolat heittomerkeissä siksi, koska kaikilla paikoilla ei ole mitään tekemistä ruoanlaiton kanssa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 13:55:10

Ravintoloita ne silti on, ei "ravintoloita."

Ongelmia tuntuu olevan paljon siellä päässä, missä kuvitellaan olevan parempia kuin muut. Silti samaa nahkaa olet ja mullaksi tai tuhkaksi muutut, kuten ne joita alempana pidät.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 13:58:03

. , en ole pitänyt ketään alempana, nuo on ihan sinun omia sanojasi, ei minun. Kaikki työ on arvokasta ja minusta työ Hesburgerissa oli kivaa ja siellä oppi oikeat tavat hoitaa asioita. Kunnolliseksi ravintolaksi en sitä mieltänyt silloin enkä miellä nytkään, mutta työssä ei ollut vikaa, oli hyvää oppia jatkoon.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: zip 
Päivämäärä:   31.7.24 14:06:16

Tulin katsomaan, kuinka moni täällä ruotii ällöä ja ei tarvinnut pettyä.

Miksi avaatte ällön topat, jos ärsyttää jo valmiiksi? Ihan asiaa tuo puhuu, mutta siellä on taas kaikenmaailman pisteet vääntämässä ja väärinymmärtämässä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:37:32

Ällö kysyy.
Ällö saa vastauksen.
Ällö ei pidä vastauksesta.
Ällö heittelee heittomerkkejä aletavaan sävyyn ja sitten väittää että ei ole alentanut ketään.
Ällön sivupersoonat ilmestyy puolustamaan etupersoonaa.

Perus Ällön topa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:38:29

Kiitos Zip. Osalla on täällä hirveä tarve syöttää sanoja suuhuni., vaikken ole sellaisia koskaan sanonutkaan.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:39:30

. , onko sulla joku ongelma? Sivupersoonia minulla ei ole, onko sinulla?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   31.7.24 14:40:27

Ällö on vahvat mielipiteet omaava nuorehko nainen, ja sekös aina ärsyttää porukkaa :D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:42:48

Ei ole ongelmia. Kerroin vain peruskaavan sinun keskusteluissasi :) onko se ongelma sinulle?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:45:27

Tää on kyllä hupaisaa, kun sieltä tullaan porukalla lynkkaamaan. Jatkakaa toki, ei minua kiinnosta, vaikka teillä on paha mieli ja ette tykkää työstänne tai halua kehittyä siinä. :D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:46:50

Juurihan kehuit kuinka et alenna muita ja seuraavaksi teet juuri päinvastaista :D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:50:41

. , missä olen alentanut muita? Sanoin, että teillä on paha mieli ja ette tykkää työstänne? Siltä meinaan kirjoitusten perusteella vaikuttaa. Eivät kaikki työstään tykkää, eikä sekään ketään alenna mitenkään. Et ilmeisesti ymmärrä termin alentaa määritelmää?

Alentaminen on sitä, jos pitäisin sinua tai jotakuta muuta ja teidän tekemää työtä vähempiarvoisena. Sitä en ole tehnyt.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:53:18

Lue uudestaan viestisi. Et ilmeisesti osaa lukea, mitä kirjoitat?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:54:25

. , en jaksa vääntää röllin kanssa, sori siitä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 14:57:33

Lol, arvasin että et halua myöntää virhettäsi :D ei ollut nimittäin ensimmäinen kerta.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 14:59:41

. , tässä ei ole virhettä tehty, se on nyt korviesi välissä. Monesti myönnän virheeni, jos sellainen on tehty. Myös täällä. Nyt en edes ymmärrä, mitä jankkaat ja siksi en viitsi aihetta enää käsitellä kanssasi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 15:01:58

Ällö väittää ettei alenna muita.
Ällö seuraavassa viestissä alentaa muita.
Ällö ei halua nähdä että mokasi.
Ällö pakenee.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   31.7.24 15:02:39

Henne: Ällöhän on keski-ikäinen, ei nuorehko.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.7.24 15:05:01

Ällöllä on köyhä elämä kun pitää hötölässä roikkua.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 15:08:57

Ja taas meni topa pilalle röllien vuoksi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   31.7.24 15:18:42

"Etakkorapu, purkin voi avata kotona itsekin. Jos ravintolaan menee, hakee yleensä jotain, mitä ei itse osaa tehdä."

Tarkoitatko siis, että jos SINÄ menet ravintolaan, niin syy on tuo? Lauseesi kuulostaa vähän siltä, että määrität nyt muiden puolesta sen miksi ravintolaan tulisi mennä.

Itse menen ravintolaan silloin kun en itse jaksa tehdä ruokaa enkä tiskata. Vaikka osaisin.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   31.7.24 15:19:09

Niinhän se menee, että ei ihmiset halua muiden onnistuvan ja menestyvän. Se pitää vaan hyväksyä ja ymmärtää että se suurin kannustaja pitää olla minä itse.

Olen itse pelialalla artistina ja hemmetin ylpeä saavutuksistani ja aidosti rakastan sitä mitä teen. Mutta harvemmin huutelen tästä paitsi valituille ja harvoille jotka ovat kiinnostuneita, keskustelut menevät nopeasti kiusallisiksi jos tulee juteltua jonkun kanssa joka vihaa omaa työtänsä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ygf 
Päivämäärä:   31.7.24 15:19:42

Minä olen yrittäjänä alalla jolla "ei elä", mutta itselläni kuitenkin tulot reilusti yli 100000€/v -verot. En kehtaa kertoa kenellekään että pärjään tässä hommassa todella hyvin. Pitäisi olla ylpeä kun miltei kaikki muut painavat tappiolla, mutta en kehtaa. Antaa luulla että tuo maasturi pihassa on lainalla ostettu😅

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Prefect 
Päivämäärä:   31.7.24 15:20:16

Mutta tiivistettynä; kyllähän saa. Saat olla just niin ylpeä kuin haluat, on vaan hyvä tiedostaa että muut eivät ajattele samalla tavalla ja ylpeyteen harvoin vastataan positiivisesti. Ei sen silti tarvitse vaikuttaa omiin ajatuksiin ja omaan näkemykseen omasta työstä, pitää vain jättää se haaveilu pois että kukaan muu koskaan näkisi sinua samassa arvossa, kuin sinä itse.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   31.7.24 16:34:58

Voikohan Ällön logiikalla olla ylpeä, jos sattuu olemaan purkkiruoka"ravintolan" kokki tai se Hesen työntekijä? Kun ei ole töissä kunnon ravintolassa.

Ja minä menen mielelläni myös purkkiruokaravintolaan, jos se on keskeisellä paikalla, ja on nälkä. Tietää mitä saa ja suht. nopeasti ja saa vatsan täyteen.

Ruoka voi olla jopa parempaa purkkiruokaravintolassa. Jokin kesäsesonkiravintolan ruoka voi olla melkoinen pettymys, vaikka olisi oikeasti ihan kokin tekemää.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Taito 
Päivämäärä:   31.7.24 16:38:03

Kyllä minä ainakin olen ylpeä työstäni ja siitä mitä olen saanut aikaiseksi. Mutta en minä mitenkään korosta itseäni missään tilanteessa. Erittäin ylpeä olen henkilökunnastani joka tekee aina moitteetonta työtä ja se on sitten sitä duunarin työtä. Eihän suomalainen saa kehua itseään, syntiähän se on

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 16:41:16

Xx, toki voi olla. Kaikesta työstä voi olla ylpeä, siksi otin esimerkiksi Auri Kanasen, joka on syystäkin ylpeä työstään. Ylpeä työstään voi olla vaikka grillikioskilla työskennellessään, harvasta siihen hommaan on. Itse arvostan esimerkiksi R-kioskin työntekijöitä todella pitkälle - työnkuva on järkyttävän laaja ja eri osa-alueiden asiantuntemus ja niiden opettelu vie aikaa.

Se ei silti vaikuta asiaan, että kaikki ravintolat eivät ole hyviä. Nuo sesonkipaikat ovat hyvä esimerkki, vaikea saada pätevää henkilökuntaa, kun työtä ei ole tarjolla vuoden ympäri.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   31.7.24 18:08:24

Vähän asian sivusta, mutta on sellaisiakin ihmisiä (minun opiskeluaikainen kaveri yliopistossa), joille on tärkeämpää titteli kuin osaaminen tai palkka. Tämä kaveri oli sitä mieltä, että hän ei voi edes harkita miestä, joka ei ole akateeminen ja jolla ei ole "hienoa" titteliä.

En minä kyllä ymmärtänyt, mitä hienoa on jossakin akateemisessa puku-titteli-pellessä jos tämän palkka on pienempi kuin putkimiehellä tai autonasentajalla. Jokainen toki tavallaan, mutta yhteisessä taloudessa sillä pelkällä tittelillä ei maksella laskuja.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 18:15:37

Heh, tuo on juuri se, mistä tässä topicissa puhun. Voit olla ylpeä siitä, että olet omassa työssäsi hyvä. Sillä ei mielestäni ole merkitystä, mikä se työ on, vaan sillä, että pyrkii tekemään oman työnsä mahdollisimman hyvin.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   31.7.24 18:37:05

Oksettavaa käyttää kenestäkään sanoja puku-titteli-pelle. Se, että työ ei ole konkreettista käsillä tekemistä vaan vaatii muunlaista osaamista, ei automaattisesti tee työstä turhaa. Jonkun mielestä työn mielekkyyttä ei myöskään määrittele pelkästään palkka.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 18:40:37

Noh, onko kukaan täällä väittänytkään mitään työtä turhaksi? Kaikille on paikkansa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   31.7.24 18:43:22

Kommentoin vain tuota heh:n tekstiä

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   31.7.24 18:50:12

"Ällö väittää ettei alenna muita.
Ällö seuraavassa viestissä alentaa muita.
Ällö ei halua nähdä että mokasi.
Ällö pakenee."

Mitäpä, jos antaisit Ällön olla?

Samaa paskaa olen itsekin saanut tuta, kun ei aina jaksa olla korrekti.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 19:02:37

Sinäkin voit katsoa peiliin.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 19:16:18

"Tämä kaveri oli sitä mieltä, että hän ei voi edes harkita miestä, joka ei ole akateeminen ja jolla ei ole "hienoa" titteliä. "

Tuttavapiiristä löytyy yks tämmönen perhe. Kolmikymppinen tytär toi kerran näytille uuden miesystävän. Ei kelvannut äidille kun mies työskenteli rautakaupan myyjänä. Tyttö kilttinä laittoi miehen menemään.. Ja on sinkku edelleen.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 19:22:52

Noh, ei se heh väittänyt kenenkään työtä turhaksi, vaan ruoti asennetta, että duunarit ovat joidenkin mielestä pohjasakkaa. Eivät ole.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   31.7.24 20:12:30

Olen taas sanaton, millaiseen kommentointiin ihmiset kykenee. Apinakin on fiksumpi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 20:55:24

Pisterivi, eipä täällä yllätä enää mikään.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ällön puolella 
Päivämäärä:   31.7.24 21:03:38

"Sinulla kun on niitä ravintoloita ja "ravintoloita" vaikka todellisuudessa ne kaikki ovat ravintoloita ilman heittomerkkejä.

Ja tämä toisten työpaikkojen ja yritysten eriarvoittaminen ja omalla egollasi korostelu on se, mikä ihmisiä sinussa hiertää. Jos et ymmärrä selkeää suomen kieltä tälläkään kertaa, niin voi voi ja lämmin leipä."

Oletko vähän mustavalkoinen. Google sanoo ravintolan määritelmän ja sinä meinaat että SIINÄ on sellaista selkeää suomen kieltä että jopa on Ällö tyhmä kun ei tajua.

Itse et tajua mitään.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 21:05:32

Jaha. Ällön sivupersoonat haluaa jatkaa :D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.7.24 21:12:52

Voi jestas ., sellaiset harhat siellä. Ei, en ole tuo edellinen kommentoija. Myönnän kirjoittavani joskus eri nickillä, kun haluan asiallisia vastauksia, mutta omaan ketjuuni en niitä kirjoita.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 22:02:53

Nimimerkki heh, mikä oikein on akateeminen-puku-titteli-pelle? Miksi kriteeri puolison valinnassa ei saisi olla sama koulutustaso? Viestisi perusteella puoliso pitäisi ilmeisesti valita ensisijainen palkkatason perusteella. Minä ajattelen, että jokaisen on syytä olla parisuhteessakin taloudellisesti itsenäinen niin, että pärjää omillaan myös eron tai puolison kuoleman kohdatessa.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 22:31:57

Toki saa olla ylpeä. Kaikki työ on arvokasta. Itse olen siivooja. En häpeä sitä, mutta en myöskään ole ylpeä siitä. Työ muiden joukossa. Jos fyysinen kunto on edes suht. ok ja kestää pestä muiden käyttämiä vessoja, niin tässä työssä pärjää kyllä.

Minä muuten tykkään näiden "ravintoloiden" ruoista ihan aidosti. Jos tekee mieli hampparia tai nachoja, niin tie vie Pancho Villaan tai Amarilloon.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 01:53:41

Samaa vähättelyä kuulen, kun olen kaupan alalla esimiestehtävissä. Ihmiset varmaan kuvittelee, että työtehtäviä ei ole mitään muuta kuin hyllytys tai kassalla istuminen. Myös monet asiakkaat vähättelevät meitä tai kohtelevat alentavasti. Ollaankin työporukalla vitsailtu, että ihan jokaisen ihmisen pitäisi tehdä elämässään vaikka puoli vuotta asiakaspalvelutyötä. Vois olla, että ääni kellossa muuttuisi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 07:35:34

Minä rahoitin akateemisen koulutukseni ja sillä ansaitsemani tittelin siivoamalla öisin ihmiskakkaa vessan kaakeleista.
Siivoojana minuun suhtauduttiin kuin siivoamaani kakkaan, mutta minulle oli tärkeää, että tein senkin työni hyvin.

Nykyään arvostan kaikkea työtä ja niitä työntekijöitä, jotka tekevät työnsä hyvin, mutta välttelen niitä ihmisiä, jotka eivät saa tähdättyä sitä pissaa ja kakkaa sinne pönttöön, tai roskia roskikseen ja jättävät jälkeensä perusteettoman sotkun toisten siivottavaksi.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   1.8.24 20:54:01

Heh, eikö tuo ole aika surkeaa, että puoliso pitäisi valita palkkapussin perusteella?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Sairaanhoitaja 
Päivämäärä:   1.8.24 21:42:27

Minä olen kyllä ylpeä ammatistani. Minulla on taito pelastaa ihmishenki ja käyttää keinoja, jotka saavat ihmisen voimaan paremmin. Voin rehellisesti sanoa olevani ihan pirun hyvä hoitaja. Potilaat tykkäävät ja lääkärit arvostavat.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   1.8.24 21:47:44

Omasta työstään saa ja pitääkin olla ylpeä. Se tulee kuitenkin voida ilmaista niin, että samalla ei lyttää muita. Veikkaan että monella hiertää juuri se, että kokevat itseään kehuvan samalla vähättelevän muita, vaikka puhuja ei sitä niin tarkoittaisikaan.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Annu 
Päivämäärä:   1.8.24 21:53:11

Tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Puurot ja vellit hyvin sekoitettu. Aloittaja on ymmärtääkseni ylpeä siitä, että on hyvä työssään. Kyse ei siis ole siitä mikä tuo työ. Minusta jokainen joka tekee työnsä niin hyvin kun pysyy, voi olla ylpeä työstään. Ja jos ei itse arvosta työtään ja tee sitä hyvin, voi kysyä itseltään, miksi muut sitä arvostaisivat. Ja on muuten aivan huippu ihanaa olla hyvän tarjoilijan asiakkaana.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: mums 
Päivämäärä:   3.8.24 00:08:10

Opiskeletko Ällö edelleen bioanalyytikoksi?

Oon itte sairaanhoitaja ja opiskeluaikoina hävetti kertoa muille mitä opiskelen. Nykyään olen ylpeä työstäni ja ammatistani kun oikeasti tajua mitä kaikkea se sisältää ja pärjään työssäni hyvin.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.8.24 01:06:40

Mums, toistaiseksi tauolla. Jäin miettimään, onko kuitenkaan oma juttu ja korona-aikaan puurtaminen oli todella yksinäistä. Tutkinnosta kasassa päälle puolet, eikä palkkataso valmistuneena olisi yhtään parempi kuin nykyisessä työssäkäään, niin motivaatio oli aika nollissa. Töitä teen mielelläni vaikka 60 h viikossa, mutta opiskelut ja uuden omaksuminen on tosi raskasta varsinkin, kun töitä oli pakko tehdä samalla. Ehdin kyllä tässä opiskella ihan toisen tutkinnon ja valmistuinkin hyvin arvosanoin hiljattain, katsotaan voisinko hyödyntää sitä.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   3.8.24 09:35:02

Tämä aihe on omakohtaisesti erittäin mielenkiintoinen. Työstään ylpeys nimittäin.

Itse olin yli kymmenen vuotta R-kioskin myyjä (sekä esihenkilö). Btw. Kiitos Ällö arvostuksesta. Olin todella hyvä työssäni, osasin kaiken silmät kiinni ja jos jotain en osannut, niin tiesin mitä kautta saan asian selville.

Kaikki vaadittavat hommat sujuivat minulta ripeästi ja ammattitaidolla. Asiakkaat ja työkaverit pitivät minusta ja kehuivat. Sukulaiset ja tuttavat myös ihailivat miten jaksan sitä pää kolmantena jalkana juoksemista päivästä toiseen ja silti pidän kaikki langat käsissäni.

Silti häpesin työtäni. Mielessäni olin aina "vain ärrän täti." Ärrällä oli niitä 50v-eläkeikäisiä, koko ikänsä Ärrällä työskennelleitä tai sitten 18-20v, jotka kävivät vähän vuokra rahoja tienaamassa ja lopettivat työt aina puolenvuoden tai vuoden kuluttua. Itse en kuulunut kumpaankaan ryhmään lähestyessäni kolmea kymmentä.

Nykyään teen toisenlaisia aspa-hommia. Työ ei ole ollenkaan niin hektistä kuin ärrällä eikä siinä tarvitse työskennellä yksin, eli päätökset ja vastuu ovat paljon pienempiä.

Työ on oikeastaan monin tavoin helpompaa, palkka on parempaa ja työajat kohtuullisemmat. Eli vaikka annoin itsestäni enemmän Ärrällä kuin nykyisessä työssä, silti nyt vasta olen ylpeä omasta työstäni.

Kai se sitten on joku yleinen "kaupan/ärrän kassaksi pääsee kuka vaan" -asenne, jota joka paikassa viljellään, joka sai aikaan sen vuosien mittaisen häpeän työstäni.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.24 10:59:01

"Ärrällä oli niitä 50v-eläkeikäisiä, koko ikänsä Ärrällä työskennelleitä tai sitten 18-20v, jotka kävivät vähän vuokra rahoja tienaamassa ja lopettivat työt aina puolenvuoden tai vuoden kuluttua."

Niin että onko se nyt hyvä, että vaihtaa sitä työpaikkaa vai ei? Kun ensin ei ole hyvä kun on pitkään samassa duunissa ja sitten ei ole hyvä sekään kun ei ole.

Ja pääseekö Ärrältä eläkkeelle jo 50-v? Vähän niin kuin lentäjät?

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   3.8.24 11:08:27

"Kai se sitten on joku yleinen "kaupan/ärrän kassaksi pääsee kuka vaan" -asenne"

Esim. myyntineuvottelijaksi (joka on tyypillinen puhelinmyyjän nimike) pääsee vielä enemmän kuka tahansa, mutta jotkut sitäkin pitää hienona hommana, kun "sales negotiator"ina asiakasrajapinnassa kontaktoidaan :D

Laitetaan kaupanmyyjienkin nimikkeeksi jokin "shelf specialist" myymälän puolella tai "payment specialist" kassalla niin jo alkaa hommat kiinnostaa. Asiantuntijahommissa :D

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Pa Teettinen 
Päivämäärä:   3.8.24 11:12:51

Arvostuksen kerjääminen hötönetissä on säälittävää.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   3.8.24 11:30:49

"tasosta voi sanoa, että aikanaan esimerkiksi Teknillisen korkeakoulun ensimmäisen vuoden sepustukset olivat vaatimuksiltaan, ja tasoiltaan korkeammalla kuin suurin osa nykyisistä AMK lopputöistä."

Ei Teku ja amk ole mitenkään vertailukelpoisia, joten ei tuossa ole mitään outoa.

Jokainen keski-ikäinen ja sitä vanhempi tietää, että ammattikorkeat tulivat aikanaan -90-luvulla koulutusuudistuksen myötä opistojen tilalle (samoihin rakennuksiin, samoilla opettajilla). Ennen oli lukio, ammattikoulu, opisto, yliopisto. Opistoista valmistui mm. insinöörejä (vastaava kuin nyt amk-insinööri) ja korkeakoulusta silloin kuten nykyäänkin dippainssejä. Merkonomi oli tuolloin opistotutkinto, joka pätevöitti mm. pankinjohtajaksi (tiedän useitakin) ja virkoihin, vastasi siis tuolloin tämän päivän tradenomia. Nykyäänhän merkonomi on "vain" ammatillinen tutkinto, kuten esim. parturi-kampaaja.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   3.8.24 11:35:44

"Ja pääseekö Ärrältä eläkkeelle jo 50-v? Vähän niin kuin lentäjät?"

Ei, vaan Ärrällä oli/on töissä 50v viiva eläkeikäiset, pitkän uran Ärrälle tehneet henkilöt. Tai vaihtoehtoisesti nuoret, jotka käyvät vain kartuttamassa työkokemusta ja hankkimassa hetken aikaa rahaa. Itse en kuulunut kumpaankaan ryhmään.

  Re: Miksei omasta työstään saa olla ylpeä?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   3.8.24 11:35:46

Siis teku ja amk ON vertailukelpoisia, koska ns. sama asia, mutta teknillinen kk ja amk eivät.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.