Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:37:08

kumman valitsisit ja miksi?

Jos on kokemusta jommastakummasta tai kummastakin niin kerro.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:40:31

En suostu ikinä synnyttämään alateitse. Ällöttää, ahdistaa ja inhottaa koko ajatus. Toisaalta myös raskausmaha ällöttää.

Ei ole kokemusta kummastakaan.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   30.7.24 19:40:50

Suunniteltu sektio 2x. En edes harkitsisi alatietä. Kivuton tapa synnyttää, nopea toipuminen, ei mainittavia riskejä vauvalle.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:45:16

Alatie ehdottomasti. Tehnyt kaksi. Ensimmäinen synnytys sattui tosi paljon ennen epiduraalia ja synnytys kesti pitkään ja tehtiin veitsellä tilaa. Toisessa meni lapsivesi, 4 h päästä alkoi supistukset, 5 h supistuksia kotona ja nukuin lähes koko ajan, 3 h sairaalassa ja synnytin ilokaasun ja kohdunkaulapuudutuksen voimalla, parin sentin repeämä. Palauduin etenkin toisesta tosi nopeesti.

Ja synnytystapaa ei ”valita” vaan se arvioidaan tapauskohtaisesti.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   30.7.24 19:46:20

Kaks täydellisen helppoa ja mukavaa alatiesynnytystä epiduraalin ja spinaalin kanssa, 10+ muistot. Erittäin nopea palautuminen. :)

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.7.24 19:47:32

Ei kokemusta sektiosta. Kaksi alatiesynnytystä takana. Molemmat helppoja. Ei repeämiä. Esikoisesta tuli sisemmän häpyhuulen ulkoreunaan nirhauma, vähän kun olis liian terävällä partaterällä naarmuttanut. Toipuminen nopeaa. Omalla kohdallani valitsisin alatiesynnytyksen uudestaan, koin sen tosi luonnollisena.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   30.7.24 19:48:59

Alateitse ja kaksi on tullutkin niin. Ekan kans sain sentään ilokaasua, toisen synnytin ilman kivunlievitystä. Ihan okei, voisin synnyttää vielä, mutten halua lisää lapsia. Sektio vain jos se olisi lääketieteellisesti ainoa vaihtoehto.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:50:02

Itseasiassa sektiosta on kylläkin hitaampi palautuminen vrt alatiesynntykseen

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Molemmat 
Päivämäärä:   30.7.24 19:53:08

Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi. En halunnut ulkopuolista käännöstä, vaikka siihen painostivat. Sektiopäätös tehtiin rv 36+0 ja vedet meni rv 36+5. Ambulanssilla sairaalaan jossa tutkimukset ja laiteettiin kanyyli yms. Yöllä sitten tehtiin kiireellinen sektio. Jännitin sektiota ja muistan kuinka tärisi kokoajan. Tärisin tosin jo ambulanssissa. Onneksi mies oli tukena. Vauvaa sain pitää hetken rinnan päällä ja otettiin kuvat josta heräämöön ja mies vauvan kanssa perhe huoneeseen. Heräämössä oksentelin ja meni aikaa, että pääsin perhe huoneeseen. Sektion jälkeen oli tosi kipeä ja mies hoiti esikoista kotona 2 viikkoa minun kanssa.

Kuopus syntyi alateitse. Meni vähän yli aikaiseksi. Synnytys käynnistyi taas vesien menolla. Mies vei esikoisen hoitoon josta sitten lähdettiin sairaalaan. Supistuksen oli kokoajan siedettäviä. Sairaalassa sain kipupiikin ja siitä pari tuntia niin sain epiduraalin ja epiduraalista 30 min niin tuli tunne että ulostan, mutta se olikin vauva jonka päälaki jo näkyi. 10 min ponnistus vaihetta ja vauva ulkona. Jouduttiin leikkaamaan välilihaa sillä napanuora oli vauvan kaulan ympärillä oli saatava nopeasti ulos. Ehti hörpätä veristä lapsivettä jonka vuoksi vauva oli huonovointinen ja pulautteli joten valvottiin tarkkaa, että saa maitoa.

Itse vauvan synnytys oli helppo, mutta istukka ei meinannut irrota joten joutuivat painella mahaa, antaa paljon lääkkeitä ja menetin paljon verta. Oli pelottava kokemus, koska tunsin kuinka lämmin veri vaan holahtelee ulos ja mietin kuolenko minä siihen. Onneksi mies oli taas vieressä ja jos pian veren tulo ei olisi lakannut ja istukka irronnut niin olisin joutunut kaavintaan. Lopulta lakkasi ja istukka irtosi.

Olin synnytyksen jälkeen heikossa kunnossa ja ensimmäisenä päivänä en saanut nousta. Minulla oli katetri ja seuraavana päivänä sain katetrin pois ja hoitaja auttoi vessaan. Hoitajat auttoivat myös vauvan kanssa, kun tosiaan pulautteli ja itse olin heikossa kunnossa.

Kaiken kaikkiaan siis mikään ei mennyt suunnitellusti ja oli pelottavia hetkiä, mutta siitä huolimatta mitään traumaa ei ole kummastakaan jäänyt ja jos nyt kolmas tulisi niin mentäisiin ihan tilanteen mukaan eli alateitse jos kaikki vaikuttaa normaalilta ja sektiolla jos vauva poikkeavassa asennossa tai joitain muuta mikä olisi vauvalle vaaraksi.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.24 20:02:35

Alateitse, ehdottomasti. Uskomaton kokemus (ei siis vain lapsen saaminen rinnalle vaan itse synnytys), lähtisin synnyttämään vaikka huomenna jos voisin. Se fiilis kun kroppa vain "toimi" ja huh sen adrealiinin määrää. Palautuminen nopeaa. En voi käsittää että joku mieluummin haluaa isoon leikkaukseen missä takuuvarmasti on erittäin kipeä ainakin ekan viikon vauvan kanssa.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 20:02:40

En valinnut mitään, mutta kaksi lasta on alateitse syntynyt.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:05:26

Jos ei ole lääketieteellistä perustetta sektiolle niin alatiesynnytyksen ehdottomasti. Leikkaus on aina leikkaus.
Ja olen synnyttänyt 4 lasta alateitse.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   30.7.24 20:08:15

Ehdottomasti suunniteltu sektio.

Kokemusta kiireellisestä sektiosta yli 50 tunnin alatieyrityksen päätteeksi sekä suunnitellusta sektiosta.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:08:32

Sektiota ei tehdä ilman mitään lääketieteellistä syytä. Se ei oo niinkuin kassalla, että kortilla vai käteisellä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   30.7.24 20:08:50

"Itseasiassa sektiosta on kylläkin hitaampi palautuminen vrt alatiesynntykseen"

Omalla kohdallani en kokenut hitaaksi. Ylös nousin n. 3h leikkauksesta, vauvat hoidin heti osastolle päästyäni itse. Kotiutumiset 3pv ja 2pv syntymästä. Kotiin päästyäni hoidin kodin, lapset ja hevoset kummallakin kertaa. Toisesta olin laitumenteossa mukana vauva liinassa 4pv sektiosta, mutta toki välttelin ponnistelua.

Naapuriksi sattui kummallakin kertaa alatiesynnyttäneet, toinen nousi ylös erittäin kivuliaan kuuloisena vasta lähtöpäivänäni eli makasi ainakin 2 päivää, toinen kävi itse vessassa, mutta hoitajat silti hoitivat vauvaa suurimman osan ajasta, kun ei voinut kantaa vauvaa. Oli ollut osastolla jo viikon, ja hengenlähtö oli ollut synnytyksessä lähellä. Näiden rinnalla koen toipuneeni nopeasti. Hätäsektiot ovat toki asia erikseen, mutta nehän ovat pieleen menneitä alatiesynnytyksiä, joten rumentavat vääriä tilastoja.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Onko 
Päivämäärä:   30.7.24 20:18:52

2 x alatietä takana ja ehdottomasti jatkossakin alateitse. En kyllä halua enää lapsia mutta synnyttämään voisin mennä :D

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Höhlä 
Päivämäärä:   30.7.24 20:20:56

Vain sektiosta kokemusta, niitä x 2. Ehdottomasti sektion puolella

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   30.7.24 20:21:01

Sektio sekä alatiesynnytys koettuna. En ikinä valitsisi sektiota!! Alatiesynnytys on luonnollista ja lapsenkin kannalta parempi. Mutta nämä nykyäidit pelkäävät kipua, ovat kontrollifriikkejä yms.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:23:18

Sektio. Äidilläni ja ystävilläni sektio on ollut mainio, nopeasti paraneva ja helppo. Ystäväni parani nopeammin kuin kyseisessä paikassa alateitse synnyttäneet ja hoitajat kehuivat sitä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.7.24 20:23:18

2 sektiota ja hyvin meni. Puudutuksella tehtynä itse oli mukana kun lapset syntyivät.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:24:11

Alatie ehdottomasti, pelkäsin sektiota aivan helkkaristi koko raskaudet. Sain siihen jopa keskusteluapua neuvolassa, koska raskaus oli riskiraskaus ja täten sektionkin mahdollisuus isompi. Pelkkä ajatuskin siitä että leikataan monen kerroksen läpi, hyrr. Komplikaatiot ja palautuminen pelotti myös. Halusin myös lääkkeettömän synnytyksen, koska sekin tuntui ahdistavalta.

Esikoinen tuli nopeasti ja helposti, 5min ponnistelin. Ainoa haaste oli sairaalaan ehtiminen. Toisen kanssa meni hetki enemmän, mutta siitä selvittiin kun mietin miten hyvin aiemmalla kerralla meni ja ammensin siitä oppeja. Kummankin jälkeen olin aikalailla heti jalkeilla ja palautuminen oli helppo.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.24 20:26:53

Sektio on leikkaus ja riskit ovat aina isommat kunn alatiesynnytyksessä. Myös toipuminen on hitaampaa. Nämä ovat faktoja, ei mutua. Aina voi olla yksittäisiä tilastopoikkeamia, mutta selvittäkää nyt vähän asioita ennenkuin ihan hölmöjä puhutte. Tämä nyt pääasiassa nimimerkille ss.

Itse yritin synnyttää, mutta 12 h kuluttua todettiin että ei onnistu ja sektioon jouduin. Ei näissä asioissa ole mitään "kumman haluat", sektio on leikkaus, jota ei tehdä perusteetta.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.7.24 20:33:21

Alatie ehdottomasti. Oli ajatuksella että saattaa olla vain kerran elämässä kokemus enkä halunnut mennä helpoimman kautta todellakaan.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.24 20:33:40

Sektio lääkärin määräyksestä, koska perätila, ja havaitsivat sen vasta 2 viikkoa ennen laskettua. Tottakai meni sitten vedet juhannusaattona, ja kätilö from tuonela vaati synnyttää alateitse, koska sairaalassa kiire. Kieltäydyin, ja sanoin, että katsokaa lääkärin määräykset. Sektioon pääsin, ku taistelin siinä suosituksissa, painajiaskätilö tuli sanomaan sen jälkeen, että olisitte muuten kummatkin ehkä kuolleet,jos alakautta, ja ihme että edes syntyi elävänä, koska selvisi että mulla kohtu kahdessa osassa. No AIJAA. Ton kätilön takia jäi lapsiluku yhteen.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.7.24 20:40:52

Mitään en sen kummemmin valinnut, mutta alatiellä tuli ja hyvä niin. Nopeasti palauduin, vaikka eppari muutaman päivän aika kipeä olikin. Voisin mennä uudelleenkin synnyttämään, mutta luulen, että ihan muista syistä meidän lapsiluku jää yhteen.

  Re: alateitse vai sektio?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.7.24 20:40:54

Se miten vauvan kannalta on turvallisinta. Alateitse halusin synnyttää ja pelkäsin joutuvani (hätä)sektioon. Ei helppo eikä nopea mutta palautuminen nopeaa eikä "turhia" leikkauksia.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.24 20:54:23

Suunniteltu sektio. Jostain syystä pelkään alatiesynnytystä ja repeämiä enemmän kuin sektiota. Mulla on niin huono tuuri muutenkin, että aivan varmasti repeäisin riekaleiksi alakerrasta ja niitä sitten saisi kauan korjailla (jos edes korjataan).

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   30.7.24 21:00:51

Olen synnyttänyt molemmilla tavoilla, enkä tiedä kumman valitsisin jos tulisi kolmas. Kummassakin on omat hyvät puolensa....

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: ¥ 
Päivämäärä:   30.7.24 21:01:36

3. asteen repeämät, synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa, ettei mm. imetyksestä tullut mitään. Sektion jälkeen imetys onnistui ja toipuminen nopeaa.
Eli suunniteltu sektio olisi minun valintani.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   30.7.24 21:03:43

Alateitse x 4. Ei repeämiä, ei leikkauksia, nopea toipuminen parissa viikossa.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   30.7.24 21:04:16

Sektio x2, 38-vuotiaana ja 40-vuotiaana. Sovitusti. Tuttu gynekologi, tuttu nukutuslääkäri, tuttu pediatri. Toivuin helposti, imetin molemmat 6 kk, menin töihin kun olivat noin vuoden.
Ei mitään ongelmaa virtsan-tai ulosteenpidätyksessä edelleenkään 20 v kuluttua. Ei ongelmia seksuaaliterveydessä. Bikiniviilto, Pfannenstiel viralliselta nimeltään, noin 10 cm pitkä, jota ei enää edes huomaa, jollei katso tosi tarkasti.
Nyt aikuiset lapset ovat terveitä itsenäisiä pötkäleitä.
Kaikki on hyvin, ei mitään traumaa missään kohdin.

Eli sektio ilman muuta, jos et aio suurperheen äidiksi.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 21:04:26

Alateitse oli helpompi ja kivempi, vaikka repeämä tulikin ja vielä etupuolelle. Kipu ei silti ollut mitään sektioon verrattuna.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Kellokas 
Päivämäärä:   30.7.24 21:06:11

Alateitse jos kaikki on ok. Muuten sitten tilanteen mukaan. Sinä teet omat valintasi, ja ne ovat ihan yhtä oikeita kuin minunkin.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   30.7.24 21:06:20

Kaksi alatiesynnytystä takana, en niitä mitenkään valinnut. Esikoisessa oli vähän enemmän tekemistä, kuopus syntyi tosi vaivattomasti. Molemmissa toivuin nopeasti, salissa jo kävin suihkussa ja heti muutenkin jalkeilla. Minulle synnytykset toi sellaisen endorfiinihuuman, että olin pari viikkoa ihan täynnä energiaa enkä olisi malttanut oikein edes nukkua.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Visentti 
Päivämäärä:   30.7.24 21:09:59

Meri, sama. Kävelin suihkuun itse ja muutenkin tepastelin pitkin käytäviä, en syönyt esim. huoneessa koska musta se oli tylsää :D Vauvakin nukkui koko yön jo synnärillä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.7.24 21:17:33

Valintaan varmaan vaikuttaisi aika paljon se mitä minua hoitava taho suosittelisi.

Mutta olen synnyttänyt kerran alateitse ja se oli niin mahtava kokemus, että voisin synnyttää vaikka pari kertaa vuodessa.

Raskaana en kyllä jaksaisi olla enkä halua enempää lapsia kuin tämän yhden.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.7.24 21:19:43

Synnytin alateitse ja kaikki meni hyvin. Kaikenkaikkiaan synnytys kesti kokonaisuudessaan n. 15h, ponnistusvaihe 30min.
Sain epiduraalin ja ponnistusvaihe meni lähes kivuttomasti. Toki epämukavantuntuista se oli, mutta varsinaista kipua en muista. Olo normalisoitui saman tien, kun vauva tuli ulos. Toki paikat oli arkana n. Viikon ja 2vkon jälkeen tuntui jo ihan normaalilta. Kolme pientä tikkiä tuli, mutta hyvin vähällä pääsin repeämien suhteen.

Jos vielä joskus toisen lapsen saan, niin alateitse toivon voivani synnyttää.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 21:26:08

Olen miettinyt että kun on suunniteltu sektio, niin tuleeko silloin lapsivesiä ollenkaan vai sanotaanko jo muutamalla kuukaudella että "sinun lapsesi syntymäpäivä on 13.4."?

Koska ei ole kokemusta asiasta, niin silti uskallan epäillä että kummasta tahansa synnytyksestä toipuminen on aina yksilöllistä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: DaSS 
Päivämäärä:   30.7.24 21:26:48

Alatie.

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. Itse sektio nopea ja helppo toimenpide ja olin sen jälkeen jo samana iltana jalkeilla. Missään vaiheessa ei kummempia kipuja ollut. Mutta ärsytti kun joutui haavaa hoitamaan ja se meinasikin tulehtua koska vähän unohtui siinä heiluessa että sellainenkin on..

Kuopus syntyi alateitse vaikka hetken mietin uskallanko lähteä kokeilemaan kun sektio oli ollut niin helppo. Onneksi uskalsin, koska koin tuon alatien paljon hauskemmaksi. Sain aktiivisesti itse vaikuttaa ja osallistua. Ja synnytin vielä pelkällä ilokaasulla koska avautuminen eteni niin vauhdilla ettei muuta ehtinyt. Olisin voinut heti synnytyksen jälkeen lähteä lenkille ja palautuminen oli muutenkin todella nopeaa.

Eli joo, toiminnan naisena valitsisin alatien jos sille ei esteitä ole, vaikka ei tuossa sektiossakaan vikaa ollut sinänsä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   30.7.24 21:35:42

Molemmista kokemus.
Sektiosta jäi pitkäksi ajaksi vihlovaa ja kiristävää arpikudosta.
Alatiesynnytyksestä kohdunlaskeuma,joka korjattiin päiväkirurgisesti.
Henkisesti miellyttävämpi oli alatiesynnytys juuri edellä mainitun aktiivisuuden vuoksi.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.7.24 21:51:43

Alatie; kolmesti olen sen tehnyt eikä se ollut miellyttävää, mutta kivut pitkälti loppuu, kun lapsen saa ulos. Yksi tähystyshaava on ollut mahassa, ja mahaani ei enää leikata ellei ole pakko.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.24 21:57:05

Vaikea alatiesynnytys ja toisen kerran kiireellinen sektio jossa ei kuitenkaan ollut hengenhätää. Alatien valitsisin jos vielä tulisin raskaaksi ja voisin itse asiaan vaikuttaa.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.7.24 22:22:45

Sektio, ehdottomasti! Molemmat kokeiltu. Sektio oli turvallisempi, kivuttomampi ja toivuin nopeammin. Maito nousi nopeammin ja vauvakin oli sektion jälkeen paremmassa kunnossa.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   30.7.24 22:32:45

Ehdottomasti alateitse! Kahden mukulan kokemuksella, ei mitään pahaa sanottavaa eikä vaurioita ( ekasta niin pieni vekki häppärissä, ettei tarvinnut edes tikkejä). Muutamassa viikossa olin ihan ennallani.
Kaikista eniten (paitsi toki vauvan puolesta) pelkäsin joutuvani leikkaukseen ja nukutetuksi!
Suvussani ovat aika lailla kaikki synnyttäneet alateitse, ilman isompia ongelmia. Enemmän ongelmia, tulehduksia, kiinnikkeitä ja useiden viikkojen toipumisaikaa edes jonkinlaiseen toimintakuntoon ym olen kuullut sektiossa olleilla olevan.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   30.7.24 22:33:17

"sinun lapsesi syntymäpäivä on 13.4."?
Jokseenkin näin. Ei odoteta että synnytys käynnistyy.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 01:52:34

”Sektiota ei tehdä ilman mitään lääketieteellistä syytä. Se ei oo niinkuin kassalla, että kortilla vai käteisellä.”

Itseasiassa nykyään saat itse päättää. Se on nimeltään suunniteltu sektio. Siihen lääkäri voi perusteluksi kirjoittaa synnytyspelko vaikka sanot sille ettet oikeasti vain halua synnyttää alatietse.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Grey 
Päivämäärä:   31.7.24 04:16:24

Ehdottomasti itse ottaisin sektion. Siskoni erittäin hankalan alatiesynnytyksen nähneenä (olin siis siskoni tukihenkilönsä sairaalassa) en itse ikinä suostuisi siihen. Mieluummin jätän lapset kokonaan tekemättä, kuin koskaan asetan itseni tilanteeseen missä joutuisin ottamaan riskin kokea jotain samaa. Siskoni traumatisoitui itse tuosta synnytyksestä erittäin pahasti ja vaikka myös fyysinen toipuminen oli hänellä pitkä ja todella hankala, niin se ei ole mitään verrattuna hänen henkisiin haavoihinsa tilanteesta :( Enkä ihmettele, se oli painajainen.
Kaverini taas synnytti vasta äskettäin sektiolla ja hänellä siinä kaikki meni niin näppärästi, ettei uskoisi hänen edes synnyttäneen. Tältä pohjalta siis oma valintani olisi ehdottomasti sektio.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: gfr 
Päivämäärä:   31.7.24 04:57:18

SEKTIO AINA. Lapsen saa helpommallakin maailmaan kuin 20h suppareita.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: Raina 
Päivämäärä:   31.7.24 06:04:59

Selasin vastaukset enkä löytänyt yhtään kommenttia, jossa alatiesynnytystä olisi perusteltu syntyvän lapsen vastustuskyvyllä tai ylipäätään lapsen terveydellä. Vauva saa alatiesynnytyksessä bakteerikylvyn, joka vaikuttaa hänen koko elämäänsä.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.7.24 10:08:31

Raina, niin jos ei kuole siihen bakteerikylpyyn :D. Ja joskus ne loppuelämän vaikutukset ovat pelkästään negatiivisia vaikka selviäisikin hengissä. Tämä on niin kulunut fraasi että kannattaa pikkuisen tutustua aiheeseen. Siksi siihen ei enää kukaan viittaakaan.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.7.24 10:36:22

Sain aikanaan valita ja valitsin sektion. En halua olla kivuissani tuntemattomien ihmisten armoilla varsinkin, kun lähtökohtaisesti terveydenhuollossa vähätellään varsinkin naisten kipua ja tuntemuksia. Minun keho, minun päätös eikä kaduta tippaakaan. Mikään helppo tapa ei sektiokaan ole synnyttää, joten sen takia sitä ei kannata valita enkä itsekään siksi sitä valinnut.

  Re: alateitse vai sektio?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 11:06:15

2 synnyttänyt alakautta ja en näiden sijasta valitsisi isoa leikkausta, ellei olisi pakko. Sektioon joutumista muistan pelänneeni raskausaikana. Synnyttäminen oli hienoa, alkukantaista. Vaikka se sattui, se oli erilaista kipua, ei pelottavaa. Toisessa en ottanut (en olisi ehtinytkään) mitään kivunlievityksiä, ekassa kamalinta oli selkäydinpuudutteen laitto, hrr.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.