Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä terapia-apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:52:21

Olen aina ajatellut, että minulla on ollut ihan ok lapsuus, vaikka en muistakaan siitä kovin paljon. Perheemme oli vähäosainen, mutta en koskaan ajatellut että siinä olisi mitään outoa.

No nyt oman lapsen myötä olen alkanut muistaa vähän enemmän ja ymmärtänyt ettei lapsuuteni todellakaan ollut normaali. Lisäksi on alkanut pulpahdella esiin muistoja, jotka ovat hyvin traumaattisia. Nään myös jatkuvasti pahoja unia näihin liittyen. Ja olen varma, että jos en saa näitä asioita ratkottua, se vaikuttaa myös vanhemmuuteeni.

Mistä tähän saisi kohtuuhintaista apua? Mihinkään kelan korvaamaan terapiaan tuskin pääsee ellei ongelmat ole tosi vakavia, mutta juuri nyt ei ole laittaa satasia terapeuttiin. Olen aloittanut selfhelp-traumakirjoista mutta olen aika varma etten pärjää yksin, koska kun yritän muistaa joitain asioita, menen hirveään tilttiin ja paniikkiin.

Re: Mistä terapia-apua?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.7.24 17:53:21

Älä yritä muistaa! Älä yritä pakottaa. Ota ihan rauhassa vaan.

Mitä traumakirjoja luet?

Päivämäärä:   30.7.24 17:55:16

Lue terapia kirjoja, niistä oppii paljon

Päivämäärä:   30.7.24 17:56:05

Ongelma on se, että muistamattomuus painaa minua hurjasti. Lisäksi huomaan, että tietyt asiat lapsessa triggeröivät minua hirveästi. Jos en käsittele niitä, en voi olla hyvä vanhempi. Yhden tällaisen sain purettua auki selfhelpin avulla, ja parissa kuukaudessa tämä vakava ahdistuksen aihe lähti pois. Daniel Siegelin kirjoja olen lukenut.

Lähettäjä: marjut 
Päivämäärä:   30.7.24 17:58:56

Oman kunnan tai kaupungin nettisivuilla on mielenterveyshoitajan tai toimiston yhteystiedot, mistä kannattaa aloittaa. Toki olet oikeutettu apuun, sillä onhan tuo jo ihan tarpeeksi "vakavaa" sillä vaikuttaa arkeen ja vanhemmuuteen. Joka paikassa on erilaiset resurssit ja palvelut, mutta ota tuonne toki ensimmäiseksi rohkeasti yhteyttä.

Päivämäärä:   30.7.24 18:00:16

Jos haluat todella tehdä traumatyötä yksin, ehdottaisin että tutustut IFS -terapiamuotoon ja siihen liittyvään kirjallisuuteen. Toisaalta ehdottaisin myös että luet esimerkiksi https://www.goodreads.com/book/show/20556323, koska vaikket kärsisi CPTSDstä, se osuu varmasti todella lähelle.

Mutta oikeasti, älä puske. Ensin sinun pitää opetella maadoittamaan itsesi tai muuten todella sekoitat systeemisi ja teet olostasi hirveän huonon kun lähdet kaivamaan. Et ole unohtanut niitä asioita ihan turhan takia, ne on unohdettu että pystyisit toimimaan. Tarvitset työkaluja ennen kuin voit lähteä koskemaan niihin. Anna niiden olla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 18:16:56

Terveydenhuollosta ei välttämättä saa mitään apua, minullekin tungettiin vain omahoitoa ja nettiterapiaa (videoiden katselua). Minua on lapsena hyväksikäytetty ja tämä aiheutti vakavaa oireilua. Masennustesti kuitenkin näytti vain lievää, niin apua ei saanut.

Suosittelen säästämään yksityiseen terapiaan. Se pelasti minut.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.24 18:20:35

Voisitko ap kertoa yhtään minkäsuuntaisista asioista on kyse? Tai minkä ikäinen olet ollut kokiessasi niitä?

Lähettäjä: iluna 
Päivämäärä:   30.7.24 18:22:10

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.7.24 18:16:56

Terveydenhuollosta ei välttämättä saa mitään apua, minullekin tungettiin vain omahoitoa ja nettiterapiaa (videoiden katselua). Minua on lapsena hyväksikäytetty ja tämä aiheutti vakavaa oireilua. Masennustesti kuitenkin näytti vain lievää, niin apua ei saanut.
Suosittelen säästämään yksityiseen terapiaan. Se pelasti minut.

Sama kokemus, ikävä kyllä :(

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   30.7.24 18:22:31

Ei niitä muistoja tarvitse edes kaivella, jos ne pulpahtelevat esiin. Ei sille voi mitään, että lapsuudentraumat helposti aktivoituvat kun saa itse lapsia. Esim. vauvan itku voi herättää omat muistot. Tärkeää olisi saada apua äkkiä.

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   30.7.24 18:38:08

Valitseterapia.fi

Lämmin suositus myös lyhytterapialle, suuntauksia löytyy jo nykyään paljon erilaisia!

Seurakunnat ja erilaiset chatit edullisia vaihtoehtoja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 18:45:01

Usein nuo ilmaiset/halvat lyhytterapeutit joita seurakunnat ja järjestöt tarjoaa, ei ota vastaan ns. vaikeampia tapauksia tai traumapotilaita, eikä niillä ole osaamistakaan.

Traumaan on todella vaikeaa saada apua niin kauan kun on jollain lailla järjissään ja pystyy toimimaan. Eli ensin pitää odottaa, että traumat todella aiheuttavat ongelmia (itsetuhoisuus, väkivaltaisuus, masennus), sen sijaan että hoidettaisiin ennaltaehkäisevästi. Itse toki voi hoitaa, mutta se on kallista puuhaa laittaa satasia kuussa vuosien ajan. Kiitos vaan vanhemmille tästä lahjasta.

Päivämäärä:   30.7.24 18:52:29

Minä olen myös tarvinnut apua jo pitkään. Olen käynyt terapiassa, mutta kumpikaan terapeutti ei ollut minulle sopiva, eikä vain ollut rahaa siihen että kokeilen eri terapeutteja ja suuntauksia josko joku sitten toimisikin. Se on terapiassa tosi rasittavaa.

Päivämäärä:   30.7.24 18:55:38

Lyhytterapia ei ole tähän vastaus. Tarvitaan vuosien traumaterapiaa, ei mitään kognitiivista käyttäytymisterapiaa vaan oikeasti traumaterapiaa. Vaikea on löytää hyvää terapeuttia.

Lähettäjä: Savolainen 
Päivämäärä:   30.7.24 19:30:04

Lyhytterapeutti voi olla myös erikoistunut traumaterapiaan.
Tarkoitan nyt ihan terveydenalanammattilaisia, jotka ovat käyneet lisäksi lyhytterapeutin koulutuksen.

Päivämäärä:   30.7.24 19:34:40

Mutta lyhyessä ajassa ei noita solmuja avata, se vaatii vuosien työn. Lyhytterapia ei vaan ole ratkaisu siihen.

Päivämäärä:   30.7.24 20:45:46

Vaikealta tosiaan kuulostaa :( Tsemppiä muille samassa tilanteessa oleville.

Minulla ei siis ole mitään yksittäistä traumaattista tapahtumaa. Ikävuosilta 0-6 en muista oikeastaan yhtään mitään, paitsi ihan yksittäisiä muistoja isovanhemmista ja päivähoidosta. Isovanhemmista on positiivisia muistoja ja turvallinen olo, perhepäivähoitajalta muistan vaan lamaannuttavan pelon siitä ettei vanhemmat tulekaan hakemaan. Pompin siis pph:n ja isovanhempien välillä kun vanhemmat oli töissä. Kun olivatkin paikalla, eivät olleet henkisesti läsnä. Minulla ei ole yhtään muistoa jossa olisin kunnolla kommunikoinut vanhempieni kanssa.

Sitten kun menin kouluun, vanhemmat erosi ja vähän sen jälkeen äiti masentui. Oli makuuhuoneessaan käytännössä koko ajan. Menin kouluun yksin, olin illan yksin. Söin mitä kaapista löytyi. Koulusta muistan jotain, minua kiusattiin. Kotoa muistan vaan pohjattoman yksinäisyyden. Meillä oli myös aina sotkuista ja likaista, kylppärin lamppu saattoi olla vaihtamatta kuukausia. Muistan että talo oli aina pimeä. En saanut öisin nukuttua. Muistan kerran yöllä keittäneeni jotain pussikeittoa ja nukahtaneeni, ja heräsin kun se oli palamassa pohjaan. Olin 8-9v. Suurimmilta osin huolehdin ruokailut, nukkumaanmenot itse, paitsi joskus harvoin kun äidillä oli energiaa. Kukaan, siis kukaan, ei vastannut emotionaalisiin tarpeisiini. En muista, että olisin alakouluikäisenä ikinä ollut positiivisessa vuorovaikutuksessa. Teininä muistan riidelleeni äidin kanssa ja olleeni koko ajan yksin. Tilanne vain paheni koko ajan, asunnosta tuli vuosien saatossa kauhea sikolätti. Toisinaan ruokaa oli vain kerran päivässä.

Nyt kuulostaa että onhan noita muistoja, mutta tuossapa ne kaikki oikeastaan ovatkin ikävuosilta 0-16. Aiemmin en muistanut tätäkään vähää, minulla oli vain pari muistoa alakouluikäisenä (äiti auttamassa läksyissä, äiti antamassa ruokaa). Nyt hiljalleen kaikki on alkanut avautua. Muistan hämärästi miltä koti näytti, jotain abstrakteja tunnetiloja, päällimmäisenä pohjaton tyhjyys ja yksinäisyys.

Kun täysimetin, minulla oli koko ajan ahdistusta maidon riittävyydestä. Ihmettelin sitä aina, koska se oli jotain ihan lamaannuttavaa, tarjosin vauvalle maitoa koko ajan lähes pakolla. Sitten kun aloin miettimään syytä, jossain kohtaa muistin että meillä oli lapsena eläimiä. Koska äitini oli aina ”poissa”, minä hoidin eläimiä parhaani mukaan ja ne olivat ”minulle” viihdykkeeksi hankittu. Mutta kuitenkin useampi lemmikki menehtyi, osa varmasti heikon hoidon vuoksi. Minä koin lapsena olevani tästä vastuussa, ja usein myös löysin lemmikit kuolleena. Nyt aloin myös nähdä painajaisia, joissa yritin pitää elossa vuoroin lemmikkejäni, vuoroin vauvaani, ja se oli aivan ylitsepääsemätön tehtävä. Käsittelin tätä asiaa aika pitkään ja yritin tolkuttaa itselleni, että se ei ollut minun syyni. Katsoin lapsuuskuvia ja puhuin sille lapselle siinä. Edelleen luulen että käsiteltävää on koska itken tätä kirjoittaessani, mutta tämä prosessi lähes kokonaan lopetti ahdistukseni vauvan syömisestä. Huomaan myös joskus miettiväni, että mitä jos joku päivä en jaksakaan tehdä ruokaa tms, mitä jos teen saman lapselleni. Se helpottaa paljon, kun ymmärrän että huolestuja on sisäinen lapseni, mutta aikuisminä pystyy kyllä toimimaan. Voin rauhoitella lapsi-itseäni aikuis-minäni äänellä.

Päivämäärä:   30.7.24 20:46:00

Pahoittelut, tulipa kamala selostus.

Päivämäärä:   30.7.24 21:07:22

https://www.youtube.com/watch?v=tNA5qTTxFFA

IFS voisi oikeasti sopia sinulle kun olet jo hoksannut että kyse on emotional flashbackista ja että ne tunteet ei oikeasti vastaa nykyhetken tarpeita vaan ovat vanhoja arpia. Olet ollut todella heitteillä lapsena, ja se on erittäin traumatisoivaa. Saatat tulla yllättymään miten moni asia sinussa on kummunnut traumasta.

Rankkaahan tuo on, ja metsään on helppo mennä. Muista olla hellä itsellesi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.7.24 16:43:52

Tsemppiä AP, tosi rankka lapsuus sinulla.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   31.7.24 16:57:04

Itsellä on useampi nimenomaan korkeakoulutettu ja työelämässä oleva kaveri joka on saanut haettua aikanaan koulupsykan tai kunnan palveluiden kautta B-lausunnon ja siitä sitten hakeutunut kelan tukemaan kolmen vuoden terapiaan. Olen itsekin aloittanut prosessin ja tulen saamaan lausunnon kyllä, siltikin olen työkykyinen, enkä mikään täysseinähullu. Itseasiassa todella vakavasti ongelmaiset ihmiset eivät edes pääse tähän prosessiin sillä prosessin on tarkoitus pitää ihminen työkykyisenä tai saattaa takaisin työelämää = hyödyksi yhteiskunnalle. Lisäksi terapiaprosessi on rankka ja vaatii sekä maksukykyä että sitoutumista ja suhteellisen selvää päätä vaikeiden asioiden työstämiseen. Sun lapsuustraumoilla pitäisi kyllä päästä kolmen vuoden kelan tukemaan terapiaan.

Lähettäjä: Kookos 
Päivämäärä:   31.7.24 17:08:26

En osaa auttaa, mutta iso halaus aloittaja <3

Päivämäärä:   31.7.24 17:12:20

B-lausuntoon pitää olla joku diagnoosi, siihen kaatui itsellä. Selvästi lapsuustraumojen aiheuttamia ongelmia ihmissuhteissa yms, mutta ei mitään minkä voisi diagnosoida. Lisäksi kela vaatii että sairaus uhkaa työkykyä, pelkkä vanhemmuus tms ei ole syy.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 17:18:57

Lähettäjä---
Päivämäärä30.7.24 18:55:38

Lyhytterapia ei ole tähän vastaus. Tarvitaan vuosien traumaterapiaa, ei mitään kognitiivista käyttäytymisterapiaa vaan oikeasti traumaterapiaa. Vaikea on löytää hyvää terapeuttia.

Mihin perustat ajatuksen, että kognitiivinen käyttäytymisterapia ei ole pätevää traumojen hoidossa. Ja nyt tarkoitan ihan psykoterapiaa, en lyhytterapiaa mikä ei toki ole aloittajan tilanteessa varmasti sopivaa. Kkt:ssa on ihan omat näyttöön perustuvat hoitomallit traumojen hoitoon.

Päivämäärä:   31.7.24 17:40:35

Koska kognitiivisen käyttäytymisterapian ajatus on, että omat ajatukset ja tulkinnat on vääriä. Se on itsensä kaasuvalottamista kun puhutaan trauman käsittelystä.

Päivämäärä:   31.7.24 17:42:21

"
Mistä tähän saisi kohtuuhintaista apua? Mihinkään kelan korvaamaan terapiaan tuskin pääsee ellei ongelmat ole tosi vakavia, mutta juuri nyt ei ole laittaa satasia terapeuttiin. "

Ala kartoittamaan ja listaamaan ylös, millä kaikin tavoin traumataustasi vaikeuttaa elämääsi ja ennenkaikkea mitä haittaa niistä on sinun opiskeluille/työllistymiselle/työkyvylle. Se työkyky on mittari siitä saako tukea vai ei.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.7.24 17:57:13

Mulla oli erittäin traumaattinen lapsuus ja parasta terapiaa oli 2 omaa lasta jotka sain kyllä aika vanhana. Kävin terapiassa 6 vuotta se auttoi ihan valtavasti. Ajattele aloittaja nyt ihan kaksi että sinä voit olla ihan paras äiti omalle lapsellesi, luota itseesi, sa auttaa jo paljon. Puhu asiasta neuvolassa, uskon sulle riittää lyhempikin terapia että saat vahvistusta olla hyvä äiti. Putipuhdasta ei aina tarvi olla ja kaupan valmisruokia kun voi syödä
Tärkeintä on olla lapselle läsnä ja lähellä.

Päivämäärä:   31.7.24 18:17:11

Lähettäjä.
Päivämäärä31.7.24 17:40:35

Koska kognitiivisen käyttäytymisterapian ajatus on, että omat ajatukset ja tulkinnat on vääriä. Se on itsensä kaasuvalottamista kun puhutaan trauman käsittelystä.

No tämä nyt kertoo sen, että et ole käynyt kognitiivista käyttäytymisterapiaa tai opiskellut sitä ht.nettiä pidemmälle :D

Päivämäärä:   31.7.24 18:23:45

Olen käynyt :) Ja perehtynyt muutenkin.

Päivämäärä:   31.7.24 18:32:17

Lähettäjä.
Päivämäärä31.7.24 18:23:45

Olen käynyt :) Ja perehtynyt muutenkin.

Ehkä kannattaisi perehtyä vielä lisää :)

Päivämäärä:   31.7.24 18:47:44

Juu ei kyllä vakavia lapsuudentraumoja millään mammatsempeillä paranneta. Jos niitä ei käsittele, pahimmillaan vievät toimintakyvyn tai tosiaan siirtyvät lapseen!

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   31.7.24 18:51:30

Voisitko päästä neuvolapsykologille?
Ihan yleisesti vaikka mainita neuvolassa ahdistusoireista?

Päivämäärä:   31.7.24 19:07:39

Kiitos kaikille vinkeistä. Neuvolapsykologilla olenkin käynyt kerran, mutta sain sieltä vain mindfulness-harjoituksia ja lapsuutta pitäisi kuulemma käsitellä muualla, yksittäiskäynnit ei siihen riitä.

Ja kuten arvelinkin, työkykyyn liittyy kaikki :/ En ole enää kokoaikaisesti työelämässä, sillä nuorempana ajoin itseni pahaan burnouttiin. Olin henkisesti ja fyysisesti ihan loppu, ja lopulta vain otin loparit. En kuitenkaan hakenut apua. Parantelin itseäni vuoden ja sen jälkeen olen tehnyt vain satunnaisia konsulttihommia. En aio palata kokoaikatöihin vielä vuosiin nyt lasten takia, jos sittenkään, ellei taloudellisesti ole pakko.

Ja juuri tuo huolettaa, että valitsee terapeutin ja sitten homma ei toimikaan. Jos tietäisin varmasti että terapeutti X on minulle sopiva, laittaisin heti paikalla sen 100€ viikossa terapiaan. Näistä asioista on nimittäin todella vaikea puhua jopa omalle miehelle, joten henkilökemioilla on todella väliä :/

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.8.24 21:35:55

Mutta tuon perusteellahan sinulla on jo työkyky mennyt. Tosin Kelalle voi olla vaikeaa selittää, etenkin jos tilanne on tuollainen ”ajan itseni burnikseen”.

Lähettäjä: Höntsö 
Päivämäärä:   1.8.24 22:58:44

Nosteella on ainakin psykoterapiaopiskelijoita, jotka tekevät halvemmalla. Maksoin itse n. 40e kerta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.