Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: jutti 
Päivämäärä:   30.7.24 17:07:21

Näen välillä naapurin viemässä koiransa tien yli tarpeille ja tulee sitten kotiin. Joskus huomautin tästä ja naapuri sanoi että en selvästi näe kun vie pidemmälle. Tilanne ei ole muutamassa kuukaudessa parantunut vaan edelleen naapuria näkee pari kertaa päivässä vain ylittämässä tien. Onko seuraava askel elsu?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.7.24 17:09:12

Oikeastiko 24/7 kyttäät silmä kovana naapuria, vai kameravalvonnallako seuraat?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:09:40

Mitä luulet eläinsuojeluviranomaisten asialle tekevän kun laissa ei ole määritelty ulkoilulle rajoja?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:10:32

Vai että semmonen provo tällä kertaa. 0/5

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.7.24 17:11:05

Josko tarjoutuisit mieluummin joskus lenkittämään koiraa, kerrot miten on tylsää lenkkeillä pitkälle yksin ja pyydät lainaksi kaveria.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.7.24 17:14:24

Kyttäät siis naapuria 24/7 ja tiedät ettei koira pääse ikinä pidemmälle lenkille?

Ei pikapissatuksissa ole mitään vikaa, jos ne täydentävät muuta ulkoilua

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   30.7.24 17:17:23

"Joskus huomautin tästä"

Miksi..? Mitä ihmettä toisten koiran hoito ja liikutus sinulle kuuluu? Ei mitenkään!

Sinä et ole mikään kyläpoliisi, eikä sinun tehtävä ole huomautella kenellekään mitään. Huolehdit vain ja ainoastaan omista koiristasi, tai kohteliaasti tarjoat apua ulkoilutukseen.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 17:18:32

Veikkaan, että moni kuvittelee, etten ulkoiluta koiriani lainkaan, kun meillä päälenkitys tehdään öisin. :D Näin kuumalla ilmalla käydään päivällä vain pakolliset pissatukset, yöllä ne jaksaa tehdäkin jotain. Eipä ole tullut mieleen, että joku tätäkin voisi kytätä.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.24 17:19:37

Hanki elämä. Kyttäätkö kaikki naapurin liikkeet, ootko asentanut kamerakin ja sovelluksen kännykkään? Et voi tietää yhtään mitään naapurisi elämästä. Huolestu niistä, jotka eivät koskaan vie elukkaansa ulos, tai peräti hylkää ne luontoon. Ei muuta ku elsua tekemään vaan. Taputa sitten olalle itseäsi. Sairasta.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:23:09

Asun omakotitaloalueella. Olen asunut talossa nyt 1,5 vuotta. En ole nähnyt kertaakaan, että naapuri käyttää saksanpaimenkoiraansa kuin omalla pihallaan. Toisella naapurilla on kaksi koiraa, ne käyvät kävelyllä yleensä aamukuuden jälkeen, eli ei niitäkään muuta kuin pihapissalla näe. Et voi naapurina millään tietää milloin ja miten koirat ulkoilevat, ellet kyttää ja seuraa omistajaa joka paikkaan.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   30.7.24 17:26:13

Tee elsu.
Mulla just kävi elsu. Joku oli huolestunut koirien hyvinvoinnista. Katsoivat paikat ha koirat ja totesivat, että kaikki ok.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Macadamia 
Päivämäärä:   30.7.24 17:36:43

Me käydään pitkät lenkit koiran kanssa aamulla 4:30 ja illalla 23 jälkeen, koska elämänrytmi on sellainen. Lisäksi aika usein lähdetään esim agilitytreeneihin autolla ja viikonloput ollaan ties missä. Joten meitä ei ihmisten aikaan näe oikeastaan kovin usein kuin just pikapissatuksilla. En olekaan ajatellut, että tästähän vois varmaan joku naapurikyylä tulkita meidät ihan elsutapaukseksi. Hohhoijaa.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 17:36:49

No, täysin turhaa. Ihmisillä on erilaisia rytmejä elää. Jos koira on hyvinvoivan näköinen, niin antakaa ihmisten olla.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 17:39:05

Macadamia, juuri näin. Minä en näe naapureitani juuri ikinä (kaikkia en ole vieläkään nähnyt, vaikka talossa on vaan kuusi asuntoa!) ja olen asunut tässä kuitenkin 5 vuotta. He elää vaan täysin erilaisessa rytmissä kuin minä. Eipä tulisi mieleenkään tehdä elsua alakerran koirista - olen nähnyt ne kerran tässä viimeisen vuoden aikana.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.7.24 17:40:05

Miten ihmeessä tiedät mitä naapuri tekee 24 tuntia päivässä. Joku provo tämäkin. Näin kuumana kesänä moni tekee pidemmän lenkin myöhään illalla tai aikasin aamulla.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 17:47:13

Meidän naapuri tekee samaa. Ollaan miehen kanssa useita kertoja nähty, että aamu- ja iltapissat käydään tekemässä vain tien toisella puolella. Sekä mennessä, että tullessa

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 17:47:48

Meidän naapuri ei varmaan ole käyttänyt koiraansa lenkillä kertaakaan 5 vuoden aikana, kun minä en ole nähnyt heitä.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:48:19

Me kans ulkoillaan kotona pikapissatuksia ja pidemmille lenkeille tai treeneihin lähdetään autolla. Toivottavasti ei naapurit käytä ihan kauheesti aikaa mun koirasta huolehtimiseen.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 17:52:34

Oho, lähti liian aikaisin.

Siis useita kertoja, ollaan nähty kauempaa joko lenkiltä tullessa tai mennessä, että tulevat siihen tien laitaan ja ehtivät monesti takaisin sisälle ennen kuin me ehditään pihaan.
Töistä tullessa sama juttu. Autot harvemmin liikkuu illalla joten mihinkään harrastuksiin en usko. Meillä on keittiön ikkuna kadulle päin ja autopaikat on sillä puolella, itse ainakin vilkaisen silloin tällöin ulos ja kiinnitän paljon huomiota yksityiskohtiin ihan ilman kyttäämistäkin.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: entä sitten 
Päivämäärä:   30.7.24 18:08:52

Lähettäjä: hmm
Päivämäärä: 30.7.24 17:47:13

Meidän naapuri tekee samaa. Ollaan miehen kanssa useita kertoja nähty, että aamu- ja iltapissat käydään tekemässä vain tien toisella puolella. Sekä mennessä, että tullessa

Ja ne varsinaiset pidemmät lenkit saattaa silti tapahtua esim päivällä tai yöllä

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   30.7.24 18:11:36

Meidän koira ei pääse edes tien yli lenkillä, ainoastaan omalle postilaatikolle(jonne matkaa). Mutta on muuten pihalla vapaana ja leikitään ja temutaan. Pidemmällä lenkillä käydään myöhään illalla, 22.00 ->, jolloin ei naapureita näy.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 18:11:56

Mun koira ei edes halua aamulla kuin pihan kulmalle, takas kotiin kahvittelemaan kainaloon ja nukkua sitten vähän lisää. Pitäisikö se pakottaa marssimaan tuolla enemmän silloin?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.7.24 18:17:13

Sanot naapurille, että se ilmoittaa sinulle aina kun lenkittää koiraansa.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: idiot neighbor 
Päivämäärä:   30.7.24 18:21:33

Kyllä se munullakin naapuri teki aiheettoman elsun. Nyt katunut sitä jo 5 vuotta, ja ei loppua näy. Eli tuo ilmianto voi tuntua ehkä kivalta tehdä mutta ei sen seuraukset. Tiedon levitessä muutkin naapurit väistää elsun tekijää ja on kuin lahkosta erotettu jehova, kukaan ei edes puhua hänen kanssaan.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   30.7.24 18:30:46

Aloittaja on se sama tyyppi joka säännöllisin väliajoin kyselee pitäisikö tehdä elsu kun naapurin koira ontuu tai on epäpuhdas tai ei pääse lenkille. Turha näihin on vastata yhtään mitään.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 19:13:06

En todellakaan tekisi elsua hyvinvoivasta eläimestä. Nyt järki käteen aloittaja!

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 20:09:51

"Ja ne varsinaiset pidemmät lenkit saattaa silti tapahtua esim päivällä tai yöllä."

Päivätyötä tekevillä ihmisillä? Juu toki.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 21:09:59

Hmm, ai sinä tiedät oikein naapuriesi työajatkin? :D Onneksi et asu naapurissani ja et kyylää jokaista tekemääni asiaa. Ja joo, kyllä, myös päivätyötä tekevä voi lenkittää koiraansa iltayöstä. Mitä muiden asiat kuuluu sinulle?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Kellokas 
Päivämäärä:   30.7.24 21:12:51

Emme tekisi.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.24 21:19:04

Me käydään usein päivisin vain korttelin ympäri pikapisut ja koira saa olla myös omalla aidatulla pihalla halutessaan. Yöllä 12-02 välillä käydään sitten pidemmällä kävelyllä. Ensin paikka tämäkin tietysti.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Fugo 
Päivämäärä:   30.7.24 21:28:49

Aina vaan hämmästelen miten joillekin ihmisille on mahdoton ajatus, että kaikki eivät elä samassa elämänrytmissä. Toinen ihminen voi vallan hyvin lenkittää koiransa juurikin vaikka aamuyöstä tai keskellä päivää ja käyttää vain pikapisuilla aamulla ja illalla. Jokaisen elämä rakentuu omanlaisekseen ja yhtä hyviä ja toimivia tapoja elää on tässä maailmassa niin paljon muitakin kuin vain se mihin just sinä olet tottunut.
Ihan hullu (ja pelottava) ajatus, että joku tosiaan kyttää tuntemattoman naapurin koiran lenkityksiä ja miettii vielä jopa elsun tekemistä. Sairasta.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   30.7.24 21:35:29

LähettäjäFugo
Päivämäärä30.7.24 21:28:49

Aina vaan hämmästelen miten joillekin ihmisille on mahdoton ajatus, että kaikki eivät elä samassa elämänrytmissä.

Tämä!!

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 22:31:21

"naapuria näkee pari kertaa päivässä vain ylittämässä tien."

Eli käyttää pikapissalla, mutta mistä tiedät, ettei käytä koiraansa esim. autolla edempänä parin tunnin metsälenkillä? Tai yöllä? Tai koira on työpäivän mukana ja ulkoilee siellä?

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 22:36:44

Mulla oli aikoinaan koira mukana töissä tallilla. Siis reilu 10 tuntia päivässä ja siellä kulki perässä tarhaamassa, ruokkimassa, lanaamassa jne jne jne. Se väsähti siellä aina enkä tohtinut turhia ravuuttaa asvaltilla sen päälle. Silti sain heippalapun kun koirani haukkuu kaiket päivät :D

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   30.7.24 22:49:03

Ei tämä mikään provo ole. Ihmiset tekevät tuollaisia elsuja, kun luulevat tietävänsä mitä naapuri tekee 24/7.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 22:51:36

"Tiedon levitessä muutkin naapurit väistää elsun tekijää ja on kuin lahkosta erotettu jehova, kukaan ei edes puhua hänen kanssaan"

No tuo vasta lapsellista onkin, jollain on ollut (onneksi aiheeton!) huoli eläimestä ja sitten rangaistaan siitä.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Hubba 
Päivämäärä:   30.7.24 22:53:51

Mun koirat ulkoilee klo 9.30, 15 ja 21. Eli luultavasti 8-16 työtä tekevät naapurini eivät ikinä näe mun ulkoiluttavan koiriani. Viikonloppuisin usein isken koirat takakonttiin ja käydään retkeilemässä tai mökillä. Viikonloppuna jos meidät näkee kotinurkilla ulkona niin ne on just niitä max 3min pika pissityksiä. Näiden lisäksi toki metsässä tai mökillä puoli päivää ulkoilua, mutta sitähän ne naapurit ei näe.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: idiot neighbor 
Päivämäärä:   30.7.24 23:13:21

"No tuo vasta lapsellista onkin, jollain on ollut (onneksi aiheeton!) huoli eläimestä ja sitten rangaistaan siitä."

Rakkikoirat puree salaa takaapäin, edessä ne juoksee karkuun.

Kenen idea on luoda tuollainen neukkuaikainen ilmantojärjestelmä. Stalinin aikaan pääsi naapurista eroon kun teki perättömän ilmiannon. Ammuttiin monttuun tai kuoli tauteihin kanavatyömaalla pakkotyössä.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 01:35:54

Mielestäni elsu kannattaa tehdä aina, jos on huolissaan eläimen hyvinvoinnista.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Tigeri 
Päivämäärä:   31.7.24 03:45:26

Juuri äsken tulin koirani aamulenkiltä ja juon tässä aamukahvia samalla tätä keskustelua lukien. Huvittava ajatus, että omat naapurini voisivat myös kuvitella aikataulujeni perusteella, että en koskaan lenkitä koiraani - eipä yleensä tule tähän aikaan muita vastaan tai näy valoja naapureiden ikkunoissa :D Eikä esim ~ 13:30, kun käydään pidemmällä päivälenkillä.
Jos naapurini olisi kuin aloittaja, niin mulle ei olisi mikään ongelma käydä vaikka joka päivä 2:30 pimputtamassa hänen ovikelloaan kertoakseni, että lähdemme nyt lenkille. Ja sen myös 3:30 ihan vain ilmoittaakseni, että nyt tulimme lenkiltä takaisin :)

T: yksi joka tekee työnsä ja elää muulla kuin 8-16 rytmillä

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.7.24 06:35:12

Mun koiran jalka on murtunut ja leikattu, ei saa nyt mennään kuin pissalle. Oletko varma ettei syynä ole joku tällainen? Muuten en kyllä ymmärrä näitä tyyppejä, jotka eivät tajua, että koira ravitsee kunnolla liikuntaa. Voithan käydä kysymässä, saisitko sinä vieldä tuota koiraa lenkille.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Maisi 
Päivämäärä:   31.7.24 08:23:32

Voi luoja! Tämä on varmasti vähän saman kategorian naapurikyylän oletuksia, kuin mitä itse kohtasin. Eräänä päivänä naapurin (tuntematon) rouva jäi pihalla juttusille ja heitti ”mahtaa olla varakas mies sinulla, kun ei sinun tarvitse päivätöitä tehdä ”. Jäin ihan monttu auki, koska todellisuudessa olen vuosikausia raatanut hiki pinnassa 6-22 yötöitä. Tämä naapurin rouva vaan ei koskaan ole hereillä näkemässä minua lähtemässä töihin tai palaamasta sieltä ja oli olettanut että en käy töissä ja elelen miehen siivellä. Ai että se kommentti ensin kiehutti, sitten huvitti. Ja myöhemmin jopa säälitti, koska täytyy olla aika tyhjä elämä henkilöllä joka kokee tarvetta kehitellä tuollaisia olettamuksia päässään vieraista henkilöistä.
Todella toivon, että aloittaja et kyttää naapuriasi 24/7, koska se olisi jo sairasta. Ne koiran lenkitykset kun voi tapahtua oikeasti sinä aikana kun aloittaja vaikka nukkuu tai tekee jotain muuta. Näet vain ne pikaiset välikusetukset.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Maisi 
Päivämäärä:   31.7.24 08:25:50

Ja lipsahti oleellinen kirjoitusvirhe viestiini, tietenkin teen siis 22-06 vuoroja
T: takana nyt viiden yön valvominen, antakaa armoa :D

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 09:22:13

Joo-o. Mulle joskus (onneksi entinen) naapuri tuli kertomaan, kuinka törkeää on, etten käytä koiraa kunnon lenkillä. Toisella kerralla tuli valittamaan, kuinka vielä törkeämpää on, että pissatan koirani taloyhtiön sisäpihalla lipputangon juureen.

Molemmilla kerroilla totesin hetken hämmennyksen jälkeen, että nyt taitaa olla kyse väärinkäsityksestä. Hän siihen huutaen vastaamaan, jotta älä selitä, kyllä hän tietää ja näkee kaiken ja tekee nyt kyllä elsun. Kuten tekikin.

Valvontaeläinlääkäri oli vähintään yhtä hämmentynyt, kun kävi ilmi, ettei minulla ole koiraa. Ei ole koskaan ollutkaan.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   31.7.24 09:29:47

Koirilla ei ole tietääkseni mitään ulkoiluvelvoitetta vai onko?
Koiraa voi pitää vaikka kerrostalon kylppärissä kuonokopallla varustettuna 23/ 7 ilman että kukaan tietää yhtään mitään.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.7.24 10:03:32

Aloitus kuuluu samaan kategoriaan kuin tuttava joka mietti elsua että hevosilla ratsastetaan liian vähän. Ja tosiaan ne tarhattiin ja hoidettiin muuten hyvin.

  Re: Tekisittekö elsun liian vähästä ulkoilutuksesta?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   31.7.24 13:00:24

Tosiaan koirilla ei ole ulkoiluvelvoitetta eli vaikka koiraa ei oikeasti lenkitettäisikään niin kunhan pääsee ulos tarpeilleen, saa ruokaa ja on vettä niin ihan huonoimmastakin huonoimmatkaan olot eivät aiheuta mitään toimenpiteitä. Eli siten on aivan turhaa.

Mitä tulee ylipäätänsä ihmisiin, joiden on vaikea ymmärtää muiden aikatauluja ja rytmejä niin kuinka sinä voit tietää, että koiraa ei käytetä lenkillä jotain muuna aikana?

Mä teen normaalia 8-16 työtä mutta silti mun aamulenkin aikaan ei ikinä tule ketään vastaan lenkillä. Tänäänkin olin 5.45 ovesta ulkona, ei ristin sielua näkyvillä, ei edes silloin 6.30 kun tulin kotiin. Ja just ennen kuin lähdin töihin, päästin koirat vielä takapihalle pissalle, sen näki naapuri.

Sama kun tulen töistä, päästän koirat takapihalle (naapuri näkee) ja sen jälkeen laitan ruokaa, vaihdan vaatteet ja lähden lenkille kun telkkarissa pauhaa kaunarit tai salkkarit tai mitä nyt siihen aikaan telkasta sattuu tulemaan. Naapuri istuu telkan ääressä. Edelleen naapuri näkee vain kun koirat käyvät takapihalla.

Ja sitten, päästän koirat vielä iltapissalle takapihalle kun naapuri on iltatupakalla kympin uutisten jälkeen.

Tästähän voisi päätellä, että meillä koirat pääsevät vain takapihalle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.