Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:25:38

...tiedot johonkin nettipalveluun? Palvelu on tunnettu ja paljon käytetty.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.7.24 10:27:23

Debit-korttia ei saa laittaa, luottokortin tiedot voit laittaa.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 10:30:14

En ymmärrä aloituksen kysymystä. Mihin nettipalveluun? Onko kyse verkkokauppaostosta vai jostain muusta?

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 10:30:25

Miksi debit-kortin tietoja ei saisi laittaa?

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:37:14

Siksi että sillä voi tyhjentää koko tilin. Luottokortilla tulee vain lasku jonka voi riitauttaa ja maksimissaan luottorajan suuruinen vahinko.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.24 10:38:03

Jos Debittiä ei saisi laittaa, me köyhemmät tavikset emme voisi sitten ostaa mitään tavaraa, palvelua tai viihdettä netistä. Pitäisi ostaa tasan hirvittävillä hinnoilla joihin ei varaa hyvätuloisillakaan, ja olla ilman kaikesta mitä ei saa kuin netistä, ja kaikesta muustakin.

Aika vaikee, sanoisin.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 10:43:21

Ööh itselläni ei edes ole luottokorttia ja debitillä teen kaikki nettiostokset.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: ?/ 
Päivämäärä:   30.7.24 10:56:49

Kuten Spotify? Sinne voi luottokortin tiedot laittaa.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 16:55:27

"Jos Debittiä ei saisi laittaa, me köyhemmät tavikset emme voisi sitten ostaa mitään tavaraa, palvelua tai viihdettä netistä"

Ai? Minä tilaan paljon netistä, enkä ole koskaan maksanut mitään nettiostoksia pankkikortilla. Yleensä maksan ihan verkkopankkitunnuksien kautta tai paypalilla. Aika harvinaisia ovat asiat, joita ei voisi maksaa millään muulla tavalla kuin kortin tiedot syöttämällä. Toki niitäkin on, mutta itse ainakin olen hyvin pärjännyt ilmankin.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 16:57:05

”Siksi että sillä voi tyhjentää koko tilin. Luottokortilla tulee vain lasku jonka voi riitauttaa ja maksimissaan luottorajan suuruinen vahinko.”

Tästä syystä on olemassa ne turvarajat. Maarajoitukset ja ihan rahasummat.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.7.24 17:56:05

No mitään digiostoksia, esimerkiksi musiikki-, suoratoisto- tai kirjatilausten kk-maksuja ei voi maksaa laskulla ja tai suoraan nettipannissa, samoin e-kirjaostoja ei voi maksaa. Kyllä ne kortilta menee.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.7.24 18:06:58

Äänikirjoissa, Spotifyssa yms kannattaa käyttää Apple/GooglePayta, jos vaan mahdollista. Näin ei tarvitse antaa luottokorttitietojaan niin moneen paikkaan.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Tietomurto 
Päivämäärä:   30.7.24 20:39:49

En laittaisi debet-kortin tietoja. Vaikka palvelu itsessään olisi tunnettu ja luotettava, sen tiedot voidaan hakkeroida.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.7.24 21:26:19

No onpa kiva laittaa nostorajaksi joku 200 euroa, jolloin korttia ei voisi käyttää mihinkään.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 21:28:51

” No onpa kiva laittaa nostorajaksi joku 200 euroa, jolloin korttia ei voisi käyttää mihinkään.”

Nostoraja kannattaa tietenkin säädellä sen mukaan, miten sulla on tarvetta.

Mä en tee nostoja, joten se vois olla hyvin nolla euroa. Ja niin harvoin teen yli 200 euron ostojakin, että niinä päivinä voisin erikseen käydä muokkaamassa korkeammaksi. Asetuksien muokkaaminen kun on ehkä puolen minuutin homma mobiilipankin kautta.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.7.24 21:33:41

Kuulostaa ihanan köyhältä, mutta siksi mulla onkin luottokortteja käytössä, joissa ei tarvitse miettiä jotain turvarajoja.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 21:39:31

” Kuulostaa ihanan köyhältä, mutta siksi mulla onkin luottokortteja käytössä, joissa ei tarvitse miettiä jotain turvarajoja.”

Ja just siksi mulla ei oo luottokortteja, kun ei tarvi köyhäillä. Kovasti viime syksynä pankista sitä tarjosivat, en ottanu.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.7.24 21:40:06

Huvittaa nämä, jotka kovasti vänkäävät vastaan, kun yritetään neuvoa että ei jakelisi debit kortin tietoja.

Kyllä, voit tehdä niin jos haluat. Mutta mikään ei poista faktaa, että debit kortilla netissä maksaminen on kaikkein huonoin vaihtoehto.

Vaikka olisi nostorajat, voit hävitä sen nostorajan verran rahaa. Ja jos luottokortin tiedot lähtee kävelemään, ei tietoja välttämättä käytetä heti. Tai tiedot varastetaan vasta vuosien päästä siitä, kun olet kortin tiedot antanut nettipalveluun. Huonoimmassa tapauksessa kortin tietoja väärinkäytetään just silloin, kun olet nostanut väliaikaisesti maksurajaa ja unohtanut heti laskea sen.

Jos kortin tietoja käytetään väärin, joudut sulkemaan kortin ja jos se on ainut korttisi, olet ilman korttia kunnes saat uuden.

Voit toki pitää esim erillistä tiliä ja korttia nettimaksuihin. Se tuo vähän turvaa, vaikka toki mahdollisesti vähän maksaa ja vaatii sen, että muistat siirtää rahaa.

Luottokortilla et koskaan menetä suoraan omia rahojasi vaan voit aina selvitellä asioita ennen laskun maksu, jos kortilta on mennyt vääriä maksuja.
Luottokortti harvoin on kenenkään ainut kortti, joten kortin sulkeminenkaan ei ole välitön ongelma.

Jos et saa luottokorttia, kannattaa käyttää mm Paypalia, Apple/GooglePayta, Klarna laskua yms aina kun mahdollista.

Paypal ja luottokortti tuo myös turvaa, jos ostetun asian kanssa tulee ongelmia, esim matkaa ei voida järjestää, firma menee konkurssiin tms.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.7.24 21:41:18

No, mä maksan ihan kaiken Amexilla tai Norskin kortilla, tililtä lähtee vain ja ainoastaan laskut. En ole köyhä enkä kipeä, mutta tyhmähän sitä on, jos ei hyödynnä luottokorttien etuja.

  Re: Kuinka suuri riski on laittaa pankkikortin...

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.7.24 21:42:54

Mulla on käyttötilillä aina maksimissaan joku 300€, niin ei paljon puristele vaikka joku sen tyhjentäisikin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.