Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 06:01:48

Joudun avaamaan tätä enemmän, sori pitkästä tekstistä!

Olen valmistunut kosmetologiksi (ei päivääkään työkokemusta), olen tehnyt 18 v ravintola-alan töitä mm vuoropäällikkönä ja voin tehdä mitä vaan hommaa alalla miinus kokkausta, ellei avustavia tehtäviä lasketa. Opiskeli. Huvikseen työn ohella merkonomiksi hyvin arvosanoin ja tradenomin opintoja on nyt vuosi takana, muttei ole juttu, mikä kiinnostaisi.

Mitä ihmettä alkaisin tehdä, jotta voisin hyödyntää aiempaa asiakaspalvelukokemusta ja organisointikykyjä? Olen taitava näissä ja voin myös opiskella vähän jotain, talouden puolesta en ihan kokoaikaisena vuosia. Somemarkinointi ja sen suunnittelu on myös osaamisaluettani.

Kiinnostaa HR, ihmisläheinen työ, kirjoittaminen, organisointi, viestintä... Hyvällä todistuksella pääsen luultavasti AMK:hon suorilta käsin, vaikken olisikaan ensi kertalainen.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 06:04:01

Pahoittelen kirjoitusvirheitä, heräsin juuri.

Olen koko elämäni vaan jotenkin kellunut eteenpäin, olisi hyvä joskus ottaa ohjat omiin käsiin.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.7.24 07:16:48

Mitään yksittäistä ammattia on vaikea nimetä, mutta kyllähän tradenomin sisällä on mahdollista opiskella kaikkea tuota.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   30.7.24 10:02:45

Samaa sanon kuin edellinen, kyllähän tuo tradenomilta kuulostaa. Mikä niissä tradenomin opinnoissa sitten tökkii? Suuntautumisvaihtoehtojahan on vaikka ja kuinka paljon.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.7.24 10:03:40

No itse lähtisin miettimään niinpäin, että mikä nykyisessä työssä mättää. Pieni palkka, hankalat työvuorot, vai joku muu. Että mitä haluat korjata.

Se, että haluat hyödyntää joitain taitojasi palkkatyössä, on toki kiva ajatus. Monesti näissä vaan mennään ojasta allikkoon. Opiskelu ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää, ellei palkka nouse merkittävästi. Toki on tilanteita, että työtä on pakko vaihtaa, jos terveys ei kestä vuorotyötä tms.

Nuo listaamasi taidot on aika perusjuttuja toimistotyössä, tuon tyyppisiä tehtäviä moni haluaa tehdä, ja kilpailu työpaikoista on aika kova, eikä niistä erityisen hyvin makseta.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: huje 
Päivämäärä:   30.7.24 10:41:16


Lähettäjä: ******
Päivämäärä: 30.7.24 10:02:45

Samaa sanon kuin edellinen, kyllähän tuo tradenomilta kuulostaa. Mikä niissä tradenomin opinnoissa sitten tökkii? Suuntautumisvaihtoehtojahan on vaikka ja kuinka paljon.

Niinkuin suoraan tradenomin opintokuvauksesta nuo aloituksessa listaamasi asiat? T. itsekin trade, tosin valitsin taloushallinnon :)

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 11:52:26

Ensin tradenomiksi ja siitä sitten ylempi AMK-tutkinto johtamisesta ja esimiestyöstä tai muu mikä siinä vaiheessa kiinnostaa. Mutta jos olet jo vuoden näitä tradenomiopintoja tehnyt, niin jatka ihmeessä, se oikea suunta löytyy sitten kyllä!

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   30.7.24 12:55:03

No minustakin kyllä selkeä tradenomiopiskelija olet.
Ei ne kaikki kurssit välttämättä ole superkiinnostavia (varsinkaan aluksi), mutta sinuna jatkaisin vielä.

Tosiaan myöhemmin voit hakea yamkiin tai miksei vaikka kauppikseen suoraan maisteriin.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: El Chefe 
Päivämäärä:   30.7.24 13:22:27

Vähän sama tilanne ja toinen vuosi tradenomi opintoja alkamassa ja moti ihan hukassa. Kuitenkin pohdin niin että tradenomin tutkinto on hyvä yleispätevä 'soveltuvaa korkeakoulututkinto' joka useissa työpaikoissa vaaditaan.

Tsekkaas palvelumuotoilun tutkinto myös. Mulla ei ole siitä muuta kuin muistikuva kun joku toinen opiskelija puhui että sitähän hänen olisi pitänyt lähteä opiskelemaan eikä tätä liiketalouden puolta.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 13:38:57

Palvelumutoilua olen huvikseni opiskellut vapaa-ajalla,samoin tapahtumatuotantontoa. Myös kulttuurintuotanto kiinnostaa.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 14:02:21

"Palvelumutoilua olen huvikseni opiskellut vapaa-ajalla,samoin tapahtumatuotantontoa. Myös kulttuurintuotanto kiinnostaa."

Näitä kaikkia voi liittää tradenomin profiloiviin opintoihin. Tradenomiopinnoissa (ainakin Hamkissa) on yhteisiä opintoja n. 1,5 vuotta, minkä jälkeen profiloivissa, työharjoittelussa ja opinnäytetyössä voi suunnata opinnot aika vapaasti kiinnostuksen mukaan.

Tradenomin tutkinto antaa laajemmat työllistymismahdollisuudet kuin jokin kulttuurialan tutkinto, terveisin entinen humanisti. Riippuu tietysti myös muusta osaamisesta, verkostoista jne.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 14:08:43

Olen miettinyt myös journalistiikkaa, sekin kiinnostaa.

En ole erityisen hyvä matemaattisissa aineissa, joten karsastan niitä vähän. Enemmän kirjallinen ilmaisu ja siihen liittyvä työ.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 14:24:31

Kävisin tilanteessasi tradenomin loppuun. Ottaisin campus onlinesta lisäksi itseäni kiinnostavia kursseja, siellä on mm. Valokuvausta ja kuvankäsittelyä. Se tradenomin paperi auttaa kyllä työllistymään jatkossa joten en jättäisi kesken. Jos iskee joku uusi pandemia niin tapahtuma tuottajat on taas kusessa.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 14:26:59

Valokuvaus ja kuvankäsittely eivät kiinnosta lainkaan.

Haluaisin löytää työn, jossa voisin hyödyntää myös ravintola-alalla opittuja taitoja, kuten organisointia jne. En usko kestäväni työtä, jossa pitää istua tietokoneella pyörittelemässä lukuja, jotain vähän konkreettisempaa ja ihmisläheisempää haussa.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 14:57:19

Restonomi?

Hamkin tradenomiopiskelijoille on tarjolla mm. tapahtumatuotannon ja palvelumuotoilun opintoja ja varmasti voi valita mukaan kokonaisuuksia myös esim kestävän muotoilun koulutusohjelmasta.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Kupari 
Päivämäärä:   30.7.24 15:00:11

Restonomiksi en haluaisi - teen käytännössä jo nyt samaa työnkuvaa kuin moni restonomi.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.7.24 15:16:43

Tradenomiksi nyt tuolla taustalla pääsisi aika helposti ja silloin sinulla olisi korkeakoulututkinto suoritettuna. Monissa työpaikoissa korkeakoulututkintoa vaaditaan ihan perusmuodollisuutena, joten se kannattaa suorittaa, jos vaan mitenkään on mahdollista.

Kannattaa katsoa eri koulujen tradenomiopintojen suuntausvaihtoehtoja, joka koululla kun on omansa. Löytyykö niistä mitään kiinnostavaa ja jos löytyy, olisiko koulun vaihto mahdollista? Traden ekan vuoden perusopinnot ovat tylsää pakkopullaa, mutta myöhemmiltä kursseilta voi löytyä ihan kiinnostaviakin aiheita.

  Re: Mitä tekisit tilanteessani? (Opinnot)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 17:36:52

Mun mies on tradenomi ja tekee hr-hommia ja markkinointia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.