Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 21:38:52

Miksi aloitit?
Onko ollut hyvä?

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 08:06:55

Hop

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 08:16:54

Halusin laihtua. Mieli meni tosi matalaksi vähillä hiilareilla, olin äkkinen ja aggressiivinen, saatoin lämästä hevosta jos se vastusteli jotain ihan ennenkun edes ajattelin. Ilmeisesti serotoniinitasot laski liikaa.

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: Elämänmuutos 
Päivämäärä:   30.7.24 08:28:29

Hain totaalista muutosta ruokailuun. Olin kiinnostunut ravinteikkaasta ja puhtaasta ruoasta. Silloin pinnalla oli A. Heikkilä ja luin kaikki hänen kirjansa putkeen. Ne ovat hyvin ymmärrettävästi ja ihmisläheisesti kirjoitettuja.
Kaikkea niissä en allekirjoita ja paljon niistä on kiistelty. Ovat hiukkasen jo vanhentunutta tietoa mutta totuuden kipinän niistä kyllä sain. Luin myös ruotsalaisen teoksen "Petos lautasella" ja jotain muita vastaavia.
Innostuin silloin vhh kokeiluun ja onnistuin heti pääsemään kiloista eroon sekä allergiat ja urtikaria helpottivat.
Sovellan nykyisin hiilaritonta tarpeen mukaan mutta kaikki roskaruoka, karkit ja kevyttuotteet jäivät sekä vehnäjauho aika lailla entiseen elämään.
Olen erittäin tyytyväinen että aikoinaan Heikkilä saarnasi tästä suomalaisen virallisen lääketieteen ja ravitsemuksen tilasta juuri oikeaan aikaan minun tilanteen kannalta. Olin myös järkyttynyt sairastuttuani synnytyksen jälkeen subakuutin autoimmuunityreoidiitin muotoon joka ei mennytkään ohi osaltaan siksi että normilääkäri ei tunnistanut sairautta ja hoitoon pääsy kesti suhteettoman kauan. Tuonkin sairauden ymmärtämiseen ja hyväksymiseen vhh ja siihen liittyvät kirjat auttoivat paljon. Netissä oli ja taitaa olla vieläkin karppaus- aiheinen keskustelupalsta josta sai ihan asiallistakin tietoa.

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   30.7.24 09:10:14

Nyt kolmas vuosi vhh, en vaihtaisi pois.
Sokeri ja vaaleat jauhot vetivät suolistoni totaalijumiin. Söin 1800 kaloria vuorokaudessa ja liikuin ns hulluna, en silti laihtunut. Kokeilin ensin tiukkaa ketoa, joka toimi hyvänä sokerikoukun katkaisijana, mutta keto oli itselleni ainakin liian raskas ja yksipuolinen. Jatkoin vhh enkä ole ikinä voinut paremmin. Tuosta kolmen vuoden takaisesta on lähtenyt melkein 50 kg ja olen nyt normaalipainoinen, energinen ja vatsa toimii ensimmäistä kertaa elämässäni oikein.

Vhh vaatii vähän suunnittelua ja itsekuria ainakin alussa. Usein esim työreissulla jne on aamupalana leipää ja puuroa, juhlissa paljon sokeriherkkuja jne. Onneksi usein löytyy myös proteiini ja salaatti, joita sitten syön.

Ajattelin ensin että vhh on tylsä ja rajoittava. Päästyäni irti sokerikoukusta olen alkanut nauttia vihannesten, juuresten ja hedelmien makeudesta ihan eri tavalla (kaikki vhh eivät syö hedelmiä, mutta minusta +/- tilasto on ehdottomasti hedelmien syönnin puolella).
Totta kai jos olen esim ulkomailla niin syön paikallisia ruokia ja herkkuja, hiilareita tai ei, mutta palaan heti normaaliin kun tulen kotiin.

Ja paino pysyy tosiaan kurissa yrittämättä. Kun jätin hiilarit pois lopetin myös kaloreiden kyttäämiseen josta mielenterveyteni piti valtavasti. On ihanaa kun voi ajatella muutakin kuin ruokaa ja kaloreita.

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: pähkinä 
Päivämäärä:   30.7.24 09:23:00

Itselleni ei sopinut, mutta tiedän monia joille sopii. Minulla ei varsinaisesti ollut laihdutuksen tarve (164/52kg) vaan kokeilin enemmänkin kiinteytymisen tueksi. Sinäänsä oli suht helppo muutos, koska esim leipä, pasta, riisi tai vaikka pullat ei kuulunut muutenkaan ruokavaliooni aiemminkaan. Mutta hedelmiä ja kaurapuuroa esim sen sijaan kyllä ja pudotin mm ne pois. Olin ärtynyt ja monin tavoin huonovointinen tuon 7 kk kokeilun aikana ja esim liikkumisesta lähti tehot ja ilo. Eikä kehossaan juuri muutokset tullut esiin sen nopeamin kuin ennenkään. Siinä vaiheessa totesin, että otan takaisin hiilareita elämääni (vaikka henkisesti se oli tosi vaikeaa, kun niitä demonisoidaan aika vahvasti) ja olen palannut takaisin omaksi itsekseni ja saanut takaisin myös elämäniloa.

  Re: Vhh ruokavalio kokemuksia

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.24 20:30:02

Laihtuakseni, mutta noudatan Zone -ruokavaliota, jossa myös ns. Nopea hiilari on sallittua, kunhan sitä syödään suhteessa muihin. Mikään ei ole kiellettyä, pointti on pitää verensokeri tasaisena ja kylläisyyden tunne. Parikymppisenä aloitin, ja edelleen sitä noudattelee pääohjeena syömiseen näin 20v jälkeenkin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.