Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Korvien rei'itys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.24 18:48:51

Mitä pahaa siinä ampumisessa on? Minulle on ammuttu, oli nopea ja kivuton, ja reiät on edelleen hyvät 22 vuoden jälkeen.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 18:49:56

Osaatko googlata?

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: bling 
Päivämäärä:   29.7.24 18:53:46

On se parempi kuin sytkä ja nuppineula. Tai sytkä ja hakaneula(napaläväriin).

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.24 19:01:43

Osaan toki. Esim. https://yle.fi/a/3-10503552 tämä juttu nostaa vain entistä enemmän kysymysmerkkejä, mikä siinä on ongelma.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 19:14:58

Munkin korviin on ammuttu eikä koskaan ollut mitään ongelmaa.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: mölli 
Päivämäärä:   29.7.24 19:16:48

Entä trump? Varsin kaunis lävistys hänellä :)

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   29.7.24 20:03:20

No, mulle on laitettu reiät ampumalla, ja olin niiden kanssa pitkässä tulehduskierteessä. Kymmenkunta vuotta myöhemmin hankin toiseen korvalehteen toisen reiän myös ampumalla, koska ajattelin että osaan huolehtia hygieniasta paremmin kuin muksuna. Sekin tulehtui. :D

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 20:23:50

Ikinä en ole kuullut kenenkään kärsineen ammutuista rei'istä (paitsi tän tyyppisissä keskusteluissa) en usko, että niiden epäonnistumisprosentti on sen suurempi kuin lävistetyissäkään

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: Nuin 
Päivämäärä:   29.7.24 20:59:19

Jos ammuttu vinoon, rengas on vinossakorvassa.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 21:57:12

1. Kone ei ole steriili, sitä ei voi steriloida. Näin ollen myöskään koru ei ole steriili, vaikka se ennen koneeseen asentamista olikin, varmaan kontaminaatio on tuttu sana?
2. Ampumalla tylppä esine menee väkisin ihon läpi. Lävistämällä leikataan terävällä esineellä pieni palanen. Haluatko, että leikkaava kirurgi tekee leikkaushaavan voiveitsellä vai terävällä kirurginveitsellä?
3. Ammutussa korussa ei ole turpoamisvaraa.

Yhtälailla myös lävistäjä voi lävistää vinoon, mutta todennäköisempää on, että lävistys menee suoraan ja ampumalla laitettu vinoon. Sen koneen kanssa kun on hankalampi nähdä suuntaa, johon sillä tähtää.

Myös näiden ei-lävistämöiden hoito-ohjeet ovat olleet mitä sattuu. Ohjeistetaan suihkimaan desinfiointiainetta sekä pyörittelemään koruja korvissa. Ei ja ei. Paranemisvaiheessa oleviin koruihin EI KOSKETA, eikä niihin suihkita desinfiointiainetta. Keittosuola ja aika parantaa useimmiten, desinfiointiainetta voidaan käyttää vasta tulehduksen merkkejä näkyessä.

Lisäksi, onkohan nuo ampumiskorut vieläkään titaania. Kirurginteräs on (nimestään huolimatta) roskametalliseos, joka allergisoi todella monia. Ennen ainakin nuo ampumiskorut olivat aina kirurginterästä. Lävistäjät käyttävät titaania, koska se ei allergisoi.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.7.24 22:01:37

Miksei sitä konetta voi steriloida? Mulla on ammuttu reiät useampaan kertaan, eikä ole tulehtunut. Kone putsattiin ja korvikset otetaan koteloista koneella eli niihin ei kosketa. Kai se sitten on ampujasta kiinni.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:05:52

”Miksei sitä konetta voi steriloida? Mulla on ammuttu reiät useampaan kertaan, eikä ole tulehtunut. Kone putsattiin ja korvikset otetaan koteloista koneella eli niihin ei kosketa. Kai se sitten on ampujasta kiinni.”

Muovi ei kestä autoklaavia.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.7.24 22:07:02

Aa, minulle on ammuttu kyllä jollain muulla kuin muovikoneella.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:09:07

”Aa, minulle on ammuttu kyllä jollain muulla kuin muovikoneella.”

Mitä se joku muu on?

Autoklaavattiinko se joku muu?

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.7.24 22:10:40

Metallinen pyssy, joka pyyhittiin huolellisesti desinfiointiaineella.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.24 22:14:29

8 kpl reikiä ammuttuna ja yksikään ei ole tulehtunut. Ekoista en muista oliko korut mitä materiaalia, mutta seuraavat 6kpl on olleet titaania ja sekä kone, että korut steriilit.
Parantuneet kaikki tosiaan hyvin. Yksi reikä on revennyt muista syistä ja sen parannuttua vähän viereen ammuttu uusi. Rustossa oleva on ummessa. 6 kpl on käytössä, koruja pidän joskus ja jouluna, nykyään vähemmän, kun töissä pitää luureja käyttää ja painaa sitten korvia.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:16:24

”Metallinen pyssy, joka pyyhittiin huolellisesti desinfiointiaineella.”

Suurin osa ihmisistä ei todellakaan osaa toimia oikeasti aseptisesti, koska se on erittäin haastavaa jopa leikkaussalihenkilökunnalle, joten en todellakaan usko kultasepänliikkeen työntekijän suoriutuvan siitä oikeaoppisesti. Ehkä siinä joo asiakkaalle tulee parempi mieli kun jotain rättiä heilutellaan.

Lisäksi aina kun pyyhitään epätasaista pintaa on suuri riski sille, ettei desinfiointiaine osu aivan kaikkialle. Miten esimerkiksi varmistutaan siitä, että ne koruun osuvat kohdat saadaan oikeasti puhtaaksi?

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:20:24

”8 kpl reikiä ammuttuna ja yksikään ei ole tulehtunut. Ekoista en muista oliko korut mitä materiaalia, mutta seuraavat 6kpl on olleet titaania ja sekä kone, että korut steriilit. ”

Oliko siellä käytössä kertakäyttöinen steriilipakattu kone vai miten varmistuit sen steriiliydestä? Jos kone ei ole steriili, ei ne korutkaan ole steriilejä. Kontaminaatio.

Steriilit asiat on yksittäispakattuja ja jotta siellä olevat asiat halutaan pitää steriilinä myös aukaisun jälkeen, täytyy paketti osata avata oikein. Ja tietenkään siellä paketissakaan ei asiat pysy steriilinä vuosikaupalla.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   30.7.24 01:05:31

Itse olen tehnyt kaikki reiät, neulan steriloinut kynttilän liekillä tai sitten tehnyt suoraan paketista otetuilla ampumiskoneen terävätappisilla koruilla. Ei ole yksikään kahdeksasta reiästä tulehtunut. Myös septidiniä suihkutellut reikää tehdessä ja korua pyöräytellyt muutaman päivän, hyvät on tullut.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 01:20:53

Mulle laitettiin reiät korviin ihan lävistysliikkeessä. Maksoi muistaakseni jonkun 50 euroa, ei mielestäni paljoa siitä että ne reiät on siinä loppuelämän. Jos ois oma lapsi joka haluais korvikset niin menisin myös lävistäjälle.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   30.7.24 01:38:35

Minulle on "ammuttu" korviin reiät herranvuonna 1999 Ruisrockissa ja aivan ymmärtämättömässä humalassa.
Tulehtuivat tottakai., mutta mitä sitä voi festaripaskoista muuta olettaa.
Kerta vuoteen pistelen korun läpi, ettei umpeudu.

Frendi lävisti alahuulensa. Ihan "ammattilaisella" ja tulehtui.. Meni lääkäriin saadakseen jotain salvaa. Tuli pois pepantteenireseptin kanssa.

Saivartelijoille tiedoksi, että samainen heppu kävi poistattamassa pari luomea, eikä räpäyttänyt silmiään sen jälkeen.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 09:55:47

Tuossa linkittämässäni uutisessa kerrottiin, että kone ei osu asiakkaaseen lainkaan, ainoastaan muovikasetin sisältä tuleva, oletettavasti steriili koru. Korun "tylppyys" tuskin on ongelma, sillä itsellä ei ainakaan sattunut ampuminen lainkaan. Joten sinänsä aika eri asia verrata kirurgin työhön. Lisäksi omia kudoksia on leikkauksessa ihan repimällä revitty auki eikä leikattu enempää kuin oli pakko, joten siinäkin mielessä erikoinen argumentti..

Tuo turpoamisvara on myös outo käsite. Minulla ainakin oli ammutut korvikset tavallisella lukolla, joten mikä umpio pisteen mielestä niihin korviin laitetaan?

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:09:20

” Korun "tylppyys" tuskin on ongelma, sillä itsellä ei ainakaan sattunut ampuminen lainkaan.”

Mutta monilla se sattuu. Itsellä esimerkiksi neljä korvakorua laitettu ampumalla ja viisi rustokorua lävistämällä. Korvakorut ovat sattuneet paaaaljon enemmän, vaikka rustojen lävistämistä väitetään erittäin kivuliaaksi.

” Tuo turpoamisvara on myös outo käsite. Minulla ainakin oli ammutut korvikset tavallisella lukolla, joten mikä umpio pisteen mielestä niihin korviin laitetaan?”
Kyse ei ole varsinaisesti siitä lukosta, vaan yksinkertaisesti liian lyhyestä tapista. Toki sen verran voidaan puhua niistä lukoistakin, että ainakin omissa ammutuissa koruissa se lukko oli niin tiukalla, että isän piti pihteillä repiä auki. Eli voidaan miettiä tilanne, jossa on käyty eilen laittamassa ampumalla koru. Ei turpoamisvaraa, joten turpoamistilanteessa lukko pitäisi poistaa, jotta se ei mene korvalehden sisään. Lukko niin tiukassa, että pitää pihdeillä repiä voimalla irti. Korva jo valmiiksi todella arka ja tulehdusherkkä. Ja jos lukko saadaankin auki, niin mitä sitten? Ei se koru pysy paikoillaan ilman vastakappaletta ja näin tuoreen korun kun pitäisi pysyä paikoillaan.

  Re: Korvien rei'itys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:57:33

Ekat reijät ammuttu joskus kersana, en muista tarkkaa ikää... Kyllä ne tulehtui ja turposi, korvikset liian lyhyet. Eikä tietenkään malttanut olla roplaamatta :D Mutta ampuminen mukava kokemus, ei kerkiä sattumaan kun on niin nopea. Yhteensä ehkä 5 reikää ampumalla, 5 tehnyt itse. Ei se lävistyskään hirveesti satu, aika kovaa saa runnoa että menee läpi. Tietenkin lävistäjällä paremmat vehkeet kuin ompeluneula.

Mulla on ammutuissa reijissä venytykset, niinhän ei suositella koska ammuttu reikä ei veny nätisti eikä välttämättä palaudu. Kyllä ne vähän mähmii ja parantuminen aika hidasta kun vaihtaa isompaan. Joku tuossa sanoi että kirurginteräs voi allergisoida, lieneekö se osasyynä. Koska yleensä on sellaiset korvassa, joskus vaihtelun vuoksi muoviset ja niiden kanssa ei ongelmaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.