Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 18:40:19

Mitä mieltä olette siitä, että (tässä tapauksessa) koiraa pidetään hengissä ns loppuun asti. Näkee selkeästi että sillä on kipuja. Ei muuta kuin nukkuu ja syö/paskoo. Kävelee kivuliaan näköisesti. Omistaja tiedostaa että sillä on kipuja, ollut jo kauan. Koiran hampaat on aivan mädät, eikä vie hoitoon. Koska ei muka kehtaa.. Mutta silti sanoo että se viimeisen päätöksen tekeminen on vaikeaa. Kysyin, onko koira mielestäsi onnellinen. Vastaa, en tiedä. Kysyn, saatko itse siitä enään mitään iloa. Hän vastaa että kysyy samat kysymykset sitten kun se on minulla vastassa tehdä päätös. Mutta itse en omaani päästäisi näin pitkälle.. pahaa tekee katsoa. Onko tää joku yleinenkin käytäntö että elukat pidetään niin pitkään kun vielä vähän henki pihisee ?

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 18:41:17

Ja kyseessä ei ole todellakaan ensimmäinen koira.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 18:50:10

Elsu

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 18:56:32

Yleensähän ihmiset vievät koiran lopetettavaksi enemmänkin liian myöhään kuin liian aikaisin. Että sinäänsä itsekkyys on yleistä.

Mutta hitaasti tappaminen? Ei ole yleistä.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 19:05:25

Jos koira on kivuissa niin se on laitonta olla joko hoitamatta tai lopettamatta, mielipiteillä ei ole väliä.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 19:09:55

Saihan Maria Nordinkin tuomion eläinsuojelurikoksesta, kun ei vienyt kyyn puraisemaa kissaa eläinlääkäriin.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 19:10:01

https://yle.fi/a/74-20062554

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   29.7.24 19:15:48

Olihan omistajan ja monen kommentoijankin mielestä Pummeli-kissa vain vanha kissa kun hirviölääkäri sen lopetti eläinsuojelullisista syistä...eli on valitettavan tavallista etteivät omistajat nää lemmikkinsä todellista tilannetta.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.7.24 20:03:27

Tuohan on järkyttävää eläinrääkkäystä, kuinka kipeät hampaatkin voi olla! Sano kaverillesi että teet elsun kun rääkkää vanhaa koiraa tuolla tavalla, koira parka.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: palvelus 
Päivämäärä:   29.7.24 20:37:21

Pidin hyvään loppuun asti, hevosen. On näitä viimeiseen asti kitkuttajia nähty ja jo ajat sitten päätin etten päästä omiani sellaiseen kuntoon mitä nuo " hyvät omistajat " tekivät. Järjestin stressittömän lähdön kotitallilla enkä kadu tippaakaan ettei hevonen mennyt vielä varsinaisesti lopetuskuntoon. Se lopetettiin elämäniloisena, mutta viimeisiä aikoja se oli elämäniloinen.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 21:17:39

Omistajat varmaan sokeutuvat siihen tilanteeseen. Mummoni ei millään uskonut, että hänen vanha koiransa on kipeä ja sairas. Koska ”kyllä se jaksaa vielä leikkiä”. Aivan liian myöhään koira sai viimeisen piikin.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:32:34

Yleensä tuolla "loppuun asti" viitataan kuolemaan. Minä olen sitoutunut pitämään jäljellä olevat eläimeni loppuun asti, tarkottaen lopetusta mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

On tullut hoidettua eläimiä silloin kun olisi pitänyt päästää pois. Kissoilla varsinkin munuaisongelmat ovat sellaisia että en enää ikinä, missään nimessä yhtään kenellekään suosittele että lähdetään sille tielle, varsinkaan jos kissa on yhtään nirsompaa sorttia.....

Mutta kyllä, aloittajan kuvaama eläinrääkkäys on todella yleistä. Ja hyväksyttyä, kertoi paljon ihmiskunnasta se Pummeli-kissan tapaus. Ihan jo siitä lähtien miten juttu oli kirjoitettu.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:40:15

Kyllä meilläkin eläimet pidetään loppuun asti, mutta ei todellakaan kärsimykseen asti. Loppu tulee siinä vaiheessa, kun hyviä päiviä on vähemmän kuin huonoja päiviä. Kipulääkekuuria voidaan kokeilla, mutta millekään vuosien kuurille ei aleta.

Irti päästäminen on aina yhtä vaikeaa, vaikka siihen kuvittelee pystyvänsä valmistautumaan. Aina se kumminkin sattuu. Mutta silti jokaisen lemmikin omistajan täytyy pystyä se päätös tekemään.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   29.7.24 22:46:10

Kärsiviä eläimiä näkee liian usein. Itsekkyyttä se on pitää kärsivää eläintä. Näkeehän sen täällä hötölässäkin kuinka ollaan kauhistelemassa jos kipeälle vanhalle eläimelle ehdottaa sitä viimeistä piikkiä.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   29.7.24 22:46:29

Ihan liian yleistä.
Noista voi tehdä elsun, ja olisi ihan suotavaakin se tehdä.

Onneksi jotkut tekeekin ilmoituksia. Siskoni koira oli kipeä, useamman päivän vesiripulilla ja koiraa jouduttiin mm nesteytämään. Kerrostalossa asuessa tuo ripuli ei ollut helppo homma, ja joku teki elsun kun sisko käytti heikoksi mennyttä koiraa pikaseen ulkona ja siivosi rappukäytävää niin nopeasti kuin kerkisi. Tässä tapauksessa ilmoitus osoittautui turhaksi koska koira oli hoitosuhteessa eläinlääkärille ja vaiva oli ohimenevä (syy tosin jäi mysteeriksi mutta myrkytys oli yksi vaihtoehto). Tottakai se kismitti koiran omistajaa, mutta mun mielestä on vaan hyvä että joku välittää.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   30.7.24 00:14:20

Mun motto on "Mieluummin päivä liian aikaisin kuin päivä liian myöhään". Toki juuri se oikea päivä on vaikea tietää, mutta tähän olen aina pyrkinyt.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   30.7.24 08:13:10

Mulle se on että mielummin viikon liian aikaisin kuin päivän liian myöhään. Mutta kyllä tiedän ihmisiä, jotka pitää sekä hevosia, kissoja että koiria liian kauan, eikä kertakaikkiaan kykene tekemään päätöstä. Valitettavasti näitä on paljon. Ja kyllä, olen joutunut sen päätöksen tekemään monia kertoja, kun on eläimiä ollut. Mulle opetettiin jo lapsena, että eläin ei saa kärsiä siksi että ihminen ei siihen päätökseen pysty. Se on velvollisuus jos eläimen ottaa, että päästää myös irti ajoissa.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   30.7.24 08:18:57

Eläimen pitäminen loppuun asti ei tarkoita sitä että sen pitäisi elää lajinsa maksimi- iän rajoille tai kärsiä sairauksista ja kuolla itsekseen kuten ihmisen.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 08:39:02

Useammin kyllä törmää siihen, että eläimet lopetetaan nuorina tai vielä sen ikäisinä että niillä olisi hyviä vuosia vielä edessä. Ainakin hevospuolella.

Vanhan eläimen kohdalla pitäisi kyllä ymmärtää, että ne vaativat enemmän ja kalliimpaa hoitoa, kuten nyt vaikka hampaat. Vanhan eläimen ylläpito on kallista, jos sen haluaa pitää (mahdollisimman) terveenä. Ihminenkin kituaa vanhana, jos ei vaivat ole hoidettuna, vaikka muuten vielä voisi elää mukavasti. Tiettyjä asioita ei vanhalla eläimellä voi kuitenkaan enää korjata tai hoitaa, kun liikkuminen on enää vähäistä ja kivulloista, niin pitäisi hälytyskellojen soida. Minulla on ollut aika perusterveet koirat onneksi aina, lopettaminen on tullut ajankohtaiseksi siinä vaiheessa kun näkyy selvästi kankeutta nousta makuulta ylös tai (ison) koiran mahdoton hypätä sänkyyn tai on vaikea käydä tarpeillaan. Ei niitä oikein yleensä ole hyvä pitää "loppuun asti". Se loppu ei välttämättä ole mikään rauhaisa nukahtaminen ikiuneen.

  Re: Eläimen pitäminen loppuun asti

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   30.7.24 09:06:02

Lähettäjä: joo
Päivämäärä: 30.7.24 08:18:57

Eläimen pitäminen loppuun asti ei tarkoita sitä että sen pitäisi elää lajinsa maksimi- iän rajoille tai kärsiä sairauksista ja kuolla itsekseen kuten ihmisen.

----------------------------

Tämä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.