Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 17:43:15

Vaatteet kiristää ja naama on turvoksissa. Kiloja on puolen vuoden aikana tullut varmasti useampia, en tiedä, miten monta. Taas kerran on ryhtiliikkeen paikka. En tiedä, miksen onnistu laihtumaan ja miksi lihon tosi helposti takaisin. Minulla on kyllä kilpirauhasen vt ja pcos, ehkä ne vaikuttavat. Mutta ahdistaa oma olemus ja merkittävän puolella oleva ylipaino. Minä tiedän kyllä, miten pitäisi syödä "oikein", mutta aina viikonloppuisin itsekuri pettää ja tulee syötyä suklaata ja muita herkkuja. Mutta siis yritetään taas! Tämän päivän ruoat ovat tässä:

Aamupala: 2,5 dl rasvatonta maustamatonta jugurttia, 130 g mansikoita, puolikas banaani ja 20 g pähkinöitä. Iso kuppi kahvia kauramaidolla.

Lounas: kasvissosekeittoa, 100g rasvatonta raejuustoa, kaksi tummaa ruispalaa, joiden välissä levitettä, kaksi pientä juustosiivua ja paprikaa. Juomaksi vesi. Pari pientä kuppia kahvia maidolla.

Päivällinen: parsakaalimunakas, jossa 130g parsakaalia. 100g tomaattia. Juomaksi lasi rasvatonta maitoa.

Iltapalalla tulee menemään pari leipäsiivua, päällä levitettä, kinkkua ja kurkkua. Lisäksi smoothie, jossa rasvatonta jogurttia, banaania ja marjoja

Miltä tämä ruokailu näyttää? Onko täällä muita, joilla myös tavoite hoikistua ensisijaisesti ruokavaliota viilaamalla?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 17:44:32

Lisään vielä, että olen 160 cm pitkä ja painoa on noin 85 kg, eli ylipainoa on reilusti. Käyn jumpassa pari kertaa viikossa ja lisäksi kävelen (rauhallisesti) koiran kanssa ja kesällä myös pyöräilen 1-2 kertaa viikossa.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 17:48:42

Tsemppiä urakkaan. Täällä myös yksi pcos-tapaus, joka ei onnistunut millään ja tunnetustihan se on todella vaikeaa. Sain tiukalla ketolla ja pätkäpaastolla (paastot 18-20 h päivässä) laihdutettua jonkun hikisen kilon kuukaudessa, ja se tuli heti korkojen kera takaisin jos kävin vaikka kerran ulkona syömässä. Vuosien taistelun jälkeen pyysin lääkäriltä metformiinia pcos-oireisiin ja kas kummaa, nyt laihdun ihan yrittämättä. Olen jopa lisännyt syömistä ja kerrankin tuntuu, että voin syödä kuten normaalit ihmiset.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   29.7.24 18:03:29

Tsemppiä! Itse aloitan pian 75 hard haasteen

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 18:03:32

Näyttää siltä että yrität liian rajusti kerralla, ja että se johtaa helposti siihen että joudut aloittamaan uuden terveellisen elämän vielä tulevaisuudessakin.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.7.24 18:06:06

Äkkiä vilkaistuna syöt liian kevyesti. Sitä jaksaa noin muutaman päivän, mut sitten iskee se jumalaton nälkä jolle ei voi mitään.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 18:19:35

... : Minulle ei ole määrätty lääkitystä, koska en suunnittele raskautta, tai siis olen sanonut, että olen vapaaehtoisesti lapseton. Kuulemma silloin ei tarvitse hoitaa? :O

Mä: otin yhden ruokavaliovalmennuksen, jossa annokset on suunniteltu niille, joiden tavoitepaino on 60-70 kg. Kalorimäärää säädellään ensisijainen hiilareilla. Unohdin mainita, että parsakaalimunakkaassa on kolme munaa ja käytin paistamiseen rasvaa. :) Mutta mitä minun sinun mielestäsi kannattaisi lisätä ruokavalioon?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.7.24 18:26:12

Tsemppiä aloittaja! Minä ajattelin aloittaa saman urakan elokuun alusta. Kesä on mennyt ihan höpöksi. Lihonut olen niin paljon, ettei vaatteet enää sovi. Jotain on tehtävä tai muuten kohta tilanne on ihan toivoton.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 18:26:26

” ... : Minulle ei ole määrätty lääkitystä, koska en suunnittele raskautta, tai siis olen sanonut, että olen vapaaehtoisesti lapseton. Kuulemma silloin ei tarvitse hoitaa? :O”

Onpa outoa! En minäkään suunnittele raskautta, eikä se olisi mahdollistakaan koska olen jo lähes menopaussi-ikäinen ja vielä steriloitukin. Mutta onneksi näin, koska tämä lääkitys on parasta, mitä minulle on vuosiin tapahtunut, sain elämäni takaisin.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 18:38:59

... : Minkälaisia oireita sinulle oli / minkälaisin perustein lääke sinulle määrättiin?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   29.7.24 18:42:17

Minulle ainakin ainoa tapa laihtua on leikata KAIKKI herkut ja hiilarit pois. Olen ruoka addikti joten syön järjettömiä määriä jos näitä on tarjolla ja tulen hulluksi jos otan vaikka vain yhden palan kakkua

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 18:48:12

Pcos ja kilpparihan tuon tekee. Millaiset TSH ja T4V arvot on?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 18:52:13

Paljon erivärisiä vihanneksia, ruokaa nassuun 3-4h välein ja tietoisesti syöminen?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 18:54:03

” ... : Minkälaisia oireita sinulle oli / minkälaisin perustein lääke sinulle määrättiin?”

Ihan perus pcos oireet, eli taipumus keskivartalolihavuuteen, hirsutismi. Painonhallinnan vaikeus terveistä elintavoista huolimatta.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   29.7.24 18:56:44

Hyvältä kuulostaa aloittaja mielestäni tuo ei ole mikään liian rankka muutos ja vähäisillä kaloreilla menemistä kuten tuolla ylhäällä pari ihmetteli. Muistaa vaan syödä monipuolisesti.

Täällä sama tavoite. Lähtö paino 90 kg ja pituutta 163 cm.

Itse olen nyt aamulla syönyt 2 runsaskuituista leipää kalkkunasiivulla, juustolla ja kasviksilla. Päivän toinen lounas ollut salaatti tai kasvissosekeitto raejuustolla, toinen sitten keitettyjä vihanneksia tai uuni juureksia ja pala lihaa sekä salaattia ja iltapala sama kuin aamulla.

Itsellä herkut, limpsa ja hiilariruoat kuten pastat suurin painon nostaja ja liikunnan vähentyminen työnvaihtumisen myötä.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.7.24 18:58:52

ihmekös tuo jos lihoo jos syö kaksi lounasta.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   29.7.24 19:02:15

---//Silloin, kun painoin 58 kiloa niin söin kaksi lounasta, aamupalan, välipalan ja iltapalan. Ihan sanoista ruoista koostui kuin mitä nyt tosin välissä söin vielä jonkun proteeini rahkan ja/tai banaanin.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.7.24 19:42:58

Myös: lounas on ateria, mikä syödään n klo 10-14 välillä. Päivällinen/illallinen sitten se myöhäisempi ateria.
Lounas ei siis ole mikään yleisnimitys mille tahansa ruokailulle.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Myö 
Päivämäärä:   29.7.24 20:00:19

Hyviä rasvoja tarvit myös. Tuleekohan pähkinöistä tarpeeksi? Onhan juusto vähärasvaista?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 20:20:01

Myö: Juusto on yleensä 17%, mutta yritän muutenkin vähentää juuston käyttämistä. Siinä sitä onkin haastetta! :D Leipälevite on pehmeää 60% kasvirasvaa ja myös ruoanlaitossa käytän pehmeää rasvaa.

Kiitos kivoista viesteistä! Pelkäsin, että saan lähinnä kommentteja tyylillä "hyi miten joku syö itsensä noin lihavaksi?!" tai "noin lihavan ei tartte syödä noin montaa kertaa päivässä". Mutta täällähän on kivaa tsemppausta! :)

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.7.24 20:28:52

Tuohan kuulostaa suht hyvältä! Moni luettelee näissä ketjuissa ne hyvän päivän syömiset. Valitettavasti vaan pitäisi luetella ne mättöpäivät ja persiilleen menneet. Niistä ne läskit kertyy, ei noista oikein syödyistä. Eikä aloittaja syö liian vähän, nuo molemmat riesat tekee sen että aika vähillä on mentävä. Siksi tekisin stopin kaikelle mässäilylle ja säästäisin ne kalorit kunnon ruokaan. Päivällisen leivät siirtäisin, toinen niistä aamupalaan, toinen välipalaksi tai vaihtaisin prot pitoisempaan.

Liikunta hyväjsi, jumppa ok mutta ehdottomasti pitkäkestoinen ja matalasykkeinen toimii parhaiten. Pyörällä nätillä temmolla se 20 - 30 km

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.7.24 20:36:32

Etkö syö lainkaan lihaa tai kalaa?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 21:26:12

Kuulostaa hyvältä. Joku välipalahedelmäkin mukaan mahtuu, jos tulee nälkä.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   29.7.24 22:07:32

Annan yhden vinkin näin hoitajana. Ihan nyt en tarkalleen muista kaikkea mutta. Niillä aterioilla kun haluat rautaa imeytyvän, älä käytä maitotuotteita tai kofeiinia. Niillä aterioilla lisää c-vitamiinia kylkeen vaikka vihannesren muodossa. Eli ajoita maitotuotteet vaikka aamuun ja iltaan. Myös d-vitamiini on hyvä nauttia sitten taas kalsiumin kanssa. Oman jaksamisen, treenaamisen ohella on tärkeä varsinkin naisille saada tarpeeksi rautaa...

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 22:10:34

Ennea: tässä valmennuksessa suositellaan kahta hiilariannosta päivässä. Yksi annos on kaksi siivua kuitupitoista leipää. Proteiinit olen myös annostellut tuon ohjelman mukaan. Minulla arkipäivät ovat yleensäkin "hyviä", viikonloput sudenkuoppia.

Älkää: syön kyllä lihaa ja kalaa! Tänään vahingossa molemmat pääruoat olivat lihattomia. Iltapalaleipien päälle laitoin keittokinkkua.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   29.7.24 22:11:35

Älkää = ällö :D

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.7.24 22:25:41

Ok. Auttaisiko repsahduksiin se että kirjaat nekin ylös ja lasket niiden kalorit ja vertaa montako tuntia pitää lenkkeillä kuluttaaksesi ylimääräiset

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Bää 
Päivämäärä:   29.7.24 22:36:45

Mitä jos et olisi missään totaalisessa herkkulakossa. Kerran viikossa karkkipäivä jolloin pienesti saisi syödä jotain? Tummaa suklaatahan nyt voi palan myös syödä välillä. Sitä tosi tummaa.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   30.7.24 16:50:12

Onnea: Yritän opetella terveellisempää asennetta ruokailuun, enkä halua alkaa laskea kaloreita edes huonoina päivinä. Olen joskus laihduttanut myös hyvin epäterveellisellä tavalla ja yritän nyt välttää sitä.

Bää: En olekaan herkkulakossa. :) Tässä ruokavaliovalmennuksessa periaate on, että jos 80% menee hyvin ja tarkasti, niin 20% voi olla vähän rennompaa. Yritän opetella kohtuutta!

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 16:54:33

Käy kalorimetriassa nyt alkuun. Paljonko liikut?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: hukka 
Päivämäärä:   30.7.24 16:55:04

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 29.7.24 18:58:52

ihmekös tuo jos lihoo jos syö kaksi lounasta.

Hassu kommentti. Itse syön 5-6 x päivässä joista 2 ns pääaterioita ja paino aina ollut 50-52 kg välissä (ikää nyt 51 v). Kun sisältö on ravinnossa kunnossa, niin voi syödä vaikka kaksi lounasta :)

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.7.24 17:04:04

Mä olen aloittaja pituisesi ja painan 30 kg vähemmän. Listaan huvikseen parin päivän ruokailut, jos niistä olisi apua, kun koostat omiasi? En laske kaloreita ja käytän täysrasvaisia tuotteita, eli kermaa, voita, juustoa... Toki kaikki ei sovi kaikille.

Aamiainen: banaani
Lounas: 150 g lohta, kananmuna, kurkkua, tomaattia, fenkolia, vihreitä papuja, salaattia, oliiviöljyä ja balsamicoa
Välipala: 2 dl raejuustoa, 2 dl mustikoita
Illallinen: broilerin rintafilee, wokkikasviksia (kaalia, porkkanaa, kukkakaalia, paprikaa, parsakaalia) 1.5 dl keitettyä täysjyväriisiä.

Aamiainen: 1 x keitetty muna ruisleivän päällä, oivariinia ja tomaatti
Lounas: minestronekeitto (kasvisversio, eli sipulia, papuja, varsiselleriä, jyväpastaa, porkkanaa, tomaattimurskaa, valkosipulia, yrttejä...)
Välipala: 1 kg herneitä palkoineen (en siis toki palkoja syönyt), kirsikkatomaatteja
Illalla: tonnikalamunakasrulla (tonnikala, sipuli, kesäkurpitsa, tomaattimurska, porkkana, mausteet) ja salaattia.

En punnitse, mittaile tmv, mutta määrät pysyy järjellisinä. Rasvaa ja hiilareita syön, mutta tarkkailen niiden laatua ja määrää. Kasviksia syön paljon, hedelmiä vähemmän.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   30.7.24 17:08:39

"Yritän opetella terveellisempää asennetta ruokailuun, enkä halua alkaa laskea kaloreita edes huonoina päivinä. Olen joskus laihduttanut myös hyvin epäterveellisellä tavalla ja yritän nyt välttää sitä."

"En olekaan herkkulakossa. :) Tässä ruokavaliovalmennuksessa periaate on, että jos 80% menee hyvin ja tarkasti, niin 20% voi olla vähän rennompaa. Yritän opetella kohtuutta!"

Täällä ihan samat tavoitteet eli että siitä terveellisestä ruoasta tulisi se elämäntapa ja ne herkut kohtuudella kuuluu myös siihen elämään. En halua mitään kitudieettiä enkä jättää herkkuja kokonaan pois, koska se menee tosiaan herkästi sitten yli, ei ole terveellistä eikä sitä kuitenkaan jaksa pidemmän päälle. En myöskään halua herkuista tehdä mörköä, sillä sitten kun sortuu niin tulee itse syyttelyt yms. Ja sen myötä tilanne lähtee käsistä.

Minä olen nyt saanut kesän aikana jumppaamisen rutiiniksi ja heti huomaan tulevan vieroitusoireita, jos en pääse tekemään treeniä. Tämä on minulle saavutus, sillä aikaisemmin en ole saanut iloa liikunnasta vaan se on ollut pakko pullaa:)

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: ann 
Päivämäärä:   30.7.24 20:08:44

Minulla on myös elämäntaparemontti käynnissä (160cm/87kg), ja nyt aloitin 4 kuukauden valmennuksen ammattilaisen kanssa. Tarkoitus on nimenomaan käydä läpi mielen asioita, koska tiedän kyllä aikaisemmista yrityksistä miten tulisi liikkua ja syödä. Toki samalla tulee koko paketti, mutta itsellä ainakin eniten työstettävä on nimenomaan pääkopassa. :) Haluan opetella kestäviä uusia tapoja ja nimenomaan sitä kohtuutta, joka on herkkujen suhteen mulle tosi hankalaa.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   1.8.24 13:11:41

Tsemppiä Myös, ann ja kaikki muutkin elämäntapojaan muokkaavat! :)

Valmennusta nyt neljäs päivä menossa ja tuntuu hyvältä, mutta vaatii kyllä työtä tämä syömisten suunnittelu ja annosten oikeaoppinen korostaminen! Olen havainnut, että olen syönyt usein liian vähän ja sitten nälkäisenä annoskoot ovat kasvaneet liian suuriksi. Nyt on jokaisen aterian jälkeen kylläinen olo, eikä missään vaiheessa päivää tule mitään hirmunälkää.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 13:22:53

Sori, en jaksanut lukea koko ketjua. Mutta kyllä mä nyt menisin lääkäriin pyytämään (tai oikeastaan vaatimaan) apua tuohon PCOS-ongelmaan. Sivusta olen seurannut, kun samasta sairaudesta (vai onko se nyt hormonihäiriö) kärsivä kaveri yrittää pudottaa painoa ja vaikealtahan se näyttää. Oikeasti, jos hormonitoiminta ei ole kunnossa, niin se vaikuttaa aivan kaikkeen.

Olen saman pituinen kuin sinä, ja syön varmaan kolme kertaa sinua enemmän. Treenaan kyllä myös, mutta siis jos kalorit jää alle jotain 2200 niin laihdun. Kyllä mielestäni tämä jo kertoo, että sun kroppa ei tällä hetkellä toimi 'oikein'.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   1.8.24 16:12:29

Viiva: olen itsekin sitä miettinyt, että ei voi olla tottakaan, että minun syömisilläni lihoo ja lihoo, vaikka ilman valmennuksiakin syön pääosin ihan kotiruokaa ja reilusti kasviksia. En käytä alkoholia ollenkaan, eli siitäkään ei kaloreita tule. Suklaata tulee kyllä syötyä joka viikko noin puoli levyä, kerran viikossa jotain roskaruokaa ja leffaa katsoessa mikropoppareita. Että tulee herkuistakin viikkotasolla kaloreita, mutta että niin paljon, että paino nousisi näin kovasti. Mutta jos ei tätä painoasiaa lasketa, niin minulla on tämä pcos aika hyvässä tasapainossa, niin en usko, että saisin lääkitystä...

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   7.8.24 13:48:49

Miten muilla elämäntapojen muuttajilla menee? Itselläni on tosi hyvä fiilis. Ruoka maistuu hyvältä ja herkkuhimoa ei ole. Kommenttien rohkaisemana jätin myös terveyskeskukseen yhteydenottopyynnön pcos:n tiimoilta.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Miksi rasvaton 
Päivämäärä:   7.8.24 17:25:59

Kilpparille vehnäjauho sekä kasviöljyt (rypsi/ rapsi)ovat myrkkyä. Pitäis sen verran ymmärtää.
Nuo rasvattomatkin ovat huonoja koska maitorasva laihduttaa, usko pois.
Miksi ihmeessä uusi terveellisempi elämä on aina tuota eläinrasvatonta kun se ei käytännössä toimi.
Ja kilpparivaivaista auttaa sinkki, seleeni sekä
antioksidantit myös. Joten koitapa ottaa siltä kannalta että syöt puhdasta, ravinteikasta ruokaa .

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Fat a$$ 
Päivämäärä:   7.8.24 21:56:50

Miksi rasvaton: Sinäkö olet ravitsemusterapeutti, vai millä kompetenssilla annat ohjeita?

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.8.24 22:17:12

Mulla ehtinyt noissa paino vaan 4kg mut pistän stopin jo nyt. Kesällä elellyt vähän huolimattomasti ja syönyt kaikkea paskaa + käyttänyt alkoholia. En normaalisti herkuttele niin.

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: Miekkosnainen 
Päivämäärä:   7.8.24 22:38:49

Liikuntaa lisää

  Re: Uusi, terveellisempi elämä, jälleen kerran

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   7.8.24 22:49:19

Jättäkää huonot rasvat (rypsi rapsi ym.) ja keinomakeutusaineet myös sokeri pois. Syökää kasviksia enemmän hedelmiä vähemmän.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.