Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 11:06:02

Itselläni siis ongelmana voimakas punastelu sosiaalisissa tilanteissa. Olen muutenkin hiljainen ja tämä vaiva on vielä pahentanut asiaa. On vaikea esim. porukassa osallistua keskusteluun, koska menen aivan punaiseksi, kun huomio kääntyy minuun. Punastelua on myös paljon "lievemmissä" tilanteissa. Esim. kaupassa, jos joku tulee yllättäen juttelemaan, tai jos juon työpaikalla taukohuoneessa kahvia, ja joku tulee juttelemaan. En edes ymmärrä, miksi punastun.

Nyt haluaisin vaihtaa työpaikkaa tai hakeutua ehkä opiskelemaan, mutta punastelu aiheuttaa ahdistusta. Etenkin koulussa, jos vaikka opettaja kysyy jotain, sytyn melkein tuleen, kun kaikki kääntyvät katsomaan. Voisin muuten mennä vaikka asiakaspalvelutyöhön, mutta olen ihan punainen, jos asiakas vaikka joutuu odottamaan kun teen jotain, ja tuijottaa samalla.

Olen kuullut, että propral voisi auttaa. Mutta tuleeko minulle samalla sos.tilanteiden pelon diagnoosi, jos reseptin saan? En toki kiistä, ettei minulla voisi sellainen ollakin, mutta en haluaisi uutta diagnoosia. Ikivanha masennusdiagnoosi on ja se haittaa edelleen hoidon saantia erilaisten vaivojen kanssa.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   29.7.24 12:38:28

Minulla propral esiintymisjännitykseen ja ei ole mitään diagnoosia, ymmärtänyt että tuota jaetaan kuin karkkia perusterveille kun vaan pyytää.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: blissen 
Päivämäärä:   29.7.24 13:00:57

Tuollainen ongelma ratkeaisi siten, että työsi on liikkuvaa ja sellaista, jossa on paljon ulkoilmassa olemista.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 13:05:32

"Tuollainen ongelma ratkeaisi siten, että työsi on liikkuvaa ja sellaista, jossa on paljon ulkoilmassa olemista."

Toki, mutta punastelu on ongelma muuallakin kuin työelämässä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 13:26:18

No etkö voi käyttää meikkivoidetta. Eihän se punastelu muille mitään merkitse, hassun näköistä muttei herätä minkäänlaisia tunteita.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Viisas ujo 
Päivämäärä:   29.7.24 13:26:49

Seuraa kiinnostuneena, ja jos muita vinkkejä asian hoitoon tulisi. Olen jo 48v ja muuten itsevarma mutta tmä todellakin haittaa elämää. Ihmiset vielä tuijottavat ja saattavat Sano jotain ei tarvitse punastella tai oletpas ihan punainen! :D Eli kaikki huomio kiinnittyy minuun ja naamaani.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   29.7.24 13:28:12

Ikä helpottaa tilannetta, kun tulee lisää itsevarmuutta ja osaa olla armollisempi itselleen.

Näin vaihdevuosi-ikäisenä voi vaan todeta, että kivat fläsärit taas. Kaikki ymmärtää.

Mutta käsittääkseni beetasalpaajia saa helposti yleislääkäriltä tuohon vaivaan. Se voi olla hyvä apu. Itselläni helpotti hyvä peittävä meikkivoide, se todella esti aika tehokkaasti punoituksen. Ja kun pidin sen mielessäni aina punastuessani, ongelmakin katosi jonkun ajan kuluttua.

Asiaan vaikuttaa todella paljon oma ajatusmalli, psyykkaako itseään, ajatteleeko asiaa paljon, ja häpeä. Huumori auttaa myös etenkin jos joku kokee asiakseen huomauttaa asiasta.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 13:33:19

"No etkö voi käyttää meikkivoidetta. Eihän se punastelu muille mitään merkitse, hassun näköistä muttei herätä minkäänlaisia tunteita."

Minulla on aina meikkivoidetta, mutta punastelu näkyy sen läpikin. Minun on tosi vaikea löytää sopivaa meikkivoidetta ihon vaaleuden ja ihotyypin takia, joten esim. Joe Blasco (jonka on kehuttu olevan hyvä punastelijoille) ei sopinut.

Ja ikävä kyllä, jotkut ihmiset kyllä kommentoivat punastumista, mikä pahentaa asiaa todella paljon. Ja onhan se nyt huomiota herättävää omastakin mielestäni, jos asiakaspalvelija menee yhtäkkiä tulipunaiseksi.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 17:35:06

Kannattaa varmaan kokeilla Propralia. Sitä saa yleensä helposti ja ei ole kallista. Kaikki reagoivat vähän erilailla joten ihan varmaa vaikutusta ei voi luvata.

Itselläni tulee stressistä punaisia laikkuja ja ne ainakin ovat pysyneet poissa. Syke ja ylikierrokset laskevat hieman ja jotenkin se lisää sitä hyvää kierrettä kun huomaa olevansa lähes normaali vaikeassakin paikassa. Aluksi otin Propralia aika usein, mutta nyt harvemmin kun olen oppinut rauhoittumaan useimmissa tilanteissa.

Niille punastumista kommentoiville voi sanoa vain että on vähän kuuma.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 17:37:32

Kiitos. Pyydän ainakin lääkäriltä, toivottavasti saan.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   29.7.24 18:04:41

"Ja ikävä kyllä, jotkut ihmiset kyllä kommentoivat punastumista, mikä pahentaa asiaa todella paljon."

Älä anna pahentaa! Kommentoi takaisin, että no niin olenkin, mitä sitte. Yleensä alkavat sopertelemaan jotain. Suurin osa kiusoittelee, kun huomaa toisen ahdingon. Se on ärsyttävää ja tarkoituksenhakuista mielestäni, vaikka sitten kun heille kivahtaa takaisin, sanovatkin, että en mä millään pahalla. No milläs sitten, kukaan fiksu ei sano mitään, kun huomaa toisen punastuvan.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.7.24 18:09:22

Yksi punainen täällä.
Propral ollut jo kauan. Ongelmaksi muodostuu että punastuminen ns arkipäivää ja propral ilmeisesti pitäisi ottaa n. 30min ennen tarvittavaa hetkeä.. eli itsellä ei arki punaisuuteen toimi.
Otan jos tiedän olevani menossa vaikka ulos syömään.
Säännöllisestikään ei viitsi käyttää koska muistaakseni urheilua ei suositella kun rauhoittaa sykettä tmv.

Itsellä punaisuus vaihtelee kausittain ja muun fiiliksen mukaan.
Pahimmillaan en pysty syödä edes kotona mieheni kanssa ruokapöydän ääressä koska punastun.
Ihan käsittämätön juttu. Välillä huomion ei tarvitse edes olla minussa.
Ei tosiaan ole mitään pientä poskien kuumotusta vaan kaulasta asti koko naama korvia ja niskaa myöden aivan kirkuvan punainen. Kerran töissä työkaveri luuli minun palaneen auringossa.
Pahimmaalla punaisuus myös jää päälle niin että laskee kunnolla vasta yön aikana.
Iho on myös todella kuuma.
Jotain paniikkihäiriötä tähän liittyy,koska sama aikaan on vahva paikalta poistumisen tarve.
Pahimpia ovat suht hiljaiset hetket joissa kuuluu olla aloillaan.
Joista ei ole luonnollista lähteä liikkumaan kesken. Palaverit, ruokailu töissä esimerkiksi.
Myös mm. Valaistus vaikuttaa,mun on helpompi olla vähän hämärässä kuin kirkkaassa valossa.

Itse olen jo 37v ja mielestäni ihan tavallinen sosiaalisessa mielessä,mitä nyt tämä ongelma sotkee vähän.

Olen oppinut tietyissä tilanteissa taktikoimaan,esim töissä ruokailussa otan ensin vain vähän juomaa tai "unohdan" servetin, näin pääsen tarpeen tullen liikkeelle näkyvän syyn turvin. Usein kun huomaan että punastus alkaa tulla ja pääsen liikkeelle niin se ei tulekaan niin pahana vaan menee pois. Toki ei aina auta.

Kaikki paras minulle on olla ulkona ja tai liikkeellä.
Pahinta tosiaan paikalla oleminen.
Pahinta jos isompi porukka ja joku puhuu minulle tai sanon mielestäni jotain hölmöä.

On tämä kyllä riesa.

Pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä,puhelimella en jaksa tarkistaa tekstiä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.7.24 18:17:04

Piti lisätä että ei tosiaan mitkään meikit auta peittämään.
+ lisäksi kärsin kovasta liikahikoilusta mikä kyllä "huuhtelee" meikkivoiteet pois.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 18:56:16

x, onko sinulla propral määrätty nimenomaan punastelun takia? Ja miten lääkäri asiaan suhtautui?
Tuo on totta, että se punastuttava tilanne voi tulla yllättäen (kuten itsellä vaikka kaupassa) ja ei siihen silloin mikään Propral tosiaan auta, kun ei sitä nyt voi 24/7 olla ottamassa.

Ja kuulostaa niin tutulta. Itse myös liikahikoilen (kasvoista tietysti) punastumisen lisäksi.
Itse yleensä miltei aina palelen. Silti kehollani on uskomaton kyky nostaa kunnon puna naamalleni tuosta vain. Viimeeksi menin katsomaan peilistä ja rintakehä oli myös punainen.
Joskus punastelen perheeni ja mieheni seurassa myös.

Hyvä vinkki tuo vesilasin täyttäminen tms.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Suo 
Päivämäärä:   29.7.24 20:33:31

Mulla kilpparin liikatoiminta ja sen turvin saanut propralia. Vasta ny tajunnut käyttää sitä noissa sosiaalisissa tilanteissa eli esim juhlissa tai kyläillessä jolloin tuppaan punastelemaan. Auttaa ja rauhoittaa kyllä hyvin.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:53:44

Mulla on juuri punastelun takia, auttaa kyllä. Oli kyllä juuri sos.tt. pelko laitettu diagnoosiksi, mutta ihan sama, eipä oo vaikuttanut elämääni. Sain reseptin ihan vaan pyytämällä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   29.7.24 23:30:10

"Mulla on juuri punastelun takia, auttaa kyllä. Oli kyllä juuri sos.tt. pelko laitettu diagnoosiksi, mutta ihan sama, eipä oo vaikuttanut elämääni. Sain reseptin ihan vaan pyytämällä."

Ok, niin arvelin että se diagnoosi varmaan tulee. No ei voi mitään.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   29.7.24 23:35:03

"Ja ikävä kyllä, jotkut ihmiset kyllä kommentoivat punastumista, mikä pahentaa asiaa todella paljon."

Tähän kohtaan sanoisin punastelijoille yhden neuvon. Minusta toisen punastumisen kommentointi on äärimmäisen moukkamainen tapa. Saisivat hävetä jokaikinen! Teillä punastelijoilla sen sijaan ei ole mitään hävettävää. Tsemppiä jokaiselle vaivan selättämisesså. Prppral saattaa hyvinkin auttaa. Yhdellä ystävälläni oli tämä väliin käytössä juuri samasta syystä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   29.7.24 23:50:45

Ei punastelua tarvitse hävetä.

Omaan silmään nainen, joka punastuu lisää viehättävyyttä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   30.7.24 05:33:04

Mulla myös propral 40mg 1-2 krt/pvä. Ahdistukseen määrätty(punasteluun).
Söin vuosia essitalopraamia,eikä siitä ollut punastumiseen kyllä mitään apua.Onneksi sain helposti,asteittain lopetettua lääkkeen viime syksynä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   30.7.24 11:11:06

Ikä auttaa. Propral voi auttaa, jos punastuttava tilanne on etukäteen tiedossa. Haluaisitko kokeilla jotain peittävää meikkivoidetta? Joe Blascolla oli joskus aikoinaan erittäin peittävä meikkivoide, joka todella peitti punastumisen. En tiedä, onko sitä tai muuta vastaavaa erittäin peittävää (mutta kuitenkin ulospäin siistin näköistä) edelleen myynnissä. Tuo sama peittävä meikkivoide oli tarkoitettu myös vaikeammista iho-ongelmista kärsiville, ja sopi punastelijoille, luulen että tällaisille tuotteille on kysyntää ja luulisi olevan ainakin jotain vastaavaa tuotetta myynnissä edelleen.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   30.7.24 11:49:40

Joe Blasco ei valitettavasti sovi, on aivan liian tumma vaalein sävykin. Muutenkaan aniharva meikkivoide sopii iholleni.

Punastumisesta kommentointi todellakin on moukkamaista ja inhoan sitä, mutta niin jotkut vaan sitä tekevät.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 12:37:04

Kärsinyt samasta ongelmasta jo 30 vuotta. Propral auttaa esiintymisjännitykseen. Estää sykkeen nousua, mutta itselläni ei ainakaan punastumista estä. Päinvastoin hikikarpalot otsalla jopa pahemmin. Mutta en olisi koskaan pystynyt opiskella ilman sitä ja työelämässäkin ollut paljon hyötyä. Mitään diagnooseja siitä ei ole tehty. Punastumisen ainut hoito on meikkivoide. Opiskeluaikoina käytin aina Joe Blascon meikkivoidetta. Nykyään arjessa Lumenen joku kevyt meikkivoide. Olen niin vanha jo, että asia ei juuri häiritse, vaikka vaihdevuodet pahentaakin.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 12:57:37

Et menetä mitään jos kokeilet! Ei tarvitse mitään diagnooseja, kuten jo sanottu niin Propral on sellainen lääke jota voi jakaa kuin karkkia, koska sillä ei ole väärinkäyttöpotentiaalia, se ei koukuta ja se on helppo käyttää koska sitä voi ottaa tarvittaessa, eikä sillä ole vakavia haittavaikutuksia. On myös halpaa eli ei suuri sijoitus.

Ja ihmiset on yksilöitä mutta suurimmalla osalla kyllä Propral auttaa juuri tuollaisiin oireisiin, eli punastumiseen tai muihin jännitysoireisiin kuten sydämen hakkaamiseen, tärinään jne.

Kannattaa kuitenkin testata sitä ennen tosi paikkaa, itselleni se aiheuttaa pian ottamisen jälkeen harvinaisen mutta mahdollisen sivuvaikutuksen eli kasvojen hikoilua (mikä on harvinaista koska suurimmalla osalla se nimenomaan vähentää myös hikoilua) joka menee ohi tunnissa parissa. Liittyisikö jotenkin verenpaineeseen kenties. Mutta se kyllä rauhoittaa oloa ja hermoja.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 12:58:49

Ja sitten vielä toinen vinkki, eli laadukas peittävä meikkivoide kyllä peittää hyvin punastumista.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   30.7.24 13:40:52

Saa antaa suosituksia kunnolla peittävistä meikkivoiteista.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.7.24 14:21:11

Lancôme Teint Idole Ultra Wear 24H ja Estee Lauderin Double Wear on erittäin peittäviä. Sitten vielä peittävämpi ainakin joskus oli (en tiedä saako enää) on Joe Blasco mutta se on jo niin tymäkkää tavaraa että vaatii taitoa jos ei halua että naama näyttää maskilta

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   30.7.24 14:49:05

Mulla on todella vaalea iho ja harvoin löydän näin vaalealle sopivaa meikkivoidetta, ja silti Joe Blascolta löytyi sopiva punastumisen peittävä meikkivoide silloin 15 vuotta sitten. Tarkista nyt kuitenkin vielä kerran heidän meikkivalikoima jostain sellaisesta paikasta, jossa on laajin mahdollinrn määrä vaihtoehtoja tarjolla :-) voi olla, ettei enää ole myynnissä kaikkea mitä 15 v sitten oli, mutta silti. Tuo meikkivoide pelasti, kun olin kärsinyt samasta ongelmasta kuin sinä nyt. Ja tsemppiä :-)

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   30.7.24 21:51:22

"Mulla on todella vaalea iho ja harvoin löydän näin vaalealle sopivaa meikkivoidetta, ja silti Joe Blascolta löytyi sopiva punastumisen peittävä meikkivoide silloin 15 vuotta sitten. Tarkista nyt kuitenkin vielä kerran heidän meikkivalikoima jostain sellaisesta paikasta, jossa on laajin mahdollinrn määrä vaihtoehtoja tarjolla :-) voi olla, ettei enää ole myynnissä kaikkea mitä 15 v sitten oli, mutta silti. Tuo meikkivoide pelasti, kun olin kärsinyt samasta ongelmasta kuin sinä nyt. Ja tsemppiä :-)"

Pitää perehtyä vielä tähän. Mutta epäilen kyllä, ettei sovi. Ihoni on nykyään myös kuiva ja aivan todella vaalea, joku Lumenen 00-ultra light-sävy on ainoita sopivia. Ja koostumukseltaan tosi harva meikkivoide sopii kuivalle iholle.

Tietääkö joku, saako Propralia etävastaanoton kautta, vai pitääkö käydä vastaanotolla paikan päällä (mittaamassa verenpainetta tms).

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   31.7.24 07:26:29

Joe Blascon maahantuonti lopetettu.
Itse siirryin Este Lauderin double weariin.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 08:35:07

Itse sain Propral reseptin ihan viestillä lääkärille. Mutta olin kyllä käynyt siinä ihan vasta vastaanotolla ja kokeita ja mittauksia oli tehty. Vasta myöhemmin tajusin että Propral voisi olla minulle hyvä ratkaisu ja kysyin siitä viestillä. Voisit kysyä omasta terveyskeskuksesta tai työterveydestä miten sinä saisit sitä kokeiluun.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.24 10:16:42

Estee Lauderilla ja Lancomella on myös erittäin vaaleita sävyjä.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.24 10:17:54

Mutta jos iho kuiva niin sitten voi olla aika hankala löytää peittävää meikkivoidetta. Mutta hae sitä Propralia, se todennäköisesti toimii niin ettet mitään vahvoja pakkeleita tarvitse.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   31.7.24 10:23:19


"Tietääkö joku, saako Propralia etävastaanoton kautta, vai pitääkö käydä vastaanotolla paikan päällä (mittaamassa verenpainetta tms)."

Ei multa ainakaan mitattu verenpainetta Propralia varten. Se ei urbaanilegendoista huolimatta ole suoraan vaarallista edes tosi matalasta verenpaineesta kärsivälle mutta voi silloin aiheuttaa heikotusta. Astma taitaa olla ainoa este Propralille koska se voi pahentaa sen oireita lääkkeen vaikutuksen aikana.

  Re: Propral punasteluun, diagnoosi?

Lähettäjä: tuleeko 
Päivämäärä:   31.7.24 10:56:32

Ok. kiitos kaikille!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.