Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: susu 
Päivämäärä:   29.7.24 10:42:16

Elikkäs kiinnostaa, minkä alojen opiskeluun työttömyysetuudella olette saaneet myöntävän päätöksen työkkäriltä? Puhun nyt siis siitä, mitä työkkäri "omaehtoiseksi opiskeluksi" kutsuu. Kiinnostaa myös minkä alan ihmisiä olette alun perin ja millaisella työllisyyshistorialla, sillä sehän toki myös vaikuttaa päätökseen.

Itselläni siis humanistisen alan maisterintutkinto. CV täynnä pätkätöitä ja tuntuu, että vaikea löytää kiinnostavia ja sopivan haastavia töitä tällä tutkinnolla. Palkkaus myös alakantissa. Nyt tosiaan taas työttömyysjakso juuri alkanut, kun edellinen määräaikainen projektityö ehti loppua.

Kerran olen tukea hakenut, mutta hylsy tuli, sillä minä olen maisterina kuulemma jo tarpeeksi koulutettu ja eräoppaan tutkinnon ei katsottu edistävän työllistymistä. Ja en sinänsä ihmettele tätä päätöstä, mutta nyt haluaisin tosiaan kehittää osaamistani ja opiskella jotain, mutta jotta tämä olisi taloudellisesti mahdollista, niin työkkärin tuki opinnoille olisi kyllä tarpeen. Joten nyt mietinnässä alat, joille tätä tukea voisi saada ja katsoa, löytyisikö sieltä jotain itseä kiinnostavaa. Eli kertokaapa kokemuksistanne, minkä alan opintoja olette saaneet opiskella työttömyystuella?

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   29.7.24 10:44:08

Tutut opiskelevat laboranteiksi ja lähihoitajaksi.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: ST 
Päivämäärä:   29.7.24 10:53:16

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kahta kaveria sivusta seuranneena:

Kaveri 1: pohjakoulutus peruskoulu + ammattikoulu (parturikampaaja). Joutui lopettamaan työt, kun tuli allergiseksi kampaamon aineille. Opiskeli työkkärin hyväksymänä merkonomiksi ja työskentelee nyt palkanlaskijana.

Kaveri 2: pohjakoulutus yo-merkonomi (lukio+kauppis). Oli tehnyt vaikka ja mitä, kaupan kassalla jne. Viimeisin työpaikka oli kiinteistönvälittäjänä, mutta sitten tuli Ukrainan sota, korot pomppasi pilviin, kauppa ei käynyt eikä (provisio)palkkaa kertynyt. Työkkärin hyväksymänä opiskeli isännöitsijäksi.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 10:56:21

Huonosti työllistävältä alalta kun lähtee hyvin työllistävää alaa opiskelemaan. Esim hoitoala.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   29.7.24 11:00:45

Ai niin, olihan mullakin yksi tuttu joka opiskeli merkonomiksi työkkärin tuella.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 11:05:19

Ei sellaiseen mikä SUA kiinnostaa ja innostaa, vaan varmasti työllistyvälle alalle, kuten just lähihoitaja tai nerkonomi. Eräopas tuskin on tällainen. Kyllähän mäkin haluaisin opiskella valokuvaajaksi ja muotoilijaksi, mutta halut ja innostukset kustannetaan itse.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 11:32:05

Kaveri oli lähäri ja työkkärin tuella opiskeli sairaanhoitajaksi. Tai eihän koko opiskeluaikaa sitä tukea saanut, mutta osan kuitenkin.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 13:53:15

IT

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: -x 
Päivämäärä:   29.7.24 14:28:37

Mä saan tätä tukea lähihoitajan opintoihin. Valitettavasti ainoa tutkinto mihin täällä korvessa voi saada tota tukea.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   29.7.24 21:57:33

Mikä tuon tuen määrä on?

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:10:27

Datanomi - Pintakäsittelijä

"Mikä tuon tuen määrä on?"

Se, mitä saisit työttömänä muutenkin. Eli joko kassan rahoilla tai sitten se mitä onkaan 560e/kk kelasta. Ja sitä saa vain kaksi vuotta, sitten pitäisi elää opintolainalla.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 22:17:02

Sulla on maisterin paperit, joten IT puolen tradenomi tai insinööri (jos et pääse suoraan maisterilinjalle) myös taloushallintoa voisit päästä opiskelemaan AMK / yliopisto. Ammattikoulun puolella putkimies ja sähkömies ovat kovapalkkaisia hommia.

Isännöitsijä on myös hyvä.

Sitten tietysti hoitoala.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.24 22:23:46

Minä opiskelin työttömyystuella puutarhuriksi, ja samassa ryhmässä oli työttömyystuella muitakin. Mutten usko että ihan kaikkien kanssa onnistuu, työtähän puutarhureille riittää mutta on niin kausiluontoista että jos on hyvät mahdollisuudet työllistyä muulle alalle ympärivuotisesti niin tuskin suostuvat. Mulla oli lähemmäs 10v työttömyyttä pällivikojen takia siinä kohdassa, niin varmaan heidän silmissään ihan mikä tahansa koulu olisi ollut hyvä valinta :D

Aikaisemmin yksi ammattikoulu käytynä, muttei työkokemusta siltä alalta enkä olisi päävikojen takia ko. alan töitä pystynyt tekemäänkään. Hyvä työllisyystilanne kyllä silläkin alalla, mutta uskoivat ettei minusta siihen ole.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   29.7.24 22:24:26

Kiitos, eli kassan rahoilla voi opiskella jos kela hyväksyy? Olen luullut että tuolla ei voi vaan se tippuu siihen n.500e

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   29.7.24 22:25:39

” Se, mitä saisit työttömänä muutenkin. Eli joko kassan rahoilla tai sitten se mitä onkaan 560e/kk kelasta. Ja sitä saa vain kaksi vuotta, sitten pitäisi elää opintolainalla”

Päivärahan päälle tulee korotus ja vielä verovapaa kulukorvaus, ainakin vielä viime vuonna tuli.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 22:29:33

Ensimmäiseksi työkkärin täytyy tukea sun koulutusideaa. Kaikki ei pääse kouluun, itse pääsin koska olin vain ylioppilas. Sain amikseen 2 vuoden tuen. Tiedän monta, jotka eivät tukea saaneet koska on joko korkea koulutus tai työkokemusta, jonka perusteella voi palata esim siivoamaan. Riippuu ihan työkkärin tädistä.

Jos saat kelan suostumuksen niin ennen ainakin sai liiton rahaa opiskeluun.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 13:31:13

Mulla on taustalla mm. huk ja tallimestarin eat, opiskelen työttömyystuella taloushallinnon tradenomiksi. Tiukkana ehtona oli, että pitää voida valmistua kahdessa vuodessa, mikä onnistuu, koska oli jo paljon kursseja suoritettuna avoimessa ja vanhoista humanistisista opinnoistakin sai yllättävän paljon hyväksilukuja.

Omaehtoisesti opiskellessa saa saman päivärahan kuin työttömänä muutenkin. Korotettua päivärahaa ja kulukorvausta saa jos osallistuu työvoimakoulutukseen, sitäkin tarjontaa kannattaa tutkia.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 13:40:42

En nyt muista ihan tarkkaan, mutta mielestäni muutaman kuukauden opiskeluun ei tarvita päätöstä oikeudesta opiskella omaehtoisesti, vaan riittää, että siitä sovitaan työllistymissuunnitelmassa. Ja myös sivutoimisiin, ei tutkintoon johtaviin opintoihin saa helpommin luvan. Itse olen ollut niinkin huono ihminen, että olen jättänyt ilmoittamatta työkkärille, että opiskelen avoimessa korkeakoulussa. Opinnot eivät haitanneet työnhakua, päin vastoin.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: van 
Päivämäärä:   30.7.24 13:55:15

Monta eri koulutusta takana, mutta terveydellisistä syistä pakko opiskella uusi ammatti, niin koneistajan koulutukseen sain luvan opiskella työttömyystuella. Et metalliala on yksi vaihtoehto jos senkaltainen homma kiinnostaa.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 14:28:30

Eikö pelkää jääväsi kiinni, sinä joka opiskelet AMKssa avoimella puolella? Kela ainakin näkee opintopisteet suoraa. Työkkärillä ei varmaan ole aikaa niitä katsella.

  Re: Minkä alojen opiskeluun työttömyystukea?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 14:46:15

"Eikö pelkää jääväsi kiinni, sinä joka opiskelet AMKssa avoimella puolella? Kela ainakin näkee opintopisteet suoraa. Työkkärillä ei varmaan ole aikaa niitä katsella."

Tästä on kolmisen vuotta, en välttämättä enää toimisi noin. Silloin taisi olla jostain kautta tieto, että työkkärille ei opinnot näy automaattisesti. Mutta sähköiset järjestelmät kehittyvät.

Muistan, että joskus vuosituhannen alkupuolella avoimesta yliopistosta sanottiin suoraan, ettei kannata ilmoittaa työkkäriin ja työkkärin virkailijakin sanoi saman niin suoraan kuin pystyi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.