Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: Kaippa 
Päivämäärä:   29.7.24 09:45:34

Olen ihan totaalijumissa nykyisessä elämäntilanteessani. En tiedä mitä tännekään kirjoittaminen auttaa, mutta ehkä muitakin on jumissa.

Olen vakituisessa työssä aika isossa firmassa, mutta työtehtävä jota varten olen palkattu on tällä hetkellä vähissä eli työtä ei käytännössä ole kuin kausiluonteisesti. Saan silti koko ajan firman sisällä sijaisuuksia milloin kesälomatuurausta, saikun tuurausta, kiireapulaisena oloa, työtehtäviä muutetaan tai kehitetään ja tulee hetkellisesti lisää töitä. Eli työnkuva muuttuu ja uusiin vaikeampiinkin tehtäviin pitää asennoitua nopeasti. Tavallaan olen tyytyväinen tästä, että en vaan saa potkuja ja minuun luotetaan niin paljon, että saan tehdä vaikeampiakin työtehtäviä, joihin minulla ei ole koulutusta, mutta olen valmis opettelemaan. Palkassa se on myös näkynyt.

Tämä tilanne on kuitenkin stressannut minua nyt koko talven yli, koska koko ajan on vähän kuin hirttosilmukassa, että milloin työt loppuu tai pitää taas olla heti valmis ottamaan uusi tehtävä haltuun. Välillä on ollutkin lyhennettyä työaikaa ja esimiehiä ei tunnu kiinnostavan kertoa firman tulevaisuuden suunnitelmia, koska ovathan he koko ajan vaan olleet sitä mieltä, että kaikki työ mitä tulee niin se tarjotaan. Eli omasta mielestään ovat reiluja, kun töitä yleensäkään on ja hyviä työtehtäviä. Itse koen tämän tilanteen tosi hankalaksi, koska en tiedä onko minulla esim parin kuukauden päästä töitä vähän tai paljon. Lisäksi työkaverit ovat aika hankalia. Eivät tietysti hekään nauti siitä, että kaikkien työtehtäviä pallotellaan ja toimeenkuvat muuttuvat, kun koko ajan joku on raskaana tai palkataan uusia esimiehiä jne.

Koska alunperinkin olen tehnyt myös satunnaisesti omia töitä toiminimellä esim kesäkausina, niin en tietty saa lyhyistä lomautuksista yhtään mitään työttömyyspäivärahaa. Eli ne ajat pitää kehitellä omia hommia. Omia töitä ei kuitenkaan ole firmalle niin paljon, että kannattaisi jäädä kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Eli pahimmillaan teen paljon töitä kahdessa eri paikassa samaan aikaan ja sitten on pari kuukautta, jolloin ei ole kuin muutamana päivänä viikosta tuloja.
Koska kaikki on nykyään kallista ja toimeentuloa koko ajan epävarma ja työssäjaksaminen kortilla, niin olen hakenut töitä kuudesta eri paikasta siinä onnistumatta. Joko olen ollut liian vähän koulutettu tai liian pätevä ja liikaa työkokemusta.

On avopuoliso ja omakotitalo ja lainat päällä. Mies on vakityössä, mutta ei duunarina tienaa mitään älyttömiä, joten ei pysty tukemaan minun epätasaista talouttani kovin paljoa. Toki satunnaisesti, mutta ei jatkuvasti. Eli tilanne stressaa häntäkin.

Olen jo punninnut, että muuttaisin jonnekin etelään, jossa töitä on enemmän saatavilla, mutta sitten tänne jäisi mies, omat iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat satunnaisesti jo apua monissa askareissa. Sekä tietty kaikki pitäisi kasata uudestaan uudelle paikkakunnalle, ei olisi miestä, perhettä, harrastukset, kaverit jne...

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: Huolissaan 
Päivämäärä:   29.7.24 09:56:36

Miten isossa firmassa ketään voi lomauttaa "vähän väliä" kun aina pitäisi olla yt neukkarit ja ilmoittaakin hyvissä ajoin ? Sopimusmuotosi ilmeisesti mahdollistaa tämän.. Siihen koittaisin saada muutosta, voisi sopia ta:llekin kun ovat nähneet että sinut voi heittää mihin vain hommaan. Ta:ta ymmärrän siinä, että tyytyväisiä ovat kun vain jotain töitä on kaikille antaa.
6 hakemusta on tosi vähän ! Tule tänne etelään laittamaan se 60... töitä jonkin verran on, mutta hakijoita voi olla satoja niin sieltä erottuminen on hankalaa. Varsinkin kun pitkänmatkalaiset tai työn perässä muuttavat lasketaan riskiksi, aina voivat kyllästyä olemaan eri paikkakunnalla kuin loppuperhe. Etelässä sitten kaikki maksaa paljon enemmän, asumisesta vaikka kahvilassa käymiseen...

Rasittava tilanne kyllä, mutta ensisijaisesti hakisin ratkaisua siellä kotikonnuilla tai jonkinlaisen siedettävän ajomatkan päässä !

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: Kaippa 
Päivämäärä:   29.7.24 10:12:03

Jep, meillähän on yt:t päällä koko ajan ja työaikaa lyhennetään joka osastolla aina sen mukaan miten työtä on, tämä on tiedossa ja kuuluu meidän alaan. Esim nyt on meillä taloushallinnossa vähän hommia, mutta koska alv-muutos astuu voimaan, niin yhtäkkiä työtä on ihan älyttömästi. Koska tarvitaan järjestelmään päivittäjiä ja testaajia, että kaikki toimii, laskujen päivittäjiä, korjaajia, tarkastajia jne... Osan pitää alkaa selvittää asiakkaiden kanssa miten uusi alv-vaikuttaa heidän laskuihinsa, että milloin maksavat isommat erät.

Ja asuminen alkaa olla täällä pikku kaupungissakin kallista. Yhtäkkiä kaikki kulut nousee ja parin kuukauden huonommat tulot kyllä näkyy säästöissä ja menoissa.
Kuusi työhakemusta oman tai sitä sivuaviin töihin on täällä tosi paljon. Muita paikkoja mitä voi hakea on tyyliin hitsaajat tai täällä tehtaalla tuotannossa olo, johon ei kyllä itsellä naisena ole mitään valmiuksia. Jos taas hakee jotain kaupanalan työtä tai tarjoilijan töitä, niin niissä palkkaus on paljon heikompi kuin itsellän nyt, että ei maksa vaivaa...

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 18:58:56

Aivan hyvin voi nainen hitsata ja olla tehtaassa. Kuulostaa että uudelleenkouluttautuminen olisi hyvä.

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010123736.html

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 19:59:36

"olen hakenut töitä kuudesta eri paikasta siinä onnistumatta."

Söpöä. :D Kokeile sata tai kaksi lisää.

Eihän tuossa missään umpikujassa ole.

Vaihtoehtoja vaikka alkuun olisi

A) Talo myyntiin ja kulut minimiin. Asumaan vuokralle tai omaan, halvempaan.
B) Leikkaat kaiken ylimääräisen menon pois. Auto pois jos töihin pääsee julkisilla. Kaikki lehtitilaukset yms seis, kuukausmimaksut, osamaksut, kuluttaminen minimiin, mitä näitä perusjuttuja on. Saat vähän löysää budjettiin niin pystyt jemmaamaan tilillä parin kuukauden palkan verran rahaa, nyt sitä ei ilmeisesti jää säästöön?
C) Erotkaa ja talo myyntiin - yksin sinne mistä töitä löytyy
D) Muutat sinne missä on töitä. Tämä tosin tuskin on taloudelliesti kannattavaa jos maksaa sitä lainaa samalla.

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   31.7.24 20:13:18

Palkka siis kuitenkin kohtuullisen hyvä, joten kuluja karsimaan vaan.

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.7.24 20:27:26

Miksi teet jotain pikkunakkia yrittäjänä. Sehän tuossa se ongelma on.

  Re: Totaalinen umpikuja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 20:28:21

Lopetat tietysti kannattamattoman yrityksen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.