Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 08:34:32

Koira 13 v ontui yhtäkkiä aamulla noustessa toista etujalkaa, ei ole ontunut koskaan ennen. Varaa sille kyllä painoa mutta liikkaa. Ainut mitä voi olla sattunut on kun hyppäsi illalla alas sängystä (matto alla) mitä ei yleensä tee. Olisiko vähän venähtänyt? Annoin kipulääkettä ja ajattelin että pidän nyt täysin levossa, vain tarpeet pihalla. Missä ajassa venähdyksen pitäisi levolla helpottaa? Vien lääkäriin toki jos ei levolla mene ohi. Kipulääkettä löytyy kotoa.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.24 08:41:03

Hyvälle fyssarille ensin. Sitten lääkärille vasta.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 08:47:51

Joo koira käy fyssarilla välillä muutenkin, on hyvä ja tuntenut koiran sen koko elämän. Täytyy näyttää hänelle jos nyt ei levolla mene ohi. Ei tosiaan yleensä hyppää sängystä ja sänky on aika korkea eli ehkä on venäyttänyt jalkaa.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.24 09:04:02

Ei - kun vie nyt heti.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 09:09:51

Kyllä se eläinlääkäri on suunta ennen mitään fyssareita ja hierojia. Itse hetken sivutyönä hieroin koiria ja kummastuttaa kyllä miten selvästi sairaita koiria tuodaan hierojan parannettavaksi.

Muutaman päivän kyllä aina seurailen ontumaa kotona, jos koira kuitenkin varaa jalalle painoa eikä näytä levossa mitään kipuoireita. Jos oireet pahenevat niin sitten heti eläinlääkäriin, samoin sitten jos ei muutamassa päivässä ala selvää parantumista näkyä.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.7.24 09:19:04

"Ei - kun vie nyt heti."

Ei tarvitse heti viedä minnekään, parin päivän seurailu kotona on järkevää.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 09:24:03

Koira on ihan pirteä muuten ja varaa kuitenkin tosiaan jalalle. Täytyy nyt tosiaan tämä viikko katsoa. Huomisesta alkaen olen etätöissä loppuviikon joten saan vahdittua että todella on levossa. Sitten lääkäriin jos ei helpota.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: ¥ 
Päivämäärä:   29.7.24 10:22:13

Ei ka kukaan itsekään säätää lääkäriin jos vähän jalka naksahtaa ja on kipeä... muutaman päivän voi yleensä ihan vaan katsoa. Jos pahenee mennään lääkäriin ja kun tiedetään missä vika mennään hierojalle tai fyssarille.
Venähdystä /revähdystä ei saa heti edes hieroa eikä kukaan asiansa osaava hieroja niin teekään.
Kipulääkettäkään en välttämättä antaisi, kivun kadottua koira ei itse osaa varoa jalkaa. Tietenkin jos on levossakin kipeän oloinen voi kipulääkkeen antaa, mutta silloin olisi ehkä parempi käydä myös näyttämässä lääkärissä.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 10:29:04

Jos jalka on oikeasti venähtänyt, niin mitä ihmettä fyssari voi asialle tehdä. Ei ihminenkään mene fyssarille vaan lääkäriin, jos nilkka nyrjähtää tai jalka murtuu :D

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.24 10:47:10

Ontuminen voi johtua muusta kuin venähtäneestä jalan lihaksesta.

Eikä mikään pelkkä hieroja tai vain hierova fyssari, vaan kannattaa olla selän manipulaation osaava fyssari.

Lääkärit ei vaan osaa neuvoa näihin

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   29.7.24 11:22:25

Vanha koira ja yllättävä ontuminen, jos ei reilussa vuorokaudessa helpota, niin eläinlääkärille, eikä minnekään fyssarille. Siellä voi olla osteosarkoomaa tai vaikka mitä.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.7.24 12:41:44

Meidä edesmennyt staffi kun alkoi yhtäkkiä ontua, niin löytyi nivelrikko oikeasta etupolvesta.
Eli eläinlääkäriin veusin koiran heti.

  Re: Koira alkoi yhtäkkiä ontua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 13:05:21

Nyt ei hoitajan mukaan onnu (olen itse töissä). En täysin luota eli täytyy katsoa itse kun menen kotiin. Mutta sen huomaisi jos pitäisi jalkaa ilmassa tai selvästi ontuisi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.