Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 22:42:57

Kun en tiedä mitä haluan ja aika loppuu. Tai siis tiedän että haluan yhden lapsen. Ajatus elämästä ilman lasta tuntuu tyhjältä. Mutta toteutunut vuosi sitten yli vuosikymmenen haaveen ja ostin oman hevosen vuosien tauon jälkeen. Hevonen on täydellinen minulle, kiltti, rohkea ja aivan ihana kaikissa tilanteissa. En halua luopua siitä. Mistään kisoista en haaveile vaan tykkään puuhailla hevosen kanssa ja välillä käydä tunneilla jotta osaan ratsastaa oikein hevosen parhaaksi.

Olin ajatellut nauttia hevosesta rauhassa vielä pari vuotta ennen kuin lapsi tulisi lisäksi mutta nyt kävi ilmi että hefelmällisyyteni on laskenut ja tarvitsen hedelmöityshoitoja ja ei ole aikaa vuosia odotella.

Haluan sekä lapsen että hevosen mutta onko se mitenkään mahdollista? Minulle on ok toistaiseksi harrastaa vähemmän, hevosen voin liisata (on kyselty siitokseen), vuokrata ja muuta, mutta en myy.

Mies lähti kun kävi ilmi etten ehkä voi saada lasta mutta yritän itse hedelmöityshoidoilla. Tukiverkkoja on lähes naapurissa äiti (vielä hyväkuntoinen reilu 50 v) ja samanikäinen kummini. Lisäksi on varaa palkata mll:n hoitaja välillä.

Ahdistaa. Minkä tahansa muun hevosen myisin mutta tuo on oikeasti täydellinen, juuri sellainen mistä haaveilin vuosia.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Pap 
Päivämäärä:   28.7.24 22:47:46

No ei kai nyt lapsi tarkoita hevosesta luopumista? Kyllä minulla oli hevosia lasten ollessa pieniä. Myös lapset saivat hevosen.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 22:53:28

Lähinnä siis mietin riittääkö aika ja miten pääsen tallille? Hevonen on täysihoidossa, ulkona laumassa aamusta iltaan (kesät yötäpäivää) eikä kerää virtaa pitkistäkään vapaista yhtään. Itselleni olisi ok jos edes kerran viikossa saisin ratsastaa rauhassa. Muuten olen nyt jo totuttanut hevosta mm. lastenvaunuihin ja ollaan tehty vaunilenkkejä tyhjien vaunujen kanssa (hevonen ei ole niistä millänsäkään, haisteli uteliaana, niinkuin suhtautuu kaikkeen muuhunkin). Toki tallille olisi päästävä vähintään kolmesti viikossa. Meille vauvat ja lapset ovat tervetulleita tallilla, siellä ovat olleet kaikkien muidenkin vauvat ja lapset. Mutta toki mietityttää, että mitäs sitten jos lapsi vain huutaa eikä osaa nukkua ja olla rauhassa tallilla? Kaverin vauva vetelee siellä sikeitä koko ajan mutta tiedostan etteivät kaikki ole tällaisia.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.24 23:00:19

Lapsi ei tarkoita hevosesta luopumista. Joutuu vaan järjestelemään että pääsee tallille-kun lapsi kasvaa niin voi ottaa mukaankin tallille Täysihoidossa oleva hevonen helppo kun ei tarvitse käydä kuin harrastamassa.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   28.7.24 23:00:22

Siis onneksi pääsit miehestä eroon, aivan kamalaa että jätti sinut tuosta syystä! Todella itsekäs.

Ja pärjäät varmasti, jos oma äiti naapurissa.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   28.7.24 23:02:40

Minulla on hevonen. Käyn tallilla joka päivä ja olen käynyt siitä asti kun päästiin sairaalasta. Ma-pe käyn vauvan kanssa, mukana sekä kantoreppu että vaunut, molempia käyttänyt paljon, kantoreppua enemmän. Kahtena päivänä juoksutan/ohjasajan, kolmena vain ruokin ja tarkastan. Viikkonloppuna ratsastan kun mies vahtii vauvaa.

Minusta tärkeintä on että hevonen on koulutettu hyvin maastakäsin ja vastaa apuihin. Me ollaan esim aina opeteltu jännien asioiden kohtaamista niin se sujuu rutiinilla. Osaan myös lukea hevosta tosi hyvin. Eli en koskaa luota siihen että hevonen käyttäytyisi hyvin, luotan omaan kykyysi ennakoida ja pitää tilanteet sellaisina että pysyy hallinnassa. Eli riskienhallinta kyky on oikeasti kaiken a&o.

Suomessa näkisin isoimpana ongelmana talvella kovat pakkaset ja vauvan pitäminen lämpimänä. Meillä sitä ongelmaa ei ollut kun asutaan Englannissa. Mutta suosittelen panostamaan hyviin ulkoilucarusteisiin!

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   28.7.24 23:07:18

Jos oikeasti haluat lapsen, on vastaus selvä. Lähde yrittämään lasta ja kokeile pitää hevosta, sillä se selviää onnistuuko.

Voi olla, että kaikki menee tosi hyvin. Voi olla, että hevonen katkaisee jalkansa huomenna eikä sinun tarvitse enää jossitella. Voi olla, että äitisi ja kummisi eivät olekaan innokkaita auttamaan niin usein kuin tarvitsisit, mutta samalla voi olla, että hevoselle on löytynyt raskausaikana esim. mukavia vuokraajia, joiden kanssa saat homman toimimaan. Voi olla, että lapsi huutaa vaunuissa eikä tallihommista tule mitään, mutta voi myös olla, että lapsi nukkuu tyytyväisenä kun sinä puuhaat hevosen kanssa.

Ikävimmässä skenaariossa hevonen täytyy myydä, mutta kumpaa kadut mieluummin: sitä että edes yritit saada kuvion toimimaan ja voit rehellisesti sanoa tehneesi kaikkesi, vai sitä ettet koskaan yrittänyt saada lasta?

Enemmän mietin sinun henkistä jaksamistasi tuon kaiken keskellä. Monien haaveiden toteuttaminen samanaikaisesti voi olla mielelle haastavaa, vaikka positiivisista asioista puhutaan, mutta sinulla on vielä tuore erokin taustalla. Onhan sinulla keskusteluapua? En kysy tätä ilkeyttäni, vaan vilpittömästi uskon, että ulkopuolisen ammattilaistahon kanssa keskusteleminen voisi auttaa myös tässä päätöksessä. :)

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   28.7.24 23:15:49

Itselleni ei vauvaa tullut pitkien hoitojen kauttakaan, joten neuvoni että älä ainakaan vielä ns varalta luovu hevosesta. Hoidot on rankat ja tarvitset oman pään nollausta ja heppa auttaa siinä. :)
Jos hyvin käy ja raskaus alkaa, on sulla aikaa vielä järjestää asiat.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 08:41:28

Kiitos vastauksista :) Olin varma, että täälläkin jokainen sanoo ettei ikinä tule onnistumaan!

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 09:00:12

Mulla oli hevonen pihattotallilla kun tulin yllättäen raskaaksi. Otin sille vuokraajia ja ratsastin itse johonkin rv24 asti. Sen jälkeen vain juoksutin ja taluttelin. Tosi moni kavereista ratsastaa myös niin niitäkin kävi hevosta liikuttamassa ilmaiseksi. Kesällä hevonen oli laitumella. Aloin hissukseen ratsastaa viikko synnytyksen jälkeen. Hevonen oli luonteeltaan sellainen, että olisi pärjännyt pihatossa ja laitumella ilman liikutustakin.

Mutta sitten kun vauva syntyi en olisi pärjännyt mitenkään ilman miehen apua. Olin kuvitellut, että vauva nukkuu vaunuissa sillä aikaa kun puuhailen tallilla. Ensin pakkaat vauvan autoon, ajat tallille, kokoat vaunut ja yrität saada vauvan nukkumaan. Meillä laidun oli jonkun matkan päässä tallista niin et voi jättää vauvaa huutamaan vaunuihin sillä aikaa kun haet hevosta laitumelta. Mikään hevosen taluttelu ja vaunujen työntely yhtäaikaa ei tuntunut turvalliselta, samoin jos selkään asti pääsit niin se vauva yleensä viimeistään siinä vaiheessa heräsi. Jätin vauvan siis miehen hoitoon ja yritin selvitä tallireissuista mahdollisimman nopeasti muutaman kerran viikossa. Meillä ei ollut minkään sortin tukiverkostoa apuna lastenhoitoon niin päädyin lopulta myymään hevosen. Mutta hevosia tulee ja menee, se lapsi kannattaa ehdottomasti hankkia jos sellaista toivot.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   29.7.24 09:02:35

Mulla oli about sama tilanne. Jouduin myymään hevosen lapsen ollessa 1v kun homma ei vaan enää toiminut. Pikkuvauva-aika meni kun vauva nukkui vaunuissa sillä aikaa kun hoidin heppaa. Ystävät olivat myös säännöllisen epäsäännöllisesti mukana tallilla apuna. Vilkkaan taaperon ja nuoren hevosen kanssa tallireissuista ei vaan enää tullut mitään eikä olisi ollut turvallista ottaa lasta mukaan tallille ilman toista aikuista. Aika ei myöskään enää riittänyt hevosen hoitoon kun palasin töihin eikä nuorelle hepalle voinut ottaa vuokraajaa.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.7.24 09:34:26

Ei se hevosenpito kyllä ilman miestä onnistu ellei sinulla sitten ole lapselle isovanhemmat jotka hoitaa.

Miehen kanssa tehtävissä, jos myös vuokraaja hevoselle.

Toki jos heppa kuva ja järkevä niin tee lapsi jos onnistuu ja laita heppa sitten ylläpitoon ellei aika riitä. Jos saat tallilla viihtyvän lapsen niin siinä on teillä mukava yhteinen harrastus 4 vuoden päästä.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 09:36:51

Itselläni on liuta molempia. Ei mistään ole sen suurempaa iloa kuin lapsesta vaikka hevosetkin tietysti on rakkaita. Miehenkään niin väliä mutta lapset on parasta mitä voi olla.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   29.7.24 10:09:53

Kokeile. Se saattaa onnistua hyvinkin, tai sitte ei. Riippuu monesta asiasta.

Itse luovuin hevosesta vasta kolmannen lapsen kohdalla; silloin se oli pakko tehdä monestakin syystä.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.7.24 10:17:40

Jos talli on yhtään lähellä isompia kaupunkeja, saat varmaan helposti hoitajan, joka ratsastaa ja tekee tallihommia. Näitä halukkaita on Facebookin markkinapalstalla paljon.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 10:32:13

Joko onnistuu tai ei. Itsellä lopahti kiinnostus hevosiin melkein kokonaan lasten tulon myötä. Ratsastus jäi kokonaan, ei kyllä edes ois kestänyt moneen kuukauteen synnytyksen jälkeen, keventäessä tuntui,että koko alapää tippuu :D
Sinuna etsisin vuokraajan hevoselle, joka käy säännöllisesti. Imetys ym vie aikaa, myös jos töihin menet jossain vaiheessa niin miten aika jne.. Mutta kyllä se lapsi aina hevosen edelle menee.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   29.7.24 10:46:54

Ei meilläkään lapsi viihtynyt rattaissa tarpeeksi talleilla varten mutta kantorepussa onnistui. Lapsi oli kantorepussa kun hain hevosen tarhasta, juoksutin ja hoidin. En koskaan edes yrittänyt selkään lapsen ollessa tallilla vaan suosiolla tein asioita joita pystyy tekemään lapsen kanssa. Rattaat oli niitä pakkotilanteita varten kun lapsen kantaminen oli liian vaarallista (autoin kaverin hevosen kanssa joka ei ole turvallinen käsiteltävä, päivinä jolloin lauma oli erityisen levoton enkä siksi halunnut lasta tarhan aitojen sisäpuolelle) Olihan se stressaavaa välillä ja aikaa kului paljon ihan pikku juttuihin alussa mutta toisaalta vauva viihtyi kun tallilla oli aina jotain katsottavaa/kuunneltavaa. Imetin tallilla myös, etenkin ihan pienen kanssa se auttoi paljon koska heti kun kitinä alkoi niin tissi suuhun ja lapsi rauhoittui. Mutta mulla on hevonen joka seisoi paikoillaan kesken juoksutuksen ilman mitään ylimääräistä häslinkiä sen 10min mitä siihen tarvitsin.

Meillä homma oli se että hevonen pysyy ja lapsi pysyy, keksitään keinot millä se onnistuu. Suosittelisin kyllä opettamaan hevoselle kunnolla paikka komennon, seis sataprosenttisen varmaksi ja perusreaktioksi hidastamisen. Näin hevosen kanssa touhuilu lapsen mukana ollessa on ollut niin turvallista kuin se vain on. Kärryt ei ole hevosen kanssa ongelma, ongelma on hevosen reaktio muihin asioihin kärryjen ollessa lähellä. Siksi hevoselle pitää opettaa sellaiset tavat käsitellä huolestuttavaa tilannetta että ne ovat turvallisia myös lapsen kanssa toimiessa.

  Re: Lapsi vai/ja hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 10:55:02

Kiitos! Hevoselle on varsasta asti opetettu seis-käsky ja se että ikinä missään tilanteissa ihmisen päälle ei tulla. Toki ikinä hevoseen ei voi täysin luottaa mutta tähän mennessä ei ole tullut tilannetta jossa ei tottelisi suullista käskyä ja joskus harvoin jos säikähtää, niin väistää ihmistä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.