Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 21:48:28

...kuin mitä tölkistä tulee.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   28.7.24 21:51:15

Olenpa muuten huomannut saman. Ei missään muussq ruoassq purkkitavara voita itse tehtyä, mutta en tiedä mikä hernekeitossa on se juttu.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 21:51:56

Toinen kotiruokaa parempi valmisruoka on maksalaatikko!

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   28.7.24 21:57:09

Samon tilliliha (jota monet inhoavat) on parempaa purkista kuin itsetehtynä.

Hernekeittoa olen kyllä saanut sellaista joka oli itsetehtynä parempaa kuin purkkiruokana. Ystäväni äiti teki aikoinaan, keitti alusta asti herneet itse, ja mitä lihaa hän siihen laittoi en tiedä, vähän suolaa ja pippurirouhetta ja mitä muuta siinä mahdollisesti oli... Nam!

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Mäkilä 
Päivämäärä:   28.7.24 21:58:39

Noon sen laatuusia hernehiä, notta nei kypsy.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   28.7.24 22:02:21

Miten hernekeittoa voi tuunata?

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 22:02:25

amatöörit. Ette vain osaa.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: P. Soup 
Päivämäärä:   28.7.24 22:03:03

Aloitus pitää paikkansa ainoastaan niiden kohdalta, jotka eivät osaa oikeaa hernekeittoa tehdä. Itse olen ollut jopa hernekeittokisoissa makutuomarina ja voi jeesus miten toinen toistaan herkullisempia versioita ihmiset osasivat tästä perinteisestä arkiruuasta loihtia! Suosikkini oli hirvenlihalla tehty isoilla sattumilla, ja koko yön isossa leivinuunissa haudutettu. Namskis!

(Sen kyllä myönnän että hernekeitto tölkistä on yksi parhaimpia valmisruokia kun verrataan koti/ravintolatekoiseen, hakkaa mm. kaikenlaiset roiskeläpät ja pakastepizzat mennen tullen,)

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.24 22:08:05

Ihan toiste mun mielestä. Omatekoista ei voita valmis

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.7.24 22:17:15

” Ei missään muussq ruoassq purkkitavara voita itse tehtyä”

Pinaattikeitto! En ala itse säheltämään kun se pakaste on niin helppo ja hyvää!

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.7.24 22:37:04

Moni keitto paranee, kun sen lämmittää uudelleen ja sama pätee hernevelliin.
Se kaupan hernari on jo kertaalleen keitetty ja sitä pitää keittää pitkään. Lämmittäessä vasta rakenne muuttuu ja maku syvenee.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   28.7.24 22:48:50

En kyllä ole samaa mieltä. Eikä meillä muutkaan. Teen vähintään kerran kuussa keiton itse, sitä syödään useampi päivä ja kotoa lähteneet lapsetkin änkeää silloin "kylään", ihanaa.
Maksalaatikkoa olen koittanut tehdä joskus itse, tulee karmeaa. Sen saa mies ostaa atrian tekemää.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   28.7.24 22:49:38

Kyllä voi.
Purkkihernekeiton lihapitoisuus on 4%
Mun hernekeitossa se on taatusti enemmän ja mausteena meiramia sekä sinappia.Eipä löydy Saarioisten hernekeitosta.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.7.24 22:55:48

Kannattaa kokeilla Kivikylän Palvarin hernekeittoa.
Lihapitoisuus 15 pinnaa.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.24 23:18:02

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Enkä itse kaipaa hernekeittoon lihaa (tosin löytyyhän valmiskeitoista niitä lihaisampiakin, samoin kuin esim. poronlihalla höystettyjä versioita) joten ei sekään saa mieltä muuttumaan.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 23:23:13

maksalaatikko itsetehtynä on parasta versus valmis. millasia tubareita ootte keittiössä.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 07:05:32

Mäki eri mieltä. Hernarista voi saada ihanaa itse tekemällä, mutta hetkessä sellainen ei valmistu. Yhtä kaikki, purkkihernekeitto on hyvää.

"Moni keitto paranee, kun sen lämmittää uudelleen ja sama pätee hernevelliin.
Se kaupan hernari on jo kertaalleen keitetty ja sitä pitää keittää pitkään. Lämmittäessä vasta rakenne muuttuu ja maku syvenee."

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 07:22:23

Mikä idea on hernekeitto pilata lihalla? Hernekeittohan on loistava ruoka kasvispäivänä, ei sitä kannata pilata lihalla.
Kaupan hernekeitoissa on aivan liikaa suolaa, ei sitä voi syödä.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   29.7.24 07:39:37

Oisko toisinpäin kuitenkin?
Hernekeitto ilman lihaa on pilalla. Kasvispäiviä ei tarvita erikseen kun voi ja saa syödä monipuolisesti.

Ja pystyn tekemään ilman neljää E- koodiainettakin. Ne ei ainakaan paranna mitään.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.24 07:59:07

Itse tehty voittaa kaupan valmiit keitot. Ei löytynyt lisäaineita. Herneet liottaa hyvin ja hitaasti keittä hyvää tulee. Pinaatti keittoon tuoretta pinaattia

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   29.7.24 08:06:19

Ei ole Jalostajan hernekeitossa lisäaineita.

Muutenkin jengi pelkää E-koodeja turhaan. Esimerkiksi E300 on askorbiinihappo eli c-vitamiini.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 08:09:01

Ei kai tölkkihernekeitossakaan mitään lisäaineita ole. Ainakaan siinä perinteisessä keltaisessa etiketissä olevassa.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.24 09:58:25

Itsetehty paljon parempaa, herneet pitää liottaa ja keitto haudutetaan yön yli leivinuunissa, laitan myös porkkanaa. Kahta eri lihaa, voi tehdä myös kasvisversion.
Itsetehty hernekeitto ei ole mikään hätäisenkokin ruoka.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.7.24 10:03:50

Olen täysin eri mieltä. En pidä ollenkaan purkkihernekeitosta, mutta itsetehty on hyvää. Parasta on suuressa kattilassa keitetty hernari, sellainen mitä saa vaikka kouluista tai soppatykistä.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.7.24 10:06:16

Tottakai voi, mutta kaikilla ei ole taitoa eikä mahdollisuutta tehdä sitä hyvin. Kunnon hernekeitto ei ole mitään pikaruokaa, sen tekemiseen menee helposti toista vuorokautta. Myöskään savupotkan saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.24 13:49:35

Itselleni kelpaa hernari sekä lihalla että ilman, mutta kysyn vastavuoroisesti mikä vimma joillakin ihmisillä on pilata se porkkanasiivuilla? Etenkin jos pitoisuus on luokkaa 50%. Eiväthän ne maut sovi ollenkaan yhteen, toisin kuin liha + herneet.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   29.7.24 13:56:34

Itse teen aina hernarin itse, edellisenä iltana herneet likoamaan ja aamulla porisemaan. Vaihtelevasti joukkoon ihan jauhelihaa tai savukinkkua.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   29.7.24 14:05:14

Ei voikaan ja olen kokeillut ja todennut samoin.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.24 01:18:52

Porkkana sopii erittäin hyvin herneiden ja lihan makujen kanssa. Ei sitä porkkanaa laiteta 50% vaan lisukkeeksi. Porkkana imee rasvaa ja mausteita itseensä kuten muissakin keitoissa ja pataruoissa. Kannattaa kokeilla ennenkuin tuomitsee toisten tekemisiä.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   30.7.24 01:50:22

"Lähettäjä: *Remontti Riku *
Päivämäärä: 28.7.24 22:37:04

Moni keitto paranee, kun sen lämmittää uudelleen ja sama pätee hernevelliin.
Se kaupan hernari on jo kertaalleen keitetty ja sitä pitää keittää pitkään. Lämmittäessä vasta rakenne muuttuu ja maku syvenee."

Paljon mahdollista. Haluaisin osata tehdä hernekeittoa itse, vaikka eineskeitosta tykkään, eikä se ole liian kallistakaan edes pienituloisen budjetille.

Kertokaapa siis kaikki erimieliset parhaat vinkkinne miten saa parhaan hernekeiton.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.24 03:03:00

"Kannattaa kokeilla ennenkuin tuomitsee toisten tekemisiä."

Siis tottakai olen kokeillut, enhän muuten osaisi tuomitakaan. Ja tyypillisesti ne jotka sitä porkkanaa laittavat eivät todellakaan tyydy pelkkään lisukkeeseen vaan laittavat niitä paksuja 2 euron kokoisia siivuja niin että lopputuloksena on porkkana-herne-keitto. Lihan makuhan sopii mainiosti kevyen suolaiseen herneiden protskuun, sen sijaan porkkana on jo lähtökohtaisesti makea ja muuttuu kuumennettaessa suorastaan äiteläksi, pilaten minkä tahansa suolaisen ruuan maun. Samasta syystä en voi sietää mm. porkkanalaatikkoakaan. Sen sijaan raaka porkkana sellaisenaan tai raastettuna on suurta herkkua, kunhan ei tehdä sitä mokaa että sitä ruvetaan lämmittämään.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ärktsoppa 
Päivämäärä:   30.7.24 04:27:29

Mihin kategoriaan menee feelian hernekeitto konsentraatti. Ei omasta mielestä ole häntäpään tuote. Lihaa on ja meiramia.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 06:09:28

Porkkanaa en siedä hernekeitossa enkä mitään ihme mausteita.

Herneet, palvikinkku, joskus jauheliha ja sen maustan suolalla.

Olennaista on liottaa herneitä tarpeeksi kauan ja myös hauduttaa keittoa kauan. Ja laittaa ne lihat ajoissa myös hautumaan ja makua tuomaan.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.7.24 07:27:25

"Kertokaapa siis kaikki erimieliset parhaat vinkkinne miten saa parhaan hernekeiton."

1. Huuhtele herneet ja laita likoon isoon vesimäärään, vähintään 12h liotus (huoneenlämmössä). Hernaria ylipäätään tehdään aina iso annos kerralla, sen voi vaikka pakastaa mitä jää yli
2. Laita herneitten kanssa kattilaan luullista savupotkaa kokonaisena ja 1-2 sipulia hienona silppuna. Kuori mahdolliset vaahdot ja herneenkuoret pinnalta kun alkaa lämmetä
3. Keittele hiljaisella lämmöllä 4-6h (tai laita leivariin hautumaan), sekoittele välillä ja tsekkaa ettei pala pohjaan
4. Ongi potkat ylös, irrota lihat, paloittele ja pistä takaisin soppaan
5. Mausta oman maun mukaan suolalla, pippurilla ja meiramilla

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   30.7.24 08:42:01

Ensin tuo "raksatyyppi" suosittaa jotain Kivikylän palvaria ja sitten toteaa että Saarioisten tölkissä ei ole lisäaineita.
Koittaa nyt päättää mikä niistä on paras jos et osaa itse tehdä parempaa.

Teen itse perinteisellä hernepussin ohjeella mutta laitan sipulia, porkkaraastetta vähän sekä maustan sinapilla, suolalla sekä meiramilla. Jos käytän ainoastaan peura-sikajauhelihaa laitan vähän lihaliemifondiakin. Yleensä en keittolihoja laita ja savulihasta emme keitossa tykkää. Peuran säilykelihan makukin tökki mutta tulipa kokeiltua että hukkaan menee se tölkki paparissa.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   30.7.24 08:49:37

Tölkki parasta. Ei voita edes pitkään haudutetut hernekeitto joissa pitkään haudutetun potkan lihaa yms.

Sen sijaan maksalaatikosta olen erimieltä. Kaupan valmiiseen en koske. Anopin tekemä taas suussasulavaa.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 08:58:44

Itsetehty hernekeitto palvilihasta ja savuluista... ei pääse kaupan purkit lähellekään!

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   30.7.24 10:27:08

Höpö,
Vastasin vain siihen väitteeseen, että purkkihernarissa olisi lisäaineita.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 10:38:07

Itse tehty hernekeitto on parasta! Eikä ole edes vaikeaa. Tölkistä tulluttakin voi syödä, mutta siinä on ikävä metallinen sivumaku ja muutenkin melko mautonta.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 11:57:56

Itse tehty ei käy mahaan yhtään niin paljon kuin tölkkiversio.

  Re: Itse ei voi tehdä yhtä hyvää hernekeittoa...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.24 12:05:44

Jos joku esim. porkkana kypsänä ei juuri sinun ? makuusi sovi niin monelle muulle se voi olla suuri herkku. Porkkanalaatikkokin itse tehtynä ja maustettuna on yksi parhaista laatikoista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.