Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatteko kokemattomien vuokraajien hypätä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.7.24 18:55:25

Mulla käy pari itsenäisesti ratsastavaa. Toinen on valmentautunut ja kisannut esteillä, toinen hypännyt vaan varmoilla tuntiratsuilla ja putoaa herkästi isossa loikassa.

Hevoseni on esteillä kokematon ja lähtee mielellään kaukaa jos ratsastaja ei tuo lähelle estettä ja tekee isoja hyppyjä. Annan vain kokeneen satunnaisesti hypätä, kokemattomampi saa mennä vain sileällä. Tämä on kerrottu kun vuokraus on aloitettu.

Nyt siitä on tullut iso ongelma ja olen epäreilu, kun en turvallisuussyistä anna kokemattoman hypätä. Ei ymmärrä tätä ollenkaan. Eihän esteillä tarvi kuulemma osata mitään.

Kumpikin alaikäisiä.

Mitä tekisitte? Millä selittää asia?

Re: Annatteko kokemattomien vuokraajien hypätä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 18:56:10

En antaisi kummankaan hypätä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.24 18:58:46

En antaisi kummankaan hypätä itsenäisesti. Pidä niille tuntia jos haluavat hypätä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.24 18:59:04

En antaisi ikinä vuokraajan hypätä muuten kuin itse valitsemani valmentajan tunneilla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.7.24 19:01:04

Ei tietenkään anneta hypätä. Huono ratsastaja tekee äkkiä epävarman hyppääjän

Päivämäärä:   28.7.24 19:19:31

En antaisi hypätä ilman valmentajaa missään tapauksessa, ja silloinkin vain tarkkaan harkittuna.

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   28.7.24 19:48:42

Itsemäisesti vain oikeasti osaava, jonka tason, taidot ja käytöksen tietäisin riittävän hyvin. Muut vain valmentajan kanssa.

"Eihän esteillä tarvi kuulemma osata mitään."
Tämä on jo sen luokan kommentti että sekä hevosen että ratsastajan rikkoutumisen todennäköisyydet kasvoi välittömästi.

Vaarallisin osaamisen taso on se, missä jotain jo osataan mutta ei ymmärretä kuinka paljon on oppimatta. Silloin on vaikea ymmärtää myöskään niitä muiden asettamia rajoja.

Epäreiluutem vastaisin että tällä toisella on yhtälainen mahdollisuus samoihin oikeuksiin kuin toisella, kunhan hänellä on hankittuna sama kokemus ja osaaminen (ja asenne). Eli ei muuta kuin valmentautumaan ja oppimaan. Teinille kannattaa painottaa ettei ole kyse henkilökohtaisesta suosimisesta, koska epävarmuus on kova pala.

Jos puhe turvallisuudesta ja osaamisesta ei auta ja asenne säilyy tuollaisena, niin harkitsisin vakavasti voiko hän tehdä hevosen kanssa mitään muutakaan. Ihan ensimmäisenä tätä ei kuitenkaan tarvitse ääneen sanoa.

Päivämäärä:   28.7.24 19:52:15

En antaisi kummankaan hypätä. Etenkin koska ovat alaikäisiä. Vuokrasin joskus 130-140 tason estehevosta enkä olisi todellakaan hypännyt sillä etenkään itsenäisesti. Nyt vuokraan saman tason rauhallista hevosta, jolla saa hypätä jos haluaa, mutta en ole vielä hypännyt ja tuskin paljoa hyppäänkään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.7.24 19:59:40

Jatkaisin kuten ennenkin, eli kokeneempi saa hypätä. Ei ole reilua poistaa saatua etuutta. Valittajalle voi sanoa, joko etsii uuden vuokrahepan tai jatkaa tämän kanssa sileällä. Hyppäämään pääsee, kun taidot ja asenne on kunnossa

Päivämäärä:   28.7.24 20:06:01

Siis totta kai mun valvonnassa tai tunnilla. Mutta en uskalla antaa toisen edes niin…

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.24 20:17:11

No tee sille kokemattomalle niin helppoja tehtäviä että pärjää. Pikkuristikoita ja kavaletteja ja helppoja teitä yms niin että pärjää . Jos menee hyvin niin lopuksi voi mennä jonkun pienen pystyn.

Päivämäärä:   28.7.24 20:35:30

En antaisi osaamattoman hypätä.

Ratsastuskoulussa saa harjoitella.

Päivämäärä:   28.7.24 20:39:36

Olis vuokraus loppunut tähän kommenttin.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   28.7.24 20:44:06

Miksi pitäisi selitellä? Omistaja päättää, vuokraaja sopeutuu tai poistuu kuviosta.

Itse en jotenkin näe, että hevosillani hyppäisi kukaan muu itseni lisäksi kuin ratsuttaja rahasta. Minulla historiassa pari pitkäaikaista vuokrahevosta, joilla sai sovitusti hypätä valmennuksissa ja kisoissa. Olen äärimmäisen kiitollinen että tämä oli mahdollista, mutta jälkeenpäin olen miettinyt, että olipa luottavaisia omistajia…

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   28.7.24 21:22:54

Komppaan pisteriviä. Sinun hevonen, sinä päätät.

Päivämäärä:   28.7.24 21:42:34

Jos ei sinun sääntösi kelpaa ei tarvitse ratsastaa ollenkaan.

Älä päästä selkään. Kokematon hevonen ja kokematon ratsastaja on vaarallinen yhdistelmä ja kyseessä on alaikäinen henkilö.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   28.7.24 21:53:22

Tämän lauseen jälkeen ei tarttis ollenkaan kiivetä mun nuoren hevosen selkään. Menkööt treenaamaan muualle. Ymmärrys lajista on selkeästi ihan onnetonta ja sellaista en nuoren selkään päästäisi, epäreilua hevoselle.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   29.7.24 00:13:48

IKINÄ, siis IKINÄ en antaisi kummankaan noista hypätä. En tosin koskaan ota alaikäisiä vuokraaja, niistä on pelkkää harmia aina.

Ja mtä edes mietit, sinun hevonen ja sinä päätäät 100%:sti mitä sillä tehdään ja kuka tekee.

Ja nyt sun kannattaa olla niin "epäreilu" että lopetat vuokrasuhteen kokonaan. Typerä, osaamaton, röyhkeä pentu! En katsois sekuntiakaan.
Ja toisenkin kanssa miettisin. Pari huonoa lähestymistä ja esteen sekaan menoa ja sun nuori hevonen lakkaa hyppäämästä kokonaan.
Koskaako alaikäinen sulle sen että pilasi sun hepan?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   29.7.24 00:24:13

No en tietenkään anna! Onpa hölmö kysymyskin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 01:53:14

Jos kokeneemmalla menee hyvin niin antaisin hypätä valmennuksessa ns. mukavuusalueella olevia pieniä esteitä. Kokemattoman en antaisi hypätä lainkaan. Ja muutenkin tuo kommentti ettei esteillä tarvitse osata mitään on aika red flag, luultavasti loppuisi muukin hevosellani ratsastelu siihen kun eihän sitä tiedä mihin kaikkeen muuhun tekemiseen tuo välinpitämättömyys/tietämättömyys heijastuu.

Eikä sitä tarvitse mitenkään selitellä. Voisit hyvin laittaa ehdoksi että vuokraaja saa ratsastaa vain käyntiä väärin päin istuen. Vuokraaja voi sitten valita että haluaako alkaa vuokraamaan vai ei.

Päivämäärä:   29.7.24 07:02:14

En edes ottaisi kokemattomia vuokraajia varsinkaan vierasta alaikäisiä. Hevonen ei niin paljon tarvitse ratsastusta, että olisin valmis riskeeraamaan sen kanssa. Liikkuu laumassa pihatossa ihan riittävästi, että ratsastan vain noin 2-3 kertaa viikossa.

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   29.7.24 07:05:52

Tekisin selväksi että loppuu koko vuokraus jos vielä vikisee, koska selvästi ei arvosta hevosta eikä ymmärrä ratsastuksesta yhtikäs mitään, joten epäilen onko ihmisestä vuokraajaksi ollenkaan.

Päivämäärä:   29.7.24 07:12:25

..ja saattaisi kyllä loppua muutenkin tuollaisen inttämisen jälkeen, ainakin jos en voisi valvoa vuokraajan menoa jatkossa. Nämä "tyhmä omistaja, kyllä minä tiedän paremmin" -teinit on niin nähty, että ei riittäisi luottoa siihen ettei silmän välttäessä olla hyppäämässä tai tekemässä jotain muuta typerää ja kiellettyä. Kokemattomuudesta pääsee harjoittelemalla, mutta asennevammaa on vaikea korjata.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   29.7.24 08:14:22

Kyllä kertoo kaiken tarvittavan tuosta kokemattomasta että inttää asian olevan "epäreilu" (tai ylipäätään väittää vastaan vuokrahevosen omistajalle kun itse on kokematon alaikäinen) ja heittää kommentteja kuten "ei hypätessä tarvii osata mitään". En ole mikään niuho mutta en päästäisi tuollaista ratsastamaan itsenäisesti.

Jos kokeneemman kanssa sujuu hyvin niin anna hypätä satunnaisesti ohjauksessa kuten tähän asti, toiselle (jos haluat todella yhä pitää vuokraajana) sanot vaikka että hevonen on liian kokematon jos et muuta kehtaa.

Päivämäärä:   29.7.24 08:31:29

Niin siis kokemattoman hyppääjän ÄIDIN kommentit oli, että esteillä ei tarvitse osata mitään erikoista. Yritin selittää, miksi hänen tyttärensä ei voi mun hevosella harjoitella. Sileällä osaa ratsastaa kyllä.

Ei ole nuori hevonen vaan ex-ravuri. Kokeneempi alkaa kilpailemaan tällä pieniä luokkia. Itseäni ei esteet kiinnosta.

Päivämäärä:   29.7.24 08:45:27

Äidille tehdään rautalangasta vääntäen selväksi, että ratsastamaan (myös hyppäämään) opetellaan ratsastuskoulussa/osaavan valmentajan ohjauksessa, ei itsenäisesti omin päin yksityishevosilla, edes kokeneilla sellaisilla. Osaavakaan hevonen ei osaa opettaa ratsastajaa, ja jos hevonenkin on kokematon ja tarvitsee ratsastajalta paljon tukea esim. ponnistuspaikkojen kanssa, on onnettomuusriski erittäin suuri jos kuski ei osaa ja pienilläkin esteillä voi sattua pahasti sekä hevoselle että ratsastajalle. Käyt tämän keskustelun kerran jämptisti mutta asiallisesti, ja teet selväksi että jatkossa et kuuntele puolta sanaakaan vastaanpanemista, vaan se on sitten peli seis ja ratsastus loppuu. Jos esteratsastus kiinnostaa niin tämä ei ole oikea hevonen siihen tässä vaiheessa, joutuvat menemään sinne ratsastuskoulun tunneille tai etsimään kokeneemman vuokrahevosen jonka kanssa voi valmennuksissa ensin harjoitella. Sekä ratsastajan että hevosen terveys ja hyvinvointi edellä.

Lähettäjä: Pilli 
Päivämäärä:   29.7.24 09:01:54

Kysymykseen vastaus, että en antaisi kummankaan hypätä itsenäisesti. Osaavan antaisin sen jälkeen kun on täysi-ikäinen. Osaamattoman en sittenkään.

Olen itse siirtynyt omista hevosista vuokrahevosiin n. 10 v sitten. Oma kokemukseni on että yleensä vuokrahevosilla ei saa hypätä. Tosin on minulla ollut sellainenkin vuokrahevonen, jolle omistaja etsi nimenomaa osaavaa vuokraaja, joka voisi säännöllisesti myös hypätä hevosella. Omistaja oli oman loukkaantumisen jälkeen joutunut jättämään hyppäämisen, mutta hevonen hyppäämisestä kuitenkin tykkäsi. Kävin hevosella monta vuotta ja valmentauduttiinkin. Nykyisellä vuokrahevosellani ei hypätä ollenkaan ja se sopii minulle hyvin, sillä iän myötä oma kiinnostus on siirtynyt esteistä kouluun ja maastakäsin työskentelyyn.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.7.24 10:12:27

"Voisit hyvin laittaa ehdoksi että vuokraaja saa ratsastaa vain käyntiä väärin päin istuen. Vuokraaja voi sitten valita että haluaako alkaa vuokraamaan vai ei."

Miksi ilmoitella vuokrattavasta hevosesta, jos ei edes halua vuokrata hevostaan? Sitähän se tarkoittaisi, jos tuollaisia ehtoja ilmoitukseensa laittaisi.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   29.7.24 10:37:25

Aloittaja, älä ole tuollainen nynny! Sen ei tarvis selitellä vuokraajalle eikä sen äidille YHTÄÄN MITÄÄN. Nämä on säännöt ja ehdot joilla sun hevosta vuokrataan, ja se on ota tai jätä.
Saman tien olisin antanut kenkää tolle toiselle vuokraajalle.
Ja AINA tulee ongelmia alaikäisten kanssa, aina.
Älkää vuokratko niille!!

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   29.7.24 11:08:07

Mä en vuokraisi omaani alaikäisille enkä antaisi hypätä.

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   29.7.24 13:31:03

En vuokraa koskaan alaikäisille, enkä anna aikuistenkaan hypätä. Ja aina on löytynyt hyviä aikuisia vuokraaja ihan jonoksi asti. Vaadin myös että vuokraaja käy minim kerran vkossa valkussa.

Päivämäärä:   29.7.24 22:51:12

Meillä on kirjalliset sopparit vanhempien kanssa asioista ja hyvin on toiminut. Kyseessä on pieni ja kevytrakenteinen hevonen, jolle moni aikuinen on turhan iso.

Yritin kyllä selittää, miksi toinen saa hypätä ja toinen ei. Perustelin jopa sillä, että ratsastaja voi pahimmillaan menehtyä tai hevonen katkaista jalkansa. Toki niin voi käydä anyway kenelle tahansa, mutta riski on isompi jos ratsastaja ei tiedä mitä tekee.

Lähettäjä: Sori mut 
Päivämäärä:   30.7.24 02:11:36

"Miksi ilmoitella vuokrattavasta hevosesta, jos ei edes halua vuokrata hevostaan? Sitähän se tarkoittaisi, jos tuollaisia ehtoja ilmoitukseensa laittaisi."

Voi pälli. Tässä nyt vain joku kärjistetysti ilmaisi että hevosen omistaja päättää täysin siitä mitä hevosella tehdään ja se on sitten ota tai jätä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.