Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   28.7.24 16:23:14

Tietääkö joku tai onko kohtalotovereita sille, että kanssaihmiset jatkuvasti olettavat sinut huomattavasti älykkäämmäksi ja kyvykkäämmäksi kuin oikeasti olet?

Näkyy sekä töissä että henk. koht elämässä, ei esimerkiksi uskota jos sanon että pystyn asiaan x mutta en asiaan y. Aina tulee vihjailuja, että enkö vaan viitsi tehdä asiaa y tms. kun kyse on siitä ettei kertakaikkiaan älli riitä! Sosiaalisissa tilanteissa monet kuvaavat älykkääksi ihmiseksi, vaikka todellakin ihan perustalliainen olen. Joissain asioissa jopa varsin yksinkertainen, esim. maalaisjärkeä tai sosiaalisia kykyjä ei ole suotu kovinkaan isolla kauhalla.

Tuli vaan tässä eräästä sattumuksesta taas mieleen, kun pomo viikolla lipsautti että laittoi minut erääseen projektiin josta sanoin aiemmin ettei ole osaamista siihen. Turha sitten valittaa, jos/kun myöhästyy ja menee pieleen. Absurdia vain jotenkin, kun muiden käsitys omista kyvyistä ei vastaa ollenkaan omaa näkemystä. Ja käyn siis jo neljättä kymmentä, että koen tuntevani jo itseni ja omat vahvuudet varsin realistisesti :D

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.7.24 16:29:25

Dunning-Kruger

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.24 16:32:57

Kuulostaa, että sinulla on jotain yllättäviä aukkoja tietotaidossa verrattuna ikään ja kokemukseen. Esim. jos on ajokortti, mutta osaa ajaa vain automaatilla. Ei ole yllättävää, että joutuu manuaaliauton rattiin, kun kerran "osaa ajaa".

Töissä usein odotetaan, että tietyssä asemassa ja tietyn ajan päästä osaa asiat x, y ja z, koska se kuuluu kuvioon. Yllätyshän se on, jos joku ei osaakaan oletettuja juttuja.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   28.7.24 17:12:17

Minua pidetään yleensä kovinkin älykkäänä, vaikka olen ihan tavallisen älykäs. Luulen, että se johtuu ensisijaisesti kahdesta asiasta: siitä, että tiedän paljon asioita (tieto ei ole sama kuin älykkyys) sekä siitä, että olen hyvä keskustelija. Tiedän vähän kaikesta jotakin ja osaan muotoilla sen fiksusti, niin heti pidetään älykkäänä.

Lisäksi se, että osaa olla hiljaa, antaa monelle älykkään vaikutelman. Kerran erään kurssin aluksi jo ennen esittelykierrosta annettiin tehtäväksi kirjoittaa jokaisesta kurssilaisesta paperilapulle yksi sana, ja nämä laput sitten annettiin kullekin henkilölle. Monessa minun lapussani luki ”älykäs” tai ”fiksu”, vaikka en tuntenut ketään enkä ollut sanonut muuta kuin ”moi” tullessani huoneeseen. :D

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: Likka 
Päivämäärä:   28.7.24 17:15:18

Mua taas moni tuntuu pitävän tyhmänä. Moni luulee että mm koulumenestykseni olisi ollut surkeaa.

Todellisuudessa minut on tutkittu älykkääksi ja mm arvosanat oli hyviä. Elämässä olen pärjännyt monella mittarilla surkeasti.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   28.7.24 18:48:43

j, minulla varmaan sama juttu sitten. Olen melko introvertti enkä mikään hölösuu, mutta myös laaja yleissivistys mikä ehkä hämää ihmisiä :D On se kyllä jännä.

Ja Dunning-kruger ei kyllä liity tähän asiaa millään tavalla, hauska kun pitää päästä heittelemään termejä tajuamatta mitä ne edes ovat. Eikä osaamisessani ole mitään "yllättäviä aukkoja", suoritan hyvin tasollani ja ammattitaito hyvä, mutta jostain syystä kuvitellaan että pystyisin vielä parempaan!

Likka, tuossa kyse ehkä siitä että ihmiset päättelevät kapasiteettia elämässä pärjäämisestä. Vaikka eihän se oikeasti juuri mitään kerro jos on vaikkapa mt-ongelmia..

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: Likka 
Päivämäärä:   28.7.24 19:03:14

,, tutkitusti ei ole mt-ongelmia.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   28.7.24 19:16:54

"Lisäksi se, että osaa olla hiljaa, antaa monelle älykkään vaikutelman."

Tämän vuoksi minuakin pidetään älykkäänä. Reagoin tilanteisiin jättäen tulkinnalle tilaa ja mietin niitä jälkikäteen. Ihmiset kokevat tällaisen älykkääksi, vaikka oikeasti se on vain harkitsevaisuutta ja ymmärrystä siitä, että nopea ja voimakas reagointi harvoin osuu oikeaan.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: Alempiylempi 
Päivämäärä:   28.7.24 19:29:55

... //Ei ole noinkaan. Minut ollaan aina laittamassa liian haastaviin tehtäviin liian varhain, kun olenhan niin fiksu ja nopea oppimaan. En myöskään ole saanut yhtä yksityiskohtaista perehdystä kuin vastaavassa työssä työskentelevät, jos ollenkaan osaan tehtäviin, kun osaanhan minä sitten kysyä apua ja soittaa, jos en jotain osaa. Sama kaava toistuu ihan kaikkialla missä työskentelen. Usein myös luullaan, että olen korkeammassa asemassa tai korkeammin kouluttautunut kuin mitä olen.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 20:24:09

"
"Lisäksi se, että osaa olla hiljaa, antaa monelle älykkään vaikutelman.""

Riippuu missä kohtaa on hiljaa. :D Minua pidetään joskus tyhmänä kun hämmennyn aivan totaallisesti joskus ihmisten kysymyksistä ja puheista ja jään miettimään, ettei kukaan voi olla noin saatnan taukki ja mietin hiljaa mielessäni että onko puhuja tosissaan vai vitsaileeko ja sitten unohdan vastata kokonaan ja tuijotan vain hiljaa. :D Varsinkin työelämässä tätä tapahtui paljon kun ukot olivat jatkuvaan jallittamassa jutuillaan.

Ihmisillä on paljon oletuksia muista ihmisistä. Minulla kyllä riittää älyä, mutta sosiaaliset taidot, tai lähinnä viitseliäisyys sillä osalla on hyvin puutteellista.

Toimintakyky minulla sen sijaan on hyvin matala ja menee vielä huonommaksi jos teen rajojeni yli asioita. Ja uusissa paikoissa ja tilanteissa saatan olla huono kommunikoimaan, hämmennyn jos minulle puhutaan oletuksin. "Jos viet tämän pöytään pääsee Raija tähän tekemään" saa aivoni tillttiin, eikö se Raija pääse tekemään tähän jos joku muu vie tavarat edestä? Miksi ei voi vain pyytää, että VOISITKO VIEDÄ tämän eikä puhua ihmeellisin arvoituksin :D

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   29.7.24 00:23:25

Vain Suomessa hiljaa olijaa voi joku pitää älykkäänä. Kaikissa muissa maissa hiljaa olija on moukka ja tyhmä. Se että osaa puhua, keskustella, on mielipiteitä joita pystyy perustelemaan - se on älykkyyttä.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: Olivia 
Päivämäärä:   29.7.24 08:22:11

Minä samaistun tähän.
Olen joskus oikeasti vähän hölmökin, mutta muut pitävät fiksuna.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   29.7.24 09:23:46

Mulla taas päinvastoin. En mä toki mikään ihan hirveän älykäs ole, mutta ihmiset tuntuu pitävän mua aivan taukkina, oli tilanne sitten mikä tahansa. Olen introvertti, enkä kauheasti välitä tuoda itseäni tai ajatuksiani esille isommassa seurueessa. Toisaalta, ei mua kyllä yleensä kuuntelekaan kukaan sitten kun sen suuni avaan, joten tuntuu vähän turhalta vaivautua.

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.24 10:35:13

Sama. Useamman kerran olen pomon tai vaikka opiskelukaverin suusta kuullut jotain älykkyyteeni tai fiksuuteeni viittaavaa. Positiivista siis. Oikeasti olen täysi tolvana:D Veikkaan että ihmiset saavat minusta jotenkin erityisen älykkään vaikutelman seuraavista syistä:
- Minulla on hyvä yleistietous. Jos kuulen jonkin sanan tai aiheen josta en tiedä, Googletan sen heti. Lueskelen netin syövereistä mitä erikoisimmista aiheista.
- Tyyli. Tiedän, vanha stereotypia, mutta luulen että silmälasit vaikuttavat alitajuisesti vaikutelmaan. Muutenkin tyylini on hillitty, vähän sellainen preppy.
- Luin lapsena ja nuorena _paljon_, joten sanavarastoni on melko laaja ja osaan mielestäni ilmaista itseäni verbaalisesti hyvin
- Olen melko varautunut, mutta aspakokemus on tuonut rohkeutta. Eli olen hiljaa, mutta en arastele puhua.

Mutta oikeasti, en ole mitenkään keskivertoa älykkäämpi. Matematiikka on erittäin hankalaa, samoin ohjelmointi (opiskelen tietojenkäsittelyä). Juuri ja juuri olen päässyt ohjelmointikurssit läpi. Olen huvikseen jokusen kerran tehnyt sen mensan nettitestin, ja alimmillaan sain 93 pistettä. Kerran yritin vaikka kuinka kauan avata ovea vetämällä, kun en tajunnut että sitä pitää työntää...

  Re: Minua pidetään fiksumpana kuin olen, miksi

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.7.24 10:48:13

Sama! Opiskelen yliopistossa kohtalaisen vaikeaa alaa ja työskentelen samalla. Minua pidetään aina hirvn fiksuna ja luotetaan isoja tehtäviä, vaikka kerron ettei minulla kyvyt riitä. Olen hyvä sosiaalisesti ja minulla on hyvä muisti. Osaan kirjoittaa virallisen kuuloisesti, joten siksi moni ajattelee minun olevan tosi hyvä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.