Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 16:39:26

Olen soittanut terveyskeskukseen kolme kertaa. Aina pitkä jonotus. Kynnys soittaa on iso. Nyt vielä pidempi kun ajat menee 3 kk päähän ja kuulemma ei ole akuuttia kun en ole tapaamassa itseäni.
Sain kaverilta 10 kpl pameja. Kun ahdistus käy ylivoimaiseksi, olen ottanut yhden. Se helpottaa pahimman ohi ja pystyn sen jälkeen tekemään kotityöt.

Nyt vielä yksi pami jäljellä, olen noita säästellyt. Mutta en pääse kunnalliselle lääkärille. Mistä voisin ostaa noita? Pakko saada tai olen kohta suljetulla. Hevoset on hoidettava ja toisaalta ne on terapiaa. Mut pelottaa mennä vaan jonnekin kadun kulmalle kysymään lääkettä, voi olla jotain myrkkyä. Ja olen vastaan päihteitä. Mut tilanne on epätoivoinen. Apua ei saa vaikka soitan. Mielenterveystoimisto ei ole oikea osoite, koska olen "vain surullinen". En jaksa enää soittaa ja kerätä apua, kun sitä ei saa vaikka kerjää.
Pitäisi viiltää ranteet auki niin saisi kyydin lääkäriin. Mutta en halua alkaa viiltelemään.
Mitä te tekisitte?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 16:42:14

Yksityinen lääkäri etänä olisi maksanut 360€.
Ei ole rahaa mennä. Maksoin juuri hautakiven, haudan yms. Meni tuhansia euroja. Lisäksi kahvit yms toinen mokoma. Lähemmäs kymppi meni. Ei kerta kaikkiaan ole rahaa mennä yksityiselle. Olen väliinputoaja. Jos olisin työtön, olisi Sossu maksanut hautajaiset.
Kuoleminen on todella kallista.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   27.7.24 16:44:49

Minä todella toivon, että tämä olisi provo, niin ikävää kuin näin vakavalla asialla provoaminen kuin onkin.

Ei tosiaan pamit ole paras apu oman lapsen tai kenenkään muun läheisen kuoleman jälkeen.

  Re: Enkä saa apua mistään

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   27.7.24 16:48:03

MIELI Kriisipuhelin 09 2525 0111 ( 24/7)

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 16:50:26

Päivystykseen.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Mipsu 
Päivämäärä:   27.7.24 16:53:14

Koita päivystystä. Toivottavasti saat apua. Koita soittaa myös kriisipuhelimiin.

En tiedä mitään vaikeampaa kun oman lapsen kuolema.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Æøæ 
Päivämäärä:   27.7.24 16:57:36

Provohan tämä on. Ihmiset ovat huomionhaussaan todella härskejä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   27.7.24 17:04:01

^ Ai koska kenenkään lapsi ei voi kuolla, koska hautajajaiset ei maksa mitään vai koska terveyskeskuksissa ei ole ruuhkaa?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Æøæ 
Päivämäärä:   27.7.24 17:05:10

Koska tuolla syyllä pääsee päivystykseen.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 17:12:49

Erikoista, ettei apua saisi. Äkillinen voimakas stressireaktio diagnoosiksi ja lääkkeet matkaan. Perus juttui

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   27.7.24 17:14:01

Päivystykseen!
Missä päin aloittaja asut? Tulen auttamaan hevosten kanssa ja vaikka ihan kotihommissa. Tiedän miltä tuntuu olla pohjalla ja kriisissä yksin, autan mielelläni. Pk-seutu oma sijaintini

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:15:42

Mieli ry;n puhelimeen ei ole kukaan vastannut kun olen aikaisemmin yrittänyt soittaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:17:31

LähettäjäÆøæ

Ei pääse. Hoitaja haastatteli. Koska en ole akuutisti tappamassa itseäni ja suru kuuluu elämään, tarjottiin aikaa lokakuussa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.7.24 17:19:41

Vertaistukea.. Yhdistyskin toimii ilmeisen hyvin, on erilaista toimintaakin ! Kriisipuhelimet aina kun on paha hetki menossa.
Päivystykseen kun on paha hetki menossa.
Mielenterveystoimisto tai -hoitaja on ihan oikea osoite, kyllä tuollaisessa tilanteessa mielenterveys on kovilla eikä ole sellaista kuin "pelkkä suru", varsinkaan oman lapsen kohdalla ! Hoitajan arvion kautta saisit varmasti sen lääkärikontaktin lääkityksen arvioimiseksi.. lähetteen ensin lyhytterapiaan, sururyhmään -johonkin.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:20:47

Seuraava sururyhmä alkaa loppuvuodesta.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.24 17:23:40

Vedätyshän tämä on. Mieli ry ei vastaa ja päivystykseen ei pääse. Ihan varmasti pääsee tuolla perusteella.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   27.7.24 17:24:44

Soita kriisipuhelimeen asap! Ja päivystykseen voi ihan aina mennä, kun tulee oikein tukala paikka!!

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:25:04

Ole hyvä ja kokeile itse soittaa.

Kiitos paljon.
Suomessa ei saa apua kun oma lapsi kuolee. Enkä ole ainoa tämän koskenut. Ei mitään apua mistään.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:26:55

Menin kerran päivystykseen. Istuin siellä muutaman tunnin. En päässyt edes siihen alkuhaastatteluun. En kestänyt olla siellä ja lähdin kotiin. Ahdistus pahenee olla päivystyksen jonossa ja katsella pieniä lapsia.

Mut mistä saisin rauhoittavaa? Alkoholi ei auta.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   27.7.24 17:27:43

Kiitos paljon.
Suomessa ei saa apua kun oma lapsi kuolee. Enkä ole ainoa tämän koskenut. Ei mitään apua mistään.

Voi ei, jos tilanne on nykyään tuo :( Oman miehen kuollessa vuosi sitten kriisipuhelin (minulle sieltä vastattiin onneksi silloin heti) piti minut pahimman hetken yli elossa, kun olin tilanteesta ihan paniikissa, pohjalla ja tekemässä huonoa ratkaisua. Iso halaus, toivon että saat apua <3

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 17:28:44

Sanot, että tapat itsesi. Ei kai se mikään kovin iso valhe ole?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 17:30:00

Mieli ry Kriisipuhelimesta vastataan kyllä. Toki jos linja on varattu, joutuu odottamaan. Soita uudelleen.

Päivystykseen kyllä myös pääsee tuolla syyllä. Vai miten ei muka ole päässyt, käännyttävät ovelta pois?

Mielenterveystoimisto on myös ihan oikea paikka akuutissa elämäntilannekriisissä.

Millaista apua itse toivoisit?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:30:17

<3 kiitos. Ja osanotto sinulle.

Seurakunnan päivystykseen olen myös soittanut. Sinne jättänyt kaksi kertaa soittopyynnön. Ei mitään.

Mieli ry järjestää surutyötä, mutta sinne on pitkä aika ennen kuin alkaa. En tiedä kestänkö sinne asti.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 17:33:11

Ei pääse päivystykseen, Mieli ry ei vastaa ja seurakuntakin vaikenee. Kyllä on ihan tosi uskottavaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:33:57

Joo, pitäisi uhkaa tappaa itsensä nyt heti, että saisi apua. En voi niin sanoa, johtuu työstäni tietyssä asemassa, en viitsi aukaista enempää. Niin kauan kun elän, haluan työni säilyttää. Enkä voi hevosia jättää hoitamatta. Mieluummin kuolisin vahingossa.
Mut vielä yritän, vaikka en vieläkään ymmärrä mitä on oikeasti tapahtunut.
Eräs äiti sanoi 8 vuoden jälkeen lapsensa kuolemasta, että edelleen joka päivä on suru suurempi. Ja muut olettaa, että helpottaa kun on aikaa kulunut. Se ehkä loukkaa eniten, että ajallaan muka helpottaa.

Mitä apua toivoisin? Mitä tahansa joka helpottaa tätä oloa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:36:48

.
Luultavasti seurakunnasta on joku kesälomalla. Siellä on vastaaja johon voi jättää viestin. Olen yrittänyt.
Mulla on tietty ylpeys. Kun muutaman kerran kerjään apua enkä saa, masennun lisää ja en kehtaa ja halua enempää ruikuttaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Suru 
Päivämäärä:   27.7.24 17:45:01

Minä sain apua työterveyden kautta ja saan edelleen juuri niin paljon kuin tarvitsen. Jos aloittajan työ on noin merkityksellinen kuin teksti antaa ymmärtää, työterveyskin luultavasti on. Toisaalta työtään ei menetä, jos terveyskeskuksen päivystykseen sanoo, ettei vaan jaksa, vaan tarvitsee akuutisti apua.
Voimia aloittajalle, ellei tämä ole huono provo.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 17:45:37

"Mut mistä saisin rauhoittavaa? Alkoholi ei auta"

En tarkoita olla ilkeä, mutta ei surun lääkitseminen alkoholilla tai pameillakaan auta. Tarvitset muunlaista apua.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Tikku 
Päivämäärä:   27.7.24 17:50:15

Lähettäjä.
Päivämäärä27.7.24 17:33:11

Ei pääse päivystykseen,

Menet sinne vaan, siis ihan kylmän viileästi kävelet paikanpäälle ilman ”lupaa”! Tsemppihalaus <3

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Tii 
Päivämäärä:   27.7.24 17:51:27

En tiedä missä päin olet, mutta täällä eräässä Varsinais-Suomen pikku kaupungissa on aina saanut apua jo pikkuiseen vaivaan nopeasti. Neljä tuntia on tainnut olla pisin odotus, soitosta ja hoitoon pääsystä.

Oman lapsen kuolema on varmasti kova paikka, mutta se on myös aika "normaalia". Mun molemmat isoäidit ovat joutuneet hautamaan omia lapsiaan. Heistä kun mennään sukupolvi taaksepäin, niin lapsen kuolema oli normaalimpaa kuin lapsen selviäminen aikuiseksi asti. Me ja muut eläimet, selvitään tilanteesta.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: supi 
Päivämäärä:   27.7.24 17:58:56

Työterveyslääkäriltä pamit ensihätään ja samalla lähete mt-puolelle juttelemaan.
Täällä meidän alueella kyllä pääsee ihan oman yhteydenotot kautta akuutti mt-hoitajalle ja lääkärille. Tosi kurjaa että muualla on noin paljon huonommin!

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 18:10:28

Oon niin pahoillani <3

Toi on niin väärin, että apua joutuu metsästämään itselleen. Että sitä joutuu anelemaan. Se ei ole oikein, sillä sä olet kaiken mahdollisen avun ja tuen arvoinen.

Täällä onkin jo sanottu, että lääkkeet ei ehkä ole oikea vaihtoehto. Olen samaa mieltä, niitä kannattaa välttää. Rauhoittavat eivät ole harmiton lääke, niihin muodostuu herkästi riippuvuus ja toleranssi kasvaa. Niitä on vaikeaa lopettaa ja pitkäaikainen käyttö ei ole hyväksi sinulle. Ne sopivat aluksi pahimpaan kriisiin/unettomuuteen, mutta sitten ne on lopetettava. On löydettävä muita tapoja. Ja siihen sä tarvitset apua.

Päivystys on järkevin vaihtoehto ehkä nyt. Sinne kannattaa mennä kunnolla huonossa kunnossa ja sanoa, että ei selviä tästä eikä näe enää mahdollisuuksia. On totta, että on myös tuurissa kuka siellä on lääkärinä vastassa. Mä kuitenkin toivoisin, että sä menisit ja sydämeni pohjasta toivon, että siellä olisi juuri sinä hetkenä ihana ja sensitiivinen lääkäri, joka voisi tehdä sinulle lähetteen psykiatrian puolelle. Saisit ehkä päivystyksestä vielä hetkeksi rauhoittavia pahimpaan myös. Psykiatrian avolla sitten kannattaa kertoa esim. terapiatoiveesta. Kokeile myös sitä kriisipuhelinta, siinä on joku oma systeeminsä (jonotus vai pitääkö soittaa uudelleen ollessa varattu?). Mutta kyllä sieltä joku vastaa lopulta, luota siihen.

Voi kun et olisi joutunut kokemaan mitään kertomaasi. Sä kuitenkin olet ja suru on varmasti lamaannuttavaa ja järjetöntä. Mä toivon, että saat apua.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 18:15:34

Kriisi puhelimessa on koko ajan jono, eivät vastaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: supi 
Päivämäärä:   27.7.24 18:19:37

Minulta kuoli puoliso tapaturmassa ja kyllä siinä alkuvaiheessa opamoxit auttoi pahimpiin hetkiin ja nukkumiseen. Ei jääneet käyttöön.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 18:26:49

Täällä antaa parhaimmat neuvot ne joilla ei ole läheinen kuollut. Joku äiti tai hevonen jos kuolee, luulevat tietävänsä mitä suru on.
Tai kissa.
On mullakin eläimiä kuollut ja se oli maailmanloppu. Kunnes oma lapsi kuolee, huomaa muiden menetysten olleen murto-osa jos sitäkään.
Puolison kanssa on puhuttu, että mieluummin olisi meistä jompi kumpi kuollut. Vaikka rakastetaankin niin paljon toisiamme, ettei sanat riitä kuvaamaan.

On myös erittäin vähättelyä kertoa, kuinka ennen oli yleistä, että lapsi kuolee.

Kyllä se on yleisempää, että vanhemmat kuolee ennen lastaan. Harvinaista on onneksi menettää oma lapsensa.
Todella julmaa ja kylmää sanoa noin. Varmasti saat jonkun pahan rangaistuksen tuosta vielä. Melkein jopa toivon sitä. Melkein.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   27.7.24 18:37:21

Millä alueella olet?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   27.7.24 18:38:25

Ja kuinka kauan tästä tapahtumasta on?

Olen tosi pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. <3

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   27.7.24 18:44:49

Ensimmäisenä tulee mieleen, että voisitko soittaa alueesi sosiaali- ja kriisipäivystykseen? Seuraava vaihtoehto olisi ehdottaa työterveyttä tai yksityistä lääkäriä.

Käpy ry (kts. Kapy.fi) näyttäisi olevan lomalla vielä heinäkuun loppuun, mutta sitä kautta voisi myös saada apua. Toki nyt akuutisti se ei palvele, mutta tulevaisuudessa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 18:51:57

Kaveri sanoi ihan samaa, että mistään ei oikein tahdo saada apua. Työterveydestä oli sanottu, että ei kuulu heille, terveyskeskukseen ei saanut aikoja, päivystyksessä oli sanottu ettei ole päivystysasia. Kiirevastaanotolta oli saanut unilääkkeet ja ”koita jaksaa”, sairauslomaa 3pv.
Oli kysynyt mihin olla yhteydessä, että saisi jonkun ammattilaisen kanssa jutella. Pääsi lopulta 3kk kuluttua psykologin juttusille, mutta käyntejä oli vain pari.

Todella huonosti tuntuu olevan apua tarjolla siinä tilanteessa, kun oma lapsi kuolee. Tietysti läheiset ja kaverit oli kuuntelemassa ja tukena, mutta ei mekään koko aikaa voitu hänen kanssaan olla.
Kaveri palasi töihin aika pian, mutta edelleen on kuin haamu ja selvästi huomaa, että tarvitsisi edelleen jonkinlaista apua ammattilaisen toimesta, vaikka lapsen kuolemasta on pian pari vuotta aikaa. Ehkä olisi selviytynyt siitä eri tavalla, jos heti alusta alkaen olisi ollut hoitopolku jota pitkin etenee. Nythän se on ollut tosi katkonainen ja loppujen lopuksi vähäinen.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   27.7.24 18:55:51

Mites vaikka työterveyden kautta?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   27.7.24 19:14:58

Pystytkö varata ajan yksityiselle terapeutille? Esimerkiksi With Heltti - kautta? Näin ehkä pääsisit alkuun? Toki se maksaa, mutta jos vain mahdollista, niin siitä voisi olla apua.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 909 
Päivämäärä:   27.7.24 19:17:21

Ei tarvitse ihmetellä, miksi ihmisiä on niin helppo huijata, kun tämäkin menee läpi. Kun ei ole arkijärkeä, niin ei ole.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.24 19:19:02

Toi olo nyt luksusta siihen verrattuna kun sulle iskee lääkkeiden loputtua bentsoviekkarit, ei käy kateeksi.

Aiheeseen sen enempää puuttumatta, luulitko että saisit bentsoja täältä palstalta joltain, tai joku kertois että mistä niitä voi käydä ostamassa...?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Rita 
Päivämäärä:   27.7.24 19:19:46

Mikäli kyse on enemmänkin lääkkeiden saamisesta jotta pärjäät paremmin arjessa, ei paikka ole päivystys. Jos tilanne on nyt akuutti ja koet ettet pärjää maanantaihin, hakeudu päivystykseen psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle.

Jos pärjäät maanantaihin, soita terveyskeskukseen ja pyydä akuuttiaikaa psyk.sh vastaanotolle. Sh voi tapaamisen aikaan kartoittaa avun tarpeesi ja konsultoida lääkäriä joka voi ne parit sinulle tilapäiseksi avuksi kirjoittaa.

Terveisin päivytyksen sairaanhoitaja

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 19:22:57

Minä pääsin päivystykseen isäni äkillisen kuoleman jälkeen kun oli toista päivää paniikkikohtaus menossa. Tosin hyvin nuivasti ja ylpeillen hoitaja puhelimessa sanoi "Mitä haluat meidän tekevän sinulle? Voithan päivystykseen tulla, mutta mitä haluat lääkärin sinulle tekevän?" En vastannut mitään noihin typeriin kysymyksiin. Sanoin selvä ja suljin puhelimen. Jonotin päivystyksessä melkein 5 h. Lääkäri oli hyvin huolissaan heti kun näki minut, näki ettei ole kaikki ihan hyvin. Sain rauhoittavaa lääkettä ja ajan terapeutille (joka sitten oli yhtä surkea vitsi kuin tuo puhelimeen vastannut hoitaja).

Soita päivystykseen.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 19:26:09

Yksityinen ei kyllä etänä maksa 360 euroa. Esim. Mehiläisellä yleislääkärin etävastaanotto alle 50€.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 19:44:50

.
Mehiläisellä juuri maksaa, psykiatrille. Yleislääkäri on ihan muuta vaivaa varten kuin mulla on. Laittaisi lähetteen psykiatrille. Jos sulla on muuta faktatietoa niin kerro ihmeessä. Kyllä mä mielellään maksan 50€ että saisin apua. Mutta kuulemma yleislääkäri ei ole oikea osoite nyt.

Edelleenkään mieli ry 24/7 puhelin ei vatsaa. Tämä kannattaa pitää mielessä jos joskus sinne pitäisi lahjoittaa rahaa.

Muutaman kanssa olen kirjoittanut joilla on myös lapsi kuollut. Ei ole olemassa hoitopolkua lapsensa menettäneille. Koska on niin harvinaista. Vaikka joku idiootti kehtasi täällä sanoa, että se on yleistä. Todella loukkaavaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   27.7.24 19:49:20

Luulisi jonkinlainen työterveyshuolto olevan...

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 19:51:12

No valitettavasti kaikilla ei ole.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 19:52:24

Miettikää nyt vähän.

a) Päivystys ei muka ota vastaan, vaikka ihan varmasti tällaisissa tapauksissa ottaa tai ainakin ohjaa muualle.

b) Mieli ry ei vastaa, vaikka aivan varmasti vastaa, jos edes vähän yrittää ja odottaa.

c) Seurakunnan päivystys (mikä se on?) ei vastaa, on kuulemma kesälomalla.

d) Halpa yksityinen yleislääkäri ei kelpaa, jotta saisi lääkkeet ensihätään, vaan täytyy olla psykiatri.

e) Työterveys ei jostain syystä vaikuta olevan vaihtoehto.

Ja te tyhmyrit uskotte, kun joku tekee erittäin vakavalla asialla vastuutonta ja mautonta pilaa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   27.7.24 19:54:44

"En voi niin sanoa, johtuu työstäni tietyssä asemassa, en viitsi aukaista enempää. Niin kauan kun elän, haluan työni säilyttää"

Mikä on tällainen työpaikka, missä ei kuitenkaan ole edes työterveyshuoltoa?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 19:59:56

135,
Onko sulla tietoa, että yleislääkärillä on oikeus määrätä mulle muutama pami? Jos näin on, soitan sinne.

Työterveys ei tule kyseeseen, en aukaise tilannetta enempää.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 20:02:13

"Onko sulla tietoa, että yleislääkärillä on oikeus määrätä mulle muutama pami? Jos näin on, soitan sinne."

Onhan niillä oikeus määrätä vaikka mitä, mutta eri asia on sitten se, mitä lääkäri katsoo sinun tarvitsevan. Lääkäri ei ole mikään automarket, josta poimitaan mitä halutaan.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 20:02:42

135, pyydän täältä jotain apua kun muualta en saa.

Vielä epätoivoisemmalta tuntuu, että pidät mua pilana. Ahdistaa vielä enemmän. Kaikkea hyvää sulle kuitenkin. Toivottavasti et koe ikinä mitään pahaa, edes murto-osaa tästä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 20:05:11

Kokeilkaa joku soittaa kriisi puhelimeen? Toimiiko teillä?

Olen soittanut 8 kertaa ja aina sama vastaaja.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 20:06:16

"Vielä epätoivoisemmalta tuntuu, että pidät mua pilana."

Jos et pilaile, miksi sitten et hyödynnä niitä keinoja, joita täällä tarjotaan. Ei tilanne voi olla sellainen, että sinua kohdellaan aivan eri tavalla kuin muita.

Olen ihan varma, että jos haluan, pääsen vuorokauden sisällä Mieli ry:stä läpi, todennäköisesti jo tänään, mahdollisesti hyvin nopeastikin. Sinä keksit näitä juttujasi.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   27.7.24 20:07:42

Yleislääkäri ei määrää rauhoittavia vaan kirjoittaa lähetteen psykiatrille.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Rewe 
Päivämäärä:   27.7.24 20:08:34

Hätä on suuri mutta melkein mitään ei olla valmiita tekemään sen helpottamiseksi.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 20:10:28

135

Nyt mä kiroan sut. Ennen en ole toivonut kenellekään pahaa, mutta sulle sitä tulee ja nopeasti.

Olet erittäin kylmä ja nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Olen yrittänyt hakea apua. Koko ajan yritän soittaa kriisipuhelimeen.

Vahingoniloisesti toivotan sinulle "onnea". Kun kohtaat karman, niin muista tätä kaikki.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.7.24 20:10:35

"Yleislääkäri ei määrää rauhoittavia vaan kirjoittaa lähetteen psykiatrille."

Ja höpö höpö! Itselleni määrättiin akuutissa kriisissä Diapamia Terveystalosta. Sain sinne tapahtuneesta seuraavaksi päiväksi ajan, kävin eka psykologilla ja sitten yleislääkärillä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 20:11:51

Paljonko psykologi maksoi?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   27.7.24 20:19:47

Hötölä saa vain pahan mielen aikaan, jos jotain erehtyy kirjoittamaan. Tai jo pelkkä lukeminen saa miettimään mikä ihmisiä oikein vaivaa. Suosittelen siis ihan ensisijaisesti sulkemaan hötölän. Ja tuollaisista hoitajista pitäisi tehdä valitus. Avun saaminen ei tosiaan ole helppoa ja noinkin vaikeassa tilanteessa, ei välttämättä ole tarpeeksi voimia vaatia sitä apua. Toivon kuitenkin, että jaksat hakea apua, päivystys, soittoa terveyskeskukseen ja vaadi apua.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   27.7.24 20:19:57

Pyydä nyt se akuuttiaika psykitriselle hoitajalle. Julkiselle et saa psykiatrin aikaa pitkään aikaan, mutta se hoitaja konsultoi tarvittaessa lääkäriä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 20:22:37

"Hötölä saa vain pahan mielen aikaan, jos jotain erehtyy kirjoittamaan."

Kyllä tällaisiin ihmisten todellista hätää halveksuviin kirjoituksiin täytyy puuttua. Tämä pilailu johtaa siihen, että kun ihmisillä on oikea hätä, siihen ei enää uskota.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 20:27:46

Kannattaa se nyt ainakin kokeilla saisiko siltä yleislääkäriltä niitä lääkkeitä. Muuten ehdotan, että menet suoraan soittamatta sinne päivystykseen ja otat jonkun hyvin topakan ystävän tai naapurin mukaasi. Valmistaudut henkisesti jonottamaan sen ajan kun siellä nyt joutuu jonottamaan, että voimasi riittävät siihen. Tuollaisessa tilassa ja heikossa asemassa oleva ihminen ei pysty itse vaatimaan itselleen palvelua, koska pitäisi pystyä lyömään nyrkkiä pöytään tarvittaessa. Tämä on se tämän järjestelmän vika!

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.7.24 20:31:18

"Paljonko psykologi maksoi?"

Satasen.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 20:33:46

""Paljonko psykologi maksoi?"

Satasen."

Siitä psykologista ei sitten ole välttämättä mitään muuta apua kuin rahanmeno. Mieluummin kannattaa yrittää tuota hoitajareittiä.

En vain mitenkään usko, että sinulla on hätä. Ala soitella ja jonottaa Mieli ry:lle nyt, niin saat puhua edes jollekin. Sinne ohjataan ihmisiä, joilla on jo hoitosuhde (muun muassa minut), joten linjat voivat olla tukkoisia, mutta jos sinulla on oikea hätä etkä vain esitä, niin jaksat kyllä odottaa ja yrittää.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.7.24 20:41:46

Psykologi maksaa satasen tunti. Psykologi ei ole lääkäri eli ei määrää lääkkeitä. Yksityinen psykiatri on 400-500 tunti. Itse saan työterveyden kautta kyllä vonguttua esim panacodeja, sanoo vaan aina että ethän sitten ota liian usein.

Aloittaja voi olla esim yrittäjä, ei välttämättä ole kovin kattavaa työterveyttä. Ja jos pienyrittäjä jää hetmolomalle niin se on helposti asiakkaat äkkiä muualla :(

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 20:44:58

Soita nyt sinne Mieli ry:lle, jos olet tosissasi. Siellä voi olla vastassa kuka tahansa, mutta tärkeää on, ettet jää yksin. Eivät ne lääkkeet pitemmällä aikavälillä ole mikään ratkaisu.

Tule kertomaan kolmen tunnin kuluttua, oletko kokeillut edes sitä kolmea tuntia vai onko tämä sellainen kauhea hätä, jonka vuoksi ei voi pitää puhelinta auki edes paria tuntia.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   27.7.24 20:47:31

" Ai koska kenenkään lapsi ei voi kuolla, koska hautajajaiset ei maksa mitään vai koska terveyskeskuksissa ei ole ruuhkaa?"

Ei vaan siksi, että tässä vaiheessa on suurin huoli pamit. Toiseksi sosiaalitoimesta saa avustusta silloin, kun VAINAJA on varaton.

Mitä apua sinä tarkalleen ottaen täältä kaipaat? Että joku järjestäisi sinulle pameja? Vai että toisi rahaa, kun hautajaiset tulivat niin kalliiksi?

Aivan oikeasti täällä on tarjottu sinulle apua. Jos todella olisit avun tarpeessa, olisit jo soittanut päivystykseen, olisit soittanut kriisipuhelimeen, olisit jo saanut keskustteluapua ja ehkä taloudellistakin apua seurakunnan kautta.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 21:04:59

Olen soittanut mieli ry:n puhelimeen klo 15 alkaen. Joka kerta jonoa.

Olen käynyt päivystyksessä ja jonottanut muutaman tunnin, eikä ole päässyt edes hoitajalla, saati lääkärille. Siellä istuminen ahdistaa, olen lähtenyt pois.

Olen kirjoittanut moneen kertaan mitä olen yrittänyt.

Oli iso virhe kirjoittaa tänne mitään.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: opp 
Päivämäärä:   27.7.24 21:08:28

Eli soitat sinne uudelleen ja uudelleen, kuulet että jonoa ja suljet puhelimen? Oletko edes jäänyt jonoon? :D

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   27.7.24 21:11:29

"En voi niin sanoa, johtuu työstäni tietyssä asemassa, en viitsi aukaista enempää. Niin kauan kun elän, haluan työni säilyttää."

Joten ruinaat rahaa / pimeitä pameja / muuta hämärää nettipalstalla? Niiden vaikutuksen alaisena sitten töihin? Varmaan säilyy työ tosi hyvin.

Kai tajuat, että tämäkään paikka ei ole täysin anonyymi. Kyllä esim. poliisi sinut halutessaan löytää.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 21:11:41

Siellä käsketään soittamaan kohta uudelleen, teen niin. Joskus olen odottanut 10 min.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: opp 
Päivämäärä:   27.7.24 21:12:08

10min :D

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   27.7.24 21:15:54

Moniko näistä naurajista on menettänyt lapsen?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 21:16:23

Jää jonottamaan siihen puhelimeen, älä katkaise, jos on varattu ja olet jonossa.

Päivystyksessä joutuu jonottamaan. Se on selvä. Jos tarvitset apua, jonotat.

Ketjun alussa nimimerkki Lumi tarjosi ystvällisesti, että olisi valmis tulemaan avuksi hevosten ja kodin hoitoon. Miltä se kuulostaa, et vastannut hänelle?

Mitä olet pyytänyt terveyskeskuksesta? Lääkäriaikaa, hoitaja-aikaa, reseptiä? Mielenterveyshoitajan kanssa pääsee usein nopeastikin juttelemaan. Lääkäriajat toki voi mennä pitkälle. Mutta lääkärilläkään ei suruun ole mitään parantavaa hoitoa, suru pitää surra. Sairauslomatarve ja lääkitykset on toki lääkäriasioita, mutta ei ne pamit nyt ehkä se oikea apu sinulle ole.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: !? 
Päivämäärä:   27.7.24 21:18:42

.

Oletko kokemus asiantuntija? Onko sinulla lapsi kuollut?
Mihin perustat väitteesi?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.7.24 21:18:48

"Psykologi maksaa satasen tunti. Psykologi ei ole lääkäri eli ei määrää lääkkeitä. Yksityinen psykiatri on 400-500 tunti."

Niin, siksi kävinkin psykologin jälkeen yleislääkärin vastaanotolla, josta sain lääkkeet. Maksoi yhteensä noin 150 e. Kyllä yleislääkärikin voi auttaa kriisitilanteissa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Kylmiä 
Päivämäärä:   27.7.24 21:21:43

Ihmiset on tosi kylmiä. Vastauksista huokuu ihmisten kokemattomuus.

Kukaan ei kerro täällä missä päin asuu ja missä on hevoset ja ota ventovierasta omaan kotiinsa auttamaan. Kyseessä ei välttämättä ole avulias ihminen vaan utelias.

Olisi sulaa hulluutta hötönetin kautta ottaa "apua vastaan". Kyseessä voi olla myös kiltti ihminen, mutta miten on taattu luottamus.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 21:37:46

"Olisi sulaa hulluutta hötönetin kautta ottaa "apua vastaan"."

Mutta kun ei tämä suostu ottamaan vastaan minkäänlaista apua. Kunhan trollailee vakavalla asialla.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Tollo 
Päivämäärä:   27.7.24 21:50:09

No kerro nyt minkälaista apua tarvitset juuri nyt ja missä järjestyksessä. Keskusteluapua, lääkärinajan, sairaslomaa, pameja?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 21:51:26

"a) Päivystys ei muka ota vastaan, vaikka ihan varmasti tällaisissa tapauksissa ottaa tai ainakin ohjaa muualle."

Uskon kyllä, koska tilanne ei ole enää uusi ja akuutti kun hautajaisetkin on jo pidetty.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: 135 
Päivämäärä:   27.7.24 21:55:15

Kyllä tällaiset asiat ja ajatukset vaativat nopeaa apua.

"Mistä voisin ostaa noita? Pakko saada tai olen kohta suljetulla."

"Mut tilanne on epätoivoinen."

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   27.7.24 21:56:42

Oisko oikee paikka sit päihdeklinikka kun on "pakko saada" pameja...

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.7.24 21:57:58

Kyllä päivystykseen pääsi, mutta aloittaja ei jaksanut odottaa. Puhelimella saa myös kiinni, mutta aloittaja on odottanut puhelinjonossa vain 10 min.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   27.7.24 22:00:18

Ja aloittajan mielestä äidin menetys on verrattavissa hevosen tai kissan menetykseen eikä kukaan voi kokea suurempaa surua kuin lapsen menetys. :D

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Uinukka 
Päivämäärä:   27.7.24 22:00:28

Alkuviikosta soittelin kriisipuhelimeen ja sieltä ei todellakaan heti vastattu. Juuri tuota sanottiin että varattu, soita hetken kuluttua uudelleen. Soitin kymmeniä kertoa ennenkuin pääsin läpi, tämä siis yöllä

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.7.24 22:04:41

Yksityinen lääkäri EI maksa 360 e. Juuri maksoin ihan mehiläisessä muistaakseni 100 e.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 22:05:04

vedätyshän tämä. ei ketään ihmistä IHAN noin tyhjän päälle jätetä.
jätetään ja unohdetaan, mutta lapsensa menetänyttä ei.
kiukku tulee.on aiheita joilla ei leikitä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.7.24 22:10:17

Hötölässä aina kerrottu kuinka lemmikki on kuin lapsi ja tuntuu yhtä pahalle menettää lemmikki kuin lapsi. No miksei sitten äitiäkin voi verrata eläimeen? Jokainenhan surussaan saattaa sanoa vaikka ja mitä, mutta kyllähän sen ymmärtää, kun se suru murentaa mielen. Mutta ihmisiltä puuttuu nykyään ymmärrys.
Toki, kun miettii ihmisiä ympärillä, toiset menettäneet vanhempansa, toiset eläimiä, toiset ystäviä ja toiset lapsia. Kaikkein pahimpaan kuntoon surussaan menevät lapsensa menettäneet. Siltikään en vähättele kenenkään surua, mutta ymmärrän, että omassa surussa niin saattaa käydä, kun yrittää pahaa oloa purkaa keinolla millä hyvänsä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   27.7.24 22:10:20

Taitaa alottaja olla lähinnä päihteitä vailla :( valitettavasti niitä on, jotka näinkin törkeällä aiheella ratsastavat.
Eli jos tilanne on akuutti, oikea osoite on päivystys.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.7.24 22:10:40

Jos nyt näin illalla on akuutisti paha olla, ota yhteyttä oman alueesi sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Saat sieltä ohjauksen eteenpäin myös terveyspalveluihin, jos on nyt ollut kovin hankalaa asiointi sinne päin. Mieli ry:n kanssa voit myös keskustella, mutta sos.päivystyksestä katsotaan sinulle myös jatkot kuntoon niissä oman alueesi palveluissa.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   27.7.24 22:11:03

Kyllä mä voin sen hyvin uskoa, että apua on vaikea saada ja alottajan henkinen kuorma on sen verran suuri, että voimia avun vaatimiseen ei välttämättä ole. Mainitsit aiemmin puolison, joten menkää vaikka yhdessä sinne päivystykseen. Tai jos sulla on niitä lääkkeitä, niin koita saada sillä ensihätään tilanne rauhoitettua ja maanantaina yhteys oman alueen kriisipäivystykseen.

Jos puoliso ei pysty tukemaan, niin onko ketään sukulaista, ystävää tai muuta läheistä, joka voisi olla henkisenä tukena?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 22:26:32

Jos olen ottanut yhteensä 7 pamia ja ne ovat auttaneet.
Haluan lisää, että pärjään.
Niin silloin mun pitäisi hakeutua päihdeklinikalle?

Sanooko joku oikeasti näin tosissaan? Oletko hullu?

  Re: Enkä saa apua mistään

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   27.7.24 22:27:15

Aloittajalla on pari viestiä tässä ketjussa joista meni pohja tälle keskustelulle. Mene nukkumaan ja kauniita unia. Huomenna on uusi ihana päivä.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.7.24 22:30:02

Aloituksessa kerroit saaneesi 10 "pamia" ja jäljellä on yksi.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Kevyt juttu 
Päivämäärä:   27.7.24 22:32:10

Tosi kevyt juttu yllättävän monen mielestä kun oma lapsi on kuollut.
Kun hautajaiset on pidetty, ei ole asiakaan akuutti joidenkin mielestä. Olen tyrmistynyt.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.7.24 22:33:30

10 pamin jälkeen on päihteiden käyttäjä?

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   27.7.24 22:34:30

Mielenterveyspolia on ilmeisesti tarjottu, miksi ihmeessä et menisi sinne? Sieltä saisit apua ja on kyllä ihan tällaisia tapauksia varten.
Kriisikeskukseen voi myös saada ajan.

  Re: Enkä saa apua mistään

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   28.7.24 23:54:39

Kyllä täällä on sairasta porukkaa.

Minun lapseni kuoli yli kymmenen vuotta sitten, enkä olisi mitenkään alkuun selvinnyt ilman rauhoittavia, eikä se tehnyt minusta lääkkeiden väärinkäyttäjää!!

Te ette näköjään osaa kuvitella edes mille oman lapsen kuolema voi tuntua, ahdistus ja suru on sanoinkuvaamaton. En pysty edes vertaamaan sitä tuskaa mihinkään muuhun.

Aloittajalle haluan osoittaa osanottoni. Olen todella pahoillasi ja surullinen sinun puolesta.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.