Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Novoi 
Päivämäärä:   26.7.24 17:47:53

Kysymys otsikossa. Itselle ei käy kortisonirasvat, ja ei auta lähteä ihotautilääkärille; vaikka selittää että ei käy niin sieltähän kortisoniresepti tulee käteen. Kortisonia ei siis tarvitse ehdottaa. Iho tällä hetkellä ok, eikä oikeastaan näy pahemmin ulkopuolisille, mutta öisin välillä kutiaa. Olisi kiva laittaa meikkiä naamaan, mutta en uskalla jos tulisi reaktio.

Mikä teidän ruokavalio? Mihin ruokaan reagoitte?
Millä pesette ja kuinka usein?
Mitä aurinkorasvaa teidän iho kestää?
Onko urheilu iholle parempi vai huonompi?
Mitä meikkiä käytätte? Millä pesette pois?
Muuta niksiä tai apua, millä olette saaneet rauhoittumaan ja paranemaan?

Mukavaa kesää kaikille hötöläisille

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Kutina 
Päivämäärä:   26.7.24 19:46:25

Maidoton-gluteeniton, kasvispainotteinen ruokavalio.
En myöskään voi käyttää kortisonipohjaisia rasvoja ja tämä ei sitten millään mene lääkärien jakeluun.
Tällä hetkellä käytössä Agualan L-voide, välillä tarvitsen rasvaisempaakin. Käytän aina hajusteettomia voiteita, saippuoita, samppoita jne.
Todella kevyt meikkaus, iho ei oikein tykkää mistään vahvoista tököteistä.
Hikoilu on itselle todella paha varsinkin näin kesäaikaan. Itsellä ainakin se, että suihkuun on päästävä salin jälkeen heti.
Rasvaus vähintään aamuin-illoin ja aina suihkun jälkeen.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 19:54:43

Ruokavaliolla en ole huomannut olevan isoa vaikutusta, tosin en ole hirveästi yrittänytkään. Stressin välttely on tärkeää.

Hikoilu suorastaan polttaa ihon, koko päivä hiessä ilman suihkua tarkoittaa totaalista räjähdystä. Suihku hellepäivinä 3-6x päivässä ja rasvaus heti jälkeen kun iho on vielä kostea. Käytän kyllä useimmiten perus hajustettuja rasvoja, jos tilanne on paha niin Carbalania. Kerran päivässä pesu suihkuöljyllä.

Aina väljät ja ilmavat vaatteet, ei koskaan tiukkoja. Ei meikkiä.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 20:05:55

Vegaaninen ruokavalio, varsinkin maito! pois. Alkoholi pois kokonaan, tupakka.

Riittää nykyään ihan vain perusvoide kasvoille päivittäin. Aqualan L ei välttämättä ole se sopivin, koita välillä vaikka Aqualan plussaa tai markettitavaraa, minulla se L kirveli ja kiristi.

Joskus kun pahaksi menee esim. järkyttävän kuivan huoneilman takia niin frantsilalta löytyy apu. Tai sitten teen itse oliivi/kookosöljypohjaisen voiteen, kehäkukka pääosassa ja mehiläisvaha takaa että ei varmasti imeydy ikinä :D

https://frantsila.com/tuote/11-yrtin-salva/
https://frantsila.com/tuote/kehakukkavoide/

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   26.7.24 23:06:02

Vhh-ruokavalio on parantanut atopiani.

Ei toi vegaaninen auta, näkeehän sen tuosta viestistä.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 23:07:08

Shea voide

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Novoi 
Päivämäärä:   26.7.24 23:08:34

Kiitos vastauksista! Pitääkin kokeilla taas kasvispainoitteista ruokavalioo ja jättää maito pois. Viime vuonna laihduttessa muistin että oli hyvä iho, sillon taisin syödä melkein vegaaniruokaa. Vaihdatteko rasvaa jos kirvelee, vai jatkatteko? Joskus tuntuu että rasva joka on ollut toimiva yhtäkkiä rupeaa kirvelemään eikä toimikkaan…

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 23:45:30

Dermosilillä on hyviä hajusteettomia, rasvaisia voiteita, extra sarja. On kasvoille ja silmänympärysiholle ja tosi rasvainen kropparasva. Tosi harvoin tarvitsen kortisonirasvoja tai muita vahvoja..

Stressi + alkoholi yhdistelmä on itselleni pahin mihin iho reagoi.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 23:57:35

"Joskus tuntuu että rasva joka on ollut toimiva yhtäkkiä rupeaa kirvelemään eikä toimikkaan…"

Juu, tosi yllättävää, että iho muuttuu ilmankosteuden, vuodenaikojen, ravitsemuksen, hormonikierron, stressin jnejne mukana.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 00:47:10

Pyydä resepti Elidel voiteeseen.
https://www.terveyskirjasto.fi/far04435

Hyvä perusrasva on ollut myös AVENE XERACALM A.D CREAM.
https://www.yliopistonapteekki.fi/avene-xeracalm-cream-sterile-400-ml-78471

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   27.7.24 01:15:57

Vältän homeisia koteja, kouluja työpaikkoja. Atopia räjähtää koko kehossa, jos sellaiseen paikkaan joudun.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.24 01:21:26

Mullakin Elidel kasvoilla käytössä. Ja perusrasvana cerave tai ceralan paksummat rasvat. Noi Aqualanit ainakin mulla kirvelee ja tuntuu tahmaisilta.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Tsep 
Päivämäärä:   27.7.24 01:27:16

Ei auttanut kuin biologinen lääkitys ja pysyy poissa ulkomaille muutettua enkä lääkettäkään syö enää. Kyllä kannatti, loppui ihottuma, kutina ja kirvely ja niillö rasvoilla läträäminen.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 02:02:11

Kahvin juonnin lopettaminen jostain syystä helpotti. Mutta se kuulema heti aamusta nostaakin jonkun kortisoli(?)piikin, mikä monilla elimistössä käynnistää mekaanisen stressitilan ja voi kuormittaa mm. lisämunuaisia.
Toiseksi näin videon jossa hoidettiin atooppista ihottumaa oliiviöljyllä, kurkusiivuilla, ja kolmatta en enää muista, sattoi olla aloevera(?). En päässyt sinne asti kun oliiviöljy alkoi auttaa, niin ei tarvinnut kokeilla muuta. Nykyään en voi käyttää iholle mitään kemikaaleja. Vettä ja oliiviöljyä.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 02:03:35

Ai niin, maidon olen myös kokonaan jättänyt pois. Juustoja kyllä syön ja joskus harvakseltaan turkkilaista jugurttia.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Ei rasvatonta 
Päivämäärä:   27.7.24 07:45:40

Te jotka maidon olette jättäneet pois, oletteko kokeilleet edes rasvaista luomumaitoa tavallisen tilalle?

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   27.7.24 08:23:31

Mä pystyn käyttään maitotuotteita hyvinkin! Käytän punaista maitoa (laktoositonta vatsan takia) sen mitä pelkkää maitoa käytän.

Mulla gluteeniton pelasti hankalan atopian! Mulla oli aina käsivarret ja etenkin kyynärtaipeet aivan verillä, nyt ei ole ollut vuosiin kun jätin gluteenin pois TARKKAAN! Mutta huom, siinä menee useampi viikko, että se alkaa näkymään!! Eli malttia. Vatsan takia siirryin gluteenittomalle alunperin, mutta tosiaan, ihoon tosi suuri vaikutus myös.

Lihaa en syö, kalaa ja munia kyllä. En tupakoi enkä käytä alkoa. Toisen sairauden vuoksi stressiä välillä paljonkin, mutta atopia ei ole siihen reagoinut enää lainkaan.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 09:35:01

Paras kosteusvoide minulle on Orionin Probicare. Sitä odotellessa, että tulisi Kela-korvattavaksi, yritystä valmistajalla on.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.7.24 10:46:34

Miksi ette voi käyttää kortisonivoiteita? Entä mikä on biologinen lääke?

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   27.7.24 13:01:48

Viimeisin sitkeä ihottuma lähti, kun tein työsopimuksen toisaalle. Oli ihan henkinen vitutusihottuma.

Laajat allergiatestit, niiden perusteella jäi multa pois mm. kasa mausteita. Lisäksi on ruoka-aineita, joille en ole allerginen, mutta joita limakalvoni kestävät huonosti, tyyliin mansikka, paprika ja chili, ja niitä syön hyvin vähän.

Mulla on nahka ollut pääsääntöisesti hyvässä kunnossa jo vuosia, parikymppisenä nahka oli sivan räjähtänyt.
Juon kevytmaitoa ja syön juustoja. Uin uimahallissa. En rasvaa kuin tarpeeseen: jos olen rasvannut ja sitten hikistyn ihan mistä syystä vain, kutina on aina ihan järjetöntä. Ja se mahdollinen rasvaus aina putipuhtaalle iholle.

Nykyään en juuri meikkaa, syy on se, että aikanaan hyviksi kokemiani tuotteita "uudistettiin", ja aiheuttivat sitten mm. ruusufinnejä pävän mittaan (puuteri), märkäistä ihottumaa silmien alle (ripsari), poskista irtosi yön aikana nahka (naamanpesuaine). Turhauduin ja korona-aikana pyristelin meikkaamisesta eroon. Meikkaamattomuus ja varmaan myös ikä on tasoittanut ihoani.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: ffll 
Päivämäärä:   27.7.24 14:21:06

Viljaton ruokavalio "paransi" atooppisen ihon minulla ja parilla kaverillani. Yhdellä meistä ihan verikokeella todettu vehnä- ja ruisallergiat. Eli se atopia taisikin olla allergia...

Pesen ihan pelkällä vedellä, joskus jollain neutraalilla suihkusaippualla kainalot ja naaman par kertaa viikossa Lidlin halvalla naamapesuaineella, sellainen vähän geelimäinen jonka vaahdotan käsissä ennen naamaan levittämistä.

En käytä auronkorasvaa. Ne eivät auta mitään ja lähmästävät ihon inhottavasti.

Urheilu ei vaikuta, kunhan muistaa käydä suihkussa ja huuhtoa hien pois.

En meikkaa. Kun meikkasin, niin poistin ihan perusvoiteella + naamanpesuaineella. Olikohan Rimmelin meikkivoide + kakkupuuteria sudilla vähän + aurinkopuuteri, poskipuna, ripsari, jne. En ole koskaan omistanut mitään "oikeaa" meikinpoistoainetta enkä varsinkaan mitään kasvovesiä tai misellivettä.

Pyykien peseminen, eli pyykit pitää saada puhtaiksi, eikä saa lotrata pesuaineen kanssa. Esipesulla enimmät liat pois, normaalipesun lisäksi lisähuuhtelu ja väljästi kuivumaan. Pesuaineena erisan jauhe + sooda noin puolet-puolet -annostuksella. Nestemäiset aineet lähmästävät pyykit. Lakanat ja pyyhkeet 90 asteeseen niin lika irtoaa kunnolla.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Äly hoi 
Päivämäärä:   27.7.24 14:32:34

” Juu, tosi yllättävää, että iho muuttuu ilmankosteuden, vuodenaikojen, ravitsemuksen, hormonikierron, stressin jnejne mukana.” No kyllä se yllättää jos vuoden ollut rasva käytössä ja yhtäkkiä tulee reaktio.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 14:42:27

"En käytä auronkorasvaa. Ne eivät auta mitään ja lähmästävät ihon inhottavasti."

Vau. Nyt jäin kyllä sanattomaksi.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Novoi 
Päivämäärä:   27.7.24 14:46:20

Ja en polta enkä ole ikinä käyttänyt alkoholia (kasvoin alkoholistiperheessä ja lupasin itselleni että en ikinä koske), eli niitä ei tarvitsekkaan poissulkea.
Aloitan siis viljattoman ja vähennän lihaa! :) atopiani ei kyllä ole yhtään paha, on muutama kolikonkokoinen kuiva läikkä vain, mutta olisi kiva parantaa ihoa ja hyvinvointia.
Elidel rasvaa on ollut, käytin vain jos oli punoitusta, voisi hakea kyllä tarpeen vaatiessa lisää.

Kortisoneja ei voi käyttää, koska iho menee pahemmaksi heti lopetuksen jälkeen, vaikka lopettaa hiljattain. Minulla oli mieto atopia lapsena, lääkäri kirjoitti tietenkin kortisonia, ja teininä atopia oli aivan järkyttävä... Nyt hyvä kun olen ollut 10v ilman kortisonia... :) TSW on paha

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: ffll 
Päivämäärä:   27.7.24 16:23:00

"Vau. Nyt jäin kyllä sanattomaksi."

Mikä sinut jätti sanattomaksi?

Sekö, että aurinkorasva tekee ihosta hikisen ja lähmäisen, joka aiheuttaa ihottumaa? Ja kun aurinkorasvaa ei käytä, niin samaa ei tapahdu, jolloin iho ei ole ärtynyt ja ihottumainen?

Ei minulla ole tapana oleskella auringossa tarpeettomasti. En pala auringossa helposti, joten aurinkorasvasta ei ole ollut mitään hyötyä silloin kun sitä olen käyttänyt, ja kun lähisuvussa on melanoomatapauksia, niin senkin vuoksi vältän turhaa auringossa oleskelua iho paljaana. Osaan olla pois auringosta tai peittää ihoni esim. ohuilla vaatteilla ja lippiksellä.

Koeta nyt jotenkin selittää, mikä tuossa sinut noin sanattomaksi veti?

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 16:39:16

Rasvaan aamuin illoin canodermilla, myös kasvoille laitan sitä. Meikkaan päivittäin ja pesen meikit pois jollain korealaisella puhdistusaineella. Hyvä rasvaus sen jälkeen.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   27.7.24 18:07:45

Niin joo, en käytä aurinkovoiteita. En pala kovin helposti.

Aqualan L kutittaa ja vie ihon huonommaksi. Parempia minulle ovat Humentan, Aqualan (ilman mitään lisämerkkejä) ja Hydran.

Mitä kortisonivoiteita te "kortisonivoiteet ei sovi" -tyypit ootte käyttäneet? Hydrokortisoni (taso 1) ei muuta kuin pitkitä ihottumaa minulla, mutta sitten kun näytän Eloconia (taso 3), ihottuma poistuu parilla laitolla. Paitsi se vitutusihottumani.

Mulla on aikanaan mukulana neuvolakorttiin kirjoitettu "atooppistyyppinen iho", oikean diagnoosin olen sitten saanut yli kolmekymppisenä TAYSissa tehtyjen allergiatestien kylkiäisenä.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   27.7.24 18:08:37

Humektan piti kirjoittamani

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.7.24 18:18:19

Pahimmillaan oleville alueille auttaa minulla vain takrolimuusi. Onneksi ei oireile kuin talvikaudella.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Ato 
Päivämäärä:   27.7.24 23:09:54

Suuri merkitys myös stressillä ,rauhoita oma elämä

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   28.7.24 04:34:43

Minulla lääkäri joskus totesi atooppisen ihon ja määräsi rasvoja. Siirryin gluteenittoman, kasvispainotteiseen ja pelkkää kauraa sis ruokavalioon. Nykyään iho "hehkuu". En käytä ollenkaan rasvoja.

  Re: Atooppinen ihottuma, millä olette hoitaneet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.24 05:44:02

Aamuisin juon huoneenlämpöistä vettä jossa rkl oliiviöljyä ja 1/2 sitruunamehu.

Pahimmat kutinat Bemetson voiteella, muuten Humektan. Ja aina kosteaan ihoon, jos kuivuu, on myöhäistä.

Mikään aurinko- tai meikivoide ei sovi. Käytän vain ripsaria jonka pesen pois humektanilla. Aqulan sopii minulle myös.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.