Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.7.24 16:23:58

Tuli tuosta toisesta topasta mieleen.

Itsestä välillä on tuntunut, että imetys on (ainakin joillekin) kirosana. Itse sain jo raskausaikana kuulla varoittelua että imetys ei ehkä onnistu ja voi olla kurjaa ja sattua ja vaikka mitä, oikein petailtiin pahinta mahdollista. Otin asiakseni opiskella aiheesta, tapasin imetysneuvojaa ja viikkojen työn jälkeen saatiin imetys sujumaan. Joissain ihmisissä se saa silti aikaan negatiivisen reaktion ja he saattavat hypätä puolustuskannalle: kyllä pulloruokinta on yhtä hyvä, imetyksessä ei ole mitään erikoista, eikö kannattaisi antaa välillä pullosta niin voit rentoutua jne. Ja tämä usein nousee ihan ei-mistään, en ole ikinä tuonut imetystä keskusteluihin muuten kuin jos on ollut pakko tai joku on nähnyt minun imettävän. Minulla ei ole pulloruokintaa vastaan mitään, kaikki tehköön omat päätöksensä. Ei niistä lapsista myöhemmin näe, ketä imetettiin.

Onko muut huomanneet tällaista?!

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 16:26:57

Jokainen haluaa lapselleen parasta, joten näistä löytyy sekä imetyshulluja, että imetyksen vastustushulluja.

Sillä haetaan oikeutta sille, että olenhan minä nyt varmasti hyvä äiti.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 16:29:30

Kyllä. Mammakerhossa kun imetin vielä 10kk ikäistä, alkoi heti kauhea kauhistelu että et kai sä enää tuon ikäistä imetä, hyi ällöö. Totesin vaan että Suomessa suositus on imettää 1-vuotiaaksi ja Maailman terveysjärjestön suositus 2-vuotiaaksi.

Äitini jopa ehdotti että opettaisin vauvan pullolle jotta vauva voi käydä mummolassa :) Joo ei kiitos.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 16:35:43

Olen imettänyt kaksi 1-1,5 vuotiaiksi. Joskus lapseton kaveri sanoi että pitäisikö sun jo lopettaa. Olen pro imetys, ymmärrän toki muut vaihtoehdot, mutta imetys on niin helppoa ja huoletonta. En käyttänyt pulloja kummallakaan, joskus hieman koetettiin mutta kaikin tavoin helpompaa on ollut pelkästään imettää. Ei lämmitystä, pumppaamista, pullon pesuja jne rumbaa. Aina valmis lämmin maito kun sitä lapsi tarvii.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   26.7.24 16:41:12

Yleensä nämä asenteet, kuten (kaikki muukin) kumpuaa ennakkoluuloista ja tiedon puutteesta. Monella on käsitys että imetys on jotain jonka jokainen nainen oppii "itsestään" tai se osaaminen on valmiina jossain takaraivossa "luonnostaan".

Kuitenkin kyseessä on lopulta aikamoinen tietotaitolaji, mikä ennen heimokansan keskuudessa on ollut sitä ydinosaamista. Nykyään aiheesta on paljon todella hyviä ammattilaisten tekemiä kirjoja, ja netissäkin on paljon. Mutta osalle uusista äideistä kunnolla lukeminen tuntuu olevan jonkinlainen kirosana, ja se on harmi. Koiranpentua hankkiessa kyllä otetaan kaikesta selvää, ja ostetaan yleensä vähintään yksi koirakirja. Mutta ihmisenpennun kanssa luotetaan että asiat selviävät sitten "itsestään". Eihän luolaihmisilläkään mitään kirjoja ollut.

Sitten voi olla kömpelyyttä sosiaalisissa suhteissa, eli ei "kehdata" pyytää apua neuvolatädiltä, omalta äidiltä, tai imetystukihenkilöltä, edes somessa, tai lähde kirjastoon.

Jos en olisi kaikkia niitä työkaluja vauvanhoidosta, ja lapsen psyykkisistä ja fyysisistä herkkyyskausista olisi aikanaan oikeasti lukenut ja opiskellut, olisin yksinhuoltajaäitinä ollut _aivan kusessa_.

Eihän tuo nyt tosiaan mikään maailmanloppu ole. Mutta on toki harmillista että niin moni pieni jää sitten elämänsä alkumetreillä ilman imetystä, harmillisista syistä.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.7.24 16:41:58

Vaikea kuvitella näin päin. Minut kivitettiin joka paikassa, kun maitoa ei yksinkertaisesti tullut tarpeeksi, vaikka yritti miten.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 16:42:51

Imetystä pitäisi ehdottomasti tukea enemmän, monella homma tyssää tiedon puutteeseen kuten itselläkin esikoisen kanssa.

Imetyksen hyödyt ovat kansanterveydellisesti mittavat. Lapsen riski ylipainoon ja diabetekseen vähenee, samoin äidin riski 2-diabetekseen sekä rinta- ja munasarjasyöpiin.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 16:44:28

Jos tosiaan haluaa lapsensa parasta, niin ottaa asioista selvää, eikä lyö hanskoja tiskiin heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla. Mutta kyse tosiaan lienee otsikon mukaisesti imetyksen arvostuksesta. Luulen että se arvostus syntyy kun faktat on hallussa.

Nykyiset suositukset on oikein hyvät. Ja perustellut. Niitä kannattaa vaalia.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   26.7.24 17:08:56

Ei mulle kukaan sanonu että imetys voi olla hankalaa ja esikoisen kans imetys sujui hyvin kunnes poika päätti 7, 5 kk iässä et nyt tämä imeminen loppuu ja siirryttiin sitten pulloon. Imetys on todella helppo ja halpa tapa ruokkia lapsi. Silti tiedän että imetys ei suju eikä kaikilta tule maitoa ja sillon äidissä ei ole mitään vikaa, sillon vaan vauva syö korvikkeita, pääasia että vauva saa ruokaa. Kuopukselta olin niin väsyny että enempi söi korvikkeita kun äidinmaitoa. Velliäkin piti lisätä maitoon jo 6 vk iässä kun itki vaan eikä nukkunu. Heti vellin lisäämisen jälkeen nukkui hyvin. Jokainen äiti ja vauva on omanlaisensa, on aivan sama miten se vauva saa mahan täyteen, pääasia on että vauva syö ja on tyytyväinen.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   26.7.24 17:57:57

Meri, ymmärrätkö että tälläiset kommentit oikein lisäävät kuilua ihmisten väliin? ”Eihän tuo nyt tosiaan mikään maailmanloppu ole. Mutta on toki harmillista että niin moni pieni jää sitten elämänsä alkumetreillä ilman imetystä, harmillisista syistä.”

Et tiedä eri perheiden tilanteita ja lähtökohtia. Nostat imetyksen tässä vaan yhdeksi elementiksi muiden ylle, joka on kaikkiaan autuaaksi tekevä.

Meillä ei ollut vaihtoehtona, että imettäisin muutaman päivän jälkeen. Ihan sama vaikka olisin päälläni seissyt, olisin myrkyttänyt lastani imettämällä. Tämä ei todellakaan ollut oma valintani.

Toivoisin, että te ”pro imettäjät” yrittäisitte myös ymmärtää, että tilanteita ja perheitä on tasan niin monta erilaista, kuin on lastakin.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   26.7.24 18:04:51

Yritin imettää 2,5kk. Saatiin jo heti sairaalassa ohjausta, käytiin 2x imetyspolilla, vauvan kielijänne operoitiin, neuvolassa koitettiin auttaa. Ei vaan saatu imetystä toimimaan tämän pidemmälle. Harmitti kyllä, mutta lopulta henkinen kuorma helpottui, kun imetysyritykset loppui.

Välillä on ihan epäonnistunut ja surkea olo, että en pystynyt parempaan. Välillä mietin, että pääasia, että vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen. Luulin, että imetys olisi se "helppo juttu", mutta omalla kohdalla tuskaisampaa kuin itse synnytys.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   26.7.24 18:08:40

Kun se on vaan ikävä tosiasia että tämäkin maa ON täynnä niitä vauvoja jotka jäävät ilman rintamaitoa ihan täysin sen äidin itsekkyyden takia, niin se kyllä on enemmän kun harmillista. Mutta miksi pitää muiden puolesta alkaa loukkaantumaan ja herjaamaan mielipiteensä esittäneitä? Ei se ole keskustelua.
Tämä on keskustelu imetyksen arvostuksesta, ja ihan jokainen ymmärtää että siihen imetykseen nyt vaikuttaa vaikka kuinka monta eri syytä. Arvostukseen vaikuttavat tiedot ja asenteet.
Miksi sinulla iskee tunne että olet huono äiti, tai että sinua on millään lailla arvosteltu, koska et pystynyt imettämään? Erikoista käytöstä. Eihän siinä ole kyse imetyksen arvostuksen puutteesta.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Venni 
Päivämäärä:   26.7.24 18:11:33

Tuo ”ei tule maitoa” -asia on vähän niin ja näin. Joillain se on aivan todellista, mutta se on hyvin harvinaista. Usein kyse on ihan vaan tiedonpuutteesta, sillä imetykseen saa hyvin vähän tukea synnäriltä, neuvolasta tai mistään. Imetyksen tuenkin sivut on aika suppeat verrattuna ulkomaisiin sivustoihin ja tietopankkeihin. Kaikki pitää oppia vain kokeilemalla.

Itsellä esikoisen kanssa imetys loppui 3kk kohdalla kun ”maito loppui”. Silloin en tiennyt, mistä on kyse, ja säikähdin. Kun tokaa lasta varten opiskelin vähän lisää, ymmärsin että hormonitoiminta oli käynnistynyt esikoisen nukkuessa pitkät yöunet. Kuukautiskierron luteaalivaiheessa sitten maitomäärä väheni, mikä on ihan normaalia. Tähän auttaa imetyksen tehostaminen ja vielä pumppaaminen, riittävä lepo, laktogeenisten ruokien syöminen, kuten aina. Mutta lisäksi on otettava kalsium- ja magnesiumlisää, jotta kalsiumin määrä pysyy tarpeeksi korkeana. Tätä tehdään 1-2vko ennen kuukautisten alkua sekä ainakin 2-3 päivää sen jälkeen.

Tokan kohdalla maito ei sitten meinannut nousta, mutta onneksi olin valmistautunut ja tein kaurapuuroa, kamomillateetä, söin pinaattia ja rucolaa, oluthiivahiutaleita, linssejä ja pähkinöitä :D

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Venni 
Päivämäärä:   26.7.24 18:14:15

Niin ja vielä, myös huono imuote voi vaikuttaa maidontuloon, koska vauva ei siirrä tarpeeksi maitoa ja rinnat luulevat, ettei enempää tarvita. Mutta joskus syytä on TODELLA vaikea löytää!

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 18:16:13

Olen kokenut ihan saman. En ole mikään imetysfanaatikko, tiedän että se on joillekin ihan mahdotonta ja kunnioitan sitä, mutta suunnilleen aina kun aihe tulee puheeksi muiden äitien kanssa, asenne on todella hyökkäävä. Kai kyse on siitä, että imetys on jonkinlainen ihanne, ja jos siihen ei pysty, se sattuu.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   26.7.24 18:18:24

"Huh", siis mitä? Tuo kommenttini oli kyllä ihan vaan vastaus aloittajan viestiin ja siinä kuvattuun käytökseen. Ei sinun tai kenenkään muun henkilökohtaiseen tilanteeseen. Aloittaja kirjoittaa pelkästään arvostuksen puutteesta joka ilmenee tuollaisena kuvattuna käytöksenä, eikä kenenkään muista tilanteista ja lähtökohdista. Kommentoin siis että turha arvostuksen puute ja sen seuraukset on harmillista. Mistä tuollaiset arvot ja asenteet sitten kumpuavatkaan.

Jos imetyksen epäonnistuminen on noin kova kipupiste, kannattaa jutella siitä muuallakin kuin täällä.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.7.24 18:27:15

"Toivoisin, että te ”pro imettäjät” yrittäisitte myös ymmärtää, että tilanteita ja perheitä on tasan niin monta erilaista, kuin on lastakin."

No sieltähän tuli vimmainen puolustautuminen. Ja ihan turhaan. Ihan jokainen TIETÄÄ että erilaisia tilanteita riittää. On ihan eri asia jos ei imetä siksi että ei voi, kun siksi että "rinnat menee pilalle", tai "pullo on parempi". Kyse on asenteista. Se että tietää miksi kannatta imettää, ja haluaa niin tehdä, ei tee kenestäkään mitään "pro imettäjää", saati "imetyshullua". Että toki voi vähän peiliin vilkaista kuka sitä kuilua lisää?

Minä en ymmärrä ihmisiä jotka jättävät vauvansa imettämättä jos siihen pystyvät, mutta eivät vaan osaa sitä arvostaa. Jos tämä on oikea ilmiö, se kuulostaa huolestuttavalta. Ja jos joku tähän ilmiöön haluaa puuttua imettämisen eduista ja hyvistä puolista puhumalla, ei myöskään ole "pro imettäjä" tai "imetyshullu". Vaan normaali tiedostava ihminen.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.7.24 18:30:40

"aina kun aihe tulee puheeksi muiden äitien kanssa, asenne on todella hyökkäävä. Kai kyse on siitä, että imetys on jonkinlainen ihanne, ja jos siihen ei pysty, se sattuu."

Se on selvä että aiheeseen liittyy varmaan joku turha äitinä epäonnistumisen tunne, mutta silloin oikea osoite on ammattiauttaja. Ei tuo ole mikään syy käyttäytyä hyökkäävästi. Ei yleinen keskustelu aiheesta ole kenenkään tuomitsemista vaikka joku sen näin kokeekin. Vauvanhoidossa on paljon asioita missä näkemyseroja riittää, jos ei pysty mistään asiallisesti keskustelemaan niin aika paljosta jää paitsi.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 18:37:58

Itsellä on tuttu, joka jo raskaaksi tullessaan puhui ettei aio imettää, eikä hän siihen mitään syitä kaipaa. Kuulemma ei tykkää siitä miltä se tuntuu - tähän ihmettelin aina (hiljaa itsekseni), että mistä sitä tietää jos ei edes kokeile? Itseäkin huoletti se tuntuma, kun rinnat ovat niin seksiin liittyvä asia nykyään ja vihaan niiden koskemista, mutta imetys oli alusta asti ihan mukavaa ja luonnollista. No, tältä tutulta tulee koko ajan kommenttia ”milloin aiot lopettaa”, ”eikö pullo olisi helpompi”, ”hyvin se vauva kasvaa korvikkeellakin”, ”onneksi en ole niin vauvassa kiinni kuin sinä”. Kuulostaa ihan siltä, että kaikkien muidenkin pitäisi olla imettämättä, kun hänkin on.

Sama kaveri meni ekaan neuvolaankin ilmoittaen ettei aio synnyttää alakautta. Ei siis pelon takia tms (pelkojakin toki voi työstää), vaan koska ei halua. Naureskeli myös alatiesynnytykseen liittyville jutuille.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 19:06:07

Arvostan kyllä niitä jotka osaavat ja jaksavat imettää lapsiansa.

En itse ymmärtänyt miten vaikeaa ja kivuliasta imettäminen on. Sairaalassa jo valitin, että on todella kivuliasta ja en osaa, nännit vain valui verta. Ei siellä kunnolla neuvottu tai edes ohjattu pumppaamiseen. Maito nousi 4 päivää synnytyksestä ja aloin pumppaamaan. Sekin alkoi sujumaan vasta 1-2kk synnytyksestä, en aluksi tajunnut miten usein pitää pumpata. Lasta yritin imettää 6vko, päästiin vasta silloin imetysohjaukseen, josta lapsi veti niin hirveät niitit ettei enää ikinä suostunut imemään vaikka yritin useita viikkoja. Neuvolasta en saanut mitään apua vaikka valitin ja soitin sinne monta kertaa. Onneksi olen sentään pumpannut lähes kaiken maidon lapselle.

Jälkikäteen mietittynä olisi pitänyt palkata imetysohjaaja käymään kotona joka päivä esim viikon ajan että imetys olisi onnistunut. En vain tajunnut, että se on niin vaikeaa ja neuvolasta ei mitään apua saa.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.24 19:27:56

"Lähettäjä: P
Päivämäärä: 26.7.24 16:41:58

Vaikea kuvitella näin päin. Minut kivitettiin joka paikassa, kun maitoa ei yksinkertaisesti tullut tarpeeksi, vaikka yritti miten."

Sama! Kyllä se syyllistyksen määrä oli niin järkyttävä että vieläkin tuntuu pahalta vaikka lapsi on jo 12-v. Sanoisin että on varmaan aika yleistä ettei imetys suju, harva sitä vaan uskaltaa ääneen tunnustaa kun suunnilleen ollaan ottamassa lapsi sinulta pois. Edes osaimetys ei riitä tekemään sinusta kelvollista äitiä. En siis lainkaan ihmettele että moni lähtee puolustuskannalle kun äitiyttä kohtaan isketään, ja monelle hyökkäys on paras puolustus.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 19:29:40

Ehdottomasti arvostan imetystä ja todellakin tiedossa ettei ole itsestäänselvyys <3 en kommentoi pullotuokintaakaan millään tavalla. Molemmat ovat tapa ruokkia oma lapsi ja päätös vanhemmille suotakoon siitä ilman, että kukaan katsoo kieroon.

Minulla kolme lasta, joista ensimmäistä imetin 2vk vajaa vuoden. Toista 2v2kk. Kolmatta imetin 2v8kk. Jokainen taipale tärkeä. Esikoinen sai myös pullosta.

Esikoinen on eniten sairasteleva lapsi meen perheessä, vaikka hänellä jo ikää. Lyhyemmällä imetyksellä ja korvikkeen saannilla voisi olla yhteys, mutta en mene sanomaan :)

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 19:30:13

Suomessahan imetysohjaajakoulutus on vain n. 20h. Harva imetysohjaaja on IBCLC-sertifioitu (niitä taitaa olla vain ihan pari), joten kaikenlaisia tissin suuhuntunkijoita on ”imetysohjaajina”.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 19:33:58

Viiva, tai sitten söit vaan väärin esikoisen kohdalla ja sairastelu aiheutuu siitä. Monesti esikoinen on vähän sellainen harjoituskappale jonka kohdalla tehdään enimmät virheet.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 19:34:54

On muuten ihan tosi tylyä jälkikäteen jeesustella että ei tule maitoa-ei pidä paikkaansa ihmisellä, joka olisi halunnut, imettää, mutta ei onnistunut.

Oikein veitsen kääntämistä haavassa kun paha sitä 18 vuotiasta enää on imettää vaikka kuinka kokeilisi pumppaamalla ja syömällä tehostaa maidontuloa.

Itsellä meni imetyksen aloitukset tosi hyvin, mutta maidon tulo alkoi jostain syystä vähenemään ekan kohdalla 8kk iässä ja tokan kohdalla 6 kk iässä.

Toki minulla oli lääkitys, jonka vuoksi jouduin pitämään imetyksestä taukoja, joina aikoina sai korviketta kun en saanut pumpulla kerättyä tarpeeksi.

Olisi ollut kiva imettää pidempään. Minusta se oli kivaa puuhaa.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.7.24 20:00:25

Kyllä munkin kokemuksen mukaan nimenomaan imetysmyönteiset on niitä pahimpia arvostelijoita ja hyökkääviä niitä kohtaan, jotka ei suhtaudu imettämiseen yhtä fanaattisesti. Syistä riippumatta.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 20:03:28

Minua äitini suorastaan painosti luopumaan imetyksestä että saisi vauvaa enemmän hoitoon. Kaveripiirissä kuuli myös paljon katkeraa puhetta, että korvike olisi helpompaa, pakkoko sitä on imettää jos on vaikeaa, lapsesta tulee äidistä riippuvainen yms.

Kyllä sille on syynsä, miksi korvikefirmat edelleen etsivät parasta mahdollista reseptiä. Vaan ei ole äidinmaidon voittanutta, se kun mukautuu olosuhteisiin. Helteellä maito on vetisempää, vauvan ollessa sairas siitä saa vasta-aineet jne.

Näitä asioita ei saa sanoa ääneen, enkä ole kavereiden kuullen puhunutkaan. He kyllä ovat kovasti kommentoineet miten noloa imetys on.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   26.7.24 20:16:15

En ymmärrä miksi se on kenenkään muun asia, miten sitä lasta ruokitaan, jos lapsen tarpeet kuitenkin asiallisesti täytetään?

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.7.24 20:37:38

Se, että ei imetä vaikka siihen pystyisi on kyllä todella itsekästä ja harkitsematonta. Totta kai äidinmaito on vauvalle se paras ja luonnollisin vaihtoehto. Onneksi on korvikkeita, joihin turvautua tarvittaessa. Valitettavan usein imetys epäonnistuu puuttuvan opastuksen ja ohjeistuksen takia, mutta on toki niitäkin, joilta se ei ihan oikeasti onnistu.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   26.7.24 20:47:18

"On muuten ihan tosi tylyä jälkikäteen jeesustella että ei tule maitoa-ei pidä paikkaansa ihmisellä, joka olisi halunnut, imettää, mutta ei onnistunut."

Niin tämä!!! Oikein päästään veistä kääntämään haavassa, ja tietysti samassa yhteydessä on ehdottomasti mainittava että itse kyllä onnistui koska on vaan erinomainen, toisen kuin luuseriluovuttajaäidit :)). Joo itsekin olen tavannut vain näitä kivittäjiä, kukaan ei koskaan ole syyllistänyt imettämisestä.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 21:03:16

Olishan se ollu kiva imettää mutta mulla ei noussu maito ollenkaan. Käytiin ihan ohjaajan kanssa asiaa läpi ja muuta useemman kerran. Ei tullu kösin pumppaamalla eikä koneella.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 21:20:18

No mulla ei imetys onnistunut mutta ei se kyllä yhtään tunnu pahalta jos jotkut antaa vinkkejä :D Silloin ei vaan ollut tarpeeksi tietoa. Itsekin olen lukenut La Leche Leaguen juttuja ja jaan kyllä mielellään tietoa siitä että 99% tapauksista imetys ON mahdollista. Mulla se ei onnistunut ja toista lasta ei tullut, mutta juuri siksi toivon että kaikilla muilla onnistuu.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ¥ 
Päivämäärä:   26.7.24 21:21:28

On muuten jännä, miten jokaisella pitää olla aina mielipide toisten synnytyksistä ja siitä miten ruokkii lapsensa. Ja aina väärin päin, teit mitä tahansa.
Itse pyysin myös sektiota heti ekalla kerralla neuvolassa ja joka kerta sen jälkeen.
Tehtiin synnytystapa-arviot, magneetit ja suostuteltiin niin, että lopulta suostuin yrittämään, vaikka itsestä ei tuntunut hyvältä ratkaisulta. No, synnytin, päädyttiin imukuppiin ja sain 3. asteen repeämät. Olin niin kipeä ja menettänyt paljon verta, ettei imetyksestä tullut mitään. Maito ei noussut, ei vaikka olin ihokosketuksessa vauvan kanssa lähes vuorokauden ympäri ja söin ja join kaikkea mitä käskettiin. Vauvan ollessa parikuinen vihelsi vihdoin pelin poikki ja aloin antaa pullosta ruuan. Kummasti lapsi alkoi kasvaa ja oli tyytyväinen, alkoi nukkuakin.
Toisen kohdalla minulle oli jo repeämiä korjatessa luvattu sektio, mutta taas siotäbsai vääntää ha lopulta lääkäri antoi ajan sektioon 2 päivää la;n jälkeen. Siinä sitten jännitettiin miten käy, kuulemma päivystävä synnytyslääkäri olisi tehnyt päätöksen jos olisi alkanut syntyä ennen varattua aikaa.
Sektion lopulta siis sain ja tämän lapsen kanssa imetys onnistui ja kaikki oli helppoa.

Voi kun joskus joku kuuntelisi äitiä eikä aina luulisi tietävänsä paremmin.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   26.7.24 21:54:30

Tungen tähän keskusteluun ja kysyn, että jos ette ole ollenkaan syöttäneet tuttipullosta, niin miten olette antaneet d-vitamiinitipat? Ärsyttää vain noiden tippojen takia joutua kerran päivässä antamaan pulloa..

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 22:03:03

Ihan vaan tiputtamalla tipat vauvan suuhun.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   26.7.24 22:03:43

Sipsi: eikö ne voi antaa ihan vaikka lusikalla?

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 22:03:53

Ihan lusikalla laitettu.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 22:08:21

Tiputeltu tipat suoraan suuhun.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.7.24 22:17:19

Omat lapset jo isoja, eli ehkä tuotteet ja käytänteet muuttuneet, mutta ihan lusikalla ne d-vitamiinitipat silloin annettiin.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.7.24 22:34:49

D-vitamiinit annoin lusikalla.

Itse koin imetyksen helpoksi ja hyväksi tavaksi ruokkia vauvaa. Kolmesta lapsesta keskimmäinen otti välillä pullostakin, mutta esikoinen ja kuopus ei. En kyllä nähnyt sitä tarpeelliseksikaan. Puoli vuotta sinne tänne; kolmannen kohdalla jo tiesi että aika menee nopeasti.

Mä olen siinä käsityksessä, että nykyään imetykseen kannustetaan ja siitä arvostetaan, toisin kuin esim meidän 80-luvun lasten äitien ollessa tuoreita äitejä. Oma äitini imetti meitä neljää pisimmillään 9 kk ja lyhyimmillään 4 kk.

Mutta eikö meidän pitäisi riitelyn sijaan olla tyytyväisiä, että on olemassa vaihtoehtoja? :)

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   26.7.24 22:37:06

Kiitos, kokeilen lusikkaa. Jotenkin on ollut helpointa laittaa laittaa tuttipulloon maitoa tai korviketta ja tiputtaa siihen.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 00:20:26

"Kyllä se syyllistyksen määrä oli niin järkyttävä että vieläkin tuntuu pahalta vaikka lapsi on jo 12-v."

Mitä ihmettä..? Kai tajuat ettei tuollainen ole enää normaalia.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.24 09:40:05

D-vitamiinitipat kuuluu antaa lusikalla suoraan suuhun, ei sekoittaa maitoon.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.7.24 15:10:19

Minä en halunnut imettää ollenkaan ja sitä kyllä arvosteltiin. Sen lisäksi painostaminen alkoi jo synnärillä, ei tuntunut menevän millään kaaliin että en imetä vaan pullo on käytössä samantien.
Siellä kyllä oli jotenkin tosi fanaattista se toiminta muutenkin. Vauvaa ei olisi saanut edes pukea vaan olisi pitänyt olla koko ajan paitani alla. Aina valittivat jos vauva oli sylissäni ihan normaalisti ja puettuna.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.7.24 15:12:17

No sori, että synnärillä ajatellaan vauvan parasta. Kannattaa vähän lukea esim ihokontaktin hyödyistå!

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Sipsi 
Päivämäärä:   27.7.24 15:44:40

"D-vitamiinitipat kuuluu antaa lusikalla suoraan suuhun, ei sekoittaa maitoon."

Kyllä ne saa juomaankin sekoittaa.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.7.24 15:51:21

Luettu on, mutta en siltikään ymmärrä tuollaista fanaattista toimintaa. Keskustella voi asioista, mutta sitä omaa toimintaansa ei tarvitse tyrkyttää.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Oma lapsi kuoli 
Päivämäärä:   27.7.24 17:40:17

Kyllä imetystä arvostettiin ja tuettiin joka paikassa. Itse imetin edesmennyttä lastani pitkään.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.7.24 20:44:58

Fanaattista? :D

Miksi halusit lapsen?

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 21:11:49

No miksi ihminen nyt yleensä lapsia haluaa?
Moniko haluaa niitä siksi, että synnärillä sitten ollaan ihokontaktissa? Eiköhän siihen ole ihan muut syyt.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.7.24 21:17:38

Ja siis minäkin koin ne synnärin hokemiset ihokontaktista ja imettämisestä niin fanaattisena, että toteutin niitä siellä, mutta kotona loppui. Totesin, että vähemmällä pääsee, kun tekee mitä sanotaan.
Meillä on kaksi vanhempaa ja kotona hommaa, en minä äitinä pesinyt sen vauvan kanssa missään sängyssä 24/7 peittojen alla vaan palattiin kyllä normaaliin arkeen heti. Pulloruokinta oli paras ratkaisu meille.
Normaali lapsi tuosta on kasvanut.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   28.7.24 19:29:00

Minäkin olen käsittänyt asian ennemmin niin päin, että kivitetään, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu.

Minulla ei vielä ole lapsia, mutta olen päättänyt, että mahdolliset lapseni tulevat syntymään sektiolla enkä välttämättä aio imettää, jos ajatus ei tunnu siinä hetkessä hyvältä (nyt se lähinnä kammottaa). Toki näistä molemmista aion olla aivan hiljaa, kun en jaksa sitä muiden jeesustelua.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.7.24 19:30:36

Minun anoppini yritti kaikin tavoin estää minua imettämästä koska silloin hän voisi hoitaa vauvan. Myöskään mies ei olisi saanut tulla synnytykseen mukaan XD

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.7.24 15:36:21

Miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos ei halua synnyttää alakautta, olla ihokontaktissa tai imettää? Ei noita asioita luonto ole huvikseen suunnitellut…

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.7.24 16:07:03

" Monesti esikoinen on vähän sellainen harjoituskappale jonka kohdalla tehdään enimmät virheet." Koskee kahden lapsen vanhempia, ei muita.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.7.24 16:26:45

"Miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos ei halua synnyttää alakautta, olla ihokontaktissa tai imettää? Ei noita asioita luonto ole huvikseen suunnitellut…"

No varmaan ihan samasta syystä, kun ihmiset haluavat synnyttää sairaalassa, käyttää ehkäisyä, seurata raskautta erilaisin tutkinuksin, mennä hedelmöityshoitoihin, saada lapsen itsellisenä äitinä ym... Luonnollisuus on kyllä todella kaukana ihmislapsen syntymästä ja toisaalta hyvä niin. Ihan turha moralisoida luonnottomuudesta ketään, jos ei ole itse valmis ottamaan ns. "koko pakettia" luonnollisesti. Miksiköhän muiden nisäkkäiden jälkeläiset syntyvät pienempinä ja huomattavasti helpommin kuin ihmislapset?

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.7.24 16:32:46

Itse olen huomannut myös että vauvakerhot ovat tämän osalta pahimpia paikkoja. Kun otin vauvan rinnalle stk:n vauvakerhossa, yksi äiti alkoi räksyttää että ällöttävää, voisin viedâ vauvan muualle. Työntekijä onneksi puuttui peliin. Vielä senkin jälkeen nainen puhisi jotain että luuletko olevasi parempi kuin muut. Älytöntä.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   29.7.24 16:37:32

Aika paljon kertoo se että kun topan aiheena on imettävien äitien kohtaamat epäasiallisuudet, ei-imettävät äidit rynnäköivät kertomaan miten heitä syrjitään :D Koomista!

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   29.7.24 16:52:50

”Miksi ihmeessä tehdä lapsia, jos ei halua synnyttää alakautta, olla ihokontaktissa tai imettää? Ei noita asioita luonto ole huvikseen suunnitellut…”

Haluan lapsia, mutta naisena lisääntymisessä on valitettavasti aika paljon omaan kehooni ja terveyteeni vaikuttavia asioita ja riskitekijöitä, joista haluan myös mahdollisuuksien mukaan päättää itse. Olen monet kerrat harmitellut, että tässä asiassa haluaisin olla mies. Naisena joudun kuitenkin kantamaan lasta sen 9 kk ajan, sille ei heterosuhteessa oikein ole vaihtoehtoja. Minusta se saa riittää siltä osin, miten paljon uhraan itsestäni fyysisesti.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: 8k 
Päivämäärä:   29.7.24 16:53:41

Minua kiinnostaa, miksi jotkut eivät vain halua imettää. Kun imuote toimii ja imetys muutenkin onnistuu, se ei edes tunnu miltään. Sen ei pidä sattua eikä se missään nimessä tunnu millään tavalla kiihottavalta (kuten seksissä.) Se tuntuu niin mitättömältä, että yöllä siinä samalla voi nukahtaakin.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 05:19:29

Haluan lapsia, mutta naisena lisääntymisessä on valitettavasti aika paljon omaan kehooni ja terveyteeni vaikuttavia asioita ja riskitekijöitä, joista haluan myös mahdollisuuksien mukaan päättää itse. Olen monet kerrat harmitellut, että tässä asiassa haluaisin olla mies. Naisena joudun kuitenkin kantamaan lasta sen 9 kk ajan, sille ei heterosuhteessa oikein ole vaihtoehtoja. Minusta se saa riittää siltä osin, miten paljon uhraan itsestäni fyysisesti."

Ei. Se ei vaan lähimainkaan riitä. Vanhemmuus vaatii paljon enemmän ja myös siltä isältä. Älä oikeasti hanki lasta tuollaisella asenteella.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 15:21:08

Jos luulee että raskaus on sen 9kk, ei kannata tehdä lasta noilla tiedoilla. Palautuminen (mm. aivotoiminta, hormonit) kestää 1,5-2v. Samoin fyysisesti joutuu kyllä uhraamaan aika paljon vaikka ei imettäisikään, jos vauva on itkuinen niin se on siinä iholla ekat kuukaudet oikeasti 24/7. Ellei sitten jätä itkemään.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.7.24 15:23:28

Kyllä siihen palautumiseen saa monesti vuodenkin kulumaan.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   30.7.24 15:51:23

Raskaudesta voi jäädä myös pysyvä haitta, vaikka kaikki menisikin normaalisti. Oma vauva tuli sektiolla ja aktiivisesta jumpasta huolimatta minulle tuli paha laskeuma jota on nyt 10v hoidettu. Kyllä siinä on fyysistä uhrausta kerrakseen. En suosittelisi tuolla ymmärryksellä lasta hankkimaan.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   30.7.24 17:21:20

"Ja siis minäkin koin ne synnärin hokemiset ihokontaktista ja imettämisestä niin fanaattisena, että toteutin niitä siellä, mutta kotona loppui."

Koetko yleensäkin ohjeet lastesi parhaaksi "fanaattiseksi" ja alat niitä sen vuoksi pelkästä vastustamisen ilosta jättää noudattamatta? Toivottavasti pääset puhumaan ja käsittelemään tarvetta tällaiseen käytökseen jossain, sillä kuulostaa aika häiriintyneeltä..

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.7.24 17:45:12

Sehän riippuu täysin siitä miten asiat esittää. Pakottamalla ei yleensä saa mitään hyvää aikaiseksi.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   30.7.24 19:29:23

Itse imetin esikoista 1v2kk. Alku oli todella tuskainen kun rinnat oli vereslihalle, sain tiehyttukoksen siinä ekan kk aikana :D mutta olin lukenut että pitää vaan imettää. Niin mä sitten tyyliin itkin ja imetin. Nyt tokan kanssa oli niin helppoa ettei mitään, sujui alusta asti.
Joo kaikilla ei suju ja menevät korvikkeellla, ei minulla ole siihen mitään mielipidettä. Toki jos ei ole mitään ihan oikeaa syytä, niin olishan se toivottavaa nyt edes kokeilla. Ei naaraspuolisilla nisäkkäillä maitorauhaset koristeena ole :D
Jos joku tulis ihmettelemään imetystä, kysyisin varmaan jäikö tissi lapsena saamatta kun noin ahdistaa. Itseäni on imetetty jopa 2kk syntymästä... väittäisin että näkyy purukalustossa.. ( on ihan hemmetillisen ahtaat leuat jne) mutta tosiaan, ei minulla ole tarvetta kenenkään valintoja arvostella, eipä tämä helppoa ole muutenkaan,näiden kasvattaminen. Ei varmaan ole tuo imetys mikään kynnyskysymys kuitenkaan :)

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   2.8.24 10:18:29

”Samoin fyysisesti joutuu kyllä uhraamaan aika paljon vaikka ei imettäisikään, jos vauva on itkuinen niin se on siinä iholla ekat kuukaudet oikeasti 24/7. Ellei sitten jätä itkemään.”

No voi hyvänen aika nyt taas :D Totta kai ymmärrän, että vauva on iholla ja vauvan tarpeisiin kuuluu vastata. En siltikään koe raskautta tai imetystä miellyttävänä ajatuksena. Raskaus on välttämätön jos lapsen haluaa, imetys ei, joten jos voin sen välttää, vältän.

”Raskaudesta voi jäädä myös pysyvä haitta, vaikka kaikki menisikin normaalisti. Oma vauva tuli sektiolla ja aktiivisesta jumpasta huolimatta minulle tuli paha laskeuma jota on nyt 10v hoidettu. Kyllä siinä on fyysistä uhrausta kerrakseen. En suosittelisi tuolla ymmärryksellä lasta hankkimaan.”

Niin, tämä totta kai pelottaa myös, siksi harmittaakin etten ole mies. Pääsisi niin paljon helpommalla.

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   2.8.24 16:24:39

Mulla oli ajatus, etten halua imettää. Kun olin raskaana mietin, että mitä halvattua sitä on taas tullut ajateltua, totta kai haluan imettää. Se tunne tuli sen raskauden myötä, että sehän on selvä. Se ajatus siitä äidin ja lapsen välisestä intiimistä hetkestä vaan lumos mut täysin.

Nyt kun vauva 6kk+ ja alkaa itse vierottaa itseään rinnalta, niin kauhistuttaa ja surettaa, että eikö kauempaa :(

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.24 16:33:09

Hirveää, miten moni nainen haluaa riistää vauvan tämän äidiltä. Tarkoitan noita, jotka haluavat syöttää toisten vauvoja pullosta ja hoitaa...

  Re: Imetyksen arvostuksesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 17:31:27

Varmaankin tämäkin sellainen noidankehä. Kun imetyksessä huonommin suoriutunut saa kuulla miten sitä ja miten tätä pitäisi tai olisi pitänyt tehdä nousee halu puolustaa pulloa. Ja sitten taas imettäjät kokevat sen loukkaavana ja puolustavat entistä kiivaammin imetystä jne.

Toivoisin, että ihmiset ymmärtäisivät eri tilanteita, eri persoonia ja antaisivat tilaa. Ja muistaisivat ettei ole vain yhtä tapaa olla äiti eikä vain yhtä mittaria vanhemmuuteen. Täytyy myös muistaa että ihmisillä on paljon traumoja, mielenterveysongelmia ja fyysisiä terveysongelmia, joista eivät puhu kaikille. Joskus on helpompi sanoa "en halua imettää" kuin avata kaikkia kipeitä syitä päätöksen taustalla. Eikä sellaiseen tulisi olla velvollisuuttakaan.

Imetystä tulee arvostaa ja siihen pitää olla mahdollisuus, tila, aika ja neuvonta. Mutta yhtä lailla tulee hyväksyä ja kunnioittaa ihmisten toisenlaisia päätöksiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.