Lähettäjä: mariella
Päivämäärä: 26.7.24 17:19:32
Minä siis haluaisin olla apuna ja tukena erityislasten vanhemmille ja sille erityislapselle, mutta myönnän, etten välttämättä osaa. Kun en ole alan ammattilainen, ja olen itse lapseton, joten en oikeasti tiedä lapsista tai niiden kasvatuksesta yhtään mitään, kun eihän me lapsettomat koskaan... Ja kun itse koin pahan börniksen vuosia sitten, niin sen jälkeen on sietokykyni ollut melko alhainen. En siis itsekään välttämättä jaksa tai halua olla koko ajan selvittämässä välejä ja opastamassa samasta asiasta sekunnin välein, joten ymmärrän, miksi sellaiset lapset eivät helposti seuraa saa.
Lähinnä autan tuota erityislasta olemalla hänen kanssaan kahden, eli muita "häiriötekijöitä" ei ole jotka provosoivat häntä räjähtämään, kun ei enää tunteet pysy kasassa. Annan hänelle aikaa, kun teen ja keskustelen vain hänen kanssaan, ettei hän jää muiden lasten varjoon. Mutta sehän ei auta häntä sosiaalisissa tilanteissa muiden lasten kanssa tai ihmislauman keskellä, jos ongelmia on nimenomaan muiden keskellä. Mutta ajattelen niin, että kun tuo erityislapsi on kanssani, niin silloin sen sisarukset voivat tehdä jotain ilman, että yksi saattaa pimahtaa.
Paljon olen myös "lapsenvahtina" kun mennään porukalla johonkin, eli tuo läheiseni ja kaikki hänen kolme lastaan. On helpompaa vahtia kolmea lasta kun paikalla on kaksi aikuista, ja se lasten vanhempikin saa laskea pulkalla, syödä eväitä, poimia marjoja tai mitä tahansa ilman, että tarvitsee koko ajan itse vahtia niitä lapsia. Mutta tiedostan sen, että se on rasittavaa ja raskasta, enkä varmasti itse jaksaisi sellaista elämää. Eikä siihen välttämättä jaksa osallistua ne, joiden ei ole pakko.
Mutta tiedostan myös sen, miten tärkeää kenelle tahansa lapselle on hyvät kokemukset muista ihmisistä ja erilaisista tilanteista. Muistan itsekin, miten ihanaa oli, että jotkut suhtautuivat minuun ymmärtäväisesti ja opettavasti, vaikken aina ollutkaan se helpoin ja kivoin lapsi tai jotain tiennyt tai osannut ja sitten töpeksin. Tai kun minua syrjittiin, niin joku sanoi, että kyllä tuokin pitää ottaa leikkiin mukaan. Ja muistan ne ihmiset, jotka "eivät vain pitäneet minusta", vaikken tietääkseni ollutkaan tehnyt mitään, tai suhtautuivat minuun suhteettoman negatiivisesti, koska joku muu lapsi, kuten serkkuni, kaverini tai sisarukseni, oli heidän lellikkinsä ja minä vain se "pakollinen paha" siinä sivussa.
Olen ikuisesti kiitollinen kaikesta positiivisuudesta ja ymmärtäväisyydestä, ja vihainen ja hämmentynyt siitä, miksi minua inhottiin/vihattiin, varsinkin, kun sille ei syytä sanottu. Tai jos syy oli joku, jolle en mitään voinut, kuten "olet niin paljon pienempi kuin me muut etkä osaa tätä". No, itse olen pyrkinyt sanomaan isommille, että leikkikää edes hetki niin, että pienempikin pysyy mukana ja opettakaa sitä pienempääkin, kyllä se kohta kyllästyy ja tekee jotain muuta niin saatte taas olla keskenänne. Tuolloin pienelle tulee hyvä kokemus eikä se vain kiukuttele kun ei oteta mukaan. Kun eihän se pieni voi sille mitään, että on 3-4 vuotta nuorempi kuin naapurin lapset.
Meitä reilusti vanhempi serkkumme on aina, ihan aina, vauvasta asti rakastanut isosiskoani ja inhonnut minua. En todellakaan tiedä miksi. Ei hän ole koskaan kertonut syytä, mutta saan kyllä joka kerta tuntea nahoissani sen, ettei hän pidä minusta. Hän käyttää jokaisen tilanteen hyödyksi, jolloin pääsee haukkumaan ja halveksimaan minua, ja näkyvästi pettyy, jos ei saakaan haukkua minua. Kuitenkaan ei hauku siskoani. Esim. kun hän luuli siskoni tehneen jotain onnistuneesti, hän hihkui, miten hienoa on, että siskoni on tehnyt sen ja sitten nälvi minua, että minä en sitä osaa tehdä. Ja kun hänelle sanoi, että minä/mariella sen tein eikä siskoni sitä osaa tehdä, hänen ilmeensä hapantui. Esim. hän sanoi siskolleni, että "laita saunaan tulet (koska ei tuo mariella varmasti osaa)", niin ilmeensä oli aika mielenkiintoinen, kun siskoni sanoi "Minä en osaa mutta mariella kyllä osaa". Tai kun joku oli laittanut saunaan tulet niin serkku hihkui, että onpa hienoa että *siskoni nimi* on laittanut saunaan tulet, ja kun hänelle sanotaan, että se oli mariella, hänen ilmeensä oli kuin olisi saanut sähköiskun naamaan. Tai kun olimme menneet käymään tätini luona kylässä autolla, niin serkkuni sanoi minulle, että "Sinä se vain kuljet toisten peesissä" jolloin minä ehdin vain kohottaa kulmiani, kun siskoni sanoi "Se on mulle kuskina kun ei mulla ole ajokorttia tai autoa". Serkkuni luuli, että minä olen tyhmä ja avuton, jolla ei ole edes korttia ja autoa, mutta siskollani sentään on! Väärässä oli. Noita esimerkkejä on vaikka kuinka ja vaikka mihin liittyen.
On aina tuntunut pahalta, kun minua ei kukaan ole puolustanut ilkeilijöitä vastaan ja on tuntunut todella hyvältä, kun minua on puolustettu tai minua kohtaan oltu kivoja. Varmasti muillakin lapsilla tämä sama, ja erityislapsilla vielä vahvemmin.
Eli ymmärrän eri osapuolia, ja haluaisin, että ihmiset jaksaisivat myös niitä "vaikeampia" lapsia, koska ne voivat olla heille äärimmäisen tärkeitä kokemuksia ja ihmissuhteita myöhemässä elämässä. Sitä myöten erityislapsetkin voivat muuttua "helpommiksi" eli alkavat saada elämää kasaan, kun heitä jaksaa opettaa ja kestää, vaikka vaativatkin enemmän. Ja samoten pitäisi ymmärtää niitä lapsia, jotka eivät halua olla "vaikean" lapsen kanssa, koska koko ajan pitää pelätä, että hän käy päälle, heittää hiekkaa silmiin, tai suuttuu jostain ja kukaan ei tiedä, että mitä tapahtui.
Olen itse kuopus, ja isosiskoni hylki minua oikeastaan aikuisuuteen asti. Monet hänen kavereistaan puuttuivat tilanteisiin sanomalla, että saa tuo olla meidän kanssa ja älä oo noin ilkee sille. Olen yrittänyt toimia samoin kavereideni kanssa, eli kun esikoinen kärtyää pikkusiskolle että älä tuu tänne, niin olen sanonut, että saa se täällä olla ja saa sekin tulla meille leikkimään. Mutta sitten jos se pikkusisarus on tosiaan suuttunut jostain eikä kukaan tiedä mikä tuli, ja ainoastaan istunut mytyssä itkemässä nurkassa eikä edes lähde pois kun kaveri ja isosiskonsa lähtevät koteihinsa, ja isäni on joutunut kantamaan tämän itkevän mytyn eteiseen ja miettinyt, että pitääkö tämä kantaa kotiinsa 400 m pähän vai soittaa kaverin vanhemmat hakemaan hänet pois, niin ymmärrän hyvin, miksi tuollaista lasta ei kylään haluta, jos toiminta voi joka kerralla olla tuota, että ihmetellään sen yhden toimintaa ja varotaan suututtamasta häntä.
Muutenkin sosiaaliset suhteet tuntuvat olevan vaikeita, niin erityistarpeisen kanssa voi olla todella vaikeaa. Ymmärrettävää ihan jokaisen suunnasta. Siinä joutuu sitten miettimään, mitä itse jaksaa, tai sietää, ja mitä voi vaatia muita jaksamaan ja sietämään. Varsinkin, kun se erityislapsi ei tahallaan ole "vaikea".
|