Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häät veivät ystävyyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 12:45:32

Pakko avautua nyt jonnekin :( Minulla on lapsuudesta asti tuttu kaveri, joka menee naimisiin elokuussa. Viime vuonna hän pyysi minua kaasoksi, mutta kieltäydyin, koska olin silloin raskaana eivätkä voimat riittäneet. Sanoin, että olisin kuitenkin ehdottomasti juhlissa.

Viime kuussa tuli kutsut ja häät ovatkin lapsettomat. Ilmoitin heti ystävälleni että en valitettavasti pääse paikalle, koska en voi jättää imeväisikäistä vauvaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin, että ehkä hän haluaisi poiketa kohdallani, sillä hänelle läsnäoloni tuntui olevan tärkeää. En siis odottanut sitä. Hän kuitenkin suuttui ja sanoi, että olin luvannut. Selitin, miksen voi tai halua jättää vauvaa niin pitkäksi aikaa isänsä kanssa (imetys ollut haasteellista muutenkin). Sitten tulikin vastaan kiukuttelua, kuulemma petän lupaukseni, enkö voisi antaa vauvalle korviketta, kyllä se nyt hetken pärjää jne. Lopulta puhelu sitten päättyi huonoissa tunnelmissa. Kuulemma en ole enää hänen luottamuksensa arvoinen.

Nyt emme ole jutelleet hetkeen ja kaveri haukkuu minua yhteisille kavereille ja tutuille, että olen epäluotettava ja pikkumainen jne.

Harmittaa että näinkin pitkä ystävyys menee pilalle. Aiemmin olemme olleet tosi läheisiä. Tavallaan ymmärrän häntäkin mutta silti :(

Re: Häät veivät ystävyyden

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   26.7.24 12:47:39

Kyllä imeväisikäiaen voi jättää isälle. Juomat vaan pulloon ja isä sitten ruokkii. Et kuitenkaan ole päivätolkulla reissussa.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   26.7.24 12:48:35

"Tavallaan ymmärrän häntäkin mutta silti :("

No minä en ymmärrä ystävääsi. Kyllä pitäisi olla selvä juttu, ettei vauvaa voi yhtäkkiä jättää moneksi tunniksi ilman äitiä. Sinä olet aloittaja tässä asiassa oikeassa, et ole vaikea ihminen. Ikävää tietenkin, jos tuon takia menee välit ja pitkä ystävyys loppuu.

Lähettäjä: Turhaan 
Päivämäärä:   26.7.24 12:50:15

No ei sinun tarvitse kaveria ymmärtää. Kaveri on itsekäs eikä osaa yhtään asettua muiden asemaan. Itse en ottaisi kaveriin yhteyttä ennen kuin ottaa itse minuun yhteyttä ja pyytää anteeksi. Sinun ihan turhaa potea mitään huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä.

Jos kaveri joskus tulee raskaaksi ja saa vauvan niin voi se näkökanta asian suhteen vähän muuttua ja viimeistään silloin ymmärtää mitenkä lapsellinen on ollut sinua kohtaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.7.24 12:50:58

No kyllähän sä voit ottaa yhteyttä ja pahoitella myöhemmin, kun lapsi on vähän isompi ja pahimmat vauvahuurut kaikonneet.

Kaverikin on toki vähän pöljä, jos vauva on tosi pieni vielä. Mutta jos 4kk+ ymmärrän hyvin entistä ystävää, ei siellä juhlissa tarvitse pitkän kaavan mukaan olla ja nyt vedät itkupotkuraivaria vain koska sinun Purjo-Petteri ei ole Erikoinen Poikkeus joka saisi tulla k-18 häihin.

Kyllä minun ystävät on kyenneet viettämään häissä aikaa pikkutunneille pienemmänkin vauvan kanssa, isä tai isovanhemmat hoitaa. Ei ole ihan normaalia alkaa vänisemään siitä miksei lapsi ole tervetullut LAPSETTOMIIN häihin.

Päivämäärä:   26.7.24 12:51:34

Luulis, että voisit nyt edes pariksi tunniksi mennä paikan päälle ilman vauvaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 12:53:15

No ei todellakaan ole niin helppoa että juomat pulloon ja isälle. Jos kyseessä on vaikka päivän reissu, juomaa tarvitaan jo noin litra jota ei noin vaan yhtäkkiä pumppaakkaan muun imetyksen ohella. Samoin rintoja on reissussa pumpattava 2-3h välein. Jos siis edes heruu pumpulle,ja jos vauva osaa pullosta juoda.

Päivämäärä:   26.7.24 12:53:20

Ylhäällä kommenteissa haukutaan kaveria itsekkääksi. Minusta aloittaja on itsekäs. Lapsen saaneet ihmiset usein ovat.

Päivämäärä:   26.7.24 12:53:44

Mari//No ei todellakaan voi. Jos imetyksen kanssa ollut ongelmia niin sitä ei todellakaan mennä häiritsemään millään pulloon opettelulla. Sen lisäksi kaikki vauvat eivät edes hyväksy pulloa eikä kaikki äidit heru pumpulle joten millä ihmeellä sitä vauvaa pitäisi sitten ruokkia. Korvikkeella joka ei välttämättä edes sovi vauvalle.

Oma esikoinen ei ikinä hyväksynyt pulloa eikä tuttia. Sen lisäksi oli maidolle allerginen enkä itse edes kunnolla herunut pumpulle joten tuollaiset pumppaa sitä maitoa, anna korviketta pullosta neuvot saa ärsyyntymään, koska ihmiset ovat niin ajattelemattomia.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   26.7.24 12:54:26

Onko häät kaukana? Itsellä ei ole lapsia, joten kysyn ihan ilman sarvia ja hampaita asioita.

Mietin siis että jos häät on samoilla kylillä, niin olisiko onnistunut edes tunti tai kaksi käydä häissä? Vai olisiko sekin ollut täys mahdottomuus? Ymmärrän kyllä, ettei kaikki voi lapsia jättää lainkaan erinäisistä syistä ja varsinkin jos häät on kauempana.

Muistan vain omista kavereista, että osa saattoi puolison kanssa ajaa juhlapaikkakunnalle ja mies jäi vauvan kanssa hotellin päivähuoneeseen tai sukulaisille ja äiti kävi hetken juhlissa. Näin osa teki, vaikka lapset ois olleet myös ok juhlissa.

Ystäväsi (tai noh.. onko tuo ystävä?) käytös on typerää joka tapauksessa. Pettynyt saa olla, mutta elämässä sattuu ja tapahtuu ja etukäteen ei voi tietää kaikkea. Itseäkin ärsyttää petetyt lupaukset, mutta on hiukan eri asia kuin sun tilanne. Et voinut tietää häiden lapsettomuudesta ja sen ehdottomuudesta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.7.24 12:55:13

Siis sää et voinut olla kaaso, koska olit raskaana? Aika laiskaa kyllä kieltämättä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 12:56:29

Eiköhän aloittaja tiedä, mikä on heidän vauvalleen mahdollista ja mikä ei. Ihan hyvin voi olla kausi, että vauvasta ei vaan voi olla erossa. Eikä ole mitenkään sanottua, että kaverin häät on ihan naapurissa, mihin noin vaan hilpaistaan käväisemään vauvan päikkäreiden aikana.

Päivämäärä:   26.7.24 12:57:37

En siis olettanut että lapseni olisi poikkeus, ajattelin että sitten en vaan mene.

Vauva on kohta 5kk mutta imetys on ollut hyvin vaikeaa ja vasta ollaan saatu kaikki taas raiteilleen kriiseilyn jälkeen. En tiedä osaako juoda enää pullosta, eikä minulla ole yhtään maitoa säilössä. Reissu olisi vähintään 16-20h, on toisella paikkakunnalla. En aio riskeerata imetystä tämän takia.

Päivämäärä:   26.7.24 12:57:37

. //Ai aloittaja on itsekäs, kun laittaa vauvan tarpeet kaverin hääjuhlien edelle. Se ei ole itsekästä vaan erittäin järkevää. Aloittaja ei voi ottaa vauvaa juhliin mukaan (omassa lähipiirissä vauvat ovat kyllä saaneet tulla lapsettomiin juhliin pistäytymään) joten hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sitten pahoitella ettei pääse osallistumaan. Kaveri voi tehdä poikkeuksen tai sitten ei tee, mutta on ihan turhaa alkaa syyttämään aloittajaa itsekkääksi ja epäluotettavaksi, kun vaatii laittamaan omat tarpeensa pienen vauvan edelle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.7.24 12:58:29

S, samaa mieltä. Otsikoksi sopisi paremmin "lapsi vei ystävyyden" jos ystävän tärkeisiin elämäntapahtumiin ei voi millään tapaa osallistua raskauden ja lapsen takia.

Toki voi olla että raskaus on ollut vaikea ja lapsi tosi pieni nyt, mutta epäilen että ystävä semmoisessa tilanteessa vetäisi kilareita :D Eiköhän raskaushormonit ole tehneet äidin tosi itsekkääksi eikä sitä itse tajua.

Lähettäjä: illo 
Päivämäärä:   26.7.24 12:58:55

Ja minkä ikäisestä vauvasta tässä on kyse? Voisitko ehkä käydä häissä ja olla siellä jonkun aikaa, ettei tarvitsisi kokonaan jättää väliin. Vähän niin kuin kompromissi.

Päivämäärä:   26.7.24 13:00:18

S//Siinä vaiheessa jos ei pysty edes käymään töissä kipujen, suoistuksiem ja pahoinvoinnin vuoksi niin mitenkä kuvittelet ihmisen voivan järjestää jotain polttareita tai häitä. Itse oksentelin puoleen väliin raskautta jonka jälkeen sitten tulikin niin pahat si nivel vaivat, että jouduin jäämään sairauslomalle ja siitä varhennetulle lomien jälkeen. Vauva myös syntyi kuukauden etuajassa että ei todellakaan olisi käynyt pienessä mielessä ryhtyä kenenkään kaasoksi.

Päivämäärä:   26.7.24 13:00:52

En voinut olla kaaso koska minulla oli hyperemeesi ja myöhemmin myös hepatoosi. Sekä en olisi voinut sitoutua hääpäivän ”työntekoon” vauvan takia kuitenkaan.

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   26.7.24 13:02:51

Mitäs jos mies lähtee myös samalle paikkkakunnalle.
Hoitaa vauvaa yöpaikassa ja tuo syömään autolla juhlapaikalle. Syötät vauvan ja pystyt olemaan juhlissa.
Eli sinä olet häissä ja mies vauvan kanssa esim hotellissa.
Pystyt muutaman tunnin olemaan juhlissa jos vauva käy välillä syömässä esim parkkipaikalla autossa ja menet yöksi miehen ja lapsen luokse.
Olisiko tällainen mahdollista.
Muistan aiemman topikik polttareista ja siellä useampi oli
osallistunut juhlintaan tällä kaavalla.

Lähettäjä: Äh 
Päivämäärä:   26.7.24 13:03:58

En tekisi asiasta ongelmaa, käväisisin ainakin kirkon ja isä voi kyllä sen ajan olla vaikka autossa vauvan kanssa. Ja myöhemmin juhlapaikallakin onnittelemassa kävisin.
Älä tee itsestäsi marttyyria, vaikka ystäväsi vähän ajattelematon tässä asiassa onkin.
Onneksi sitä on sen verran jo vanha ettei tämmöiset "maailmanloput" enää hetkauttaisi :)

Päivämäärä:   26.7.24 13:04:05

--//Voi kuule kun ihmiset osaa kyllä ihan oikesti vähätellä toisen kipuja yms. Minulla oli haastava raskaus, vauva syntyi etuajassa sektiolla ja vauva aika oli ihan karseaa vauvan oksentelun, ripuloinin, ihottuman, jatkuvan valvomisen vuoksi ja sain kyllä kuulla sellaista vähättälyä ties keneltä. Edes oma äitini ei uskonut vauvan oksenteluihin ennen kuin näki itse kuinka esikoinen oksensi kaaressa metrin päähän. Tätä ennen vaan rauhoitteli että kyse normaalista pulauttelusta yms. Joten kyllä. Aloittajan kaveri voi ihan hyvin olla itsekäs ymmärrätämätön omaa napaa tuijottavat ihminen jolla häät nousseet päähän.

Päivämäärä:   26.7.24 13:08:18

Anna olla. Itsellä oli samanlainen tilanne, paitsi että syynä oli vaan itkuinen ja kaikkeen tyytymätön vauva. Olin niin uupunut, että en vaan jaksanut, kuukausia mennyt vähillä unilla. En edes juuri jaksanut ulkona käydä. Kaveri ei ymmärtänyt, kunnes hän sitten itse sai vaikean vauvan :) En enää uudestaan alkanut kaveeraamaan, kyllä toisen elämäntilannetta pitäisi ymmärtää vähän paremmin. Tai ainakin olla raivostumatta.

Päivämäärä:   26.7.24 13:09:22

Kuten aloittaja huomaat niin suurin osa ihmisistä vähättelee raskaus ja vauva-aikaa eivätkä osaa yhtään asettua sellaisen asemaan, jolla ei ole normaalia helppoa raskautta tai normaalia helppoa vauvaa. Raskaana oleva nainen ja pienen vauvan äiti on itsekäs, kun ei kykene kaasoksi ja asettaa vauvan tarpeet hääjuhlien edelle.

Päivämäärä:   26.7.24 13:09:31

Ymmärrän, jos ap ei jaksanut lähteä kaasoksi.

Sitä en ymmärrä, jos puolivuotiaan lapsen äiti ei pysty piipahtamaan ystävänsä häissä. Niin läheisen ystävän, jonka häihin oli pyydetty jopa kaasoksi. Ei pitäisi olla ylitsepääsemätöntä varata paikkakunnalta hotellihuone ja käydä muutama tunti juhlistamassa ystävää. Mies ja vauva voivat levätä hotellissa, tai käydä vaikka vaunulenkillä juhlapaikan läheisyydessä ja ap voi imettää vauvan samalla.

Päivämäärä:   26.7.24 13:10:22

"
Vauva on kohta 5kk mutta imetys on ollut hyvin vaikeaa ja vasta ollaan saatu kaikki taas raiteilleen kriiseilyn jälkeen. En tiedä osaako juoda enää pullosta, eikä minulla ole yhtään maitoa säilössä. Reissu olisi vähintään 16-20h, on toisella paikkakunnalla. En aio riskeerata imetystä tämän takia."

Mies ja vauva reissuun mukaan ja aloittaja käy vihkimisessä ja tunnin pari juhlassa. Tarvittaessa välissä voi käydä vaikka imettämässä. Jos siis haluaa ystävän tärkeään päivään osallistua, on tämä helposti järjestettävissä.

Mun mielestä sekä aloittaja että kaveri on itsekkäitä. Kaverin käytös on lapsellista, vaikka ymmärrän pettymyksen. Toisaalta aloittaja on tehnyt selväksi, ettei häntä kiinnosta kaverin suuri päivä, kun sitä ei toteuteta hänen ehdoillaan (vauva mukaan lapsettomiin häihin).

Päivämäärä:   26.7.24 13:10:47

Auto olisi tietysti mahdollinen, mutta meillä ei ole autoa eikä korttia kummallakaan. Junalla oltaisiin menty. Juhlapaikka on kaverin vanhempien kotitalo, eli hotelliakaan ei ole ihan kävelyetäisyydellä.

Suoraan sanottuna myös kaverin käytös ja minun haukkuminen koko kylälle tekee sen, etten halua enää mennä.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   26.7.24 13:11:19

Niin meilläkin on tehty, että lähdetty koko perheen voimin ja otettu vielä lapselle hoitaja mukaan. Itse on käynyt välissä syöttämässä vauvan ja mennyt takaisin juhliin.
Näin toimisin jos pidän ystävyyttää tärkeänä.

Päivämäärä:   26.7.24 13:13:03

Juuri tämän vuoksi lapsettoman ja lapsellisen ystävyyssuhteet usein kariutuvat. Äidit ovat vaan vauva sitä vauva tätä vauva päättää tämänkin-asenteella, eikä edes mietitä kompromissia. Tässäkin ketjussa ehdotettu montaa eri vaihtoehtoa: käy lyhyesti juhlissa, ota isä mukaan hoitamaan vauvaa jne. Aloittaja sen sijaan jo ensimmäisessä viestissään heitti hanskat tiskiin ja voivotteli että ystävyys meni pilalle, vaikka vaihtoehtoja olisi monia, jos vaan kiinnostaisi hieman miettiä asiaa myös kaverin näkökulmasta. Eikä pelkästään vauvan näkökulmasta.

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   26.7.24 13:13:08

Täällä taas helppojen vauvojen äidit kertoo miten helppoa ja kivaa on lähteä puolivuotiaan kanssa reissuun. Meillä taas vauva ei nukkunut yön läpi yksivuotiaanakaan ja kärsi lähes koko vauvavuoden koliikista, vatsavaivoista, ja imetys oli haastavaa (imetin 2h välein vielä puolivuotiaanakin). En olisi todellakaan lähtenyt edes vuotiaan kanssa tuollaiselle reissulle! :D

Päivämäärä:   26.7.24 13:14:33

"käy lyhyesti juhlissa, ota isä mukaan hoitamaan vauvaa jne. "

Juhlat ovat junamatkan päässä kaverin kotitalossa, pihallako miehen pitäisi vauvan kanssa seistä, kun kerran vauvaa ei saa juhliin ottaa?

Päivämäärä:   26.7.24 13:15:36

Juhlat ovat junamatkan päässä kaverin kotitalossa, pihallako miehen pitäisi vauvan kanssa seistä, kun kerran vauvaa ei saa juhliin ottaa?

Hohhoijjaa. Järjestelykysymyksiä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.7.24 13:15:36

Kertokaahan supermammat, miten aloittaja pumppaa sen ~800-1000ml maitoa tässä kuukauden sisään? Ja vauva vaan oppii pullolle tietysti!

Monella on vauva-arjen realiteetit ihan hakusessa :D

Päivämäärä:   26.7.24 13:17:55

"
Täällä taas helppojen vauvojen äidit kertoo miten helppoa ja kivaa on lähteä puolivuotiaan kanssa reissuun. Meillä taas vauva ei nukkunut yön läpi yksivuotiaanakaan ja kärsi lähes koko vauvavuoden koliikista, vatsavaivoista, ja imetys oli haastavaa (imetin 2h välein vielä puolivuotiaanakin). En olisi todellakaan lähtenyt edes vuotiaan kanssa tuollaiselle reissulle! :D"

Mutta aloittaja olisi lähtenyt, jos olisi saanut ottaa vauvan mukaan sinne häihin. Ei siis ole kyse siitä, että itse reissu olisi liian hankala vaan siitä, ettei aloittajalle riitä, että lapsi on juhlien paikkakunnalla mukana vaan se pitää ehdottomasti saada sinne häihin mukaan, muuten ei käy.

"
Suoraan sanottuna myös kaverin käytös ja minun haukkuminen koko kylälle tekee sen, etten halua enää mennä."

Tämän kyllä ymmärrän täysin. Ei itseäkään tuon käytöksen jälkeen kiinnostaisi keksiä ratkaisua asiaan.

Päivämäärä:   26.7.24 13:18:39

Ei sinun tarvitse aloittaja mennä eikä tuntea siitä syyllisyyttä. Todellinen ystävä ymmärtäisi. Tuo ei sitä ole. Ei todellakaan ole pienen vauvan vanhempien tehtävä vetää jotain sirkusta sen vuoksi, että pääsee osallistumaan ystävän häihin. Joo häät ovat ystävälle tärkeät, mutta kyse on kuitenkin vain naimisiin menosta ja siellä on paljon muita läheisiä osallistumassa juhlaan joten pikkumaista vetää kilarit siitä ja hakkua pitkin kyliä kun asettaa omat ja vauvan tarpeet edelle.

Itse jätin sukulaisen häät väliin ihan siksi etten halunnut kuoleman väsyneenä oksentelevan ja ripuloivan vauvan kanssa osallistua häihin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.24 13:19:27

"Suoraan sanottuna myös kaverin käytös ja minun haukkuminen koko kylälle tekee sen, etten halua enää mennä."

En mäkään viitsisi. Vaikka juhlat olisi seinänaapurissa tai vaikka vauvan saisi mukaan

Päivämäärä:   26.7.24 13:20:18

"ettei aloittajalle riitä, että lapsi on juhlien paikkakunnalla mukana vaan se pitää ehdottomasti saada sinne häihin mukaan, muuten ei käy."

Aloittajalla ei ole autoa, ja juhlat ovat syrjässä. Missä mies ja vauva odottavat juhlien ajan, jotta aloittaja voi käydä imettämässä?

Päivämäärä:   26.7.24 13:24:07

Ei meilläkään nukuttu ennen kuin 3-vuotiaana ensimmäistä kertaa kokonainen yö, normaalioloissa saatoin käydä kahdessa paikassa päivän aikana tai unet häiriintyivät vielä enemmän. Silti kävimme kaverin häissä yllämainitulla järjestelyllä koska pidin ystävyyttämme tärkeänä.
Vauvan kanssa rytmit muuttuvat joka tapauksessa vähän väliä, kyllä ne siitä taas tasaantuvat.
Muutenkin olen sitä mieltä, että vauva tulee mukaan perheen elämään, koko elämää ei tarvitse kääntää ympäri vaikka vauva onkin saatu.

Päivämäärä:   26.7.24 13:24:26

Siis olisihan tuo autollisenakin ihan järjetön reissu jos hotellia ei ole ihan vieressä. Autolla ravaa 2-3h välein, yksi reissu hotellin sijainnista ja vauvasta riippuen 1-2h. Eihän siinä ehdi mitään.

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   26.7.24 13:26:39

"Aloittajalla ei ole autoa, ja juhlat ovat syrjässä. Missä mies ja vauva odottavat juhlien ajan, jotta aloittaja voi käydä imettämässä?"

Hotellissa esimerkiksi. Aloittaja syöttää vauvan, menee pariksi tunniksi häihin ja palaa sinne hotelliin vaikka taksilla. Vai oliko tää niin syrjässä, ettei taksitkaan kulje? Kuten sanottu, asia olisi ollut järjestettävissä, jos aloittaja olisi halunnut, mutta ei halunnut. Sekin on ihan ok tietenkin, mutta silloin ei kannata ihmetellä miksi kaveri loukkaantuu. Tosin kaverin käytös oli typerää myös ja on täysin ymmärrettävää, ettei aloittaja enää edes halua sinne häihin.

Päivämäärä:   26.7.24 13:26:56

Joo ap ei saa antaa vauvan määrätä, pitää näyttää kuka on pomo! Jos ei osaa pullosta juoda korviketta niin nälkiintyköön!1

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.7.24 13:27:01

Sivukommenttina: mä en ymmärrä sellaisia juhlia, joissa vauvat on kielletty. Lapsettomat juhlat ymmärrän kyllä. Pieni vauva ei häiritse muiden kuin äitinsä/isänsä juhlien viettoa. Syö ja nukkuu oman vanhempansa sylissä tai lähellä. Kaikki muut, joka ikinen muista vieraista ja juhlaväki itse, voivat viettää juhlia ihan vapaasti. Vauvan äidille(/isälle) juhlat ei ehkä ole niin riemukkaat ja railakkaat kuin muille, esim. jos vauva itkee niin sen kanssa pitää ehkä lähteä hetkeksi pois juhlatilasta, välillä pitää vaihtaa vaippa jne. mutta mitä ihmeen väliä sille muille on, pieni vauva vie tilaa juhlissa suurin piirtein kissan kokoisen tilan, eikä syö juhlaruokia ollenkaan. Juoksevat taaperot, leikki-ikäiset ja pienet koululaiset on ihan eri asia ja huonosti käyttäytyvinä voivat häiritä muiden juhlintaa. Vanhemmillekin toki on kivempaa lähteä juhliin ihan aikuisporukalla, jos lapset on jo sen ikäisiä että niitä ei ole pakko kuljettaa mukana koko ajan.

Päivämäärä:   26.7.24 13:27:03

Eli jos haluaa olla häissä vaikka 4 tuntia imettää lähtiessään, yksi syöttö välissä ja taas normaali rytmiin kun palaa vauvan luo. Ei nyt luulisi olevan ihan mahdotonta.

Päivämäärä:   26.7.24 13:28:49

Hohhoijaa: vauvaa syötetään n. 3h välein, aika kalliiksi tulee vaikka kaksikin syöttöä jos hotelli on vaikka 20km päässä :D Hyvin toimeentulevana ei kyllä olisi tuollaisia summia laittaa kaverin häihin, etenkin kun kaveri haukkuu minua muille.

Päivämäärä:   26.7.24 13:30:02

""Aloittajalla ei ole autoa, ja juhlat ovat syrjässä. Missä mies ja vauva odottavat juhlien ajan, jotta aloittaja voi käydä imettämässä?"

Hotellissa esimerkiksi. Aloittaja syöttää vauvan, menee pariksi tunniksi häihin ja palaa sinne hotelliin vaikka taksilla. Vai oliko tää niin syrjässä, ettei taksitkaan kulje? Kuten sanottu, asia olisi ollut järjestettävissä, jos aloittaja olisi halunnut, mutta ei halunnut. Sekin on ihan ok tietenkin, mutta silloin ei kannata ihmetellä miksi kaveri loukkaantuu. Tosin kaverin käytös oli typerää myös ja on täysin ymmärrettävää, ettei aloittaja enää edes halua sinne häihin."

Eli aloittajan pitäisi maksaa junaliput itselleen ja miehelle, hotelli, taksit joka suuntaan vain siksi, että vauva (ja mies) eivät voi tulla juhlataloon oleskelemaan jonnekin nurkkaan? Pikkulapsiperheelle aikamoinen paukku. Mutta joo, kaverin käytös on aika kauheaa, että turha ruveta vääntäytymään tuhannelle mutkalle ja maksaa itseään kipeäksi.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.7.24 13:30:10

Häissä on mahdotonta _käydä_, kun jo ruokailuun menee pari tuntia; ja pientä, imetyksellä olevaa vauvaa ei välttämättä todellakaan jätetä kuin max pariksi tunniksi ja siinä ajassa ei häissä käydä.

Kyllä se kaveri ymmärtää, kun itse saa lapsia. Toivottavasti.

Päivämäärä:   26.7.24 13:30:25

#, jos on imetysongelmia, niin sitä vauvaa imetetään tasan niin usein kun vauva haluaa. Ei vauvalla ole mitään rytmiä tuon ikäisenä. Tiheän imun kautena vauva voi syödä vaikka 30min välein nostattaessaan maitoa.

Päivämäärä:   26.7.24 13:34:15

Lapsettomissa juhlissa vähimmäisvaatimus pitäisi kyllä olla että ymmärtää, jos joku lapsellinen ei sitten sinne tule.

Tosin onhan niissä juhlissa yksi lapsi, morsian itse käytöksensä perusteella. Oli tilanne kuinka pettymys tahansa, suoranainen kiukuttelu on tosi noloa. Aikuinen hyvä ystävä tajuaisi tilanteen kyllä, ja sanoisi että nähdään sitten myöhemmin pidemmän kaavan mukaan.

Päivämäärä:   26.7.24 13:34:43

"
Hohhoijaa: vauvaa syötetään n. 3h välein, aika kalliiksi tulee vaikka kaksikin syöttöä jos hotelli on vaikka 20km päässä :D Hyvin toimeentulevana ei kyllä olisi tuollaisia summia laittaa kaverin häihin, etenkin kun kaveri haukkuu minua muille."

Niin, eli ei onnistu käydä 2h häissä ja palata vauvan luo sen 3h syöttövälin aikana? Ei siinä tarvitse edes takaisin sen enempää taksilla ajella, kun menee vihkimiseen ja onnittelemaan. Jollain sinne häihin olisi sen vauvankin kanssa kuljettu, niin miten se ei ole ilman vauvaa mahdollista?

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   26.7.24 13:36:02

Millä sinne häihin olisitte menneet vauvan kanssa, jos teillä ei ole autoa eikä korttia ja kovin on paikka syrjässä (tietysti, niinhän se näissä tarinoissa aina on)?

Päivämäärä:   26.7.24 13:36:25

Hohhoijaa//Tänä päivänä taksi on todella epäluotettava kulkuväline plus ettei kaikkialla ole edes mitään hotelleja ja jos on niin ei minkään järkevän matkan päässä. Enkä itse edes majoittuisi mihinkä tahansa hotelliin.

#//No meillä vauva ei nukkunut päivällä kuin 10 min pätkiä ja yöllä 1 h pätkiä ja sitten itki klo 2 aamu 4 jolloin piti heijata keinutuolissa sylissä.

Eikä meillä 4 h imetysvälit olisi onnistuneet. Esikoinen söi 2 h välein. Jos ruoka venyi pidemmäksi niin oksenteli hapanta puuroutunutta maitoa joka tukki sieraimet. Parempi oli oksennella juoksevaa maitoa kuin hapanta klöntti maitoa.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   26.7.24 13:37:53

Kaverisi on lapsellinen, typerä , itsekäs ja ilmeisen lapseton. Sano että tulet sitten seuraaviin häihin, tuskin tuolla luonteella menee kauaa. Vauva todellakin menee kaiken ohi.

Lähettäjä: tepa 
Päivämäärä:   26.7.24 13:40:12

Tuon ikäinen syö jo kiinteitä, eli ei imettää tarvitse 2 tunnin välein, Jos ei osaa juoda pullosta, voi hörppyyttää ja se ei vaaranna imetystä. Sitäkin olisi ollut alkaa harjoitella jo etukäteen, sen oppii jokainen vauva nopeasti. <Yksi iltapäivä/ilta korvikkeella ja hörppyyttämällä olisi imetystä vaarantanut todellakaan, joten vähän selittelyltä nyt vaikuttaa aloittajan jutut.

Päivämäärä:   26.7.24 13:40:24

Tintti: on vähän eri asia mennä sinne häihin kerran taksilla tai kimppakyydillä kuin ravata taksilla jonkun hypoteettisen hotellin ja hääpaikan väliä koko päivä.

Päivämäärä:   26.7.24 13:40:42

"
Eli aloittajan pitäisi maksaa junaliput itselleen ja miehelle, hotelli, taksit joka suuntaan vain siksi, että vauva (ja mies) eivät voi tulla juhlataloon oleskelemaan jonnekin nurkkaan? Pikkulapsiperheelle aikamoinen paukku. Mutta joo, kaverin käytös on aika kauheaa, että turha ruveta vääntäytymään tuhannelle mutkalle ja maksaa itseään kipeäksi."

Niin, sen vauvan kanssa olisi sinne juhlapaikalle päästy kulkemaan ilmaiseksi mutta kun sinne pitäisi kulkea yksin, siitä tulee kohtuuttomat kustannukset. Miten tästä reissusta syrjässä oleviin häihin olisi sen vauvan kanssa selvitty ilman mitään kustannuksia matkoista ja yöpymisestä?

Päivämäärä:   26.7.24 13:42:44

Tepa: miten ap taikoo sen päivän maitomäärän? Parhaimmillaan 1,5 litraa vuorokaudeksi. Nykyään ei myöskään imetetyille suositella kiinteitä ennen 6kk ikää. Yksivuotiaaksi asti pääasiallinen ravinto on maito, kiinteät ovat vain totuttelua. Jos ap:n lapsi ei ole jo kiinteitä aloitellut, ei niitä voi tuosta vaan aloittaa häiden takia. Ensin annokset ovat vain teelusikallisen kärjellisiä!

Päivämäärä:   26.7.24 13:43:54

Jep, vauva kainalossa junaan ja sitten siitä kimppakyydillä/bussilla/taksilla juhlapaikalle ja sama takaisin päin illalla. Vähän eri kuin ottaa mies mukaan ja maksaa hotellihuone ja ylimääräiset kuljetukset päiväkäynnin takia.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   26.7.24 13:44:55

En jää suremaan moista "ystävyyttä". Jos ystäväni ei hyväksy perheenjäseniäni, myös lapsiani, hän ei ole ystävä. Olen pienemmästäkin jättänyt ihmisiä taakseni, tuollainen ihminen ei olisi edes kaipaamisen arvoinen.

Päivämäärä:   26.7.24 13:45:56

Tepa antaisi korviketta sen yhden illan.

Päivämäärä:   26.7.24 13:46:37

tepa//Ei kaikki syö. On ihan normaalia aloittaa kiinteät 6 kk iässä jolloin suolisto yleensä varmasti kehittynyt sen verran, että kykenee sitä käsittelemään. Tämän jälkeen pääsee yleensä nopeasti etenemään kiinteiden suhteen. Meillä lääkäri suositteli refluksin vuoksi kiinteitä 3 kk iässä sillä seurauksella, että sitten tulikin veriripulianja allergisoitui kyseiselle ruoka-aineelle. Seuraavan kerran päästiin kokeilemaan 6 kk iässä ja ihan lääkärien suosituksesta. Kuopuksen kanssa aloitettiin kiinteät 6 kuukauden iässä eikä kukaan siitä motkottanut vaan neuvolassakin ymmärrettiin miksi otetaan varman päälle.

Päivämäärä:   26.7.24 13:48:14

Törppö kaveri. Miksei aloittaja voi ottaa vauvaa häihin? Olimme juuri häissä joihin oli lapset tervetulleita, mutta pienemmille järjestetty läheiseen asuntoon hoitaja. Meidän 12 kk meni sinne iltajuhlan ajaksi hoitoon. Vähän ajan päästä hoitaja soitti että huutaa kuin syötävä eikä rauhoitu millään. Eipä siinä muu auttanut kun hakea lapsi mukaan juhliin. Oli hereillä ja nukkui. Puoliltä öin lähdettiin koko perhe nukkumaan.

Jos oma kaveri käyttäytyisi noin, olisin todella hämmentynyt.

Päivämäärä:   26.7.24 13:49:17

Tepa, ei korvikettakaan voi antaa noin vaan maidon sijasta jos vauva ei ole siihen tottunut. Korvikkeeseen vaihdetaan hiljalleen jos vain mahdollista. Vatsa voi mennä todella sekaisin ja se ei ole vauvalle ihan pikkujuttu. Minkään häähumputtelun takia ei yksikään äiti siihen ala.

Päivämäärä:   26.7.24 13:49:22

Enkä viipyisi koko päivää (mitkä häät edes kestävät koko päivä), mutta voisi osallistua kuitenkin. Kai se isä nyt lapsensa kanssa pärjää muutaman tunnin?

Miksi vaihtoehdot on vain vauvan kanssa tai ei ollenkaan? Eikö äiti voisi mennä muutamaksi tunniksi ja isä hoitaa sen aikaa?

Päivämäärä:   26.7.24 13:51:03

tepa//Aikamoinen riski antaa yhtäkkiä vauvalle jotain korviketta johon vauvaa ei ole totutettu ja edes olla varmoja onko vauva esim. Allerginen maidolle.

Päivämäärä:   26.7.24 13:51:56

No jos äiti vaikka kutsun saatuaan olisi totuttanut vauvaa korvikkeeseen kun tiesi että häät on lapsettomat. Olisi ollut aikaa totuttaa siihen, että voi pari ateriaa olla illan aikana korviketta jos ei saa pumpattua varastoon.

No kaikki vaihtoehdot on siis huonoja, eli äiti jää kotiin ja ystävyys meni. Selvä homma!

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   26.7.24 13:52:47

Tepa, luitko aloitusta? Juhlat ovat junamatkan päässä. Vauvantahtinen imetys todellakin vaatii sen, että äiti on lähes koko ajan läsnä. Etenkin jos imetys on muutenkin ollut vaikeaa.

Kiintymyssuhteenkin takia ap saisi olla pois ihan max 5h.

Päivämäärä:   26.7.24 13:52:51

Tepa, ei ole meillä kumpikaan syönyt kiinteitä tuossa vaiheessa.ollaan aloitettu vauvojen ollessa 6kk. Eikä määrät heti ole olleet valtavia, vaikka suhteellisen nopeasti nousseetkin.

Ymmärrän aloittajaa hyvin. Meillä imetys on lähtenyt tosi takkuisesti käyntiin. Sen onnistumiseen on nähnyt valtavan työn. Ei sitä halua vaarantaa yhden juhlapäivän takia.

Lapsettomat häät ovat hyvin ymmärrettävät, mutta mikäli sääntö on ehdoton myös imeväisten kohdalla, on juhlien järjestäjänn ymmärrettävä, ettei kaikki välttämättä pääse silloin juhlaan osallistumaan. Vauva on täysin riippuvainen, kukaan ystävä taas ei. Vauva ei ole ikuisesti vauva, mutta sen ajan niissä on kiinni.

Lähettäjä: kia 
Päivämäärä:   26.7.24 13:53:17

Kaikki on juuri niin vaikeaa kun sen tekee. Äitylit ei petä koskaan.

Päivämäärä:   26.7.24 13:54:16

Juupajuu, totutetaan korvikkeeseen vauvaa jolla imetys on muutenkin ollut vaikeaa vain kaverin häiden takia! :D

Eiköhän se ystävyys mennyt siinä kun kaveri alkoi kilaroimaan ja haukkumaan aloittajaa.

Päivämäärä:   26.7.24 13:54:40

"
Miksi vaihtoehdot on vain vauvan kanssa tai ei ollenkaan? Eikö äiti voisi mennä muutamaksi tunniksi ja isä hoitaa sen aikaa?"

Ei voi, koska ei ole autoa ja häät on syrjässä ja sinne ei pääse mitenkään kulkemaan pariksi tunniksi ilman vauvaa, mutta vauvan kanssa sinne olisi kuitenkin kuljettu helposti. Ja jos vauva on isänsä kanssa jossain lähistöllä, siitä tulee hirvittävät lisäkustannukset, joita ei tulisi tietenkään, jos vauva ja isä olisi mukana hääpaikan nurkissa odottamassa. ;)

Päivämäärä:   26.7.24 13:54:45

tepa//Aloittaja on taistellut vauvan kanssa, että saavat imetyksen toimimaan. Siinä vaiheessa ei todellakaan aleta kuviota sotkemaan jollain tuttipulloilla ja korvikkeilla vain joidenkin häiden vuoksi. Äidinmaito on yleensä vauvalle parasta mahdollista ravintoa. Korvikkeet on korvikkeita.

Päivämäärä:   26.7.24 13:54:59

Kia, montako vauvaa olet täysimettänyt?

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   26.7.24 13:55:29

Käsittämättömän ongelman ihmiset tekevät asiasta. Täällä on monta hyvää ratkaisuehdotusta joista tietenkään mitään ei voi toteuttaa koska niiiiin vaikeaa tai niihin kallista. Parempi vaan pysyä kotona ja miettiä muutaman vuoden kuluttua mihin kaikki ystävät hävisivät.
Ja kyllä, minulla on lapsia ja olen ollut myös ystävän häissä niin, että kävin imettämässä kuukauden vanhaa vauvaa parin-kolmen tunnin välein. Vauva olisi ollut tervetullut häihin, mutta en halunnut niin pientä viedä ihmisten ja metelin keskelle. Matkaa hääpäikan ja vauvan hoitopaikan välillä oli noin 20 kilometrin mutta eipä siinä kauaa mennyt kun 2 kertaa kävin. Ehdin syödä illallisen, taisin kyllä livahtaa vähän ennen sen loppumista ja vielä näkemään häävalssin.
Mieheni oli bestman ja veljeni vaimoineen hoiti meidän molemmat lapset.
Koska kyse oli ystävästä ja vauvan kummista halusimme nähdä vähän vaivaa ystävyyden eteen.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   26.7.24 13:57:04

Yksi on vauvahuuruissa.
Toinen on bridezillahuuruissa.
Ei hyvä yhdistelmä.
Ottakaa yhteyttä taas kun pahimmat huurut tasoittuneet.

Lähettäjä: peikko 
Päivämäärä:   26.7.24 13:57:33

Tsempit aloittajalle. Itse koin saman, tosin vauva oli vielä vanhempi mutta imetys oli meilläkin vaikeaa ja häihin meneminen tuntui niin raskaalta taakalta, että jätettiin väliin. Kärsin myös synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, mikä oli kaverista ”aivan typerää”.

Älä huoli, tuollaista kaveria ei tule ikävä. Nauti vauvasta ja imetyksestä!

Päivämäärä:   26.7.24 13:58:36

Lähettäjäkia

Päivämäärä26.7.24 13:53:17

Kaikki on juuri niin vaikeaa kun sen tekee. Äitylit ei petä koskaan.

Näin sanoo joko lapseton tai sellainen, jonka omat lapset ja raskaudet ovat olleet helppoja tai normaaleita. Sitten, kun kohdalle osuukin vaikeampi raskaus/vauva, niin alkaa silmät avautua.

Päivämäärä:   26.7.24 13:58:44

Äiti//Puhuu ihminen jolla on ollut helppo vauva. Se on kumma kun helpon vauvan omaavat eivät voi käsittää ettei kaikilla ole helppoja vauvoja jotka voi jättää tuosta vain isän huomaan.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   26.7.24 13:59:18

Ei tähän kannata sekaantua, nää on ihan hulluja fanaatikkoja täällä.

Päivämäärä:   26.7.24 14:01:49

Täällä osa jää vääntämään vaikka väkisin aloittajasta vaikeaa, itsekästä äityliä. Kierretään kaikki mahdolliset vaikeimmatkin tavat toteuttaa häihin osallistuminen ja jos ei tätä tee niin kyllä on ämmä.

On ok kieltäytyä menemästä juhliin. (Montaako se mahdollisesti kantoliinassa piilossa oleva nyytti edes olisi oikeasti haitannut)? Olisiko kieltäytyminen ollut vähemmän tunteisiin menevää, jos lapseton olisi ilmoittanut, ettei pääse (kun ei vaan huvita)? On ok morsiammena olla tästä harmissaan, mutta ei ole ok käyttäytyä kuten hän nyt käyttäytyi.

Päivämäärä:   26.7.24 14:01:49

Huhhuh, en ikinä jättäisi kuukauden ikäistä edes sinne hotelliin. Vastahan imetys 6-8vko kohdalla alkaa vakiintua ja varmistua, eikä kaikilla aina silloinkaan.

Nyt alan ymmärtää, miksi monella imetys loppuu siinä 3kk kohdalla. Imetyksen eteen pitää tehdä töitä etenkin jos kyseessä on yhtään haastavampi vauva (tai tissit). Jos siinä kohtaa edelle menee muut riennot, niin ei ihme että imetystilastot näyttävät heikolta!

Päivämäärä:   26.7.24 14:07:53

Kyllä, toinen vauvoistani oli helppo, toinen ei. Hän ei nukkunut kuin noin 30 minuutin pätkiä ympäri vuorokauden, eli tiedän mitä on olla zombina väsymyksestä. Tähän nukkumattomuuteen löytyi myöhemmin syykin eli vaikea kuulon alenema. Toisin sanoen ei uskaltanut nukkua kun ei kuullut meitä vanhempia. Nukkui ainoastaan vieressä ja sylissä. Tämän vauva-aikaan osuivat veljeni häät ja hänen vaimonsa polttarit ja niistäkin selvittiin.
Asioista selviää kyllä jos pitää niitä tärkeinä ja on valmis näkemään vähän vaivaa eikä sulkeudu siihen omaan vauvakuplaansa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.7.24 14:08:40

Tässä yksi helpoin järjestely jonka jokainen oikea ystävä olisi tehnyt; vauva mukaan häihin. Mies päävastuuseen ja vaunuilee lähistöllä jos vauva hermostuu. Aloittajan ysrävälle tämä ei ollut vaihtoehto joten voi ihan rauhassa kiukutella. Ymmärrän hyvin lapsettomat häät mutta myös poikkeukset niissä.

En minä suuttuisi pyörätuolissa olevalle kaverille jos ei tulisi mehtäkämpälle järjestämiini juhliin tms. Eikä kaveri suuttuisi minulle jos sellaiset järjestäisin ja hän ei pääsisi.

Minun on vaikea hyväksyä tämä nyktään vallalla oleva itsekkyys ja mielenpahoitus, jopa toisten puolesta.

Lähettäjä: Hmm... 
Päivämäärä:   26.7.24 14:10:32

Olemme kaikki erilaisia ja eri tilanteissa. Aloittajan on tehtävä niin kuin hänestä itsestään tuntuu oikealta. Vain hän tietää lapsensa, perheensä ja itsensä tilanteen sekä jaksamisen. Jos ystävä on aito ja oikea, hän ymmärtää toisen vaikean tilanteen. Tosiystävyyteen ei kuulu toisen moittiminen ja haukkuminen vain sen vuoksi, että tämä ei pysty tekemään jossakin asiassa mieliksi.

Päivämäärä:   26.7.24 14:19:17

Äiti//Kuulon alenema varmasti osittain syynä, mutta jos olette jättäneet kuukauden ikäisen vauvan ulkopuoliselle hoitoon ja tämän jälkeen ei ole suostunut kuin nukkumaan äidin tai isän sylissä niin kyllä sitä voi myös hieman miettiä onko siinä vauvan perusluottamusta rikottu.

Päivämäärä:   26.7.24 14:22:07

Kyllä pitäisi kaverinkin tajuta että vauvan tarpeet menevät hänen edelleen. Ei kukaan halua löhteä kokeilemaan miten käy, vaikka teoriassa se olisikin mahdollista. Saati voisiko edes juhlissa rentoutua jos miettii vaan vauvan pärjäämistä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.7.24 14:26:39

Taas näitä äitejä joiden mielestä isä ei pysty vauvaa hoitamaan. Tuon ikäiselle voi antaa jo jitakin soseita. Maitos vli lypsää vaikka pakkaseen kera annoksina jokta isä vli sjlsttaa ja syött vauvaa.

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   26.7.24 14:26:49

Kaverin häissä oli yksi huone pyhitetty vauvoille jotka nukkuivat rattaissa. Itkuhälyttimet vanhemmilla .Yksinkertainen ja erittäin toimiva järjestely. Molemmat kun tulevat vastaan asia hoituu.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   26.7.24 14:30:08

Meillä oli tuossa 5-6kk iässä jäätävä kasvuspurtti ja vauva oli oikeasti 24/7 tissillä. Mistään aikatauluista on alle vuotiaan kohdalla turha edes unelmoida.

Päivämäärä:   26.7.24 14:44:18

"
Ylhäällä kommenteissa haukutaan kaveria itsekkääksi. Minusta aloittaja on itsekäs. Lapsen saaneet ihmiset usein ovat."

Siis eihän tuo nyt ole itsekästä, ihan päin vastoin? Mitä itsekästä voi olla siinä, että huolehtii vauvan perustarpeista?!

Päivämäärä:   26.7.24 14:49:58

Ei ollut tämä kuulonalenema lapsi, joka jäi kuukauden vanhana muutamaksi tunniksi veljeni hoitoon vaan toinen, joka onnellisesti nukkui vauvasta asti 4 tunnin päiväunia. Kuulonalenemalapsi oli ainoastaan isänsä hoidossa puolivuotiaaksi asti, sen jälkeen oli pakko välillä jättää myös kummille ja isovanhemmalle koska itse jouduin synnytysvaurioiden jälkeisiin korjausoperaatioihin eikä isä voinut ihan joka lääkärikäyntiä ottaa vapaaksi.
Nyt nämä samaiset lapset ovat jo lähes aikuisia, opiskelussaan menestyneitä ja reippaita nuoria.
Mutta tämä menee jo aiheen vierestä ja kovaa.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos tahtoa löytyy vierailu häissä järjestyy.
Sinänsä, en ymmärrä myöskään morsianta joka vetää herneet noin syvälle yhden vieraan puuttumisesta.

Päivämäärä:   26.7.24 14:59:20

Äiti//Varmasti ihan kaikki asiat saa järjestymään, jos vaan tahtoa on, mutta se on sitten toinen asia onko se aina järkevää ja kannattaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 15:01:14

Aika wt-touhua nolemmin puolin.

Päivämäärä:   26.7.24 15:02:16

"Ei siinä tarvitse edes takaisin sen enempää taksilla ajella, kun menee vihkimiseen ja onnittelemaan."

Nämä vaatimuksethan vaan paranee. Eli aloittajan pitäisi hassata rahat junamatkoihin, hotelliin ja taksikyyteihin ja poiketa vain pikapikaa vihkimisessä ja onnittelemassa :D
Ajatteletteko te ollenkaan mitä ehdottelette?

Päivämäärä:   26.7.24 15:03:32

Ei tainnut olla oikea kaveri ollenkaan, kun noin pienestä kääntyi kelkka.

Lähettäjä: trap 
Päivämäärä:   26.7.24 15:14:14

Jos on imetysvaikeuksia niin eiköhän sitä voisi siirtyä jo pulloihin. Helpottaa kaikkien elämää huomattavasti. Ja esim. vellillä saa jo pidennettyä syöttöväliäkin.

Silloin isä voisi jäädä lapsen kanssa pidemmäksi aikaa.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   26.7.24 15:15:10

Morsian ei taida nyt ollenkaan haluta ystävälleen hyvää, eikä ajatella hänen parastaan. Tämä on niin sitä nykyaikaa, jolloin tärkeintä on että MINÄ saan läpi asiat niin kuin MINÄ haluan. Taitaa olla häissä ja morsiusparin suhteessa jotain perustavanlaatuisesti pielessä jos se ei kestä sitä että yksi vieraista (vaikka olisi miten tärkeä tahansa) ei pääse paikalle. Mulle olisi aikanaan ollut sama vaikkei paikalla olisi ollut kuin todistajat, tärkeintä mulle ja miehelleni oli että meidät vihitään. Jokainen on itse vastuussa omasta onnestaan ja onnellisuudestaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 15:20:38

Onpa ketju :D Minulla ei enää ole pieniä lapsia, mutta silloin kun olivat vauvoja, niin en koskaan ole omistanut edes rintapumppua. En vauva-aikana koskaan ollut kuin max. reilua tuntia poissa kotoa. Juuri ja juuri ehdin käydä maastolenkin hevoseni kanssa miehen hoitaessa vauvaa. Vauvan (ja sittemmin lasten) kanssa olen kyllä osallistunut vaikka ja mihin. Nyt lasten ollessa jo kouluikäisiä voisin hyvin lähteä yksin toiselle paikkakunnalle häihin (itseasiassa nyt perhearjen kiireessä lähtisin oikein mielelläni koko viikonlopuksi YKSIN mihin tahansa kissanristiäisiin), mutta vauva-aikana en todellakaan olisi lähtenyt yksien häiden takia ostamaan pumppua, harjoittelemaan sen käyttöä jne. saati vaatinut miestäni (ja kuopuksen kanssa toisia lapsiakin) ajamaan toiselle paikkakunnalle hoitamaan vauvaa siksi, että pääsen jonkin idiootin lapsettomiin häihin. Aika kohtuuton olettama, että koko perheeni viikonloppu pitäisi järjestellä jonkun pissiksen lapsettomien häiden takia uusiksi. Jos edes kirkkoon saisi ottaa vauvan, voisin sinne mennä vauvan kanssa ja onnitella sitten kirkon pihalla, mutta jos ei niin sitten ei.

Päivämäärä:   26.7.24 15:36:31

Joidenkin häiden takia pitäisi siirtyä pulloon ja velliin? Ihan nyt aikuisten oikeasti, kai nyt jokainen perhe tekee päätöksen imetyksestä ja sen lopetuksesta muulla tavalla kuin yksien lapsettomien häiden ja yhden bridezillan vuoksi?

Valoja päälle, WHO:n imetyssuositus on 2 vuotta. Myös silloin kun pikkumainen kaveri menee naimisiin, täysimetyssuositus 1/2 vuotta.

Lähettäjä: jefi 
Päivämäärä:   26.7.24 16:09:54

"kaveri haukkuu minua yhteisille kavereille ja tutuille, että olen epäluotettava ja pikkumainen jne."

Kai sinä olet kertonut niille yhteisille kavereille ja tutuille, miten asia oikeasti on?

Ja ymmärrän sen, ettei aloittajalle ole mahdollista ihan vain pikaisesti piipahtaa kaverin häissä, koska ei ole autoa + ajokorttia ja juhlat on toisellapaikkakunnalla syrjässä ja olisi kohtuuttoman kallista ja työlästä järjestää asiat niin, että vain piipahtaisi pari tuntia.

Ja jos vain piipahtaisi pari tuntia, saisi siitäkin varmasti morsmaikun vihat niskaansa, kun "Paikalle kyllä tullaan syömään mutta sitten häivytään. Eipä näytä mun häät kiinnostavan kun vain käväistään ja vittulivattuli löpötilöö neganega valivali".

On kyllä kumma, miten häillä saadaan naisten välit pilattua lopullisesti. Polttareihin ei kukaan viitsi satsata euroakaan ja minuuttiakaan, jos joku jotain ehdottaa niin mikään ei kelpaa kavereille, kaasolle kuin morsmaikullekaan, kaikesta valitetaan ja ollaan naama nurin päin. Miehillä taas ei ole ongelmaa laittaa 500 e per lärvi, että saadaan jollekin tyypille kivat polttarit. Kukaan ei valita, kaikilla on kivaa ja tekemistä on vaikka kuinka. Naisen polttareissa vain istutaan jonkun kaksiossa askartelemassa hääkoristeita ja juomassa sidukkaa, kun mitään muuta ei ole saatu aikaan järjestää koska rahaa ei ole ja ketään ei kiinnosta. Eikä ketään kiinnosta tulla myöskään askartelemaan, jolloin morsmaikku valittaa, että ketään ei hänen polttarinsa kiinnosta. Miehen polttareissa taas on benji-hyppyä, vuokra-auto, baareilua, juomista, saunomista, paljon porukkaa, kaikilla kivaa ja sitä muistellaan naureskellen vielä vuosien päästä, että olipa kiva ilta.

Häiden valmisteluissa naiset kiukuttelevat ja morsian on hirviö. Hääpäivänäkin morsian stressaa kaikesta ja valittaa jokaiselle. Mies taas koettaa saada morsmaikkunsa pysymään aisoissa ja luottamaan siihen, että asiat kyllä hoituu kunhan antaisi ihmisten hoitaa ne.

Häiden jälkeen naisella on välit poikki kaikkiin kavereihinsa ja miehet ovat edelleen keskenään kavereita ja löytäneet häävieraiden seasta jopa uusia kavereita.

Joskus jouduimme mieheni kanssa jättämään kaveripariskunnan häät väliin, koska minä sairastuin lähtöpäivän aamuna oksennustautiin. Piti siis matkustaa Suomen toiseen päähän junalla ja häät olisivat olleet seuravana päivänä. Kun tulin suihkusta, juoksin vessaan oksentamaan ja olin koko päivän sängyssä. Mieskään ei sitten lähtenyt vaan jäi kotiin. Häntä harmitti, ja minua harmitti hänen puolestaan, koska kyseessä oli kuitenkin enemmän hänen kaverinsa, vaikka pariskunnan mies olikin kanssani samalla luokalla lukiossa.

Vaikka olinkin lähdössä, laukku pakattuna ja olin osallistunut yhteiseen lahjaan yhtä laila kuin kaikki muutkin ja kortissa oli myös minun nimeni, katkaisi tuo pariskunta minuun välit. Nainen oli kuulemma aivan raivona, kun olivat tarjoiluissa ottaneet huomioon minun ruoka-aineallergiani (banaani), ja sitten kaikki meni hukkaan. En tiedä, oliko heillä alunperin tarkoituksena tarjota kaikissa ruuissa banaania jossain muodossa, vai miksi tämä aiheutti niin hirveän vihan. Kiitoskortissa oli pelkästään miehen nimi, minun nimeä ei ollut mainittu. "Kiitos sinulle Eino Jokunen muistamisesta hääpäivänämme". En ole kuullut tuosta pariskunnasta tuon jälkeen, häistä aikaa 10 vuotta.

Ehkä naisten ei kannattaisi mennä naimisiin ollenkaan, kun sillä saa oman elämänsä pilattua noin pahasti ja katkottua välit kaikkiin naispuoleisiin kavereihinsa...

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   28.7.24 20:14:32

Häät ovat vain yksi juhla muiden joukossa. Ihmisillä on monenlaisia syitä, miksi ei voi osallistua. Ei siitä kannattaisi vetää hernettä nenään.

Lapsen saamisen myötä monesti huomaa, ketkä ovat oikeasti ystäviä. Vauvavuosi on monilla sellainen, että ei joko pysty tai jaksa osallistua kaikkiin rientoihin eikä sitä voi välttämättä etukäteen tietää. Meillä ensimmäisen lapsen kanssa olisi onnistunut ihan hyvin piipahtaa juhlissa ja jättää vauva isän hoidettavaksi. Toisen lapsen kanssa ei todellakaan olisi onnistunut, koska hän ei huolinut pulloa ollenkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.7.24 20:19:54

Ystäväsi todellinen luonne paljastunut. On itsekäs omaan napaan tuijottaja. JOs olisi hiukan ajatellut toistakin niin vauvan olisi voinut ottaa mukaan .

Päivämäärä:   28.7.24 21:11:08

2Miehillä taas ei ole ongelmaa laittaa 500 e per lärvi, että saadaan jollekin tyypille kivat polttarit."

Ehkä tämä on se ongelma, kun iso osa kesälomakassasta menee miehen huvitteluihin, niin ei naisille sitä rahaa riitäkään kun miettivät seuraavaa päivää pidemmälle.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.