Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 11:20:46

...nuorimmat kanssaopiskelijasi?

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 11:22:44

Minä olin nuorin kanssaopiskelija, olin 18 ja ihan loppuvuodesta syntynyt.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.24 11:22:51

Lukiosta juuri tulleita. Eli 18-19v.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 11:45:30

Keväällä lukiosta valmistuneita, eli 19v tai 19v loppuvuodesta täyttäviä.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.24 11:47:44

Mikä kysymys tämä nyt on? Ovatko ne joskus muka olleet merkittävästi vanhempia tai nuorempia? Lukiosta mennään yliopistoon, näin ainakin olen itse ymmärtänyt.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 11:49:06

"Ovatko ne joskus muka olleet merkittävästi vanhempia tai nuorempia?"

Kyllä mun oletus on, että pääsykoesysteemissä sisään mentiin vanhempana keskiarvollisesti.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.24 11:55:21

OK, eli ennen vanhaan olivat merkittävästi vanhempia, koska suoraan lukiosta ei käytännössä päässyt yliopistoon. Tämä selvä.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   26.7.24 11:57:13

Meillä hajonta oli 18-50+. Tästä tosin kohta 20 vuotta aikaa.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: RT 
Päivämäärä:   26.7.24 12:28:32

Omalla opintolinjallani aloitti 16: 5 tyttöä ja 11 poikaa. Tytöistä neljä oli juuri lukiosta päässeitä. Kolme oli jo täyttänyt 19, neljäs täytti joulukuussa.

Pojista nuorimmat olivat 20 (tai täyttivät syksyllä 20), he olivat käyneet lukion jälkeen armeijan.

Vanhin aloittaneista oli hieman päälle 30v. AMK-insinööri, joka oli jatkokouluttautumassa.

Ja tämä siis syksyllä 2003, pääsykokeilla sisään. Ei ollut todistusvalintoja.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 12:35:15

17v. Aloittavia oli n. 150 joten kaikkien kanssa en toki ole jutustellut, mutta tuskinpa nuorempaa joukossa oli. Tämä aiheutti erityisjärjestelyitä fuksitoiminnan suhteen, kun yhdellä ei ikä riittänyt baareihin.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   26.7.24 13:18:33

Anna kun arvaan, nämä "erityisjärjestelyt" olivat väärien henkkareitten hankkimista tai ko. tyypin salakuljettamista sinne baariin? :D

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 14:38:30

Nuorin oli 17-vuotias, muistaakseni aloitti koulun vuotta etuajassa. Vanhin taisi olla 22.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   26.7.24 14:47:47

"Kyllä mun oletus on, että pääsykoesysteemissä sisään mentiin vanhempana keskiarvollisesti."

Riippuu ihan täysin alasta... Esim. fysiikan laitokselle on monena vuonna päässyt suunnilleen sillä, että on osannut avata oven, koska hakijoita ei vaan ole.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: muug 
Päivämäärä:   26.7.24 14:51:00

Yliopistossa varmaan 20v. Suurin osa piti välivuoden jossain ulkomailla, ja alalle ei monikaan päässyt ekalla tai tokallakaan kertaa sisään. Vanhimpia oli pari alanvaihtajaa, 38 ja 41v. Ja siltä väliltä.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 14:54:30

Haha, veikkaan jotain tuollaista, kun kyseisen tyypin kanssa baarissa keskustelin.

Vastataan nyt myös tuo vanhin kun muutkin niitä kertoivat, hän oli 59v. Itse olin 28v.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   26.7.24 15:02:04

Tein lukion kolmessa vuodessa ja suoraan yliopistoon 19-vuotiaana. Ainakaan alaikäisiä ei ollut joukossa, en tiedä oliko 6-vuotiaana koulun aloittaneita. Mutta suoraan lukiosta meitä oli paljon, ehkä jopa suurin osa. Silloin (-95) ei välivuodet olleet niin tavallisia kuin nykyään, ja alakin sellainen "kympin tyttöjen" ala (biologia).

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   26.7.24 16:26:16

Aloitin avoimessa, ja taisivat olla jotain kolmekymppisiä. Kun sitten pääsin tutkinto-opiskelijaksi, ikäjakautuma oli edelleen vähän keskimääräistä korkeampi, kun en aivan alkeista tarvinnut aloittaa.

En tiedä, mitä tarkoittaa "ennen vanhaan" tässä yhteydessä, kun tiedän aika monta suoraan lukiosta yliopistoon päässyttä 1980-luvulla, myös omia koulukavereita. Etevimmät valmistuivat maisteriksi vähän yli kaksikymppisinä sellaisilla aloilla, joilla pystyi suorittamaan opintoja lyhyessä ajassa ilman pakollisia pitkiä harjoitteluja ja tietyssä järjestyksessä suoritettavia opintoja.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ooda 
Päivämäärä:   26.7.24 16:28:13

Meidän ryhmän nuorin oli 20v

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: Näin mulla 
Päivämäärä:   26.7.24 17:13:41

Eikös tämä ensikertalaisuuskiintiö/todistusvalinta tullut senkin takia, että opiskelemaan päässeiden aloitusiät olivat ruvenneet nousemaan jo varsin korkeiksi. Itse aloitin 90-luvulla suoraan lukiosta 18 vuotiaana, mutta paljon oli samaa ikäluokkaa. Muutamia jo sitten reilummin iäkkäämpiä oli. Pojista suurin osa kävi intin ja tyttöjen välivuosi oli usein suunniteltu aupairvuosi yms. Lääkiksessä/oikiksessa varmaan jo silloinkin reilummin päälle parikymppisiä.

Milloin sitten tuo ikärakenne rupesi muuttumaan vanhemmaksi, 2010 luvulla ainakin oli jo yleisessäkin keskustelussa ja tehtiinköhän niitä päätöksiä siinä jossain puolivälin tienoilla, 2015 yms.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: -y 
Päivämäärä:   26.7.24 18:15:58

Nuorimmat olivat lukiosta tulleita, eli 19 v. Ja heidän mielestään minä olin ihan kamalan vanha, 25 v. Oli meitä 25-vuotiaita muitakin. Kamalan vanhoja me kaikki.

Eräs vähän vanhempi opiskelelijamies joskus älähti, kun parikymppiset opiskelijakaverit sanoivat bilepaikkaa miettiessään "No ei nyt ainakaan baariin X mennä, siellä on vain jotain kolmekymppsiiä papparaisia!". No, tämä opiskelukaveri kun oli itse sellainen kolmekymppinen, muttei kyllä omasta mielestään mikään papparainen.

Ja eräs alanvaihtajanainen kertoi ,että kun hän päälle nelikymppisenä tuli opiskelemaan alaa, niin eipä ollut opiskelukavereiden kanssa oikein muuta puheenaiheita kuin "No, mitä kursseja ootte ottaneet ja mitä aattelitte sivuaineena lukea". Hänellä 4 lasta ja ikää 42 v, niin siinä joidenkin 19-20 v "lasten" keskellä oli ihan erilainen elämäntilanne.

Ja samoin eräs alanvaihtaja, joka odotti kolmatta lastaan, sai kuulla opiskeluakveriltaan ihmettelyjä, että miten voi olla jo noin monta lasta. No, kun ikää oli 32 v niin ehtiihän sitä niitä lapsiakin tekemään, kun edellinen raskaus oli kaksoset.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: gghjk 
Päivämäärä:   27.7.24 10:18:31

Nuorimmat olivat omien lasteni ikäisiä. En ihan tarkkaan tiedä, mutta luultavasti jokseenkin suoraan lukiosta tulleita. Ja vanhimmat olivat äitini ikäisiä alanvaihtajia tai opintojen täydentäjiä. Voisin siis väittää olleeni keski-ikäinen

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   27.7.24 10:30:12

"Meillä hajonta oli 18-50+. Tästä tosin kohta 20 vuotta aikaa."
Sama oli toisessa tutkinnossani, josta valmistuin 2018. Suoraan lukiosta tulleita, mutta myös paljon alanvaihtajia.

Ensimmäisessä tutkinnossa aloitin 1988, suoraan lukiosta ja niin olivat useimmat muutkin. Yksi vuosikurssilta oli 27 v ja joo, hän oli meidän muiden mielestä ihan kamalan vanha.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   27.7.24 15:05:07

Mä olin 30v. Nuorimmat lukiosta tulleita, 19v.

  Re: Kun menit yliopistoon, kuinka nuoria olivat...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.24 15:36:19

Veikkaan, että 17, jos ovat hypänneet jonkin luokan yli tai olleet 6 v peruskoulun aloittaessa. Olin 19, täytin noin kuukauden ennen opintoja sen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.