Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.7.24 10:40:41

Joidenkin S-kirjaimet tavallaa viheltävät/vihlaisevat voimakkaasti. Luokitellaanko se puheviaksi vai mistä mahtaa johtua?

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 10:43:54

Samanlainen puhevika kuin vaikka vokaalien venyytäminen. Mä eikä määäää.

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   26.7.24 10:56:19

Se voi olla äännevirhe tai olla olematta. Jos henkilö ei edes halutessaan pysty ääntämään s-äännettä suomen kielen mukaisesti ja hänen äidinkielensä on suomi, silloin kyse on äännevirheestä. Toisaalta kyse voi olla ihan vain puhetavasta.

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: windy 
Päivämäärä:   26.7.24 10:58:06

Hampaiden asento vaikuttaa. Ainakin itsellä.

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   26.7.24 11:08:13

Tuollaiset ”mä” tai ”mää” eivät kyllä ole puhevirheitä, vaan murretta. Puheen ongelmissa on kyse nimenomaan siitä, pystyykö henkilö vaivatta tuottamaan äänteitä, sanoja, lauseita ja pidempää puhetta äidinkielensä äännejärjestelmän mukaisesti. Erilaiset murteet ja tyylit ovat kielellistä rikkautta.

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: Sössönsöö 
Päivämäärä:   26.7.24 11:50:27

Mulla on s-vika ja mun s kuulostaa kamalalta. Kuulostan sellaiselta leuhkalta. Hävettää kun kuulee omaa puhetta esim videolta. Pyrin olemaan mahdollisimman paljon hiljaa ettei muut joudu kärsimään mun äänestä, mutta vähäpuheisuudestakin osa tekee ongelman.

  Re: ”Viheltävä” S-kirjain

Lähettäjä: .x2 
Päivämäärä:   26.7.24 11:58:08

Yleensä se on kamalaa vain itselle, muille se ei ole ongelma tai kärsimystä. Puhu vain, persoonallisuus on virkistävää myös ääntämisessä.

Asiasta en oikeasti mitään tiedä, mutta hampaiden asento, kolot jne vaikuttavat siihen miltä S kuulostaa. Lapsena pyysin aina mummua puhumaan mahdollisimman paljon s-kirjaimia sisältäviä koska kuulosti ilman tekareita niin hauskalta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.