Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   26.7.24 10:02:02

..miten tämän nyt muotoilisi. Miehelläni on siis keskivaikea aivovamma. Hän on muuttunut jotenkin lapsekkaaksi. Loukkaantuu pienestä ja draamailee. Eilenkin esimerkiksi sanoi, että: "Toivottavasti ei nähdä ikinä enää.." ja meni vinttiin. Saattaa vartin päästä olla unohtanut koko jutun. Kovin kummoista keskustelua hänen kanssaan ei saa enää aikaiseksi. Näyttää usein siltä, ettei kuuntele lainkaan, eikä varmaan kuuntelekaan, koska ei vastaa mitään puheeseeni. Olisi kauhean kiva saada vähän vertaistukea. Millaiseksi muiden aivovammaiset omaiset ovat muuttuneet?
Mieheni lisäksi nukkuu varmaan 16 tuntia vuorokaudessa. Vireystaso on aivan olematon.

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   26.7.24 10:06:36

Hanki itsellesi vertaistukea, sillä elämä aivovammapotilaan kanssa ei varmaan ikinä ole helppoa ja "normaalia". Käykö mies missään kuntoutuksessa?
Oletteko kokeilleet funktionaalisia neurologiaa?

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   26.7.24 10:11:56

Olen kiinnostunut noista omaisten yhdistyksistä, mutta minulla ei yksinkertaisesti riitä aika sellaiseen. On hektinen päivätyö ja lauma hevosia. Mies on yksi hoidettava lisää. Ei saa kuntoutusta. Yhden kerran antoivat fysioterapiaa nyt keväällä. Akuutissa vaiheessa kävi 15 kertaa neuropsykologilla. Funktionaalinen neurologia on aivan vieras käsite..

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.7.24 10:12:14

Niin siis jos miehelläsi on aivovamma, niin sitten sellainen on ja myös käytös on sen mukaista. Joko hyväksyt sen ja sopeudut siihen tai sitten eroat. Et voi asialle mitään, se on tärkeää ymmärtää.

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 10:33:05

Aivovamma varmaan muuttaa ihmisen persoonallisuutta ja tuo mukaan monenlaisia oireita ja ongelmia. Kuinkahan kauan tapahtumasta on? Olisiko miehen mahdollista saada vielä kuntoutusta? Sinun täytyisi hyväksyä, että paluuta entiseen tuskin on. Kuulostaa siltä, että tarvitsisit vertaistukea ja ehkä sille kannattaisi raivata kalenterista tilaa.

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: xena 
Päivämäärä:   26.7.24 10:36:11

Tsemppiä aloittaja, muista pitää huoli itsestäsi ja jaksamisestasi! <3
On läheiseni muuttui aivovamman saatuaan kylmäksi, ilkeäksi ja äärettömän itsekkääksi. Saattaa siis oikeasti loukata sanomisillaan tahallaan ihmisiä todella ilkeillä tavoilla ja näkee asioista vain oman näkökulmansa. Ennen oli aivan eri ihminen, sydämellinen ja empaattinen. Olemme tekemisissä enää vain pakollisen verran tämän takia. Tuntuu tavallaan kuin se henkilö jonka tunsin olisi sisältä kuollut, vaikkakin ns kuori jäi vammasta henkiin, sen verran raju muutos hänen luonteeseen jäi.

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   26.7.24 10:45:26

meillä lähipiirissä yksi aivovamma. Hän ei enää halua lähteä mihinkään, ei puhu juuri mitään, ei selviydy lääkkeistään. Mutta suomessa ei apua heru, asuu siis kotonaan. Osaa soittaa ja pyytää apua jos muistaa. Aina niin reipas ja iloinen ihminen on nyt kuin eri. Surkeaa katsella vierestä, mutta minkä sille voi.

Pääsee nyt johonkin aivosäätiön leirille ilmeisesti, toivottavasti siellä sitten viihtyy.

Hän ei poistu siis kotoaan enää minnekään muualle kuin kauppaan kerran viikossa, avustetusti. Ei osaa siivota itse ja viimeksi jääkaapissa oli 13 avattua voi pakettia, mutta ei yhtään ruokaa...

Tsemppiä paljon, koita saada jostain itsellesi vertaistukea ja opettele sopeutumaan. Muista myös että miehesi on sairas ja hän ei vaan itse voi asialle mitään. Tuskin se on hänellekään helppoa.

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: mä vaan 
Päivämäärä:   26.7.24 11:56:20

..ja tosiaan vielä tuo, ettei lähde mihinkään. Olen siis ketjun aloittaja. Mieheni on AINA kotona. Mikään kotityö ei oikein enää luonnistu. Ei kuppiaan saa tiskikoneeseen. Istuu vaan silmät puolitangossa katsomassa televisiota. Kerran viikossa käy kaupassa, kun saa sinne autokyydin (matkaa noin 700 m kauppaan).

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: moikka 
Päivämäärä:   26.7.24 13:58:02

Inhottavaa sanoa näin, mutta sun pitää nyt vaan yrittää ymmärtää. koittakaa saada kunnalta apuja sulle siivouksiin ja muihin asioihin. aivovammat on tosi tylsiä :(
Ei taatusti ole kivaa sille miehellekään. Vielä kerran isosti tsemppiä teille <3

  Re: Aivovammaisen miehen lapsekkuus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 14:20:15

Aivovamman aiheuttama empatian ja itsenäisyyden puute ja lyhytpinnaisuus sekä ns. itsekkyys ovat valitettavasti aika pysyviä tiloja.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.