Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.7.24 23:05:49

Muutaman vuoden välein tulee tällainen omituinen "kohtaus", jolloin syke jää korkeaksi jonkun tilanteen jälkeen. Usein tilanteeseen liittyy fyysistä ja psyykkistä "ponnistelua". Esimerkiksi vaaratilanne hevosen kanssa. Kun tilanne on ohi, alkaa pyörryttää ja on istuttava alas, näkyy tähtiä, kun jotain yrittää tehdä. Syke ei palaudu välillä vuorokauteenkaan, vaan on 120-140 ja pienestä kävelystäkin tulee huono olo. Joskus syke on romahtanut yhtäkkiä 55 paikkeille, jolloin on pitänyt mennä ihan makaamaan.

Tänään tuli taas tällainen. Olen loppupäivän istunut ja maannut sohvalla ja syke nytkin 135. Normaalisti leposyke illalla joku 70-85. Mieli on täysin rauhallinen, en ole hätääntynyt tai mitään. Ensimmäisen kerran muistan näin käyneen 8 vuotta sitten. Silloin tosin meni ohi muutamassa tunnissa.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.7.24 23:07:14

Kysymys siis, että kuinka vaaralliselta tämä kuulostaa ja onko muilla samaa?

Minulla on soittoaika lääkärille muissa asioissa ensi viikolla ja otan tämän myös puheeksi.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.7.24 00:15:19

Paniikkihäiriö?

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 01:17:26

Lähettäjä…

Päivämäärä26.7.24 00:15:19

Paniikkihäiriö?

^ En usko, että on kun olen täysin rauhallinen. Nukuin päiväunetkin (mikä on kyllä epätyypillistä minulle). Syke ei
vaan palaudu noista tilanteista. Sitten taas, jos salilla teen kovan harjoittelun, niin palaudun normaalisti. Esim syke laskee hetkessä 175 --> 120, kun lopettaa juoksun ja kävelee jonkin aikaan.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.24 01:20:07

Paniikkihäiriö tuli täälläkin ensimmäisenä mieleen.
Ei siihen tarvita välttämättä mitään paniikkitilannetta, että se tulee, se vaan tulee.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 01:28:55

No ei paniikkikohtauksessa todellakaan tunnu rauhalliselta vaan ihminen on, niin no, paniikissa.

Joku hermoston ylikuormitustila tuo on.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 01:37:50

Lähettäjä...

Päivämäärä26.7.24 01:20:07

Paniikkihäiriö tuli täälläkin ensimmäisenä mieleen.
Ei siihen tarvita välttämättä mitään paniikkitilannetta, että se tulee, se vaan tulee.

^ Pahimmillaan vuorokauden kestävä paniikkikohtaus, jonka aikana täysin rauhallisessa mielentilassa katselen töllöä, syön ja nukun yöunet?

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: Wee 
Päivämäärä:   26.7.24 01:55:13

Jos mietin loogisesti niin säikähdys/vaaraksi tulkittu tilanne saattaa vapauttaa niin ison ryöpyn stressihormoneja, adrenaliinia että ne ei poistu kehosta nopeasti vaan jäävät vaikuttamaan pidemmäksi aikaa nostaen sitä sykettä.

Miksi ne sitten jää niin pitkäksi aikaa? Ehkä siihen voi liittyä vaikka joku sairaus.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: Ieos 
Päivämäärä:   26.7.24 05:08:07

flimmeri

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 07:16:07

Ennemmin rytmihäiriö, joka adrenaliinikuohussa lyö päälle ja myös jää päälle. Todennäköisimmin flimmeri.

Onko ranteesta tunnustellen syke tasainen ja voimakas?

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 09:46:12

Mene sydänfilmiin seuraavalla kerralla.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 10:46:34

Jotain kortisoliongelmaa?

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.7.24 11:55:27

Rytmihäiriö luultavasti kyseessä. Terkkarille vaan kun kyseinen tila on "päällä".

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 11:57:44

Kuulostaa flimmeriltä. Mene ens kerralla päivystykseen ja pyydä sydänkäyrä.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 12:20:29

Kiitos vastauksista. Yöllä en saanut unta (varmaan päiväunien takia) ja kerran, kun nousin käymään vessassa minulle iski ihan järkyttävän huono olo. Menin valkoiseksi, pyörrytti ja olin puolessa minuutissa paitaa myöten hiessä. Menin takaisin sänkyyn ja mietin, että pitääkö jo soittaa ambulanssi. Nukahdin ja heräsin vielä seuraavaan päivään :D En tiedä jos syke normalisoitui eli laski tuolloin nopeasti mikä aiheutti tuon. Olen ollut nyt puolisen tuntia hereillä ja syke normaalihko.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 12:22:47

Minkä ikäinen olet? Oletko mitannut verenpaineen?

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 12:26:31

Olen vasta kolmekymppinen. Verenpaine on ollut aina todella matala, kun on mitattu.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 12:35:36

Fimmeri on yleensä vanhempien tauti. Varmaan krapulaflimmeri voi tulla nuoremmallekin. Liittyykö näihin alkoholinkäyttöä? Matala verenpainekin aiheuttaa huonoa oloa, huimausta yms. Menisin sinuna kyllä lääkäriin.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.7.24 12:41:45

Ei ole liittynyt alkoholinkäyttöä.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 12:42:16

Voi tulla nuoremmillekin, etenkin jos urheilee. Omat tutut joilla flimmeri on 30+.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.7.24 12:46:10

Vaikka olisikin nuori niin se ei tarkoita ettei mistään vakavemmasta voi olla kyse joten ei kannata tuudittautia siihen ajatukseen, että koska on nuori niin ei tietenkään voi olla esim. Flimmeri.

Sinuna aloittaja varaisin lääkäriin ajan.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   26.7.24 14:29:24

Yleisesti ottaen ihmetyttää, että noilla oireilla et ole jo mennyt lääkäriin. Sydän peräiseiset olisi hyvä tutkia. Ja varsinkin nuorella ihmisellä.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.24 18:00:09

Supraventrikukaarinen takykardia? Tyypillisempi nuorella kuin flimmeri.

Joka tapauksessa, mene lääkäriin, oire pitää tutkia.

  Re: Syke ei laske

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.7.24 11:08:58

Kiitos vastauksista. Lueskelin terveyskirjastosta ym., ettei tuo ihan normaalia tosiaan ole vaan rytmihäiriö ja ensi kerralla menen lääkäriin. Otan myös puheeksi, kun lääkäri soittaa ensi viikolla. Nyt ollut eilisestä asti ihan normaali syke ja olo.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.