Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   25.7.24 21:19:04

Vihdoin on päästy niin pitkälle, että on todettu magnesiun turhaksi.

Muttei niin pitkälle, että todettaisiin kalsiumtabletin ja ison lasillsen vettä olevan se tehokas apu.

https://tinyurl.com/2z7ee6h3

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 21:26:28

Magnesium auttaa lihaskramppeihin... jos ne krampit johtuvat magnesiumin puutteesta.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: itselleni 
Päivämäärä:   25.7.24 21:27:32

Itselläni suurin ja ehkä ainoakin aiheuttaja on ollut aina nestevaje.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.24 21:29:52

Ottakaa laadukasta magnesiumia, joka imeytyy hyvin.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   25.7.24 21:30:02

Tää on outo juttu, kun kaikki tutkijat toitottaa, että ei oikeesti auta. Mutta jännä, kun ihmisten kokemus on monesti eri. Mulla se ainakin on ainut, mikä auttaa heti. Aina en pääse heti tablettipurkille, ja silloin kärvistelen kramppien kanssa helposti tunninkin, ja ne ei vaan helpota. Joo venytys auttaa, mutta se jalka pitäis pystyä pitämään venytyksessä, ja lasta nukuttaessa tai vaikka imettäessä ei niin vaan nousta venyttelemään vähän väliä. Magnesiumia naamaan, ja parissa minuutissa krampit helpottaa kokonaan.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   25.7.24 21:33:05

Ja mulla on nimenomaan toisin päin, eli esim. näin kuumalla tulee juotua tosi paljon, ja jätettyä kahvit ja muut diureetit pois. Elimistö "laimenee" tai jotain muutoksia kuitenkin jossain suolatasapainossa tapahtuu ja silloin krampit iskee.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   25.7.24 21:40:00

Miten syöt, oletko jollain ruokavaliolla?

Natriumin, kaliumin ja magnesiumin, epätasapaino aiheuttaa kramppeja. Magnesium lisä ei auta, jos liiallisella proteiinilla (esim. keto/vhh ruokavaliolla) vetää kehon elektrolyyttitasapainon päin prinkkalaa. Sama ilmiö myös vanhuksilla, jotka kuivuvat syötyään liian vähän ja saatuaan nestettä aivan liian vähän.

Joskus ihan hiilaritankkaus auttaa (=aamupuuro tai rasvainen viineri/kahvi) koviin kramppeihin.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.7.24 21:42:49

Matalasta kaliumista tulee ikäviä kramppeja. Toki terveellä ihmisellä ei kaliumin pitäisi päästä laskemaan niin paljoa.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   25.7.24 22:07:25

Magnesiumsitraatti on auttanut minulla, sanoi lääkärit tai tutkimukset mitä vain.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.24 22:43:38

Magnesium missään muodossa ei auta. Kalium auttaa, joku järki ....

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Höpöä vhh:sta 
Päivämäärä:   25.7.24 22:48:16

Vhh ruokavaliossa ainakin minun lukemani ohjeen pointti oli että juoda pitää pari litraa päivässä ja mielellään keitettyä haaleaa vettä.
Proteiini lasketaan painon ja kulutuksen mukaan. Yleinen harhaluulo on tuo proteiinin yletön syönti vaikka vhh on oikeasti hyvin kasviksia suosiva myöskin.
Mitään sokeritankkauksia ei tarvita todellakaan.

Mitä enemmän lihasta käytät sen varmemmin kramppaa. Noin se vaan menee urheilijoillakin jos ei tee alkuverryttelyä ja loppuvenytyksiä.
Normi-ihminen lysähtää sohvalle ja lihakset jähmettyvät, sitten yöllä alkaa armoton kramppi.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   26.7.24 01:18:40

”Lähettäjäitselleni
Päivämäärä25.7.24 21:27:32

Itselläni suurin ja ehkä ainoakin aiheuttaja on ollut aina nestevaje.


Tämähän se! Mutta pelkkä vesi ei auta. Vissyvettä naamaan tarpeeksi, niin krampit häviää. Ja nimenomaan vissyä. Kivennäisvedessä ei ole suolaa niin se on yhtä tyhjän kanssa.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: kkkk 
Päivämäärä:   26.7.24 05:49:00

Mari, älä kerro valheita vhh/keto ruokavaliosta. Siihen ei kuulu liiallinen proteiini!

Kramppeihin auttaa suola.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.7.24 06:21:03

Itse liikun paljon ja magnesium tabut pitää suonenvedot yms poissa. Magnesium auttoi hieman migreeniinkin - netistä löysin vinkin. Sanokoot turkijat mitä vaan mutta itse olen todennut mm jos magnesium loppunut ja ei muista ostaa uutta.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.24 06:34:14

Itselläni suonenvedot aiheuttaa raudanpuute. Varastoraudat on nollissa, niin siitä se hauskuus alkaa. Ennen kuin vaikuttaa veriarvoihin niin, että on anemian puolella, ei saa rautatankkausta. Siinä on sitten oltava melkeen puoli vuotta koukussa, vaikka tietää ongelman perimmäisen syyn.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   26.7.24 07:21:24

H: rautaa saa ruuasta (esim. lihasta) eikä siihen mitään tankkauksia tarvita. Ei edes siihen varastorautaan. Jotain järkeä tuohon intoon saada ravintoa muusta kuin ruuasta.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.24 07:58:06

Itsellä magnesiumsitraatti illalla otettuna auttaa nukahtamaan. Se jotenkin rentouttaa ja nukahdan heti. Miinuksena aamulla on takuuvarmasti ripuli, mutta parempi se kuin valvottu yö. Tämän neuvon antoi joskus tuttu sairaanhoitaja.

Normaalisti otan muutaman päivän välein magnesiumporetabletteja, koska tykkään liikkua ja jalat on ilman magnesiumia tukkoiset. Suonenvedoista en kärsin, mutta tuohon jalkojen tukkoisuuteen magnesium on mulla aina auttanut. Sanoi sitten tutkimukset mitä tahansa.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   26.7.24 10:14:00

Joo, ei kaikilla nouse varastorauta pelkällä ruualla. On paljon ihmisiä jotka syövät paljonkin lihaa ja silti varastorauta alhainen, jopa anemia.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.24 14:55:18

Magnesiumlisä auttaa plaseboefektin lisäksi lähinnä siksi, että sen kanssa tulee nautittua vettä :) Lihaskrampithan johtuvat tosiaan joko liikarasituksesta tai nestetasapainon häiriöstä. Suun kautta nautittu magnesium ei voi mitenkään päätyä lihaksiin, se kun on lihaksessa ionimuodossa.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   26.7.24 14:57:32

"Magnesiumlisä auttaa plaseboefektin lisäksi lähinnä siksi, että sen kanssa tulee nautittua vettä :)"

Mulla on aina ollu magnesium purutablettina, enkä ikinä ota sen kanssa vettä. Eli tää on kyllä erittäin tehokas plasebo!

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.7.24 16:15:19

Joo, todellakaan ei ruualla nouse rautavarastot, kun on osa suolta poistettu...

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Pimu 
Päivämäärä:   26.7.24 18:15:54

Koko talven ja kevään kramppasi lähinnä öisin jalkapohjat, yläselkä, pohkeet ja reidet. Nestetasapainotutkimukset otettiin kolmesti, kaikki ok.
Aloitin magnesiumsitraatin ottamisen ja vaiva katosi aika pian sen aloittamisen jälkeen.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.24 23:49:15

"Suun kautta nautittu magnesium ei voi mitenkään päätyä lihaksiin, se kun on lihaksessa ionimuodossa."

Anteeksi mitä :''DD

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.7.24 07:42:16

Mulla ei ole koskaan vetänyt suonta, siis ihan oikeasti ikinä (olen 38v). Olen miettinyt miksi näin on ja tullut siihen tulokseen, että liittyy suolan syöntiin. Rakastan suolaa ja suolaisia ruokia, mulla tulee tosi heikko olo jos en syö suolaa "tarpeeksi". Syön taatusti monta kertaa yli suositusten, koska syön välillä suolaa ihan pelkästäänkin. Juu ei ole varmasti terveellistä, mutta ei ole koskaan ollut suonenvetoja.

  Re: Suonenvedot ja magnesium

Lähettäjä: Jarmo 
Päivämäärä:   27.7.24 09:48:49

Suonenvetojen ehkäisyyn kiniini, esim tonic-vesi.
Krampin iskiessä liikkuminen ja venyttely. Vaikka vähän väkisin, muuten ei helpota.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.